پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷

با توجه به انتقادات و نگرانی‌هایی که برخی همشهریان محترم پیرامون درختان کاشت شده در جاده گردشگری سلامت عنوان کرده‌اند، لازم است در این خصوص نکاتی را اعلام کرد:

انتقاداتی که همشهریان در خصوص خشک شدن درختان نخل پالم در جاده سلامت عنوان نموده‌اند، ناشی از نگرانی و علاقه وافر همه فعالان محیط زیستی در سطح شهر است که این نگرانی با توجه به افزایش گرایش به مسائل و موضوعات محیط زیستی در کازرون عزیز خود جای خوشبختی و امیدواری بسیار دارد.

در مورد موعد و زمان کاشت لازم است دانسته شود فصل کاشت برخی درختان گرمسیری مانند کنار و نخل پالم برخلاف بسیاری دیگر از عموم درختان در فصول گرم است. کاشت درختان کنار و یا نخل پالم در فصل سرد، احتمال موفقیت را بسیار کاهش و آمار تلفات را بسیار افزایش خواهد داد. لذا انتخاب اردیبهشت ماه برای کاشت درختان پالم چندان جای نگرانی نیست.

در مورد خشک شدن باید توجه داشت که به صورت عمومی درختان نخل در هنگام جابه جایی بدلیل شوک وارد شده ممکن است تعدادی از برگ‌های خود را از دست دهند، اما ساقه داخلی و نهان خود را حفظ کرده و با وجود از دست دادن برگ ها؛ اما دو تا سه ماه بعد، ساقه از وسط  شروع به رشد و خودنمایی خواهد کرد.

با این حال این احتمال وجود دارد در جریان کاشت هر نوع درختی در سطح انبوه، ما تعدادی تلفات را به همراه داشته باشیم که موضوعی کاملا عادی و طبیعی به شمار می‌رود. لذا در جریان کاشت نزدیک به 100 اصله درخت نخل پالم نیز انتظار می‌رود ما با تلفات بین 15 تا 30 اصله ای مواجه باشیم که موضوعی کاملا عادی و طبیعی است. درصد تلفات درختان مختلف به صورت انبوه متفاوت است و برخی درختان از جمله مرکبات درصد تلفات کمتر و برخی دیگر مانند زیتون و نخل هنگام کاشت با درصد تلفات بالاتری مواجه می‌باشند. بنابراین تلفات تعدادی از درختان نخل پالم پس از کاشت مسئله‌ای طبیعی و نه غیرعادی به شمار می‌رود و چندان جای نگرانی نیست.

پاسخ به یک نگرانی و انتقاد

در عین حال با پیش بینی احتمال تلفات درختان نخل، تعدادی از این درختان برای جایگزینی احتمالی در دفتر انجمن محیط زیستی میراث پریشان برای جبران تلفات در حال نگهداری و آماده به کاشت می‌باشند.

در مورد قیمت و نوع درختان تهیه شده بیشترین تلاش و تحقیق ممکن انجام شد تا درختان خوش اصل و نژاد از بهترین تولید کنندگان نخل پالم تهیه شود. در این ارتباط نیز پس از پرس و جو و تحقیقات کافی، قرار بر تهیه درختان نخل پالم از شرکت "ای باغ" (E_BAGH) گردید. این شرکت واقع در شهر تنکابن از برترین تولید کنندگان درخت و گیاه در کشور به شمار می‌رود و محصولات خود را به صورت صادراتی به برخی کشورهای آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان صادر می‌کند. آدرس اینترنتی شرکت به شرح ذیل است و همشهریان محترم جهت اطلاع از قیمت‌ها و کیفیت محصولات می‌توانند به آدرس شرکت مراجعه و با واحد فروش مکاتبه کنند: http://ebagh.com

در ارتباط یا قیمت، برخی دوستان از سر لطف گلایه از قیمت زیاد نهال های تهیه شده کردند و عنوان نمودند که این نخل ها در محلات به قیمت 3500 تومان و در کازرون به قیمت 5000 هزار تومان قابل تهیه بوده است. این انتقاد با وجود این که به صورت شخصی قبلا به منتقدان توضیح داده شده اما برای تنویر افکار عمومی مجدد توضیح داده می‌شود. دوستان توجه نمایند که نخل هایی با قیمت 3 هزار تا 5 هزار تومان، نخل هایی نشایی و چند ماهه می‌باشد که امکان موفقیت آن ها بسیار کمتر و تلفات بسیار زیاد است. با این حال نخل های تهیه شده نخل های دو ساله به بالا و مسن تر می‌باشد که از نظر قد و اندازه نیز تفاوت‌ها مشخص و واضح دارند و تقریبا غیرممکن است نخل پالم واشنگتن دو ساله به بالا با قیمت 3500 تومان قابل تهیه باشد. لذا قیمت عنوان شده توسط دوستان، ناظر بر نخل های نشایی چند ماهه می‌باشد نه درخچه‌‌های چند ساله.

در مورد وسواسی که در مورد تهیه نخل ها از شرکت معتبر شد، این وسواس به دلیل تفاوت رشد و شکل و اندازه بسیار زیاد نخل های پالم واشنگتن از نخل های پالم لاتانیا است. ما قبلا در کازرون نخل های پالم لاتانیا از جمله در میدان بلوار داشته‌ایم و در حال حاضر تلاش داشتیم به دلیل زیبایی بیشتر و قد کوتاه تر و برگ های بزرگتر و سایه سار تر، نخل پالم واشنگتن تهیه شود. این نخل ها به صورت نهال چندان قابل تشخیص نیست و مطمئن ترین راه تهیه نخل های پالم واشنگتن از تولید کننده معتبر بود که این کار انجام شد. در حال حاضر در بسیاری از گلخانه های شیراز و کازرون نخل پالم وجود دارد ولی این نخل پالم ها ممکن است از نوع واشنگتن نباشد. بویژه نخل پالم واشنگتن اصولا به صورت انبوه در استان فارس تهیه نمی‌شود و نخل‌های پالم موجود در فارس عمدتا از نوع لاتانیا می‌باشد.

پاسخ به یک نگرانی و انتقاد

در مورد مکان یابی، مسیر درختان کاشت شده به معنای پایان عرض جاده نیست و ان شاءالله با طراحی زیبای مهندس حمیدی کیا، پس از مسیر درختان کاشت شده، در آینده مسیر دوچرخه سواری احداث خواهد شد و لذا درختان کاشت شده مرز میان مسیر دوچرخه سواری و مسیر پیاده راه خواهد بود. هرچند در حال حاضر عرض جاده در همه مسیر به دلیل موقعیت کوه مجاور یکسان نیست.

همچنین ذکر این نکته لازم است که برخی دوستان با تهیه برخی عکس‌ها تنها چند درخت آسیب دیده نخستین را نشان داده‌اند، و گرنه هستند تعداد زیادی از نخل‌هایی که در جاده سلامت که خوشبختانه از وضعیت مساعدی برخوردار می‌باشند که در ادامه این عکس ها را می بینیم.

پاسخ به یک نگرانی و انتقاد

نویسنده: رضا عمویی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹