پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵

زنده یاد علی نقی بهروزی در سال 1284ش در کازرون به دنیا آمد. در نوجوانی به دلیل کار و کسب پدرش به همراه خانواده به بوشهر مهاجرت کردند. در آنجا به مدرسه سعادت رفت و موفق به دریافت دیپلم ادبی شد و در همان مدرسه به عنوان معلم مشغول به کار شد. چند سال بعد به شیراز منتقل شد و در دانش سرای پسران و دبیرستان های شیراز به تدریس پرداخت. در سال 1337ش بازنشسته شد و در سال1362ش به رحمت ایزدی پیوست.

یادی از برادران بهروزی

مرحوم علی نقی بهروزی

مرحوم علی نقی بهروزی از نخستین پژوهشگران حوزه کازرون شناسی بود که سال ها در زمینه فرهنگ و تاریخ کازرون به تحقیق و پژوهش پرداخت و مقالات متعددی در این زمینه به چاپ رساند که مهمترین آن ها عبارتند از:

- ترانه های محلی و ضرب المثل های کازرونی، مجله رنگارنگ سال 1321ش

- پیشینه تاریخی و فرهنگی کازرون، نشریه چند گفتار سال 1349ش

- تنگ ترکان کازرون، مجله تلاش سال1353ش

- باغ نظر کازرون و شیراز، مجله یغما سال 1354ش

- صدرالسادات کازرونی مردی عالم، شاعر و مولف، مجله یغما سال 1357ش

از تالیفات او می توان به کتاب های:

- دیوان آقا سیدعلی مجتهد کازرونی

- واژه ها و مثل های کازرونی و شیرازی

اشاره کرد. مرحوم علی نقی بهروزی یکی از شاهدان عینی اشغال کازرون توسط پلیس جنوب (نیروهای تحت فرمان انگلستان در جنگ جهانی اول) در بهمن 1297ش بوده که در این باره نوشته:

"ما شب راحت خوابیده بودیم که ناگاه از صدای رعد آسای توپ و تفنگ و مسلسل که شهر را می لرزاندند بیدار شدیم. بچه ها و زن ها بنای گریه و زاری گذاشتند و مردان قرآن روی دست گرفته و روی به آسمان کردند تا خداوند آنها را از صدمه گلوله مصون بدارد. در مشرق کازرون که راه شیراز از آنجا شروع می شد، پلی بود که بر بالای آن برج و قلعه ای وجود داشت. قوای پلیس جنوب شب هنگام خود را به آن قلعه رساندند و آنجا را اشغال کردند و کازرون را به باد گلوله گرفتند. مخصوصا خانه ناصر دیوان که دشمن خود می دانستند، هدف گلوله قرار دادند. البته تفنگچی های کازرونی هم جواب آنها می دادند ولی چه فایده آنها توپ و توپخانه داشتند".

محمد جواد بهروزی درسال 1300ش به دنیا آمد. او نخستین کازرونی بود که در رشته تاریخ و جغرافیا (در آن سال ها رشته تاریخ و جغرافیا در دانشگاه یکی بود) در سال 1329ش از دانشگاه تهران با مدرک کارشناسی (لیسانس) فارغ التحصیل شد.

مرحوم بهروزی در دانشگاه تهران با مورخ نامدار دکتر باستانی پاریزی (مولف پیش از شصت عنوان کتاب تاریخی) دوست و همکلاس شد؛ که این دوستی تا آخر عمر ادامه داشت. همچنین از محضر اساتید بزرگی مانند سعید نفیسی، رشید یاسمی و نصرالله فلسفی بهره برد.

یادی از برادران بهروزی

مرحوم محمدجواد بهروزی

علاوه براین، به واسطه طبع شعری که داشت در انجمن های ادبی تهران شرکت می کرد و اشعار خود را می خواند که در این بین با شاعران نام آوری مانند شهریار، هوشنگ ابتهاج و امیری فیروزکوهی آشنا گردید

در سال 1346ش با چاپ کتاب شهرسبز (کازرون) که در واقع پایان نامه تحصیلی اش بود، نخستین گام در حوزه کازرون شناسی برداشت. این کتاب سال ها تنها مرجع مهم درباره فرهنگ و تاریخ و جغرافیای کازرون بود. آثار دیگر او عبارتند از:

- تاریخ گیتی در سه جلد

- جغرافیای گیتی در سه جلد

- گلهای شهر سبز (اشعاری به لهجه کازرونی)

- زنان موثر در تاریخ ایران

مرحوم بهروزی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه به استخدام آموزش و پروش درآمد و سال ها مدیر دبیرستان های حکمت، حیات و هوشیار شیراز بود. وی در سال 1351ش بازنشسته شد و سال 1382ش در گذشت

روحشان شاد و یادشان گرامی

* سیدحبیب موسوی دبیر تاریخ دبیرستانهای کازرون

نویسنده: سیدحبیب موسوی*
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹