پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۳۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
نابه‌سامانی در نوبت‌دهی مطب برخی پزشکان انتظار مُفرط و اتلاف وقت مراجعان از مهم‌ترین شکوه‌های بیماران در کازرون است.

به گزارش کازرون نما به نقل از رحیم زارع خبرنگار: نابه‌سامانی در نوبت‌دهی مطب پزشکان و زمان انتظار طولانی، ارایه نشدن خدمات مطلوب، اتلاف وقت بیماران و عدم رضایت آن‌ها از جمله مشکلات‌ بیماران در شهرستان کازرون است.

شلوغ بودن اتاق انتظار مطب‌ها، دادن نوبت‌های طولانی مدت، طول کشیدن زمان انتظار تا ویزیت بیمار توسط پزشک، فرستادن چند بیمار به طور هم زمان به اتاق معاینه، رعایت نکردن حق بیمارانی که از قبل نوبت گرفته‌اند و خروج ناگهانی پزشک از مطب به دلیل پیشامدهای اورژانسی در بیمارستان از دیگر مشکلاتی است که بیماران با آن‌ها مواجه هستند.

خواهش برخی بیماران برای اخذ نوبت در کوتاه‌ترین زمان، ایجاد تنش میان منشی و بیماران، شلوغی بیش از حد مطب، طول کشیدن زمان انتظار و حتی خوابیدن برخی بیماران روی صندلی‌ها سبب ایجاد حس نامطلوبی در مراجعه‌کنندگان به مطب پزشک می‌شود.

شلوغی مطب‌ها و انتظار بیماران در کازرون 

یک مادر 35 ساله درباره مشکل اخذ نوبت از یک پزشک متخصص زنان و زایمان اظهار داشت: زمانی که باردار بودم به مطب یک پزشک مراجعه می‌کردم که مطب همیشه آشفته و پر از بیمار بود. در یکی از موارد نوبت مراجعه من به مطب ساعت 8 شب بود اما به دلیل شلوغی بیش از حد، در حالی که پنج بیمار دیگر نیز در آن‌جا منتظر بودند و در نهایت ساعت 12 شب از مطب پزشک خارج شدم.

کلافگی بیماران کازرونی از نوبت‌های طولانی مدت و شلوغی مطب‌ها

یکی دیگر از شهروندان نیز با انتقاد از وضعیت نوبت‌دهی در مطب پزشکان گفت: بسیاری از پزشکان با وجود درآمد بالا از سیستم‌ها و روش‌های جدید نوبت‌دهی مانند نوبت‌دهی اینترنتی استفاده نمی‌کنند و هر وقت هم که تماس تلفنی گرفته می‌شود، فرایند نوبت‌دهی را منوط به حضور فیزیکی بیمار در مطب می‌دانند.

یک شهروند دیگر گفت: برخی از پزشکان متخصص شهرت خوبی نزد مردم دارند و به همین دلیل هم بیماران ترجیح می‌دهند به آن‌ها مراجعه کنند همین امر سبب شلوغی مطب‌ها می‌شود

ضعف فرهنگ و یک پارچه نبودن سیستم نوبت‌دهی

بر اساس پژوهشی که با موضوع "مشکلات نوبت‌دهی مطب‌های خصوصی پزشکان از دیدگاه منشی‌ها و پزشکان" انجام شد و نتیجه‌ آن در مجله‌ "بهداشت و توسعه" انتشار یافته ضعف فرهنگی، نبود یک‌پارچگی سیستم نوبت‌دهی، ناآگاهی بعضی از مردم و مشکلات دسترسی از مهم‌ترین مشکلات نوبت‌دهی در مطب‌های خصوصی عنوان شده است.

حضور نیافتن به موقع پزشک در مطب و باورهای غلط مردم از دیگر مشکلات شناسایی شده در حوزه‌ درمان است. در این پژوهش آمده است: به نظر می‌رسد بهترین روش نوبت‌دهی، استفاده هم‌زمان از دو شیوه‌ اینترنتی و تلفن گویاست و با ابداع یک شیوه‌ نوبت‌دهی مناسب و کارا و آموزش و آگاه‌سازی مردم هم‌چنین ملزم شدن تمام مطب‌ها به استفاده از این سیستم، می‌توان بسیاری از مشکلات نوبت‌دهی را برطرف کرد

 منشی‌ مطب‌ها نیز در این موضوع سخنانی دارند، یکی از آنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کازرون اظهار داشت: برخی بیماران بدون نوبت قبلی مراجعه می‌کنند و مطب به واسطه‌ حضور ایـن گـروه شلوغ می‌شود و از طـرف دیگـر افـرادی کـه نوبـت داشته‌اند بعد از زمان‌ تعیین‌ شده‌ می‌آیند و توقع دارند به مجرد حضور در مطب ویزیت شوند.

وی از جمله دلایل نابسامانی در نوبت‌دهی و ویزیت بیماران را کمبود نیروی متخصص، توزیع نامناسب پزشکان متخصص، مراجعه‌های غیرضروری به پزشکان متخصص و فوق تخصص عنوان کرد.

رسیدگی به اعتراضات مردمی 

 رقیه بناگر مسئول واحد نظارت بر درمان شبکه بهداشت و درمان کازرون در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کازرون اظهار داشت: مراجعات مردمی در مورد مسائل مرتبط با امور درمانی را می‌توان در چند حوزه‌ صنفی و درمانی تقسیم کرد

وی گفت: اغلب مراجعه‌کنندگان از نحوه‌ برخورد بعضی‌منشی‌ها و یا عدم نوبت‌دهی مناسب گلایه‌مند هستند که در این موارد با تذکرهای شفاهی در مرتبه‌های ابتدایی مشکل برطرف می‌شود اما در صورت تکرار و حجم زیاد گلایه‌مندی افراد از یک پزشک بر طبق قانون کمیسیون ماده‌ 11 دانشگاه علوم پزشکی ضمن اخظار کتبی در پرونده‌ پزشک خاطی نیز درج می‌شود

بناگر با اشاره به کمبود پزشک متخصص در حوزه‌ زنان و زایمان در کازرون گفت: با توجه به ممنوعیت سزارین و تأکید بر زایمان طبیعی حجم مسائل مرتبط با حوزه‌ درمانی زنان و زایمان بیشتر شده است.

مسئول‌ واحد نظارت بر درمان شبکه‌ بهداشت کازرون از بازرسی و سرکشی نامحسوس بازرسان شبکه‌ بهداشت از وضعیت مطب پزشکان خبر داد و افزود: رسیدگی مطلوب به وضعیت بیماران، تکریم مراجعه‌کنندگان، بررسی صحت و مؤثر بودن نسخه‌های پزشکی از جمله موارد قابل بررسی در حوزه‌ درمان است.

وی با بیان اینکه واحد نظارت‌ بر درمان شبکه‌ بهداشت آماده پاسخ‌گویی به عموم مردم است اظهار داشت: بر طبق قانون تعزیرات حکومتی مسائلی هم‌چون عدم رسیدگی مطلوب پزشکان، دریافت هزینه‌های بیشتر از تعرفه، طبابت بدون اخذ مجوز و خارج از تخصص  پس از دریافت شکایت از سوی مردم رسیدگی و با متخلفان برخورد می‌شود

مطالب یاد شده در این گزارش بخشی از حجم زیاد مشکلات حوزه‌ درمانی شهرستان کازرون است که در صورت اجرای عادلانه و موفق سیاست‌های کلان دولت در مورد طرح تحول سلامت می‌توان چشم‌انداز مناسبی برای رسیدگی به وضعیت درمان تصورکرد

نویسنده: رحیم زارع
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
2
گل گفتی میثم جان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳