پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
به دلیل عارضه مغزی:
استاد حسن اجتهادی شاعر برجسته کازرونی به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان نمازی شیراز بستری شد

به گزارش کازرون نما، متاسفانه اخبار دریافتی حکایت از وخامت حال این چهره برجسته و شهیر ادبی کازرون و استان فارس دارد.

استاد حسن اجتهادی در بیمارستان بستری شد

گفتنی است: حسن اجتهادی سوم دی‌ماه ١٣٢٥خورشیدی در خانواده‌ای اهل علم و ادب در کازرون تولد یافت. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کازرون و شیراز و تحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رساند.

اگرچه غزل‌های حسن اجتهادی از شهرت بیشتری برخوردار است؛ اما این هنرمند در همه قالب‌ها شعر می‌سراید. قصیده، مثنوی، رباعی و دوبیتی از قالب‌های قدیم است که اجتهادی در آنها طبع‌ آزمایی کرده است. شعرهای نیمایی و بی‌وزن او نیز خواندنی و دارای نوآوری و استحکام ذهنی و زبانی است.

استاد حسن اجتهادی در بیمارستان بستری شد

فعالیت اجتهادی تنها در حوزه شعر خلاصه نمی‌شود، او افزون بر پ‍‍ژوهش در متون ادبی گذشته و معاصر به نمایشنامه‌ نویسی و فیلمنامه‌نویسی نیز اشتغال دارد.

شایان ذکر است: غزل‌های جنوبی تنها کتابی است که در سال ١٣٨١ از اجتهادی چاپ شده است، اما کتاب‌های در جشن تغزل (بیانیه‌های غزل‌ مدرن معاصر)، اشکال و تصاویر (شامل ابداعات و نوآوری‌هایی در شعر کلاسیک- ترکیب و تلفیق قوالب و اسالیب شعر سنتی و ایجاد فرم‌هایی تازه)، ترانه‌های شبنم و گلبرگ (دوبیتی‌ها و رباعی‌ها)، انسان آفتاب و افق (شعرهای آزاد و نیمایی و سپید)، رهگذر و پل‌های طولانی (قصیده‌ها و مثنوی‌ها)، حقیقت پیروز می‌شود(نمایشنامه)، در شهر دیوارها (فیلمنامه‌ها و چند نقد و مقاله در مورد سینما)، اوزان غزلیات حافظ (تقسیم‌بندی بحور غزل‌ها)، تبسم و مهمیز (نوشته‌ها، شعرها و قصه‌هایی به طنز) را آماده چاپ دارد.


نویسنده: سرویس فرهنگی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲