پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۳
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
در پی تایید خبر پیشنهاد تشکیل شهرستان کوه چنار صورت گرفت:
در پی تایید خبر پیشنهاد تشکیل شهرستان کوه چنار با جدا شدن دو بخش از شهرستان کازرون، دکتر کرامت اله زیاری استاد کازرونی دانشگاه تهران و عضو کمیته برنامه ریزی برنامه ششم توسعه در مورد طرح تجزیه شهرستان کازرون بیانیه ای خطاب به مردم این شهرستان صادر کرد

به گزارش کازرون نما، متن بیانیه دکتر کرامت اله زیاری به شرح زیر است:

 

مردم شریف، فرهیخته و همشهریان کازرونی(شهری،روستائی،عشایری)

موضوع انتزاع بخش هایی از شهرستان تاریخی و باستانی کازرون به شهرستانی جدید بنام چنارشاهیجان(کوه چنار) را در سکوت از حضور در شبکه های اجتماعی کازرون پیگیری می نمودم.

در این ارتباط از طریق وزارت کشور مطلع شدم که در جریان سفر ریاست جمهوری به استان فارس نماینده شهرستان آقای رضازاده طی نامه ای به ایشان، درخواست ایجاد شهرستان جدید(چنارشاهیجان) را می نماید. نامه از طریق سلسله مراتب به وزارت کشور، سپس استانداری فارس، جهت بررسی ارسال می گردد.

متاسفانه با رایزنی های فراوان آقای رضازاده و یاران و همفکران ایشان و با حمایت فرمانداری کازرون، خیلی سریع و در سکوت خبری و بدون بررسی های علمی و نظرخواهی از مردم شریف شهرستان کازرون، دو هفته قبل طرح ایجاد شهرستان کوه چنار از طریق استانداری فارس به وزارت کشور ارسال می گردد.

اینجانب با پیگیری فراوان موضوع را از طریق کارشناسان تقسیمات کشوری و سایر حوزه های هم سطح در وزارت کشور و در اعتراض به غیر علمی بودن این طرح، عواقب و پیامدهای سرزمینی، عملکردی، اجتماعی، اقتصادی و قومیتی را گوشزد نمودم.

بیانیه دکتر کرامت اله زیاری در مورد طرح تجزیه شهرستان کازرون

در این ارتباط امروز به اینجانب اعلام نمودند روز یکشنبه در جلسه ای در وزارت کشور برای بررسی و پیگیری و موارد علمی اعتراض به این طرح حضور نمایم که در این ارتباط از دانشگاهیان و متخصصین و فرهیختگان کازرونی در تهران استدعا دارم در این جلسه حضور یابند. که موارد جلسه به اطلاعتان خواهم رساند.

در خصوص وقایع اخیر از همشهریان شریف تقاضا دارم ضمن رعایت آرامش کامل و رعایت تواضع و بدون اجازه به سواستفاده کنندگان، از مطالبات اجتماعی خود در خصوص یکپارچگی سرزمینی و مدیریتی و عملکردی شهرستان تاریخی و باستانی کازرون کوتاه نیایند

اعتقادم بر این است که در حال حاضر شهرستان کازرون شاخصه های دو شهرستان شدن را ندارد. وعده هایی همچون استان شدن کازرون، حداقل تا دو دهه دیگر امکان پذیر نیست؛ و با وضع پیش آمده وعده های همچون فرمانداری ویژه کازرون هم در آینده نزدیک عملی نیست

در حال حاضر بخش چنارشاهیجان دارای دو دهستان 1- سمغان و 2- انارستان می باشد (متاسفانه دهستان انارستان که بخشی از دهستان شاپور بود در حدود 13 سال پیش به قایمیه ملحق شد و آن زمان کسی ما را یاری نکرد که این اتفاق نیفتد، و این کار غلط فرمانداری وقت کازرون بود)

دهستان انارستان یا مرکز و سطح ثقل منطقه شاپور دارای حدود 20 روستا مشتمل بر: انارستان، حاجی آباد غوری، گنجه ای، حکیم باشی، نصفه میان، جعفرآباد، بنه گلی، جهاد آباد، حسین آباد دیلمی، بوشگان دیلمی، برج سوخته علیا و سفلی، تل کوهک، گچ خران، بازرنجان، فتح آباد و… می باشد.

متاسفانه با شهرستان شدن چنارشاهیجان تمام این 20 روستا و پهنه سرزمینی آن که بیشترین مساحت و جمعیت منطقه شاپور را شامل می شود به شهرستان چنارشاهیجان ملحق می شود. تنها سیدحسین، شاه سلطنه، هفت پاره، پنج محل، صدرآباد، خدا آباد و… تا کازرون جز کازرون باقی می ماند.

اعتقاد بنده به یکپارچگی شهرستان تاریخی و باستانی کازرون می باشد؛ چون تمام نظریه های علمی توسعه منطقه ای بر وحدت و یکپارپگی سرزمینی و مدیریتی و عملکردی تاکید دارد. امروز مطابق با موازین علمی دیگر سرزمین ها به استان و شهرستان تقسیم نمی شود. در نیم قرن اخیر تاکنون این مساله در جهان پیشرفته و حتی جهان در حال توسعه منسوخ شده است، به جای هزینه و بار مالی ناشی از آن، هزینه ها به سرمایه گذاری و رفع محرومیت و توسعه و ایجاد فرصت ها صرف گردد. در پایان ضمن احترام و اخلاص و ادب به تمام مردم شریف شهرستان کازرون، خاضعانه تقاضا می کنم همه با هم و در یک شهرستان واحد و یکپارچه، پهنه سرزمینی کازرون را آباد کنیم و از تکه شدن کازرون بپرهیزیم.

 با احترام دکتر کرامت اله زیاری

 استاد دانشگاه تهران

 مرداد1396

نویسنده: سرویس خبر
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
0
4
درود بر این افتخار کازرون، دکتر زیاری
ای کاش همه کازرونی های پر نفوذ کمک کنند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
4
3
با سلام . ظاهرا آقای دکتر زیاری که از قضا متولد روستای انارستان هستند بیش ازاندزه احساسی شدن ، که این احساسی شدن نیز دلیل موجهی دارد ، آقای دکتر خواهش داریم مسائل علمی رو قربانی مسائل احساسی نکنیم ، خود شما قضاوت کنید در طی این چندین سال مردمان منطقه و روستای شما چه پیشرفتی رو از نظر دسترسی به امکانات و بهبود معیشت داشته اند . اندکی واقع بین باشید لطفا . با تشکر
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
1
3
با عرض سلام و ادب، در صورت امکان، مزایا و معایب این طرح رو هم برای شهرستان کازرون و هم برای بخش قائمیه بیان بفرمایید تا از سوءاستفاده افرادی که با افروختن آتش قومی و قبیله ای و نژادی سعی در مخالفت با این طرح دارند جلوگیری بشه.
من خودم با این طرح مخالفم ولی بعضی وقتها اینقدر توهین و تحقیر دیگر همشهریانم در دیگر نقاط شهرستان توسط کسانی که خودشون رو کازرونی میدونن آزارم میده، که ترجیح میدم همه ی شهرها و روستاهای شهرستان کازرون ازش جدا بشن، تا برخی از ما کازرونی ها متوجه بشیم، که چقدر از افتخاراتمون مربوط به همون کسانی ست که با لفظ دهاتی سعی در تحقیر کردنشون میکنیم.
اگر با این طرح مخالفیم بهتره دلایل منطقی ارائه بدیم. منتظر تحلیل شما هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
بدیش اینه کازرون امتیاز فرمانداری ویژه رو از دست میده
دشت برمو از دست میده
انارستان و پادگان های نظامی اون محدوده رو از دست میده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
1
0
بله شما همون ادم های ....... به شهر قایمیه هستید سلام اسفندیار خان رو هم برسون ادعای واهی فقط دارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
میشه ارتباط بین این نوشته دکتر زیاری با دکتر اسفندیار دشمن زیاری بفرمایین
سی چه همه چی با هم قاطی میکنین
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
0
3
عرض سلام و ادب خدمت دوست ناشناس که به کامنت بنده پاسخ دادند، من هم با شهرستان شدن قائمیه مخالفم چون معتقدم در حال حاضر ظرفیت های اداری شهرستان میتونه به خوبی پاسخگوی نیازهای تمام شهرستان باشه و مسافت ها تا مرکز شهرستان هم اونقدر زیاد نیست که مشکل خاصی برای مراجعه شهروندان به مرکز شهرستان ایجاد کنه، ضمن اینکه اغلب ادارات یک شعبه در هر بخش دارند. میمونه بحث تقسیم اعتبارات که میشه با عدد و رقم ثابت کرد که در بسیاری از موارد این بخش اعتبارات بیشتری با توجه به نیازشون گرفته. ولی در عوض دو شهرستان کوچک، قدرت کمتری در اخذ تصمیمات و حتی گرفتن اعتبارات از استان دارند و اتفاقن اعتبارات جذب شده، بیشتر از اینکه صرف فعالیت برای مردم بشه، صرف آماده سازی اداراتی میشه، که بسیار بالاتر از ظرفیت مورد نیاز شهرستان تازه تاسیس است. حتی از نظر هویتی هم در حال حاضر، شهروندان همه ی بخش ها، بعنوان یک کازرونی به تمام افتخارات هویتی شهرستان در هرکدام از بخش ها استناد میکنن و با جدا شدن هر بخش، قسمتی از هویت تاریخی و فرهنگی و سیاسی مردم حذف میشه.
صمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
3
1
عجیب است دکترجان، با آنکه ادعای دکتر بودن را دارید اما کاسه از آش داغ تر شده اید، چگونه و با چه قدرتی صحبت از آباد شدن کازرون میکنید وقتی اسمی از بخش های دیگر کازرون نمیبرید، چرا نمی گویید بالاده را آباد کنیم خشت را آباد کنیم کمارنج را آباد کنیم و در کنارش کازرون را هم آباد کنیم؟!!!!
به قول ضرب المثل بجا مانده از دوره قاجار: پنج زار بده آش...؛
اگر قایمیه خواستار جدایی از کازرون است حق حقه مردم این بخش است و بس، شما دلسوز شهر خود باشید نه بخش ما،برای بخش ما فقط خود مردم ما تصمیم گیری خواهد کرد نه شما که حاضر به تدریس در دانشگاه های شهر خود نیستید، حال که یک نماینده حقوق مردم را دنبال میکند شما با افکار پوپولیسمی می‌خواهید جلوی آن را بگیرید؟؟!! کوچکتر از آن هستید که بتوانید، شما از دل مردم قایمیه چه خبری دارید، شما از فساد و ترویج مواد مخدر در قایمیه چه خبر دارید، شما از نزاع و درگیری در قایمیه چه خبر دارید، اینها گوشه هایی از زجرهایی است که ما در برابر بی عدالتیهای شما در حق شهرمان با نبود زیرساختهای امنیتی لازم چندین دهه است که متحمل شده ایم، جوانان ما بواسطه بی مسولیتی مدیرهای ارشد این شهرستان با خفقان در دامان دود و بی کاری نابود شده اند، پیشرفت ما در گروه مستقل شدنمان است، استقلال قایمیه به خود قایمیه و بخش های مربوطه مربوط است‌نه به یک انسان که در تهران زندگی‌میکند، شما برای‌خود و شهر جدید خود یعنی تهران تصمیم گیری کنید، حدود شرعی و قانونی خودرا بدانید و گزافه سخن نگویید، ما مردم بخش چنارشاهیجان عاقل و فهیم هستیم و در قرآن سرنوشت ما به دست خود ماست نه به دست شما یا اشخاص دیگر!!!
پاسخ ها
کوهمره نودان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
عریز من توهم زدی
هر جای دنیا رو که نگاه کنی تا مرکزش آباد نشه بقیه نقاط نمی تونه آباد بشه
توقع داری یه بالاده ای برای درمان به بیمارستان قایمیه بیاد
یکم منطقی باش
baladeh
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
اینم از مرکزگرایی شما کازرونی هاست که حاضرید چندتا بیمارستان صد و دویست تخت خوابی تو کازرون بزنید و اجازه ساخت یه بیمارستان سی چهل تختی رو به بالاده ندید چون به گفته وزارت بهداشت ظرفیت تخت شهرستان پر شده و دیگه نمیشه به جایی دیگه از شهرستان کازرون بیمارستان داد و باید از تعداد تخت های بیمارستان 200 تخت خوابی کازرون کم کرد و به بالاده داد که اگر به جای 200 تختخوابی 170 تخت تصویب کرده بودن و بالاده رو بیمارستان دار کرده بودن علاوه بر اینگه نیازی به مراجعه یه بالاده ای برای درمان (به گفته شما کوهمره نودان) به بیمارستان قایمیه نبود نیازی هم به اومدن به کازرون و بیمارستانهای کازرون هم نبود.
در ضمن علاوه بر چنارشاهیجان و کوهمره بقیه بخشها هم اعم از بالاده و خشت کنارتخته هم از این جدایی کوه چنار از کازرون خوشحالی وپشتیبانی میکنند و نه مخالفت !!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
2
1
عنوان تجزیه ذهنیت توهم توطئه است در افکار تمامیت خواه و انحصارگر کسانی که مغایر با قانون تقسیمات کشوری قدم برمی دارند این نوع تحلیلها یک سویه و سطحی نگری است و منافع مردم دو بخش چنارشاهیجان و کوهمره را به خطر می اندازد.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
3
0
با توجه به اینکه مردم اطراف شهر کازرون (ساکن در شهرستان کازرون )حداقل از لحاظ فرهنگی با کازرونیها خیلی متفاوتند حق مسلم اونهاست که شهرستان خودشون را داشته باشند که خودشان برایش تصمیم بگیرند در ضمن با توجه به موقعیت سوق الجیشی منطقه شهرستان شدن چنارشاهیجان از لحاظ اقتصادی نیز منافع بسیاری برای منطقه دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
5
0
باسلام.اقای دکتر از کجا خط میگیرید.شما جای خوبی دارید خبری از مردم ندارید.کازرونی که شما سنگ اونو به سینه میزنید به من وشما دهاتی میگن .چون امکانات اونجاس
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۳
0
4
درود بر آقای زیاری
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۳
0
4
ممنون از شما آقای زیاری
حسین
|
United States
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
0
0
راست میگه کاکام قانون شعارن !
معلومن ای کاکام کازرونی نیسه یا ای باشه طرف یکین که می دونین
خیلی هم خوب بی . دستش مرزا
هرکی بینویسه جاش رو چیشمو
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
2
0
دکتر ! لابد میخوی کاندید بیشی . اگر انارستان جدا بشه برنامه هات می ریزه به هم .!
محمدجهانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
سلام به نظر من باتقسیمات جدیدفقط وفقط مراکز استانها فایده میکنندوبخشهایی که شهرستان میشوندشهرستانهای قدیمی ضررمیکنندوخراب میشوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
درود بر آقای زیاری حامی شهرستان کازرون و حومه
سعید یک کازرونی اصل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
کلامی با مردم چنارشاهیجان و دیگر مناطق تابعه.
سلام.
من یه کازرونی هستم و به نمایندگی از مردم شهرم کازرون میگم:
ما کازرونیها با پیشرفت هیچ بخشی مناطق اطراف کازرون مخالف نیستیم.
بیمارستان و یا مواردی که فرمودید، کمترین حق شماست.
شما مردم چنارشاهیجان هم مثل ما مردم کازرون و اکثر مناطق ایران، قربانی بی عدالتی شده اید.
قبول داریم.
اما ما مردم کازرون حرف مون اینه:
چطور شهرهایی مثل لار، لامرد و جهرم و . . . که اکثرا جمعیتشون از کازرون کمتره، فرمانداری ویژه دارند اما ما نباید داشته باشیم؟
منطق و عقل میگه چنارشاهیجون باید پیشرفت کنه و حقش هم هست اما از کازرون هم نباید کم بشه.
همگی انصاف داشته باشیم.
اگر یک شهر فرضا بیمارستان داره و فلان بخش از توابعش نداره، دلیلش رو از مقامات بالاتر باید پرسید.
هر چند علتش مشخصه: یا بخاطر بی عدالتی است و یا در توان دولت و نظام نیست که در هر دو مورد پذیرفتنی نیست.
قبول کنید بالای 90 درصد شهرهای ایران در بی امکاناتی محض می سوزند.

نتیجه اینکه:
ما مردم کازرون تحت هیچ شرایطی پسرفت کردن شهرمون رو که نمی پذیریم هیچ، دنبال فرمانداری ویژه هم هستیم.
از طرفی هم با پیشرفت شما مردم چنارشاهیجان بشدت موافقیم.
ایشالا برقرار باشیم و برقرار باشید.
سعدون از خرمشهر
|
Hungary
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
این آقا خیلی بی تدبیره ومغرض که به طبل تفرقه میکوبد تقسیمات کشوری جزئ ازاختیارات وزارت کشوره وشاخص دارد پس معلومه این دکتر زیاری چیزی نمیفهمه.
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
سلام تقسیمات کشوری فقط دولت رو بزرگ میکند وهزینهایی که باید صرف توسعه شود صرف گسترش دولت می شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
مگر می خواهند با جدا کردن چند روسنا روی نقشه و الحاق به شهر ستان جدید که دارای بودجه بهتر است و رونق بیشتری خواهد یافت چه زیانی به مردم میرسد ؟ تیا می خواهند بین کازرون و شهرسنان جدید دیوار برلین بکشند؟ اعتراضات احساسی و تخریلی چه سودی دارد ؟ ایا چند نفر کشنه بشن طرح عوض میشود ؟ مگر سابقه تقسیمات در جاهای دیگر نبوده ومثلا در خراسان که به سه استان تقیسیم شد ایا بودجه عمرانی انها کمتر شد یا بیشتر !! ؟ مگر ندید که مردم در شهرهای اطراف مشهد معترض شدن و چند کشته ثادن ولی تقسیمات اجرایی شد ؟ پس چرا مردم را به شورش هدایت می کنید ؟ با ایجاد شهرستان جدید حداقل چند پست سازمانی جدید و اشتغال ایجاد میشه !!! چرا با توسعه و تجمیع روستا ها در شهر جدید مخالفت می کنید.
نوید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
این طرح نماینده فقط باعث شد بین مامردم چنارشاهیجان و کازرون اختلاف و کینه پیش میاد.فقط و فقط تفرقه افکنی.همین و بس
اردوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
1
0
جاده کازرون قاءمیه از روی آثار باستانی بیشاپور می گذره، به مرور زمان عبور و مرور از این جاده باعث می شه آثار باستانی تخریب بشه. لازمه که این جاده در محل باستانی بسته شود، در این صورت تنها از راه قاءمیه به به امام زاده سید حسین و تنگ چوگان و بیشاپور دسترسی داریم و به نفع همه می شود که این مناطق تا شاپور جزء قاءمیه شود.. برای حفظ آثار باستانی از پیوستن بیشاپور و امام زاده سید حسین به کوه چنار حمایت کنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴