پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
رئیس آبفای شهری کازرون هشدار داد:
رئیس آبفای شهری شهرستان کازرون در گفتگوی اختصاصی با کازرون نما وضعیت آب شرب شهرستان در سال جاری را بحرانی دانست و اعلام کرد در صورت عدم صرفه جویی ۲۰ درصدی، جیره بندی آب در تابستان سال جاری اجتناب ناپذیر است.

به گزارش اختصاصی کازرون نما، عباس صمیمی در گفتگو با خبرنگار کازرون نما اظهار داشت: اگرچه خشکسالی در کشور و از جمله کازرون از ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته آغاز شده است و در اکثر این سال ها میزان بارش سالانه زیر حد نرمال بوده است، و لیکن تنش آبی و میزان بارش سال جاری کازرون با حدود ۱۸۰ میلی متر در ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی افزود: در حالی که نرمال بارش در منطقه کازرون بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلی متر در سال می باشد، در ۱۰ سال گذشته میزان متوسط بارش بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی متر بوده است که در سال جاری به زیر ۲۰۰ میلی متر رسیده است و این ارقام به خوبی تنش آبی را نشان می دهد.

رئیس آبفای شهری اظهار داشت: چشمه رنجان و چشمه پیرسبز به طور کامل خشک شده است و میزان دبی آب چشمه ساسان که تامین کننده اصلی بخشی از آب شرب و کشاورزی کازرون و استان بوشهر بوده است از ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه در سال گذشته به ۵۰ لیتر در ثانیه رسیده است که عملا وضعیت فوق بحرانی می باشد.

صمیمی افزود: با این وضعیت در سال جاری آب شرب مصرفی شهر می بایست صرفا از منابع آبی چاه های آهکی شمال شهر تامین گردد؛ این در حالی است که آب این چاه ها نیز سالانه به طور متوسط دو متر افت کرده و عمق چاه ها به حدود ۳۰۰ متر رسیده است.

رئیس آبفای شهری کازرون هشدار داد: براساس آمار سال گذشته میزان مصرف آب کل شهر در تابستان به ۵۰۰ لیتر بر ثانیه رسید که ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آن از چاه ها و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آن از چشمه ساسان تامین می شد که با توجه به عدم امکان تامین آب از چشمه ساسان در تابستان سال جاری و حتی در صورت ثابت ماندن مصرف نسبت به سال گذشته با ۱۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود منابع مواجه هستیم که تنها از طریق صرفه جویی قابل تامین بوده و در صورت عدم صرفه جویی به میزان ۲۰ درصد، جیره بندی آب شرب در تابستان پیش رو حتمی می باشد.

بحران آب در کازرون جدی می باشد/احتمال جیره بندی آب در تابستان امسال

عباس صمیمی با اشاره به این که سرانه جهانی مصرف آب شرب به ازاء هر نفر در شبانه روز ۱۷۰ لیتر در وضعیت ترسالی می باشد، افزود: متاسفانه سال گذشته با وجود خشکسالی مصرف سرانه آب در کازرون بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ لیتر در شبانه روز بوده است که بین ۵۰ تا ۸۰ لیتر در شبانه روز بالاتر از استاندارد جهانی می باشد.

وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف استاندارد جهانی در مناطقی شبیه کازرون که دچار تنش آبی می باشند حدود ۷۰ لیتر در شبانه روز می باشد که البته ما توقع نداریم مردم کازرون این رقم را رعایت کنند ولیکن حداقل با کاهش ۲۰ درصدی و رساندن سرانه مصرف به ۱۷۰ لیتر در شبانه روز عملا می توان از جیره بندی آب جلوگیری کرد.

صمیمی ضمن دعوت به همکاری مردم و به ویژه بانوان خانه دار که مدیریت داخلی خانه را به عهده دارند خواستار مساعدت همگانی مردم در صرفه جویی در مصرف آب و عبور از بحران پیش رو شد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده اظهار داشت: با همکاری آموزش و پرورش در مدارس حضور یافته و بحران آب و لزوم صرفه جویی در مصرف را گوشزد می کنیم؛ همچنین در حال برنامه ریزی برای دیدار با ائمه جماعات در حوزه علمیه و سخنرانی در جمع آنان می باشیم تا حساسیت موضوع و لزوم صرفه جویی از طریق این بزرگواران به مردم عادی منتقل شود.

وی همچنین افزود: در راستای افزایش منابع آبی و با استفاده از منابع و اعتبارات استانی دو چاه آهکی جدید به عمق ۳۰۰ متر و میزان آبدهی هر کدام ۳۰ لیتر در ثانیه حفاری گردیده است که به رغم تلاش این امور با توجه به لزوم تامین اعتبار تجهیزات پمپاژ و انتقال و عملیات اجرایی آن امیدواریم بتوانیم تا پایان شهریور ماه یکی از این دو چاه را وارد مدار کنیم.

صمیمی همچنین افزود: با توجه به قدیمی بودن شبکه انتقال و توزیع آب در کازرون متاسفانه مقداری آب در این سیستم فرسوده هدر می رود. و خاطر نشان کرد در سال جاری مقرر گردیده است با جذب اعتبارات بین ۷ تا ۱۰ کیلومتر از شبکه توزیع فرسوده موجود نوسازی گردد.

رئیس آبفای شهری در پایان ضمن اشاره به پاره ای راه حل ها جهت صرفه جویی آب اظهار داشت: متاسفانه کولرهای آبی بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتر در شبانه روز آب مصرف می کنند و اگرچه برق نیز از منابع فسیلی تامین می شود ولیکن با توجه به خشکسالی حاد پیشنهاد می گردد از کولر گازی استفاده گردد، چراکه منابع برق قابل وصول می باشد و لیکن منابع آبی قابل خرید و یا جایگزین نمی باشد.

وی در پایان خواستار مساعدت فعالان اجتماعی و محیط زیست جهت فرهنگ سازی در زمینه صرفه جویی در مصرف آب شد.


نویسنده: سیدغلامحسین امامی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷