پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۳۰۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹

ارتقای امنیت محیطی براساس بهبود فضاهای شهری از مهم ترین رویکردهایی است که جوامع بشری در زمینه طراحی محیط به آن توجه دارند.

در این میان توجه به مفهوم امنیت شهروندان و روش های ارتقای آن، به عنوان یکی از اولویت های اساسی برنامه ریزان شهری (شهرسازی) است.

امنیت از عوامل بسیار مهم در خلق فضاهای شهری است و زنان آسیب پذیرترین قشر جامعه در برابر نا امنی شمرده می شوند. از جمله مکان هایی که می تواند برای زنان و سایر افراد جامعه نا امن باشد، پارک ها هستند.

احساس نا امنی در پارک ها از نظر جنسیت، بیشتر متوجه بانوان است و در این میان زنان و دختران بیشتر در معرض تهدید هستند و شرارت افراد ناهنجار، بزرگترین منبع تهدید افراد به شمار می آید.

امنیت و جلوگیری از جرم در پارک های شهر کازرون (C.P.T.E.D)

در این راستا مهم تر از امنیت، موضوع احساس امنیت است، چراکه ممکن است در جامعه به لحاظ انتظامی و پلیسی (درمان محور) امنیت وجود داشته باشد اما فرد احساس امنیت نکند (پیشگیری محور) لذا پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیط (Crime Preven Through Environment Design) تا حدود زیادی می تواند میزان جرایم و بزهکاری و حس نا امنی را کاهش دهد .

این نگرش رابطه ی بین جرم و مکان وقوع جرم را بایکدیگر مرتبط می داند که درآن فرصت های بزهکاری را از طریق طراحی محیطی مناسب فضاها از مجرم سلب می کند. با بررسی های صورت گرفته از پارک های طالقانی، بوستان رفیع، مردانی و باغ نظر در شهر کازرون و شناسایی نقاط مستعد وقوع جرم، به این نتیجه می رسیم که  اجرای طرح (C.P.T.E.D) در پارک های فوق از ضروریات اساسی است؛ لذا وظیفه ی مشاوران شهرداری این است که اولا طرح جلوگیری از جرم از طریق طراحی محیطی را در پارک های موجود اجرا کنند و دوم اینکه از این به بعد کلیه طرح ها و پروژه های عمومی از جمله پارک ها و فضاهای جمعی در دست احداث آینده را با اصول پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی انطباق دهند.

راهکارهای موثری هم در این راستا وجود دارد از جمله: غلبه بر خلوتی و انزوای فضاها به عنوان یک عامل ترس آور از طریق (mixed land use) که در آن با طراحی کاربری های مختلط می توان به ایجاد محیطی زنده، شاداب و فعال کمک کرد. امیدواریم با توجه به جایگاه زنان در جامعه و با توجه به فرهنگ اصیل مردم کازرون و تعمیم این رویکرد در شهرسازی شاهد ارتقای سطح امنیت در پارک های شهر کازرون باشیم. 

نویسنده: علیرضا حمیدی کیا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
0
آفرین، یه فکری هم باید برای کاهش احساس ناامنی، ناشی از حضور ... و نیروهای خودسر کرد چون بدلیل عدم توجیه این عزیزان و یا شاید عافیت طلبی بعضی از اونها، مجرمانی که تهدیدی برا جامعه محسوب میشن در حاشیه امن هستند و محافل خانوادگی و دوستانه و یا پسران و دختران بدلیل نوع پوشش و یا صدای بلند خنده هاشون و یا شادی کردن در یک محیط عمومی و حتی خصوصی، احساس ناامنی میکنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
0
اینجور کلمات علمي و لاتین جاش توی این سایت نیست . قرار نيست که مقاله دانشگاهي بدید! سایت کازرون نما هم خورده به خنسي!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
0
دیگه این همه توضیح ميخاست! که بگیم مهندسيم! متفاوتيم! راحت ميگفتيد تو دوتا خط طراحی فضای پارک طوری باشه که توی تمام نقطاش امنیت بانوان و همه افراد حفظ بشه.
اون اصطلاح انگلیسی دیگه خیلی مطلب رو از لحاظ خوانندگان لوس کرده بود. مثل اینه منم بيام از رشته خودم تخصص شیمی اینجا بنویسم و ذوق کنم خیلی ها کلمات و اصلاحات علميش نميفهمن. فکر نکنیم بقیه میگن ولای چه آدم علمی و با دانشی! خلاصه این روشش نیست
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
0
0
اتفاقن من گفتم چه آدم علمی، کاش از ظرفیت این دوستان در مشاوره شهری استفاده میشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸