پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹
رئیس اداره دامپزشکی کازرون:
رئیس اداره دامپزشکی کازرون نسبت به خرید گوشت‌های فاقد مهر و برچسب دام‌پزشکی از قصابی‌های کنار جاده‌ای و غیرمجاز هشدار داد.

به گزارش کازرون نما، دکتر میلاد کاظمیان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه و بابیان اینکه دامدارانی که از بیماری دام خود آگاهی دارند معمولاً به سمت کشتارگاه‌های مجاز نمی‌روند تصریح کرد: این‌گونه دامداران چون می‌دانند مأمور و بازرس مستقر در کشتارگاه‌ها مانع از کشتن دام‌های بیمار می‌شود، به سمت مراکز غیر بهداشتی دام به‌صورت کشتار زنده و یا قصابی‌های کنار جاده‌ای روی می‌آورند.

رئیس اداره دامپزشکی کازرون تأکید کرد: مردم از کشتارگاه‌های بین جاده‌ای خرید نکنند و گوشت را تا حدود 24 ساعت و جگر را هم 48 تا 72 ساعت در یخچال در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری و سپس استفاده کنند تا بر اثر جمود نعشی، ویروس از بین برود.

این مسؤول بابیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو، یک نوع بیماری ویروسی حاد تب‌دار خونریزی دهنده است که بین انسان و دام مشترک می‌باشد، تصریح کرد: این ویروس توسط بندپایان و کنه‌ها انتقال پیدا می‌کند که بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی نظیر گاو، گوسفند، بز، شترمرغ و خرگوش به‌عنوان مخزن عمل می‌کنند.

گوشت را تا 24 ساعت در یخچال نگه دارید/ پرهیز از خرید گوشت در مراکز غیر مجاز

کاظمیان با اشاره به اینکه «کنه دیالوما» عامل بیماری و مخزن است و عمر آن به 800 روز می‌رسد، گفت: علائم بالینی بیماری علامت خاصی ندارد که این امر تشخیص را دچار مشکل می‌کند. اما به طور کلی این ویروس در دام‌ها تب خفیف یا تب زودگذر و در انسان شبیه به سرماخوردگی، تب‌و‌لرز و سردرد، درد عضلانی، درد مفاصل، دردهای شکمی، حالت تهوع، استفراغ، گلودرد و پس از چند روز خونریزی از معده، دهان، لثه و رحم را نشان می‌دهد.

رئیس اداره دامپزشکی کازرون همچنین در ادامه حالت خون‌مردگی وسیع و خونریزی جرمی و مخاطی روی تنه، ساق دست‌ها، پاها و خون در مدفوع را از دیگر علائم بیماری کریمه برشمرد و متذکر شد: کم‌خونی و کم‌آبی موجب مرگ می‌شود.

کاظمیان راه‌های انتقال این بیماری را از سه طریق گزیده شدن توسط کنه آلوده‌شده، تماس با خون و مواد آلوده‌کننده دامی که دچار عفونت خونی شده باشد و نیز تماس با خون و ترشحات بیمار برشمرد و یادآور شد: این بیماری بیشتر در افرادی که در صنعت دام مشغول به کار هستند ازجمله دام‌پزشکان، دامداران و کارکنان کشتارگاه و همچنین زنان خانه‌دار که با گوشت تازه آلوده تماس دارند اتفاق می‌افتد.

وی، کنترل تردد دام و جلوگیری از حمل‌ونقل دام، حمام و سم‌پاشی دام‌ها با سموم ضد کنه، سم‌پاشی بستر و جایگاه دام در روستاها و دامداری‌ها و بهداشتی نمودن جایگاه‌های نگهداری دام با استفاده از مصالح مناسب ساختمانی مثل سیمان را ازجمله روش‌های مبارزه و پیشگیری از شیوع تب کریمه عنوان کرد.

این دکترای دامپزشکی همچنین به اقدامات انجام شده در شهرستان کازرون هم اشاره کرد و گفت: تاکنون در شهرستان کازرون هیچ موردی از این نوع بیماری دیده نشده و اقدامات پیشگیرانه‌ای‌ را در این راستا انجام داده‌ایم، اما بهتر است مردم از خرید گوشت‌های فاقد مهر و برچسب اداره دامپزشکی خودداری کنند.

کاظمیان با اشاره به اینکه تاکنون حدود 250 هزار مترمربع محل نگهداری دامی در کازرون توسط این اداره سم‌پاشی شده است، متذکر شد: برای پیشگیری از بیماری تب کنگو با توجه به تعداد دام و جایگاه دامی، سهمیه سم دامداران به دهیاران و شوراهای روستایی داده می‌شود تا در اختیار دامداران قرار گیرد.

وی در ادامه بابیان اینکه در این شهرستان هفت دکتر در بخش خصوصی و چهار دکتر در بخش دولتی مشغول به کار هستند خاطرنشان کرد: این افراد در حالت آماده‌باش به سر برده و با پایش بیماری‌های دام‌ها به‌صورت دائم و روزانه، اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهند.

رئیس اداره دامپزشکی کازرون در پایان بر با آموزش تدریجی و اطلاع‌رسانی تاکید کرد و گفت: استفاده افراد شاغل در دامداری‌ها از لباس مناسب جهت محافظت از نیش کنه و استفاده افراد شاغل در کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه گوشت قرمز از وسایل محافظتی از قبیل چکمه، دست‌کش، عینک و نیز حفاظت از تماس مستقیم با خون و ترشحات آلوده دامی می‌تواند از انتقال و درگیر شدن افراد با این بیماری جلوگیری کند.

نویسنده: ایمان احمدی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲