پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۸۲۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱

مفاخر و اندیشمندان هر شهری میراثی معنوی و گرانقدر برای آن منطقه و دیار می باشند و به نوعی شناسنامه و هویت فرهنگی آنجا به شمار می روند. به عنوان مثال شیراز را با سعدی و حافظ می شناسند، اصفهان را با آثار تاریخی آن و فرهنگ و هنر آن می شناسند و شهرهای دیگر به همین صورت با مفاخر آن شهره عام و خاصند.

از جمله شهرهایی که دارای هویت فرهنگی و تاریخی می باشد، دیارمان کازرون است. کازرون با قدمتی تاریخی و فرهنگی دارای مفاخر ادبی، فرهنگی، هنری، عرفانی و... زیادی است؛ ولی متأسفانه بسیاری از این مفاخر برای اکثر اهالی این دیار ناشناخته مانده است؛ تاچه رسد به اینکه این مفاخر معرف دیگر هموطنان مان در مناطق دیگر باشد
از جمله مفاخر برجسته این دیار، دو تن از عرفای نامی می باشد که نسبت به بقیه مفاخر معروف تر و شناخته شده تر هستند. این دو عارف برجسته عبارتند از شیخ امین الدین و شیخ ابواسحاق کازرونی .

نویسنده این یادداشت به عنوان یکی از دلسوزان فرهنگی این دیار همواره دغدغه این را داشته که این مفاخر در سطح شهر مطرح باشند و به عنوان معرف و شناسنده کازرون در سطح ملی و یا بین المللی مطرح گردند. همچنان که همه شیراز را با سعدی و حافظ، نیشابور را با عطار و خیام، تبریز را با شهریار و دیگر شعرا و عرفا می شناسند و بقیه شهرها را نیز به همین صورت؛ لذا نویسنده در این مقال به شهردار محترم کازرون و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد می دهد تا با معاضدت و همکاری یکدیگر به طور جدّ در شناساندن این مفاخر به اهالی این دیار و دیگر هموطنان عزیز تلاش نمایند و وجه فرهنگی این دیار را بیش از پیش به دیگران بنمایانند.

از این رو پیشنهاد می گردد که این دو نهاد مزبور با ایجاد دو میدان در سطح شهر نزدیک آرامگاه شیخ امین الدین و ابواسحاق و نصب مجسمه آنها در وسط میادین به همراه زندگینامه آنها، سعی در شناساندن این مفاخر نمایند. الگوی این میادین می تواند میدان گلستان شیراز باشد که مجسمه سعدی زینت بخش آن است. بهترین موقعیت مکانی برای ساخت این میادین می تواند چهارراه بهار آزادی به عنوان میدان شیخ امین الدین و چهارراه حضرتی به عنوان میدان شیخ ابواسحاق در نظر گرفته شود و تندیس و زندگینامه آنها در وسط میادین نصب گردد. همچنین جهت ساخت مجسمه های این دو نامور می توان از استاد شهیر مجسمه سازی ایران استاد طاهر شیخ الحکمایی که خود از مفاخر این سامان است استفاده کرد
به زعم نویسنده این طرح می تواند در زیباسازی شهر و معرفی وجه فرهنگی این دیار تأثیر به سزایی داشته باشد . در مراحل بعد می توان این طرح جهت شناساندن بقیه مفاخر از جمله معرفی علامه دوانی که میدان آن ساخته شده و فقط نیاز به نصب تندیس دارد، ناصردیوان، گلبن کازرونی و دیگر عرفا و شعرا تعمیم داد. در پایان از همه کسانی که پیشنهاد این حقیر را وجه همت خود قرار می دهند و دغدغه فرهنگی و اجتماعی این شهر دارند کمال تشکر و امتنان می نمایم . 

نویسنده: همشهری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
دهقان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
0
4
ممنون. پیشنهاد خیلی خوبی هست. امیدوارم شهرداری و شورای شهر به این پیشنهاد جامه عمل بپوشانند.
سرباز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
0
2
با سلام پیشنهاد بسیار خوب و به جای هست، نگارنده دلسوز و گرامی مناسب تر به نظر می رسید که نام شیخ امین الدین بلیانی را کامل ذکر فرمائید بازم تشکر از مطلب خوبتون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
0
2
احسنت
فکر خوبی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
0
0
نظر و طرح خوبی است ،ولی مثل تندیس میدان ورودی شهر( سلمان فارسی) موجب جنجال و بحث بر انگیز نباشد....ممنون از کازرون نما
نگران کازرون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
0
0
بله پیشنهاد خوبی است اما
از این پیشنهاد ها در دفتر شهردار و اداره ارشاد زیاد آمده و بعد رفته پی کارش!
کازرون یکی از بهترین مفاخر تندیس سازی ایران و جهان جناب شیخ الحکمایی را دارد که بارها رسما پیشنهاد تولید رایگان تندیس را مطرح کرده اند اما کو گوش شنوا؟ من هم صد باره پیشنهادت مختلفی در حوزه زیبا سازی شهری مطرح کردم اما وقتی گوش مسئولان یک شهر به این حرف ها بدهکار نیست چی کار باید کرد؟ احتمالا تغییر شاید شاید کارساز باشد...
پس به آدم های جدید و نه قدیمی و با کیفیت رای دهید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹