پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
امام جمعه جره و بالاده :
خطیب جمعه بالاده : نسبت به کوتاه کردن دست دلالانی که چشم طمع به دسترنج یکساله کشاورزان زحمت کش دوخته اند و یک شبه چندین برابر درآمد یکساله کشاورزان را به جیب میزنند ، قاطعانه و بدون اغماض عمل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسینعلی بهرامی باباحیدری امام جمعه بخش جره و بالاده در خطبه های دوازدهم خرداد ماه سال ۹۶ که با حضور با شکوه مردم ولایتمدار و شهید پرور و بصیر بخش در مسجد امام حسین (ع) بالاده برگزار شد در خطبه اول پس از توصیه به رعایت تقوای الهی در ادامه خطبه هفته قبل به بیان مراقبت های اخلاقی ماه مبارک رمضان پرداخت.

خطیب جمعه بالاده در ادامه به مناسبت ایام رحلت حضرت امام خمینی (ره) به تبيين شاخص‏هاى مكتب سياسى امام (ره) به شرح ذیل پرداختند:

1. درهم ‏تنيدگى سياست و معنويت‏:

در مكتب سياسى امام(ره) معنويت از سياست جدا نيست. امام كه تجسم مكتب سياسى خود بود، سياست و معنويت را با هم داشت، حتى در كانون مبارزات سياسى، محور اصلى در رفتار امام، معنويت او بود. همه رفتارها و مواضع امام حول محور خدا و معنويت دور مى‏زد. امام به اراده‏ تشريعى پروردگار اعتقاد و به اراده تكوينى او اعتماد داشت و مى ‏دانست، كسى ‏كه در راه تحقق‏ شريعت الهى حركت مى‏ كند، قوانين و سنت ‏هاى آفرينش، كمك ‏كار اوست.

2. اعتقاد و اعتماد به نقش مردم‏:

شاخص دوم مكتب سياسى امام بزرگوار ما، اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم است. درمكتب سياسى امام(ره) هويت انسانى، هم ارزشمند و داراى كرامت است و هم قدرتمند و كارساز.

 امام با اتكاء به قدرت رأى مردم معتقد بود كه با اراده پولادين مردم مى‏ شود در مقابل همه‏ قدرت‏ هاى متجاوز جهانى ایستاد.

3. نگاه جهانى مكتب امام‏:

از جمله شاخص هاى مكتب سياسى امام(ره)، نگاه بين‏ المللى و جهانى اين مكتب است.

مخاطب امام در سخن و ايده سياسى خود، بشريت است نه فقط ملت ايران. ملت ايران اين پيام را به گوش جان شنيد، پايش ايستاد، برايش مبارزه كرد و توانست عزت و استقلال خود را به ‏دست‏ آورد اما مخاطب اين پيام، همه بشريت است. مكتب سياسى امام اين خير و استقلال و عزت و ايمان را براى همه امت اسلامى و همه بشريت مى‏ خواهد.

4. نقش ولايت فقيه در مهندسى نظام اسلامى‏:

شاخص مهم ديگر مكتب سياسى امام بزرگوار ما پاسدارى از ارزش ‏هاست كه مظهر آن‏را درتبيين مسأله ولايت فقيه روشن كردند. ولايت فقيه، جايگاه مهندسى نظام و حفظ خط و جهت‏ نظام و جلوگيرى از انحراف به چپ و راست است. نقش ولايت فقيه اين است كه در مجموعه‏ پيچيده و درهم تنيده تلاش ‏هاى گوناگون اداره كشور، نبايد مسير حركت نظام دچار انحراف از هدف‏ها و ارزش‏ ها شود، پاسدارى و ديده‏ بانى حركت كلى نظام به سمت هدف ‏هاى آرمانى و عالى ‏اش، مهم‏ترين و اساسى ‏ترين نقش ولايت فقيه است. ضابطه ‏هاى رهبرى و ولايت فقيه، طبق‏ مكتب سياسى امام، ضابطه‏ هاى دينى است. كسى ‏كه در آن مسند حساس قرار گرفته است، اگر يكى از اين ضابطه ‏ها از او سلب شود و فاقد يكى از اين ضابطه‏ ها شود، چنان‏چه همه مردم كشور هم طرفدارش باشند، از اهليت ساقط خواهد شد.

5. عدالت اجتماعی:

مسأله عدالت ‏اجتماعى مهم‏ترين و اصلى ‏ترين خطوط در مكتب سياسى امام بزرگوار ماست.

در همه‏ برنامه ‏هاى حكومت اعم از «قانونگذارى، اجرا و قضا» عدالت اجتماعى و پر كردن شكاف‏ هاى‏ طبقاتى بايد مورد نظر و هدف باشد.

 اين‏كه ما بگوئيم كشور را ثروتمند مى ‏كنيم يعنى توليد ناخالص ملى را بالا مى ‏بريم، اما ثروت‏ ها در گوشه ‏اى از کشور به نفع يك عده انبار شود و عده كثيرى از مردم هم دستشان خالى باشد، با مكتب سياسى امام نمى ‏سازد.

پركردن شكاف اقتصادى در بين‏ مردم و رفع تبعيض در استفاده از منابع گوناگون ملى در ميان طبقات مردم، مهم‏ترين وسخت‏ ترين مسؤوليت است که بر گردن

 همه برنامه ‏ريزان، قانونگذاران، مجريان و همه كسانى‏ كه در دستگاه ‏هاى گوناگون مشغول كار هستند، بايد اين ‏را مورد توجه قرار دهند و يكى از مهم‏ترين‏ شاخصه‏ هاى حركت خود به‏ حساب آورند.

ایشان در بخش بعدی خطبه به تأثيرات سياسى و اجتماعى قيام ۱۵ خرداد اشاره و گفت:

نهضت اسلامى پانزده خرداد در جامعه ايران آثار عميقى به جاى گذاشت و در حقيقت سرنوشت سياسى و اجتماعى آينده ايران را ترسيم كرد.

پنج تأثير مهم اين نهضت به شرح زير است:

1. محو شدن جاذبه گروه‏ هاى سياسى

پس از پانزده خرداد، بازار فعاليت هاى سياسى و غيراسلامى و مخصوصاً جريان چپ و ملى‏ گرايى از رونق افتاد.

2. تكامل مبارزات سياسى و رشد توده مردم

نهضت پانزده خرداد موجب تكامل مبارزه سياسى مردم شد و رشد و بينش آنان را در تشخيص هدف اصلى مبارزه افزايش داد. در اثر همين تكامل بود كه پس از پانزده خرداد شعار براندازى رژيم، شعار كليه گروه ‏هايى شد كه قصد مبارزه سياسى داشتند.

3. مذهب، مكتب و اسلام به‏ عنوان يك سيستم حكومتى

پيش از پانزده خرداد، مذهب در ميان بسيارى از دانشجويان و تحصيل كرده ‏ها و روشنفكران به ‏عنوان مكتبى كه اساس و راهنماى مبارزه محسوب مى ‏شد، مورد توجه نبود. تبليغات چند ده ساله استعمار به دست رضاخان و فرزند او و تبليغات كمونيست ‏ها كه مذهب را افيون ملتها مى‏ دانستند از يك‏سو و كوتاهى بعضى از روحانيون از سوى ديگر، در ذهن جوانان تصوير غلطى از اسلام به ‏وجود آورده بود. آنان اسلام را مكتبى جامع كه بتواند همه نيازهاى فردى و اجتماعى انسان را برآورده سازد، نمى ‏دانستند و حداكثر تصور مى ‏كردند دين مجموعه ‏اى از آداب و عبادت هاى فردى است كه ارتباطى با مسايل اجتماعى و حوادث جديد روزگار ندارد. وقتى با قيام پانزده خرداد عاليترين مقام مذهبى اسلامى و مرجع تقليد، عالی ترين هدف يعنى براندازى رژيم و تأسيس حكومت اسلامى را وجهه همت خود قرار داد و عملاً با تحمل زندان و تبعيد، قدم در ميدان مبارزه نهاد، تبليغات ديرينه استعمارگران وكمونيست‏ ها باطل شد و مذهب مانند آتشى كه در زير خاكستر خرافات و اتهامات پنهان مانده باشد، شعله ‏ور گرديد و توجه بسيارى از جوانان دبيرستانى و دانشگاهى و بسيارى از نويسندگان و روشنفكران را به خود جلب كرد. وحدت مقدس روحانیون و دانشگاهیان كه از آرمان هاى اصلى انقلاب اسلامى و از اصول اجتماعى مبارزه امام خمينى (ره) است، در حقيقت با قيام پانزده خرداد پايه ‏گذارى شد.

4.برملا شدن چهره منافقانه شاه

با نهضت پانزده خرداد پرده رياكارى از چهره شاه و حكومت او برافتاد و شاه ناچار شد ماهيت ضددينى و ضداسلامى خود را آشكار كند و همين امر يكى از عوامل مهم آگاهى مردم و يكى ازموجبات سقوط وى شد.

5. افزايش رشد سياسى در روحانيت و حوزه ‏هاى علميه و مردم

 حجت الاسلام و المسلمین بهرامی در بخش پایانی خطبه از مسولان محترم استان و شهرستان عاجزانه درخواست کرد که عاجلانه فکری به حال کشاورزان عزیز و زحمت کش این بخش محروم کنند و نسبت به خرید تضمینی محصولات کشاورزی با قیمت مناسب که حداقل جوابگوی مخارج کشاورزان باشد و بتوانند دیون معوقه و اقساط تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی را پرداخت نمایند و اختصاص یارانه تولید به بخش کشاورزی و جلوگیری از افت شدید قیمت محصولات این منطقه در فصل برداشت که متاسفانه چندین سال است با برنامه ریزی های قبلی  و واردات بی رویه انجام می گیرد و کمر کشاورزان این بخش را شکسته،  اقدام کنند و نسبت به کوتاه کردن دست دلالانی که چشم طمع به دسترنج یکساله کشاورزان زحمت کش دوخته اند و یک شبه چندین برابر درآمد یکساله کشاورزان را به جیب میزنند ، قاطعانه و بدون اغماض عمل کنند.

 

نویسنده: روابط عمومی دفتر امام جمعه بخش جره و بالاده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۲۸
اذان صبح
۰۵:۱۲:۰۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۵:۱۲
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۳۱:۰۸
اذان مغرب
۱۹:۴۷:۳۳