پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۶۶۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
برنامه نوروزگاه:
دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر و مسئول اداره میراث فرهنگی کازرون از برگزاری و اجرای انواع بازیهای محلی و بومی مربوط به طوایف ترک، لر و فارس همراه با هم نوایی ساز دهل در روز 1 فروردین 96 در مجموعه بیشاپور خبر داد.

به گزارش کازرون نما، محمدرضا معینی گفت: بشر از ابتدا با کنجکاوی و کاوش در پی سرگرمی و پر نمودن اوقات خود بوده است. از این رو با استفاده از عناصر طبیعی موجود به ابداع بازی های گروهی یا تک نفره پرداخته که پایه و اساس بسیاری از بازی های محلی بومی امروزه از آن زمان سرچشمه می گیرد.

وی افزود: بازی های بومی محلی، بخشی از میراث فرهنگی و معنوی بشر قلم داد شده که شایسته است به عنوان بخشی از فرهنگ مردم حفظ و احیاء شوند. همچنین ورزش های بومی محلی در بین مردم ایران زمین که دارای قومیت ها، طوایف و قبیله های گوناگون است هنوز رواج داشته و عوامل محیطی نیز بر تعدد این بازیی ها افزوده است.

برگزاری بازیهای محلی نوروزی در مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون ادامه داد: شهرستان کازرون دارای قومیت های مختلف لر، ترک، عرب زبان و... است که بازی های محلی بسیاری در بین آنان از سال ها قبل رواج داشته و در ایام نوروز که دارای فراغت بیشتری می باشند، اقوام در کنار هم جمع شده و بهترین سرگرمی را، بازی های محلی انتخاب می کنند . 
معینی با اشاره به بازی های محلی در این شهرستان گفت: تنگسه، الک دولک، هفت سنگ، طناب کشی، چوپی بازی و... از جمله این بازی ها می باشد. همچنین سازو دهل نیز که به عنوان یکی از سازهای کوبه ای محسوب می گردد از قدمت بسیاری برخوردار است که همنوایی ساز و دهل در کنار انجام بازیهای محلی همواره جذاب و دیدنی بوده است .
مسئول اداره میراث فرهنگی کازرون در پایان گفت: در همین راستا 15 نوع از بازی های محلی به عنوان یک جاذبه فرهنگی در مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور با حضور قومیت های مختلف برنامه ریزی و در روز یکم فروردین ماه 1396 در حضور مسافران و گردشگران به اجرا درآمد

نویسنده: سرویس خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد کازرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
0
0
یعنی فارس های کازرون بازی محلی ندارند؟تمام این بازی هایی که اسم بردین مثل الک و دولک و هفت سنگ و چوپی بازی و... رو ما فارس ها هم انجام می دیم و این بازی ماها هم هست. ساز و دهل و ترکه بازی و... هم داریم حتی فارس های خراسان و... هم این بازی ها رو انجام می دن. از اسم های بازی ها معلومه که مال ما فارس هاست. کلا همه چیز در ایران علیه ما فارس هاست حتی توی شهر خودمون هم غریبیم و اسمی ازمون نمی برن. امیدوارم این ستم تمام بشه. از این سایت می خوام تا کمی به فرهنگ فارس های کازرون بپردازد تا بقیه همه چیز رو به نام خودشون نزنن. مثلا بعضی ها کلاه نمدی رو می گن کلاه لری یا بعضی ها فکر می کنند کازرونی ها لرو ترک هستند این به خاطر کم کاری ما فارس هاست. ما باید مسعولان شهرستان کازرون و استان فارس را بیدار کنیم تا اینقدر به فرهنگ ما فارس ها خیانت نکنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸