پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۹

شهید نصرا... ایمانی، برادر آیت­ا... شیخ اسدا... ایمانی امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس است.

پدر شهید از مردان اهل زهد و عرفان و آشنای به فقه در کازرون به شمار می­رفت.

با پیروزی انقلاب با سپاه پاسداران همکاری داشت و با تشکیل بسیج در کنار شهید دکتر علی­اکبر پیرویان قرار گرفت.

با شروع جنگ تحمیلی، اولین نیروهای مسلحی که به جبهه اعزام شدند همین نیروهایی بودند که از بسیج کازرون به فرماندهی دکتر علی­اکبر پیرویان، دو هفته پس از شروع جنگ به اهواز رفتند. این گروه قصد داشت تا از اهواز به خرمشهر برود؛ اما در اهواز دفاع از هویزه و سوسنگرد به آنان سپرده شد و آنان راهی هویزه شدند. دفاع سرسختانه بچه­های کازرون به فرماندهی دکتر علی­اکبر پیرویان سد راه متجاوزین شد و همین امر باعث گردید تا نیروهای عراقی مستقیماً به سراغ سوسنگرد بروند. با حمله صدامیان به سوسنگرد، نیروهای کازرونی به سوسنگرد رفتند و از سقوط آن شهر جلوگیری کردند. هرچند در این دفاع چند روزه در ایام محرم 12 نفر از نیروهای کازرون از جمله فرمانده آنان یعنی دکتر علی­اکبر پیرویان به شهادت رسیدند، اما سوسنگرد شهری شد که تا پایان دوران دفاع مقدس نام کازرون را با خود به یدک می­کشید و پاتوقی شد برای همه بچه­های کازرون که در آن جا دور هم جمع شوند. سوسنگرد به میعادگاه رزمندگان کازرونی مبدل شد که بسیاری از شهدای کازرون در سوسنگرد به شهادت رسیدند و یا از آن جا راهی سایر جبهه­ها می­شدند.

سوسنگرد برای مردم کازرون، به شهر سوسن­های پرپر کازرون مبدل شد و شهری که تا امروز نامی آشنا برای مردم کازرون است. شهری که اکثر رزمنده­های کازرونی در آن عکس یادگاری دارند.

نیروهایی آن دفاع تاسوعایی بعدها در دوران دفاع مقدس و حتی پس از آن از سرداران بزرگ دفاع مقدس شدند یا شهیدانی شاخص. شهدایی همچون شهید ایمانی، شهیدان دیده ور، شهید باقر سلیمانی و…

شهید ایمانی پس از این دفاع تاسوعایی، در عملیات­های بسیاری شرکت کرد و نهایتاً در عملیات آزادسازی خرمشهر، به شهادت رسید.

اما آن چه شهید ایمانی را به چهره­ای خاص در میان شهدای کازرونی مبدل کرده است، گزارش­نویسی این شهید بزرگوار از عملیات­ها، به خصوص دفاع تاسوعایی نیروهای کازرونی در سوسنگرد و هویزه است که به صورت گزارش نویسی بسیار روان، ساده، زیبا، جذاب و از همه مهم­تر خاص و با جزئیات زیاد است. این گزارش­نویسی اولین بار پس از شهادت وی در سال 61 توسط خانواده و دوستان وی منتشر شد. این کتاب در آن زمان اولین کتاب روایت کننده دوران دفاع مقدس از زبان یکی از مدافعین بود. کاری که بعدها توسط برخی دیگر از رزمندگان ادامه یافت.

در طول چند سال اخیر بار دیگر این کتاب مورد خوانش مجدد قرار گرفته و با ویراستاری دوباره، تجدید چاپ شده است. (البته لازم به ذکر است که ماهیت همان خاطرات شهید ایمانی است. ولی کتاب هم در زمان­بندی ها هم در فصل­بندی­ها، هم در کیفیت خاطرات و هم پژوهش­های فراوانی که برای آن انجام شده است، برتری­های فراوانی نسبت به چاپ­های پیشین دارد و در واقع یک کار پژوهشی مفصل حول خاطرات و نوشته­های شهید ایمانی انجام شده است.)

این کتاب که روایتی داستانی دارد، از جنگ شروع می­شود و چگونگی اعزام نیروهای کازرونی و سپس حضور در هویزه و دفاع در سوسنگرد بیشترین مطالب کتاب را دربرمی­گیرد. (البته در این کتاب سعی شده است تا از دست نوشته­های دیگر شهید در مورد سایر عملیات­ها هم استفاده شود که همین امر باعث گردید تا سایر سفرهای شهید همچون قسمت هویزه تا سوسنگرد دارای جزئیات بیشتری شوند)

شهید نصرا... ایمانی را می­توان اولین گزارشگر داستانی و روایی دوران دفاع مقدس در همان ایام دانست که با ادبیات خاص خود، دفاع مظلومانه مردم ما را به قلم می­آورد. (در این رابطه کتاب­های دیگری هم هست که همین رویکرد را دارند. به عنوان مثال کتاب حرمان هور)

این روزنوشت­های سردار شهید نصرا... ایمانی با عنوان "بوی خوش عطر" ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 14 تیرماه از سوی انتشارات سلمان فارسی با سخنرانی آیت­ا... ایمانی (برادر شهید و نماینده ولی فقیه در استان فارس) در حضور خانواده شهید، رزمندگان، همرزمان، اصحاب رسانه، فعالان فرهنگی و جمعی از مسوولان استان فارس در سالن همایش­های حوزه هنری سازمان تبلیغات دفتر شیراز (پشت باغ جنت، خیابان استاد فراشبندی، جنب استخر ایثار) برگزار گردید.

یادداشت­های روزانه شهید نصرا... ایمانی به اهتمام حجت­الاسلام مهدی صنعتی تصحیح و تحقیق شده است. این یادداشت­ها مشاهدات شهید نصرا... ایمانی در هفت سفر خود به مناطق عملیاتی است.

یادداشت­های مذکور حوادث مربوط به مهرماه 1359 تا اردیبهشت ماه 1361 را در بر دارد که به بیان شرح عملیات­ها، دل­دادگی­ها و سختی­های آن روزها از زاویه دید دقیق این شهید است.

کتاب مذکور که در 287 صفحه رقعی تنظیم شده است منبعی ارزشمند از نقش رزمندگان کازرونی در دفاع مقدس است.

نویسنده: محمدمهدی اسدزاده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹