پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

چهارم فروردین دوازدهمین سالروز درگذشت محمدمهدی مظلوم زاده شاعر، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه (فولکلور) مردم کازرون است. وی در سال 1327ش در کازرون به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در همین شهر و در دبیرستان شاکر گذراند. متاسفانه در عنفوان جوانی در یک حادثه ناگوار قطع نخاع گردید و تا آخر عمر زمین گیر شد. وی به تدریج به مطالعه و پژوهش درباره فرهنگ عامه مردم کازرون روی آورد و در این زمینه پژوهش های ارزنده ای انجام داد که برخی از آنها به صورت کتاب چاپ شده است. کتاب های سیر تاریخی تعزیه در کازرون و آشپزی در فرهنگ مردم کازرون از آن جمله اند. مظلوم زاده همچنین سال ها با برنامه فرهنگ مردم رادیو ایران همکاری داشت و با اساتید به نام رشته فرهنگ عامه در ایران مانند مرحوم ابوالقاسم انجوی و مرحوم دکتر جابر عناصری از طریق نامه همکاری می کرد

 یادی از زنده یاد محمدمهدی مظلوم زاده

مرحوم مظلوم زاده به کازرون و تاریخ و فرهنگ آن بسیار عشق می ورزید؛ به طوری که در برخی اوقات سر به افراط می زد. چون امکان رفت و آمد به کتابخانه و کتابفروشی برایش میسر نبود، با کمک دوستانش کتابخانه خوبی با چند هزار جلد کتاب برای خودش فراهم کرده بود که پس از مرگش بنا به وصیت، به کتابخانه شهید مدنی کازرون اهدا شد.

زنده یاد محمدمهدی مظلوم زاده با مرحوم دکتر جابر عناصری استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران سال ها از طریق نامه با هم دوست و رفیق و در ارتباط بودند؛ اما هیچگاه از نزدیک همدیگر را ندیده بودند. تا اینکه در سال 1382ش به همت جناب هنرجویان رییس وقت اداره ارشاد اسلامی شهرستان کازرون، بزرگداشتی برای مرحوم مظلوم زاده در کازرون برگزار شد و از مرحوم دکتر عناصری برای شرکت در این بزرگداشت دعوت به عمل آمد. عکس فوق  مربوط به آن دیدار است که در منزل مرحوم مظلوم زاده برداشته شده است

 یادی از زنده یاد محمدمهدی مظلوم زاده

اشعاری از مرحوم مظلوم زاده که امروز زینت بخش سالن دبیرستان پسرانه شاهد یداللهی است

* سید حبیب موسوی دبیر تاریخ دبیرستان های کازرون

نویسنده: سیدحبیب موسوی*
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹