پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴

درووووووود

روزتان به خیر کازرونی های عزیز و شنوندگان محترم رادیو صدای کازرون

اینجا رادیو کازرون است که از ایستگاه سلمان و از مرکز شهرستان کازرون دارد پخش می شود و شما هم شنوندگان دائمی برنامه های ما هستید که دوست تان داریم.

امروز مهمان داریم میهمانی عزیز که برای بار دوم است که به رادیو کازرون و با دعوت ما تشریف آورده است.

جناب آقای مهندس قاسم شیبانی که معرف حضورتان است و در یک برنامه از رادیو کازرون طرح آبخیز داری و آبخوان داری را مطرح کرد و تجربه ی خودشان را در ساخت و اجرای این طرح در منطقه ی کتخفر بیدزرد را با ما و شما شنوندگان عزیز در جریان گذاشت و امروز هم در خدمت ایشان هستیم تا از دغدغه و دل نگرانی خودش با وضعیت کشاورزی منطقه صحبت کند.

جناب مهندس قاسم شیبانی این شما و این هم میکروفن رادیو صدای کازرون و شنوندگان عزیز برنامه ها.

-  سلام و درود به شما و تشکر از برنامه های خوب رادیو کازرون و عرض ادب و احترام به شنوندگان خوب شما.

پدرم کشاورز است٬ سال هاست که به این پیشه مشغول است و سال هاست که پینه های دستانش را می بینم، چین های پیشانیش٬ و این اواخر هم از زانو های خرابش می گوید. از وضعیت نابسامان کشاورزی می نالد می گوید قیمت محصولات پائین است و در عوض هزینه بالا ... می گوید دولت مقصر است که از کشاورز حمایت نمی کند...

می گوید آینده من نامشخص و نامطمئن هست٬ بیمه نیستم و پشتوانه خوبی ندارم و دلواپس فردای خود هستم... می گوید که این روزها همه کشاورز شده اند، از مهندس٬ دکتر٬ بقال گرفته تا معلم بازنشسته! می گوید که کشاورزی در این شهرستان سازمان نیافته و نیازهای داخل و میزان صادرات مشخص نیست٬ مقدار و سطح زیر کشت محصولات حساب و کتاب ندارد.

دیدم حرف دلش را می زند.

مهندس شیبانی عزیز، ببخشید که کلام تان را قطع کردم، راهکار چیست و چرا پدرتان یا دیگر کشاورزان شهرستان آن گونه که می فرمایید نگران هستند؟

- خواهش می کنم الآن خدمت تان عرض می کنم، بله باید به کشاورز حق داد که به آینده خود خوش بین نباشد چرا که قیمت محصولات تولیدی آن ها نامشخ ٬ نامعلوم و در دستان دلالان و واسطه ها است و این را خوب میدانند.

کشاورز حق دارد دلواپس فردای خود باشد تا زمانی که بیمه نیست، مطمئنا اگر از یک اطمینان خاطر خوبی بر خوردار باشد با جدیت و با عشق بیشتری دانه را از دل خاک بیرون خواهد کشید و از آن راضی و خشنود خواهد شد.

 «قدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا»

ما در دولت وزارتخانه ی جهاد کشاورزی را داریم که مسئول پیگیری و حل مشکلات و موانع پیش روی کشاورز است، انتظاری که از این وزارتخانه و مسوولان آن میرود، ایجاد یک بستر مناسب برای تشویق هرچه بیشتر کشاورز برای تولید محصولات با کیفیت بالا و سالم هست.

وزارت جهاد کشاورزی بایستی در قالب یک سیاست کلان، اقدام به شناسایی کشاورزان کند تا از این طریق کشاورز واقعی را سازماندهی کند و در قالب یک طرح ملی بیمه کشاورزانف اقدام به تحت پوشش قراردادن کشاورزان کنند که باعث افزایش اعتماد به نفس و کاهش دلواپسی کشاورزان از آینده خود باشد.

اقدام دیگری که از طریق مراجع ذی ربط بایستی صورت گیرد، ایجاد یک بانک اطلاعاتی (کشاورزی) می باشد تا از این طریق بتوان میزان مصرف و نیاز داخل و همچنین میزان صادرات محصول مورد نظر را ارزیابی کند و از طریق ارتباطی که بین کشاورز و متولیان هست، بتوان به نحوی درست و بهینه از منابع خود استفاده کنند و سطح زیر کشت مناسبی را برای آن محصول خاص اختصاص داد و به نوعی منابع موجود که ارزش بالایی هم دارند را مدیریت کنیم و دیگر شاهد نوسان غیر منطقی قیمت ها و دفن محصولات کشاورزی نباشیم!

کشاورزان ایران سال هاست که چوب بی درایتی مسوولان را می خورند و نهادی هم فریادرس آن ها نیست٬ هرساله می کارند به امید گرانی، اما هیچ وقت چنین نبوده و اگر آفت و سیل نابودشان نکند، یا عرضه ی محصول زیاد بوده و بازار کشش نداشته و از صادرات هم خبری نبوده و طبق معمول یا در زمین می ماند و یا به قیمت خیلی پائینی به کارخانه ها داده می شود! اگر تولید محصول هم کم باشد به قدری وارد می کنند که اصلا آب از آب تکان نمی خورد!

با این وجود نمی دانم کشاورزی چه جذابیتی دارد که همه هجوم آورده اند به سمت کشاورزی. از بیکار٬ جراح مغز و اعصاب٬ معلم بازنشسته گرفته تا خود کشاورز که آخرین حلقه این زنجیره بزرگ هست.

بله مطمئنا بایستی سیاست هایی را اتخاذ نمایند تا دیگر شاهد از بین رفتن منابع نباشیم و آه و اشک و مظلومیت کشاورز را نبینیم و این در گرو اتخاذ سیاست های عالمانه از طرف دولت هست که از طریق آن بتوان سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را کنترل نمایند تا دیگر نظاره گر از بین رفتن منابع آب و خاک وهم چنین منابع مالی از طرف کشاورزان نباشیم.

مطمئنا اگر اقدامی در جهت بهبود وضع موجود صورت نگیرد، سطح زیر کشت محصولات بالا خواهد رفت و بدون شک  تا چندسال آینده وابستگی شدیدی به واردات محصولات کشاورزی خواهیم داشت، چرا که عملاً منابعی برایمان باقی نخواهد ماند و مشکلات خاصی از قبیل خروج ارز، وابستگی، و هم چنین مشکلات بهداشتی و زیست محیطی را در پی خواهد داشت! و در پایان عرض می کنم که: مسوولان محترم لطفا کشاورزان را دریابید.

مهندس شیبانی عزیز در اول صحبت های مفید و پر بارتان فرمودید که دوستت دارم کشاورز و ما از رادیو صدای کازرون می گوییم دوستت داریم پدر و دوست تان داریم کشاورزان عزیر.

تا برنامه بعد خدا یار و نگه دارتان

دوستت دارم یار کازرونی

دوستت دارم یار کازرونی

دوستت دارم یار کازرونی

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳