پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
تاریخ در محاصره اراضی کشاورزی:
تراکتورها در چند قدمی آتشکده تاریخی کازرون مشغول شخم زمین های زراعی هستند، اراضی کشاورزی بنا را محاصره کرده اند و آتشکده نیز هر روز از نظرها دورتر می شود.

به گزارش کازرون نما، آتشکده کازرون با شماره ۳۳۱ در سال ۱۳۱۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و جزو  میراث ملی ایران محسوب می شود. «ماکسیم سیرو» از جمله باستان شناسان برجسته ای بود که از این بنا بازدید و در سال ۱۹۳۸ گزارشی از وضعیت آن را منتشر کرد.

تراکتورها مشغول کارند؛ به آتشکده کازرون نیایید

بر اساس این گزارش در آن زمان از آتشکده کازرون سه ستون و دو طاق باقیمانده بود، که در حال حاضر از این بنا دو ستون و یک طاق باقی مانده و بقایای دو ستون دیگر نیز دیده می شود.

در این خصوص عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون به خبرگزاری مهر گفت: یکی از انگشت شمار آتشکده های موجود در شهرستان کازرون که به واسطه  قدمت تاریخی و ویژگی مکانی اش می تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگرپذیر کازرون مورد بهره برداری قرار گیرد، آنچنان به دست فراموشی سپرده شده که نه تنها کمتر گردشگری خبر از وجود آن دارد، بلکه اکنون تمامی محوطه  پیرامونی آن شخم خورده و به شیوه های مختلف مورد بهره برداری کشاورزی واقع شده است.

تراکتورها مشغول کارند؛ به آتشکده کازرون نیایید

محسن عباسپور افزود: در حال حاضر به جای استقرار امکانات گردشگری در منطقه، در تمامی محوطه های پیرامونی آتشکده کازرون اراضی کشاورزی قرار گرفته اند که مسئله باعث شده هم سلامت بنا مورد تهدید قرار گیرد و هم سایر آثار احتمالی واقع در محوطه های پیرامونی آن به کلی تخریب شده و از بین برود.

وی ادامه داد: گستره  فعالیت کشاورزی در اطراف این بنای ساسانی به حدی است که تا فاصله هشت متری این بنا با تراکتور شخم زده شده و حتی به تازگی یک گلخانه نیز در فاصله ای حدودا ۳۰ متری از این آتشکده ایجاد شده که منظر این اثر ثبت شده در فهرست ملی را نیز مخدوش کرده است.

این دوستدار  میراث فرهنگی اظهار کرد: به واسطه  تمایل و گرایش های محلی که نسبت به آثار تاریخی در شهرستان کازرون وجود دارد می توان مدعی شد در صورتی که بسترهای لازم برای تبدیل اراضی کشاورزی به سایت گردشگری فراهم شود، کشاورزهایی که اطراف این سایت تاریخی مشغول کشت هستند اقتصاد گردشگری را جایگزین اقتصاد پرریسک و در پاره ای مواقع زیانده کشاورزی کنند.

عباسپور ادامه داد: یکی از ویژگی های مناسب این بنا برای تبدیل شدنش به یک سایت گردشگری، دسترسی مناسب آن به جاده ارتباطی کازرون شیراز است؛ به گونه ای که این بنا در فاصله پنج کیلومتری شرق شهر کازرون و در فاصله ای ۳۰۰ متری از جاده  اصلی قرار گرفته و بنابراین دسترسی گردشگران به آن می تواند با سهولت انجام پذیرد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون گفت: متأسفانه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس هیچگونه اقدام عملی برای حفاظت اصولی از این آتشکده در دستور کار خود قرار نداده و حتی اطراف آن نیز فنس کشی نشده و هیچگونه تابلویی نیز که معرف بنا باشد در پیرامون آن نصب نشده است، چه برسد به اینکه این اداره کل بخواهد بسترساز تبدیل شدن این آتشکده به سایتی گردشگرپذیر بشود.

وی بیان کرد: چندین پایه  سیمانی انتقال برق نیز در فاصله بسیار اندکی از بنا قرار گرفته اند که هر منظر این اثر را مخدوش کرده اند و هم هم تهدیدی بالقوه برای آن محسوب می شوند.

تراکتورها مشغول کارند؛ به آتشکده کازرون نیایید

عباسپور ادامه داد:  آتشکده کازرون، تک بنای باقی مانده از یک محوطه تاریخی است که بنا بر مستندات موجود یکی از آتشکده های تأسیس شده توسط مهرنارسه در کوره شاهپور در دوره ی ساسانیان است و همین مسئله یک وجه متفاوت تاریخی به آن می دهد که می تواند به عنوان یک بنا از یک دوره تاریخی ویژه در ایران حکایت کند.

وی گفت:  این در حالی است که با توجه به گزارش های مختلف تاریخی که از این آتشکده وجود دارد، می توان متصور شد که در محوطه های پیرامونی این بنا، بقای دیگری از دیواره ها و آثار تاریخی دیگر مربوط به دوره ساسانیان نیز وجود داشته باشد که در حال حاضر متأسفانه تمامی این محوطه ها شخم خورده اند و به عنوان اراضی کشاورزی موردبهره برداری قرار می گیرند.

این دوستدار میراث فرهنگی اظهار کرد: فاصله گرفتن اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از مردم و تقلیل نقش این اداره کل به ماشین امضایی برای موافقت یا مخالفت با معارض ها و مراجعین، باعث شده که زمینه لازم برای شدت گرفتن انواع تخریب در بناهایی مانند آتشکده کازرون فراهم شود.

وی تاکید کرد: چنانچه این اداره کل نقش فعال تری در ارتباط با مردم محلی و کشاورزان منطقه داشته باشد، می تواند بسترهای لازم را برای تبدیل این بنای پرارزش تاریخی به یک سایت گردشگری فراهم آورد به گونه ای که هم به اقتصاد محلی مردم منطقه کمک شده باشد و هم این بنای تاریخی حفظ و حراست شود.

نویسنده: سرویس فرهنگی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴