پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲
عمادالدین شیخ الحکمایی در مراسم روز اسناد ملی:
عمادالدین شیخ‌الحکمایی، در همایش روز اسناد ملی و میراث مکتوب با اشاره به اسناد کهن ایران‌زمین، به سند شماره 826 صادرشده از بقعه شیخ ابواسحاق کازرونی اشاره کرد و آن را جزو اسناد شبه‌دیوانی و کهن ترین سند موجود در ایران دانست.

به گزارش کازرون نما، عمادالدین شیخ‌الحکمایی، مسئول کتابخانه و بخش کتیبه‌ها و اسناد مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در همایش روز اسناد ملی و میراث مکتوب که در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، با اشاره به اسناد کهن ایران‌زمین، به سند شماره 826 صادرشده از بقعه شیخ ابواسحاق کازرونی اشاره کرد و آن را جزو اسناد شبه‌دیوانی دانست و گفت: در طبقه‌بندی اسناد، برخی از آنها در دسته اسناد مالی، اقتصادی، سیاسی، شخصی و حکومتی قرار نمی‌گیرند؛ بلکه آن‌ها اسناد اماکن مقدس هستند که از نظر ظاهر شبیه اسناد حکومتی هستند اما باید توجه داشته باشیم فرامینی که از سوی حاکمان صادر می‌شود، مخاطبانش زیردستان هستند. اما اسناد اماکن مقدس خطابش به سلاطین بالادست است و سند صادرشده از بقعه شیخ ابواسحاق کازرونی جزو این دسته از اسناد است.

سند ابواسحاق کازرونی؛ کهن‌ترین سند موجود در ایران است

وی متذکر شد: شیخ ابواسحاق کازرونی متولد 352 است که در سال 426 فوت می‌کند؛ او یک نظام خانقاهی به وجود آورد که توانست تا چندین قرن در تمام دنیای اسلام شعبه داشته باشد و علاوه بر آن در چین، هند و منطقه آناتولی نیز شعبه داشت. همچنین در شهرهای ایران نیز شعباتی وجود داشت که نذورات جمع می‌کرد و حتا گاهی از چین نیز نذوراتی به کازرون فرستاده می‌شد.

این پژوهشگر یاد آور شد: سند شماره 826 خطاب به پادشاهان، علما، سادات و بزرگان است که یک نفر را به عنوان خلیفه آن سال معرفی می‌کند تا او بتواند نذورات را جمع‌آوری کند.

سند ابواسحاق کازرونی؛ کهن‌ترین سند موجود در ایران است

شیخ‌الحکمایی به نقش شادروان ایرج افشار برای چاپ سند بقعه شیخ ابواسحاق کازرونی در سال 59 اشاره کرد و گفت: پس از چاپ این سند در مجله آینده توسط شادروان ایرج افشار، او از متخصصان می‌خواهد برای خواندن کامل سند همکاری کنند که استادانی چون خویی و طاطبایی قرائت‌های خود را به ایشان می‌دهند و در پایان کتاب "سیرت‌نامه اسحاق کازرونی" در سال 59 چاپ می‌شود.

به گفته این باستان‌شناس، بعد از سند ابواسحاق کازرونی، سند آستانه شاهزاده حسین در بهبهان، کهن‌ترین سند موجود در ایران است.

نویسنده: سرویس خبر
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸