پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

دوستی با مردم دانا نکوست

دشمن دانا به از نادان دوست

دشمن دانا بلندت میکند

بر زمینت میزند نادان دوست

خطر صد دشمن دانا کمتر است از خطر یک دوست ناداناست، آدم دانا هیچوقت خطرآفرین نیست هرچند که تو را دشمن باشد. دانا هرگز خلاف نمی کند زیرا می داند خلاف جرم است هرچند کوچک باشد. دانا حرف نامعقول نمیزند، غیبت نمی کند، از چراغ قرمز عبور نمی کند، هر قدم را با عقلانیت بر می دارد و با متانت بر زمینش می گذارد، محاسنت را نمی پوشاند بلکه معایبت را هم بر ملا نخواهد کرد. دانا اول می اندیشد و سپس سخن می گوید، برای خندان ده ها نفر صدها نفر را نمی گریاند، دانا برای خندانیدن دیگران انسانی را تحقیر و اشکی را در نخواهد آورد.

و اما نادان گرچه وی را با تو خصومتی اندر میان نباشد، لاکن غیر مغرضانه با نازلترین قیمتت بفروشد !نادان از یک سوراخ بارها گزیده می شود. اول سخن گوید و سپس در اندیشه اش فرو رود.

اندر حکایت است که شخصی در جنگلی با خرسی خو گرفت و دوران مقاربت آنها سال ها تداوم داشت، تا آنکه روزی شخص در زیر سایه درختی بخواب نازی فرو رفت و از بخت بد مگسی بر پیشانی وی نشست، خرس نادان و دلباخته به منظور رفع مزاحمت سنگی درشت برای کشتن مگس برداشت، بالا برد و محکم بر پیشانی رفیق کوبید و برای همیشه یگانه همدم خویشتن را از دست  بداد !

فضای مجازی آسمان کازرون این روزها سرشار است از حکایات مشابه دوستی های خالو خرسه!! قبلا لازم به ذکر است که تفریحات و بازی های اوقات فراغت جوانان  کازرونی سالم ترین تفریحات در سرتاسر کشور است .این روزها به وفور شاهد تفریحات ناسالم، نامشروع و نامعقول در پارکها، باغ ها و گردشگاه های کلان شهرها بوده اید، ساز و آواز، جار و جنجال، قال و قیل، عربده، رقص، بدمستی، ویراژ اتومبیل ها، آژیر و بلندگوها و رقص و آواز خیابانی داخل ماشین ها و صدها مزاحمت دیگر.

انصافا تاکنون در کازرون دیده اید از اینگونه بی شرمیها؟ در محفل تفریحات و بازی های گروهی و دست جمعی جوانان کازرون هیچ آثاری از دود و دم، می و می گساری  و یا برد و باخت نیست. جوانان در بازی هایشان آنچنان جدی هستند که پنداری پای برد و باخت سنگینی اندر میان باشد!، درحالیکه فقط شاید گاها شرط برد و باخت بستنی و یا میوه به تعداد کل بازیکنان باشد، زمانی که به اوقات شرعی مواجه می گردند، نمازهایشان را فرادا به جای می آورند و نگارنده خود گاها شاهد برگزاری نماز جماعت در چنین محفلهایی بوده است !

متاسفا در بعضی از کلیپ هایی که این روزها در گروه های مجازی فضای کازرون رد و بدل می شود، چهره های افراد مومن، سرشناس، خوشنام، با اصالت، با صداقت، با آبرو و با شخصیت یافت می شود !! چهره هایی که سالیان سال حساسترین پست کلیدی و مالی را در مرکز کازرون در دست داشته و مخلصانه در خدمت مردم بوده اند، چهره های خیر و با تقوا !!

نتیجه اینکه رفاقت با افراد نادان حماقت محض است، کسی که از بین یک گروه چهار –  پنج نفره اقدام به تهیه کلیپ و انتشار آن می کند، از غیب که وارد نشده، با دستان نامبارک یکی از همان دوستان حاضر در جلسه بوده است، یکی از همان دوستانی که یک ساعت پیش با هم دستشان در یک کاسه تلیت (تریت) بوده، انسان باید خیلی پست باشد که برای خندان گروهی، شخصیت، آبرو و حیثیت مسلمانی را لگد مال کند. بشکند دستانی که بی شرمانه و بی شرفانه آبروی یک خانواده را خدشه دار می کند.

لازم است همگان بدانند در قانون اساسی اینگونه اعمال جرم بزرگ محسوب می شود و در صورت پیدا شدن شاکی متهم جزای سنگینی را متحمل می گردد

همان قدر که می کوشید تا از گزند دشمنان محفوظ بمانید، بیشتر مواظب آسیب دوستان ناباب باشید.

نویسنده: امان اله زارع
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسین دهدشتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
1
جناب زارع انسانی ریز بین و اهل تفکر و بسیار متین و با ارزش است. از بابت توصیه نامه زیبایتان ممنونم.
علی صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
یاد این شعر افتادم:
دشمن دانا که غم جان بود
بهتر از آن دوست که نادان بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۲۹
اذان صبح
۰۵:۱۰:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۳۴:۰۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۱۹
غروب آفتاب
۱۹:۳۱:۴۵
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۱۲