پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۲۶۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴

علامه قطب الدین محمود کازرونی (در برخی کتاب ها نام او را کازرونی – شیرازی نوشته اند) از دانشمندان بزرگ ایران در قرن هفتم ه.ق است.

او در سال 634 ه.ق در کازرون به دنیا آمد. پدرش مسعود بن مصلح کازرونی، از پزشکان معروف و سرپرست بیمارستان مظفری شیراز در آن روزگار بود. وی دانش پزشکی را نزد پدر آموخت؛ اما علاوه بر آن، نزد اساتید دیگر از جمله خواجه نصیرالدین طوسی (دانشمند پر آوازه ایران در قرن هفتم) فلسفه و نجوم را فرا گرفت و برجسته ترین شاگرد خواجه شد. تحقیقات او در زمینه نجوم به ویژه نور شناسی، تا آنجا بود که درباره چگونگی تشکیل رنگین کمان و خسوف(ماه گرفتگی) و کسوف(خورشید گرفتگی)، صاحب نظریه شد. به طوری که وی را کاشف اصلی رنگین کمان می دانند. در علوم فلسفه، کتاب دانشنامه فلسفی او پس از کتاب شفا بوعلی سینا، مهم ترین کتاب جامعی است که در فلسفه نوشته شد.

علامه قطب الدین کازرون

علامه قطب الدین در زمینه موسیقی نیز صاحب نظر است. او از نخستین کسانی است که به نت کردن موسیقی اقدام کرد؛ اگر چه تنها یک نت از او به یادگار مانده، اما به قدری دقیق به این کار پرداخته که بسیاری اعتقاد دارند در نت نویسی او ختم کلام است. و بالاخره بنا به تحقیقات علامه علی اکبر دهخدا و استاد مجتبی مینوی، تالیفات او بالغ بر 24 جلد کتاب است که خوشبختانه امروز اکثر آن ها موجود است. سالها کتاب های این دانشمند بزرگ مورد توجه محافل دانشگاهی در اروپا بود و محققان زیادی درباره نظریاتش به مطالعه و پژوهش پرداختند.

بیشتر عمر علامه قطب الدین به دلیل همکاری با استادش در ساخت رصدخانه مراغه و کار در آنجا، در همان شهر گذشت. ولی در سال های پایانی عمر به تبریز رفت و همانجا در سال 710 ه.ق در گذشت. مقبره او در محله ی چرندآب تبریز است.

چند سال پیش در شیراز به افتخارش بیمارستانی به نام او نام گذاری کردند و در اردیبهشت 1385ش، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی، بزرگداشتی برای او در شیراز و سپس  کازرون برگزار کرد.

علامه قطب الدین کازرون

علامه قطب الدین محمود کازرونی برگ زرین دیگری است از کتاب فرهنگ و هویت کازرون که متاسفانه امروز با این سابقه درخشان در علم، در شهر خود گمنام و بی نشان است

سالها دل طلب جام و جم از ما می کرد

آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

* دبیر تاریخ دبیرستانهای کازرون

نویسنده: سیدحبیب موسوی*
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
عزیزاله دهقان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
2
پیشنهاد می شود جهت شناسایی آن در شهر. بیمارستان در حال ساخت شهر. به اسم ایشان نام گذاری شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
0
0
دوست عزیز بیمارستان تازه تاسیس کازرون به نام حضرت علی ع هستش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
منظور ایشون بیمارستان 200 تخت خوابی جدید هست. نه بیمارستان دانشگاه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
0
3
به عنوان یک شهروند کازرونی تشکر و قدر دانی میکنیم از جناب آقای موسوی بابت مقالات تاریخی که ایشون در وب سایت جامع کازرون نما میزارند.
ان شاالله موفق و سربلند باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
0
2
علامه قطب الدین یکی از بزرگنرین دانشمندان تاریخ ایران بوده که بر همه علوم زمان خودش از پزشکی و فیزیک و ریاضی و نجوم گرفته تا شعبده بازی و شطرنج بازی و قضاوت و موسیقی تسلط داشته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹