پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۶۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱

باکمال تاسف چندیست که پروژه ی مخرب ایجاد پلکان برای دسترسی عموم به غار فوق العاده مهم تنگ تیکاب به شکلی تهدید کننده و غیراصولی شروع و درحال ادامه است! لذا لازم دیدم چند نکته ی مهم و منطقی را در مورد مخرب بودن این حرکت غیرعلمی به عرض برسانم:

به شکل کلی می توان گفت که این غار پناه گاه و محل زیست گونه های مختلف جانوری نظیر انواع خزندگان، چلچله ها، پرستوها، انواع حشرات، پستاندارانی مانند خفاش، سمور، روباه و... بوده و تردد بیش از حد انسان، بدون تردید باعث اختلال در نظم حیات جانوری و اکولوژیکی غار و در پرتو آن، منطقه خواهد بود!

باتوجه به شناختی که من به عنوان یک شهروند فعال و علاقه مند به محیط زیست نسبت به مجموعه ی شهرداری و شورای محترم شهر کازرون در برخورد با مباحث محیط زیستی دارم، مطمعن هستم که به محض خواندن این متن توسط شهردار و شورای محترم با موضع گیری های لجوجانه، مخرب و تحقیرکننده مواجه خواهم شد و لذا لازم می بینم که یکی از ده ها دلیل علمی مضر بودن ایجاد پلکان در ورودی غار مذکور را تشریح، و قضاوت نهایی را به عهده ی همشهریان عزیز و کارشناسان محترم در این حوزه واگذار نمایم!

من به عنوان مثال درمورد خفاش مطالبی را به عرض می رسانم:

همانگونه که همه مطلعیم، خفاش یکی از پستانداران بسیار مهم و تاثیرگذار در چرخه ی زیستی می باشد که با جرات می توان گفت بعد از زنبور عسل، ما باید ادامه ی حیات را مدیون آن باشیم!

خفاش با تنظیم و تعدیل جمعیت آفات و حشرات، خدمات فوق العاده موثری به بخش کشاورزی و به تبع آن اقتصاد یک منطقه ارائه می دهد؛ به نحوی که هر دسته ی هزارتایی از خفاش های بالغ سالانه معادل 4000 کیلوگرم حشره را صید و ازچرخه ی زیستی حذف می کنند!. در بدبینانه ترین حالت، به شکل میانگین در فصول مختلف جمعیت خفاش های ساکن در غار تنگ تیکاب را 3000 قطعه در نظر می گیریم. باتوجه به عدد حجم تغذیه برای هر 1000 قطعه درسال که قبلا ذکر شد، kg12000= 4000*3

پس خفاش های ساکن در این غار به ظاهر بی ارزش، در سال معادل 12000 کیلوگرم حشره را در محیط زیست منطقه تعدیل و حذف کرده و از ورود حجم زیادی خسارت و سم و کود شیمیایی به محیط زیست، به منظور آفت کشی توسط کشاورزان جلوگیری می کنند! دوستان توجه داشته باشید که این فقط گوشه ای از محاسن این مکان ارزشمند برای کل منطقه است!

حال سوالات من از مسوولین این است: به نظر شما اگر فضای غار را محل رفت و آمدهای افراطی و بیش از حد عموم کنید، آیا حیات وحش ساکن در آن فضای امن در امان خواهند بود؟! آیا به خساراتی که یک نمونه ی کوچک را به عنوان مثال عرض کردم فکر کرده اید؟ آیا اساسا برای این اقدام غیر علمی از مسوولین و کارشناسان مربوطه، مانند سازمان حفاظت از محیط زیست و یا میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مجوز و یا حتی مشاوره ای هرچند مختصر گرفته اید؟!

مگر می شود هر مطلبی را که به ظاهر فکر می شود درست و منطقی است، بدون هیچ زیر ساخت علمی و پژوهشی به مرحله ی عمل برد؟!! من به عنوان یک شهروند عادی و مستقل از شما پاسخ می خواهم! صرف نظر از ظاهر زشت و ناموزون این پلکان، شما باید در مورد تخریب های شدید و خسارات جبران ناپذیر محیط زیستی که قطعا در آینده در پی این اقدام غیر اصولی رخ خواهد داد، درکمال خضوع به مردم توضیح دهید! من به اندازه ی همان یک رایی که چهارسال قبل به صندوق انداخته ام از شما توضیح می خواهم!

شهردار عزیز و اعضاء محترم شورای شهرکازرون، پیشنهاد می دهم در اواخر دوره ی مدیریت شهریتان این پروژه ی ناچیز را تعطیل و اجازه دهید حداقل جانداران ساکن در آن غار قدیمی، در کمال آرامش به ادامه ی زندگیشان بپردازند. اگر آنجا تخریب شود، قطعا نفرین این زبان بسته ها دامن عاملینش را خواهد گرفت!

باتشکر

پیمان خوبکار / انجمن میراث پریشان

نویسنده: پیمان خوبکار
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
م ر م
|
United States
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
1
0
سالهاست در اين مملكت به اثار تاريخي و طبيعت تنها و تنها به چشم يك منبع در امد نگاه مي شود تخت جمشيد مقبره شيخ صفي در اردبيل و.... از ازدحام بيش از حد بازديدكنندگان به شدت اسيب ميبينند اما مديران ... و غير مرتبت با پستي كه گرفته اند تنها به كسب در امد مي انديشند و بس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹