پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۶۶۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
اختصاصی کازرون نما:
روزهای گذشته و در میان هیاهوی ساعات پایانی سال 95 و در سکوت تعطیلات نخستین روزهای سال جدید، بخش دیگری از تاریخ معماری و نیز تاریخ آموزش و پرورش کازرون تخریب شد و برای همیشه از بین رفت تا به جای آن، احتمالا آپارتمانی با سبک و معماری جدید غربی سر بر آسمان بلند کند.

به گزارش کازرون نما، متاسفانه طی روزهای گذشته یکی از خانه های تاریخی کازرون موسوم به خانه مختاری (و در مقطعی نیز منزل مظفریان) واقع در ضلع غربی بنای مشهور به "امامزاده" در محله امامزاده کازرون که روزگاری نیز تحت عنوان مدرسه "سیدسلام الله" بخشی از هویت تاریخ فرهنگ و آموزش و پرورش این دیار را بر دوش کشیده، و حتی در مقطعی نیز حوزه نظام وظیفه شهرستان کازرون بوده با وجود برخورداری از معماری زیبا و غنی سنتی کازرون، باخاک یکسان شد تا احتمالا به جای آن آپارتمانی با سبک و معماری غربی سر به آسمان بلند کند.

بخشی دیگری از تاریخ معماری و تاریخ آموزش و پرورش کازرون از بین رفت

بخشی دیگری از تاریخ معماری و تاریخ آموزش و پرورش کازرون از بین رفت

درحالی که گفته می شود این تخریب با مجوز میراث فرهنگی صورت گرفته، میراث فرهنگی کازرون اما از این تخریب اظهار بی اطلاعی کرده؛ چراکه این بنای ارزشمند جزو آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی نبوده و نیازی به دریافت مجوز نداشته است.

بخشی دیگری از تاریخ معماری و تاریخ آموزش و پرورش کازرون از بین رفت

در همین رابطه روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون به خبرنگار کازرون نما گفت: "شهرستان کازرون با دارا بودن 250 اثر تاریخی شناسایی و ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و همچنین شهر کازرون با دارا بودن بافت تاریخی و معماری سنتی برگرفته از فرهنگ غنی و بومی یکی از شاخص ترین شهرستان های استان فارس از لحاظ قدمت تاریخی محسوب می گردد. لذا در همین راستا تعداد 56 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران در شهر کازرون وجود دارد که از جمله آنها می توان به راسته بازارهای تاریخی شاه حمزه، برادران، ابوالفتح و... اشاره نمود که همگی همچنان فعال و پویا می باشد. بر طبق قوانین حمایتی ماده واحده های 558 الی 563 قانون مجازات اسلامی، هرگونه دخل و تصرف در این آثار ممنوع و منوط به مجوز شورای فنی اداره کل میراث فارس می باشد.

بخشی دیگری از تاریخ معماری و تاریخ آموزش و پرورش کازرون از بین رفت

بر همین اساس "خانه مختاری" جزو بناهای ثبتی شهر کازرون نبوده است. شایان ذکر است اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون حاضر به همکاری در زمینه مرمت و تغییر کاربری بناهای ثبتی به صورت مشارکتی و اعطای تسهیلات صندوق توسعه می باشد".(منتشر شده در سایت خبری - تحلیلی کازرون نما)

بخشی دیگری از تاریخ معماری و تاریخ آموزش و پرورش کازرون از بین رفت

خانه تاریخی بازسازی شده هوانس - اصفهان

به گزارش کازرون نما در حالی در شهرهای تاریخی ایران از جمله اصفهان، یزد، کرمان، شیراز، کاشان و... مرمت و بازسازی و تغییر کاربری بناهای قدیمی و تبدیل آنها به اماکن گردشگری، طرح های موفقی جهت سرمایه گذاری و اشتغالزایی و سوددهی بوده است، در کازرون اما به دلیل کمبود بودجه و عدم توان مالی سازمان میراث فرهنگی برای تملک و ثبت این بناها، سریال تلخ تخریب خانه های تاریخی همچنان ادامه دارد و هر از گاهی اخباری از تخریب این بناهای ارزشمند و قطعات پازل هویت فرهنگ و تاریخ کازرون به گوش می رسد.

بخشی دیگری از تاریخ معماری و تاریخ آموزش و پرورش کازرون از بین رفت

نویسنده: سرویس فرهنگ
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
0
2
شهر تاریخی بشاپور زیر خاک مدفونه و جاده داره ازش میگذره کسی ککش نمیگزه الان گیر دادین به خانه مختاری؟؟؟اینقد مسائل مهم تری تو این شهر هست که دیگه چیزی مثل خونه مختاری اصلا به چشم نمیاد برید درباره ی اونا مطلب بزارید .برید مطلب بزارید چرا شهرداری داره این همه فلکه تو شهر میزنه برید مطلب بزارید چرا توی این عید حتی دوتا خط کشی توی کازرون نشد چرا خیابون های شهر باید اینقد نابود باشن و چرا و چرا و چراااااااااااااااااااااااااااا
محمد رضا مختاري
|
United States
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
0
1
عذر بدتر از گناه يعني اينكه اداره ميراث فرهنگي اين خانه را ثبت نكرده بود و عذر بدتر از بدتر اينكه حتي از تخريب ان هم خبر ندارد و عذر بدتر از بدتر از بدتر اينكه اصلااز وجود اين خانه و تاريخچه ان خبر هم نداشته است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
0
0
به نظر می رسد روابط عمومی میراث فرهنگی یا از مجوز ساخت و ساز بی اطلاع بوده و یا نوسنده اطلاعات نادرست ارائه نموده است . همانگونه که اعلام شده این تخریب با مجوز میراث فرهنگی صورت گرفته و مستندات آن نیز موجود میباشد.(نامه شماره 1851 میراث فرهنگی به تاریخ 12/11/95) که در صورت نیاز به کازرون نما ارسال می گردد. در ضمن پیشنهاد می شود به جای اینکه اخبار کازرون نما مشابه نوش داروی پس از مرگ سهراب باشد،از بناهای تاریخی در حال تخریب گزارش تهیه گردد.
مدیر پایگاه
دوست عزیز سلام و سال نو مبارک
چنانچه نامه مورد اشاره و مستندات دیگری در ارتباط با این موضوع را برای ما ارسال کنید، با کمال میل استبال میکنم و آماده انتشار و پیگیری هستیم.
کازرون نما در حد توان خود سعی نموده تا هشدارهای لازم را در خصوص حفظ میراث فرهنگی شهرستان کازرون به مردم و مسئولین بدهد. برای نمونه به لینک مطالب که در بخش اخبار مرتبط در ذیل همین مطلب آمده مراجعه کنید. همچنین گزارشی نیز از یک خانه تاریخی موسوم به "خانه مرحوم حسینی" که در طرح احداث پارکینگ شهرداری قرار دارد در دست تنظیم است که به زودی منتشر می گردد
شاد باشید
علی بحرانی - مدیر کازرون نما
رزمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
0
1
این چیزها تو کازرون طبیعیه.
کازرون در واقع مدیریت شهری نداره، یک روستای پرجمعیت و بزرگه، همین.
تمام مسائلی که دوستان فرمودن در مورد کازرون صحیحه و من در سالهای پیش، چنین مسائلی رو دیدم، ولی چاره ای جز فرار ندیدم. چند ماهه که رفتیم شیراز زندگی میکنیم.
دلسوزی برای شهر خوبه، ولی وقتی کاری از دستمون بر نمیاد، چه میشه کرد. اگر امکانات و فرصتی برای رفتن از این شهر گیرتون اومد، حتما برید. تو یک کامنت دیگه هم نوشتم، دوباره هم میگم. من چند ماهه اومدم شیراز، واقعا اعصابم راحته، اینجا شهر زندگیه. شهر گل و بلبله، مردمش خوبن، کازرونی ها هم اینجا تا دلتون بخواد هستن، پاشین بیاین شیراز، مخصوصا الان که هوا داره کم کم گرم میشه، شیراز آب و هواش بهتره، خنکتره.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹