پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
حجت الاسلام مهدی صنعتی در آیین رونمایی از کتاب بوی خوش عطر:
به گزارش کازرون نما در آیین حجت الاسلام مهدی صنعتی اظهار داشت: نکته‌ي مهم و اساسي اين يادداشت‌ها‌، اهميت فراوان آن براي فرهنگ پايداري شهرستان کازرون است؛ روزنوشت‌هاي نصرالله به دليل حضور جدّي و مستمر وي از آغازين روزهاي دفاع مقدس سندي مهم بر اثبات مجاهدت پيش‌گامانه‌ي رزمندگان کازروني و چراغ راهي براي پژوهش‌گران عرصه‌ي فرهنگ پايداري اين شهرستان است.

به گزارش کازرون نما، آیین رونمایی از کتاب «بوی خوش عطر» مجموعه خاطرات و دست نوشته‌های شهید نصرالله ایمانی صبح دیروز با حضور آیت‌الله اسد‌الله ایمانی برادر شهید و دیگر مسؤولان فرهنگی استان در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس برگزار شد.

در این آیین حجت الاسلام مهدی صنعتی محقق و مصحح کتاب «بوی خوش عطر» با بیان اینکه از دغدغه‌های همیشگی ما ترسیم نقش‌آفرینی رزمندگان شهرستان کازرون در دفاع مقدس بود، خاطرنشان کرد: در این زمینه طرح تدوین شد که در مرحله اول به ارزیابی کتب منتشر شده پرداختیم که نتیجه آن انتشار کتاب "باران و بوران" در سال 1390 به قلم دکتر محمد عارف و "بوی خوش عطر" است.

مهدی صنعتی به ویرایش مجدد کتاب خاطرات شهید نصرالله ایمانی اشاره کرد و گفت: در این اثر به بررسی مجدد خاطرات شهید ایمانی از هفت سفر خود به مناطق عملیاتی که به صورت روزنوشت و به قلم خود شهید نگاشته شده است پرداخته ایم که در برگیرنده حوادث مهرماه 1357 تا شهادت او در اردیبهشت ماه 1362 است.

وی پیرامون کتاب «بوی خوش عطر» اظهار داشت: نکته‌ي مهم و اساسي اين يادداشت‌ها‌، اهميت فراوان آن براي فرهنگ پايداري شهرستان کازرون است؛ روزنوشت‌هاي نصرالله به دليل حضور جدّي و مستمر وي از آغازين روزهاي دفاع مقدس سندي مهم بر اثبات مجاهدت پيش‌گامانه‌ي رزمندگان کازروني و چراغ راهي براي پژوهش‌گران عرصه‌ي فرهنگ پايداري اين شهرستان است.

این استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به این مطلب که خاطره باید مستند و قابل دفاع باشد و روایات یکدیگر را هم‌پوشانی کنند اضافه کرد: این خاطرات به دلیل هم زمانی نگارش آن ها با وقایع خالی از هرگونه قضاوت و تاثیرگذاری عوامل دیگر در آن است و روايتي امين از روحيات شهيد نصرالله ايماني و بسياري از رزمندگان است؛ انتقال مرام‌ها و مسلک‌ها، محبت‌ها و رفاقت‌ها، سختي‌ها و خوشي‌ها، ترس‌ها و شهامت‌ها، اشتباه و درست‌انديشي‌ها، عقده‌ها وکينه‌ها که وي به راحتي و به دور از هرگونه غل و غشي به بيان آن‌ها پرداخته،‌ از ويژگي‌هاي مهم اين کتاب است.

مصحح «بوی خوش عطر» با بیان اینکه «بوی خوش عطر» تا کنون دوبار و از سوی دو نهاد مختلف و با دو نام گوناگون منتشر شده است، گفت: لزوم تکميل و از بين بردن نقاط ابهام اين خاطرات، پژوهش‌گر را بر آن داشت تا پس از بررسي‌ها و تلاش‌هاي فراوان و با استفاده از نامه‌هايي که نصرالله در زمان‌هاي مختلف براي خانواده يا دوستانش ارسال کرده و به توضيح برخي اتفاقات روي‌‌داده در ميدان نبرد و حالات فردي خود -که برگرفته از اتفاقات جبهه و جنگ بود- پرداخته بود، به متن به دست آمده در دو کتاب نام‌برده بيفزايد تا از اين طريق هيچ نگاشته‌اي در توصيف آن روي‌داد بزرگ از زاويه ديد نصرالله مغفول نمانده باشد.

مسوول کانون فرهنگی هنری اشراق افزود: از جمله نتايج اين روي‌کرد، تغيير کتاب در زمان بندي سفرها است؛ کتابي که متاسفانه به دليل عدم توجه به نکات مبهم و تلاش جهت حل آن‌ها، با ذکر اين دليل که «متأسفانه عمده‌ي يادداشت‌هاي اين سفر در دفتري كه به هنگام شهادت در جيب نصرالله بوده، احتمالاً در آمبولانس يا محل تخليه‌ي شهدا مفقود شده ‌است» بدون هيچ يادداشتي از شهيد در اين سفر منتشر شده بود، با اين روش، علاوه بر آن‌که به مقداري از خاطرات و روي‌دادهاي سفر چهارم شهيد دست يافتيم، حجم قابل توجّهي بر مجموعه‌ي خاطرات نصرالله در ساير سفرها افزوده شد. در کنار اين امر، توجه مجدّد به اين خاطرات، ما را به اين نکته رهنمون کرد که وي به بهانه‌ي بررسي نقش‌آفريني شهيدان «بهمن شجاعي» و «عبدالرحمان رضازاده» با عنوان «آواز غم با شفقي كه به‌خون نشست» بسياري از خاطرات سفر چهارم خود را نگاشته است که متأسفانه در دو ويرايش پيشين از ديد منتشرکنندگان پنهان مانده و در ابتداي سفر پنجم منتشر شده بود که به خاطرات سفر چهارم افزوده شد.  اين روش در سفر آخر کتاب نيز نمود يافت و با استفاده از دو نامه شهيد به خواهر و پدرش، که آخرين نوشته‌هاي شهيد پيش از شهادت محسوب مي‌شوند، مزيّن به خاطرات سال‌هاي دفاع و حماسه گرديد

حجت الاسلام صنعتی در پاسخ به این سوال که آیا تغییراتی را در متن خاطرات هم شاهد هستیم متذکر شد: کتاب مجددا ویرایش شد. در این اثر از زبان شکسته و محاوره ایی در بیان خاطرات استفاده شده بود و ارکان جمله به درستی تنظیم نگردیده بود، از این رو باید ویرایشی جهت یک دستی صورت می‌گرفت و باز تولید رخ می‌داد.

کتاب «بوی خوش عطر» از سوی انتشارات سلمان فارسی و به تلاش واحد ادبیات و هنر پایداری کانون فرهنگی هنری اشراق کازرون در 288 صفحه و به قیمت 150000ریال منتشر شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳