پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۷۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
در رابطه با طرح تفکیک شهرستان کازرون صورت گرفت:
استاد دانشگاه تهران در خصوص طرح تفکیک شهرستان کازرون، طی نامه ای به استاندار فارس پاره ای از اشکالات و پیامدهای منفی این طرح را گوشزد و در این خصوص پیشنهاداتی را ارائه نمود.

به گزارش کازرون نما، دکتر کرامت اله زیاری استاد برجسته برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران که اصالتا اهل روستای برج سوخته بیشاپور شهرستان کازرون است، طی نامه ای به استاندار فارس، برخی پیامدهای منفی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی طرح تفکیک شهرستان کازرون را گوشزد و پیشنهاداتی را ارائه نمود. متن نامه این استاد دانشگاه به شرح زیر است:

به نام خدا

استاندار محترم استان فارس

جناب آقای تبادار

در این زمان که مسئولین محترم استانداری فارس به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی درزمینه تقسیمات کشوری و درخواست اکثریت ‌قریب ‌به‌اتفاق مردم شهرستان تاریخی کازرون بی‌اعتنا بوده و به‌صورت سلیقه‌ای و تنها بر اساس خواست نماینده، تصمیم بر ابقای طرح تجزیه شهرستان کازرون گرفته‌اند. دراین‌ ارتباط، از بین رفتن منابع و توسعه متوازن سرزمین و روابط عملکردی اقتصادی – اجتماعی و قومی برای آن‌ها ملاک نیست، پیشنهاد‌ات زیر را برای برون‌رفت از این شکاف عمیق بر پیکر پهنه سرزمین و مردم شهرستان کازرون یادآور می‌شویم:

1-  وزارت کشور فوراً از طریق مشاوران ذی صلاح یا دانشگاه‌های بزرگ کشور طرح جامع تقسیمات کشوری را تهیه و این طرح ملاک علمی و قانونی هرگونه تصمیم برای کشور و حتی استان فارس قرار گیرد.

2- طرح تجزیه شهرستان کازرون به مدت یک سال مسکوت و متوقف گردد، تا پس‌از آن در فضای مناسب با تشکیل هیئتی متشکل از دانشگاهیان و متخصصین و کارشناسان تقسیمات کشوری، بررسی‌های علمی و کارشناسی و نظرخواهی از مردم و منطبق با طرح جامع تقسیمات کشوری عمل و تصمیمات مناسب گرفته شود.

3- با توجه اینکه  فرآیند طرح مذکور به دلیل خواست نماینده شهرستان و رایزنی‌های گسترده ایشان در حال انجام است چه تضمینی در آینده وجود دارد که نمایندگان  آتی مجلس شهرستان، مبادرت به طرح دوباره تفکیک و جداسازی بخش‌های دیگر شهرستان کازرون را ننمایند؟

4- توجه آقایان پژوهش و تبادار و کارشناسان محترم استانداری فارس به این نکته جلب می‌نمایم، بر مبنای مصاحبه آقای پژوهش در روز چهارشنبه 29فروردین 97، دهستان انارستان مشتمل بر روستاهای 1- تل گوهک 2- گچ خران 3- برج سوخته علیا و سفلی 4- انارستان 5- بازرنجان 6- اسلام آباد یا شاه سلطنه 7- جهان آباد 8- فتح آباد 8- امرآباد 9- رشن آباد 10- حکیم باشی بالایی یا پایینی و... می باشد. ضروری است کلیه این روستاها به بخش مرکزی شهرستان کازرون ملحق گردد. هرگونه انتخاب گرینشی و الحاق تعدادی اندک از آن ها خلاف صداقت و موازین علمی و قانونی است. چون کلیه روستاهای دهستان انارستان از زمان پیدایش و بیش از دو قرن تاکنون دارای مراودات و ارتباطات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی با شهر کازرون هستند. در خصوص دهستان دشت برم بایستی کلیه روستاهای آن به بخش مرکزی شهرستان کازرون الحاق شوند.

ازآنجا که در یک‌صد سال اخیر (فرانسه 1752 میلادی تاکنون)، در کشورهای پیشرفته و حتی بیشتر کشورهای جهان سوم، هیچ‌گونه تفکیک شهرستانی صورت نگرفته است، و دیدگاه‌ها و تصمیمات اجرایی بر ادغام بوده و نه تفکیک، و منابع ناشی از تجزیه به سمت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و توسعه بخش‌ها حرکت ‌نموده است، آیا شایسته نیست ما هم به فکر توسعه شهرستان‌ها بر مبنای یکپارچگی سرزمینی باشیم؟ و هزینه‌های ناشی از تفکیک غیرعلمی، صرف سرمایه‌گذاری و توسعه کلیه بخش‌های شهرستان کازرون نماییم؟ نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کلیه شهرستان‌هایی که در ایران در سه دهه گذشته تفکیک‌شده‌اند دچار افت شاخص‌های توسعه گردیده‌اند.

در پایان متذکر می‌شوم نگاه مدیریت استانی و منطقه‌ای فارس بایستی در جهت یکپارچگی سرزمینی و تخصیص بهینه منابع و امکانات شهرستان‌ها سوق داده شود. امیداست این توصیه های علمی وقانونی را عمل نمایید.

با احترام

دکترکرامت الله زیاری

استاد تمام دانشگاه تهران

1397/1/29


نویسنده: دکتر کرامت اله زیاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳