پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸

تا قبل از جدا شدن و استقلال بحرین از ایران در زمان محمدرضاشاه پهلوی، ارتباط تنگاتنگی بین بحرین و کازرون به سبب مراودات تجاری و فرهنگی به سبب رفت و آمد تجار کازرونی و بحرینی و همچنین علما و شخصیت های برجسته مذهبی از خاندان بحرانی (آلعصفور) برقرار بوده است؛ تا جائیکه اخیرا در نامه جامعه روحانیت شهرستان کازرون به مقام معظم رهبری پیرامون طرح تفکیک شهرستان کازرون نیز، ضمن بیان سوابق تاریخی این شهرستان آمده بود "وسعت کازرون زمانی از مرکز شهر شیراز آغاز و تا بحرین ادامه داشته است. آری کشور بحرین زمانی جزء کازرون بزرگ بوده به گونه ای که برخی از املاک آن دیار در کازرون ثبت سند خورده است".

بر همین اساس دو سند که حاکی از ارتباط و مراودات تجاری و اقتصادی بین کازرون و بحرین است تقدیم مخاطبان خوب کازرون نما می گردد.

سند اول:

این سند مربوط به معامله یک تاکستان در سال 1285 ق (154 سال قبل) شامل 83 اصله رز انگور می باشد که توسط ملاحسن فرزند ملامحمدطاهر دوانی به مشهدی بهرام فرزند کربلائی اسماعیل کازرونی به مبلغ 10 تومان وجه رایج شیراز فروخته شده و این سند توسط یکی از علمای خاندان بحرانی آل عصفور بحرین گواهی و تایید شده است.

دو سند تاریخی از ارتباط کازرون و بحرین

متن بالای این سند چنین است:

"البیع البتّی و قبض الثمن المزبور و اسقاط الخیارات فی الغبن کما هو مزبور اقر به لدی الراجی لعفو ربه الغفور عبدعلی بن خلف آل عصفور"

خرید قطعی و گرفتن پول آن و ساقط کردن حق استفاده از خیار غبن [غبن یکی از عواملی است که می توان به استناد آن حق فسخ برای معامله قائل شد] آنچنان که ذکر شده، نزد من [یعنی] همان کسی که به عفو پروردگار بخشنده اش امیدوار است اقرار شد. عبدعلی بن خلف آل عصفور [بحرانی].

لازم به ذکر است که مرحوم شیخ عبدعلی بن خلف از علمای شهیر خاندان بحرانی (آل عصفور) بحرین است که نوه ایشان شیخ احمد نیز از علمای صاحب نام بحرین سال گذشته در این کشور دار فانی را وداع گفت.

سند دوم:

این سند نیز یک حواله پرداخت وجه نقد مربوط به تجارت خانه حاج عبدالنبی کازرونی بحرین است که در مراودات تجاری به صورت چک برای پرداخت وجه نقد مورد استفاده قرار می گرفته است.

دو سند تاریخی از ارتباط کازرون و بحرین


نویسنده: علی بحرانی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدحسین ماحوزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
0
0
عرض سلام و احترام ، درست است که مردم شریف کازرون با استان بحرین مراودات تجاری داشتند ولی اینکه اظهار میدارید کشور بحرین جزئی از شهرستان کازرون بوده بسیار اشتباه است ، کشور بحرین یکی از استانهای ایران بوده که سال 1350 از ایران جدا شد و تا جایی که بنده اطلاع دارم و تحقیق کردم جزو شهرستان کازرون نبوده است و خواهشمندم در نشر اخبار دقت بیشتری بفرمایید . با سپاس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹