پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲

با شناختی که از منطقه کوهمره و چنارشاهیجان داریم، لازم است دوستانی که محدوده جغرافیایی برای منطقه بدون خواست مردم آن منطقه تعریف می کنند اطلاع داشته باشند که:

1- دربین روستاهای بخش کوهمره بیشترین مراوده و وابستگی بین روستای تاریخی دوسیران و چنارشاهیجان وجود دارد و بزرگترین اقلیت کوهمره ای ساکن در چنارشاهیجان اهالی دوسیران هستند و سرمایه گذاری زیادی هم نموده اند. روستاهای ابوالحیات، دیکانک، امامزاده و گاوکشک علیا و سفلی، بین کازرون و قائمیه، به دلایل سر راست بودن، وابستگی قومی و... چنارشاهیجان را نسبت به کازرون ترجیح می دهند و راضی کردن آنها جهت گرایش به سمت کازرون نه منطقی و نه شدنی است.

2- راجع به مرکز بخش یعنی نودان باید عرض کنم اینها آبشان در یک جوی نمی رود و سال ها پیش و زمانی که نمایندگی آموزش و پرورش از کوهمره به قائمیه منتقل شد، رقابت و انزجار دو منطقه از یکدیگر به اوج رسید و حتی در زمان کاندیداتوری آقای نوذری کمترین حمایت از طرف چنارشاهیجان را داشت (به استثنای کوهمره تبارها) و در مقطع فعلی هم اگر به توافقی بر سر شهرستان شدن رسیده باشند، مطمئنا این توافق مقطعی و گذرا خواهد بود و دیر یا زود شکاف های گذشته بین دو منطقه تشدید و بر سر امتیازات به دست آمده خود را نشان خواهد داد.

3- مابقی روستاهای حدفاصل تنگ ابوالحیات تا ملای انبار و سمغان نیز به دلیل همجواری، چنارشاهیجان را ترجیع و به صرفه تر از کازرون می دانند.

4- روستاهای حدفاصل گرگنا تا دردانه نیز به دلایل گفته شده و مراوده با کازرون از گذشته تاکنون و به علاوه مشکلات ایاب و ذهاب به قائمیه و... الحاق به بخش مرکزی را فرصتی می دانند که بسیاری از مشکلات و گره های زندگی آنها را باز خواهد نمود .

5- بعداز روستای دردانه، منطقه سردسیری و گسترده ای وجود دارد که به تنهایی از منطقه کوهمره نودان و چنارشاهیجان فعلی وسیعتر است؛ و به دلیل واقع شدن بین سه بخش ارژن شیراز از جهات شمال و شرق و کوهمره نودان از غرب و دهستان جروق فامور و بخش بالاده از جنوب، عملا مغفول واقع شده است. منطقه اخیر الذکر که از بدیع ترین و خوش آب و هواترین مناطق جنوبی فارس می باشد (حدفاصل آبشار دم اسب تا چوراب ارژن و از دردانه تاکوه بیل)، محل اتراق باغداران و عشایر و دامداران جروق هست که نزدیک به شش ماه از سال در این محدوده اطراق دارند. با الحاق دشت برم به کازرون آنها نیز از بن بست اداری خارج و عملا به بخش مرکزی ملحق خواهند شد که مردم این مناطق نیز از این اتفاق خوشحال شده و استقبال می کنند.

*فرهنگی و نویسنده  کتاب کمربند سبز فارس


نویسنده: خداخواست جوکار*
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳