پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۷۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
محمدرضا معینی خبر داد:
محمدرضا معینی مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون گفت: کاروانسرای قاجاری میان کتل در شهرستان کازرون با تخصیص 500 میلیون ریال اعتبار ملی مرمت می شود.

به گزارش کازرون نما، در راستای سیاست های کلان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این سازمان با تخصیص بودجه ملی با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال به بنای کاروانسرای میان کتل اقدام و فعالیت های حفاظتی و مرمتی توسط تیم کارشناسان استان و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی شهرستان بزودی آغاز می شود.

کاروانسرای قاجاری میان کتل در شهرستان کازرون مرمت می شود

محمد رضا معینی مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون گفت: اقدامات حفاظتی و مرمتی که در دستور کار تیم کارشناسی است شامل تقویت پی دیوارها و پشت بندها، حذف عوامل بیولوژیکی آسیب رسان به بنا، سبک سازی قسمتهای سقف و پوشش مجدد آن و تثبیت سنگ های ریخته شده در نما و تجمیع آنها و مرمت اضطراری استحکامی دیوارهای بنا است.

کاروانسرای قاجاری میان کتل در شهرستان کازرون مرمت می شود

عکس: موسی فتحی

اقدامات مرمتی اولیه نیز در سال های گذشته توسط استادکاران پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بیشاپور بر روی بنا صورت پذیرفته است .

کاروانسرای میان کتل در یک منطقه کوهستانی واقع و پوشش گیاهی اطراف آن عمدتا درختان بلوط، بنه، کلخنگ و بادام کوهی تشکیل می دهند. این منطقه یکی از چند منطقه مهم زیست محیطی جهت زیست بوم حیوانات وحشی است که هم اکنون نیز تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد و منابع تامین آب عمدتا به صورت چشمه های جاری از کوه می باشد . 

کاروانسرای میان کتل متعلق به دوره قاجاریه بر سر راه جاده قدیم شیراز به کازرون حد فاصل بین دشت ارژن و کتل پیرزن در نزدیکی روستای کلانی واقع شده است.

این کاروانسرا به شماره ۳۶۶۷ در سال ۱۳۷۹در فهرست آثار ثبتی ملی ایران قرار گرفته و به لحاظ معماری به صورت چهار ایوانی با حیاط مرکزی ساخته شده، در مرکز اضلاع شرقی و غربی دو حجره بزرگ و همچنین دو حجره کوچک در هر دو سوی این قسمتها قرار دارد.

کاروانسرای قاجاری میان کتل در شهرستان کازرون مرمت می شود

 در اضلاع شمالی و جنوبی نیز چهار حجره کوچک وجود دارد. پلان آن بر حسب موقعیت مکانی از شیب کوه تبعیت می کند . ابعاد آن ۶۶*۵۶ متر است که مصالح به کار رفته آن عمدتا سنگ لاشه و گچ می باشد از خصوصیات بارز این بنا موقعیت قرارگیری آن ، چهار ایوانه بودن بنا و استفاده گسترده سنگ در جهت نماسازی بناست که در بین کاروانسراهای استان فارس منحصر به فرد است.

نویسنده: سرویس فرهنگ
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
0
واقع متاسفم برا اداره میراث فرهنگی کازرون " این اثار باستانی ک میتواند باعث اشتغال زایی و حفظ فرهنگ وتاریخ ومعماری بشود اکنون ب خرابه ای تبدیل شده" اگ مقبره یک امامزاده بود الان گلستان بود متاسفم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷