پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱

دروووووووووود

سلام و عرض ادب به شما همشریان عزیز کازرونی و شنوندگان محترم رادیو صدای کازرون

تبریک عرض می کنیم میلاد نور و امید میلاد رسول اکرم(ص) و هفته ی وحدت را و تبریک می گوییم میلاد سر سلسله ی مذهب جعفری امام جعفر صادق (ص) را.

امروز مهمان داریم دو میهمان عزیز از بخش جره و بالاده، یعنی شهر بالاده و از روستای بیدزرد؛ و لازم است که عنوان کنم برنامه ی امروز به نوعی محیط زیستی است و مربوط به منابع طبیعی و آب و سد و مراتع و آبخیزداری، و در این برنامه در خدمت آقایان مهندس قاسم شیبانی و مهندس  قبادی هستیم

و عنوان برنامه ی امروز هست

*یک کوزه آب*

جناب آقای مهندس فرهاد قبادی این شما و این میکروفن رادیو صدای کازرون.

- با سلام و تشکر از این که بنده را در رادیو صدای کازرون پذیرفتید تا دغدغه های خودمان را با مسوولان محترم شهرستان خصوصا آقای فرماندار محترم و بخشدار محترم منطقه در میان بگذاریم و هم درد و دل کنیم و هم دست همکاری دراز کنیم و هم تقاضای کمک و مساعدت داشته باشیم در این کم بارانی و خشکسالی و بی آبی که کشاورزی مان را نابود کرده و کم کم دارد دامداری مان را تهدید می کند.

دست نیاز به سوی آقای فرماندار دراز می کنیم تا فکری عاجل برای نجات منطقه ی بید زرد و کَتخَفر و حوالی آن محیط را داشته باشند تا مانع مهاجرت ساکنان آن جا از بی آبی به مرکز شهرستان شوند و به طرح آبخیزداری که خودجوش و با هزینه های شخصی خود و مردم منطقه برای نگهداری آب در آن قسمت انجام داده ایم با دید مثبت نگاه کنند و در ترویج این عمل برای نگهداری باران و آب های روان و جاری و برای جلوگیری از هرز این آب ها که مهندسی شده و کارشناسی شده است ما را یاری دهند.

سپاس گزارم جناب مهندس قبادی، در ادامه ی برنامه باز در خدمت شما خواهیم بود اما به خاطر ذیق وقت که تهیه کننده ی محترم رادیو کازرون در برنامه های قبل به بنده گوشزد کرده اند که رعایت وقتی که در اختیار داریم را داشته باشیم.

جناب آقای مهندس قاسم شیبانی در خدمت جناب عالی هستیم.

- درود و تشکر از رادیو صدای کازرون که برنامه های خوبی را پخش می کند و صدای این رادیو در سراسر شهرستان قابل شنیدن است.

جناب مهندس عذز می خواهم که بین صحبت شما آمدم اما باید عرض کنم که صدای رادیو کازرون نه تنها در شهرستان بلکه در سراسر کشور و حتی در سایر کشورهای دنیا شنیده می شود و مخاطب های این رادیو کازرونی های هستند که در تمام نقاط جهان پی گیر وضعیت و رخدادهای زادگاه پدری و مادری خودشان هستند.

با عرض پوزش در خدمت شما هستیم.

- البته جناب مجری محترم، اجازه بفرمایید تا صحبت های خودم را در قالب یک مطلب قراعت کنم.

در خدمتیم این شما و این میکروفن رادیو کازرون.

- یک کوزه آب در میان خانه

به از جوی است که از برون می رود .

رادیو صدای کازرون/ یک کوزه آب...

امروز که کشور در یک پیچ تاریخی از نظر آبی قرار دارد و نیاز به آب در جای جای این کهن بوم احساس می شود ...، انتظار می رود در جهت کاهش نگرانی عمومی جامعه و همچنین تقویت پایه های امنیتی کشور اقداماتی صورت گیرد تا در نهایت منجر به آرامش عمومی مردم گردد...

این در حالیست که مسئولین نظام در راستای فعلیت بخشیدن به این امر کارهای در خور توجه ای انجام داده اند اما کافی نبوده، کارهایی از قبیل سد سازی، حفرچاه، انتقال آب از شهرهای مجاور و راه های انتقال آب دیگر که هر کدام از اینها هزینه های زیادی را روی دست دولت می گذارد و یا به تعبیری صرفه اقتصادی ندارد... .

به اعتقاد بنده هیچ عذر و بهانه ای در خصوص تامین آب مورد نیاز مردم در حوزه های مختلف پذیرفته نیست؛ چراکه برخورداری از این نعمت الهی حق مسلم و جزو حقوق اولیه هر فردی در جامعه می باشد و مطمئنا نظام حاکم بایستی در جهت حل این معضل عمومی تدابیر لازم را اتخاذ نماید...

امروز ما در شهرستان کازرون شاهد نابودی دشت ها هستیم. دشت های که عمق آب آنها تا چندین متر کاهش یافته، روستاهای زیادی هستند که هنوز که هنوز است، سیستم لوله کشی آب شرب ندارند. خیلی از روستاها با تانکرهای آبرسانی تامین آب می شوند که آن هم با مشکلاتی همراه است.

پریشان نگین شهرستان که در نتیجه بی توجه ای و نادیده گرفتن این سرمایه ملی به یک دشت خشک و مضر برای سلامتی بدل گشته ...

نمیدانم اداره آب شهرستان و اداره آب منطقه ای فارس چه مسئولیتی دارند؟ بیش از ۱۰۰۰حلقه چاه غیر مجاز در مناطق مختلف شهرستان حفر شده که شیره جان زمین را بیرون می کشند؛ اگر بگوییم شیره جان تک تک انسان ها را مبالغه نکرده ایم...

امروز بایستی مسئولین ذی ربط به این معظل پاسخگو باشند و به مردم بگویند که ما برای حفظ امنیت غذایی و اجتماعی شما چه کارهای انجام داده ایم، بایستی به صورت شفاف بگویند که درجهت جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز، مجاز و همچنین احیای تالاب پریشان چه اقداماتی صورت گرفته. مطمئنا همه این مسائل بایستی با یک هماهنگی مطلوب و تشکیل کارگروه میان ادارات منابع طبیعی، آب، جهاد کشاورزی، محیط زیست و همچنین کمیسیون برنامه و بودجه صورت گیرد تا با یک حرکت جهادی باعث نجات محیط زیست وسفره های زیر زمینی شود... .

لازم میدانم اشاره ای داشته باشم به سد نرگسی بخش جره و بالاده که چندین سال است با تخصیص بوجه های زیادی نیمه کاره باقی مانده و امروز بعد از گذشت سال ها، بایستی یک آسیب شناسی دقیق در این پروژه صورت گیرد... . پروژهای که قرار است به بخش های زیادی از از شهرستان و همچنین احیای تالاب پریشان کمک کند، پیشرفت فیزیکی آن تنها ۳۸ درصد میباشد.

مورد دیگری که لازم می دانم به آن پرداخته شود، فقدان مسوولین دلسوزی است که چشم خود را برروی تعرض به منابع طبیعی و حفر چاه های غیر مجاز بسته اند و با بی توجه ای و کاغذ بازی های که صورت می گیرد، نهایتا آتش را به جان مردم بی گناه می اندازند.

البته بایستی یک آسیب شناس جدی و دقیقی صورت گیرد تا مشخص شود که چه عواملی باعث می شود فردی اقدام به چنین کاری غیر انسانی کند. در اکثر موارد، عدم اشتغال را به عنوان دلیل ابراز می کنند، در هر صورت بایستی همه جنبه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و معیشتی این حرکت مورد تحلیل و بررسی صاحب نظران قرار گیرد تا با اتخاذ تدابیری باعث نجات محیط زیست از دست رفته شهرستان شود تا وضع موجود را که چندان هم مطلوب نیست، درحد تثبیت نگه داریم تا شاید شاهد آن باشیم که پریشان، میزبان پرندگان سیبری باشد و بیدزرد و کَتخَفر دیگر شاهد مهاجرت به شهرها نباشند...

بله یکی از طرح های جایگزینی که می توان به جای احداث سد و حفر چاه استفاده کرد، اجرای طرح های آبخیز داری و آب خوانداری میباشد...

بدون شک بایستی تامین رزق و نان مردم را کاری شریف و در راستای تقویت پایه های امنیتی کشور دانست. از لحاظ طبیعی، مردم باید از بابت نان بر سفره خویش راحت باشند و این در گروی گسترش عالمانه تولیدات کشاورزی است.

از آنجایی که اجرای طرح های آبخیزداری منجر به حفظ نزولات آسمانی می شود، بایستی اجرای این طرح ها بیش از پیش در سطح شهرستان به اجرا درآید، تا از نزولات آسمانی بتوان برای رونق بخشیدن به سفره های مردم بهره برد.

اجرای طرح های آبخیزداری که نیاز به دانش پیچیده ای ندارد که از دسترس ما خارج باشد، می تواند جایگزین خوبی برای سدسازی و حفر چاه باشد؛ چراکه هزینه ساخت سد، به مراتب بسیار زیادتر از اجرای این طرح ها می باشد. از نظر زمانی هم می توان در یک بازه زمانی کوتاه مدت، آنرا به اجرا درآورد. به اعتقاد صاحب نظران تنها با تخصیص ۵۰ درصد بودجه سد نرگسی به این طرح ها، می توان شهرستان را از این بحران نجات داد... . طرح های آبخیزداری که از گذشته های دور در میان ایرانیان رونق داشته، می تواند امروز گره گشای بسیاری از مشکلات ما شود... .

تصویب سیاست های کلی مدیریت آب در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تائید ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری را باید کاری در مسیر کشاورزی عالمانه دانست که یکی از راه ها اجرای طرح های آبخیزداری داری می باشد. از آنجایی که اجرای این طرح ها باید به فرهنگ و مطالبه عمومی در کشور تبدیل شود، بایستی در میان جامعه زنده شود و نباید به دست فراموشی سپرده شود... .

با توجه به اینکه موضوعات آب و محیط زیست از موضوعات اصلی و محوری در برنامه ششم توسعه است، مردم انتظار دارند مسائل مرتبط با آب و محیط زیست در طول برنامه ششم حل و فصل شود. همچنین عملکرد طرح های آبخیزداری در این برنامه در سطوح کلان که در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است، بایستی به اجرا درآید.

یکی از معایب عمده اجرای این طرح ها را می توان قوانین پیچیده و دست و پاگیر در این حوزه عنوان کرد؛ که اغلب متقاضیان اجرای این طرح ها را منصرف می کند. لازم است که وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، در راستای اجرای این طرح اهتمام ویژه ای داشته باشند... . در بیشتر موارد می‌توان با یک مطالعه همه جانبه، اجرای این طرح ها از نظر مالی به مردم سپرده شود که متاسفانه به دلیل عدم وجود مسئولین مقتدر، به سرانجام نرسید است. انتظاری که مردم از مسئولین دارند، اجرای هر چه بیشتر این طرح ها و همچنین تسهیل روند اجرای آن می باشد... .

اجرای این طرح ها که در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری می باشد، می تواند رونق کسب و کار، افزایش تولیدات کشاورزی و نهایتا رضایت عمومی را در بر داشته باشد... .

یکی از اقداماتی که می توان درسطح شهرستان انجام داد، تشکیل کارگروه ویژه برای اجرای طرح های آبخیزداری  می باشد...

باز عذرخواهی می کنم، از اتاق کنترل به بنده اشاره می کنند که وقت برنامه به پایان رسیده و امیدوار هستیم که پس از پخش این برنامه، جناب آقای فرماندار محترم شهرستان و بخشدار محترم جره و بالاده و دیگر مسوولان ذی ربط از جمله اداره ی آب روستایی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی واکنش خود را که امیدوار هستیم مثبت باشد نسبت به دغدغه ها و نگرانی های شما فعالان محترم عرصه ی محیط زیستی نشان بدهند و در پاسخ شما دوستان عزیز در رادیو کازرون ما را مستفیض کنند و ما بتوانیم در برنامه های دیگر در خدمت شما باشیم، لطفا در خاتمه اگر صحبتی هست بفرمایید.

- برخی از مزایای اجرای این طرح ها:

۱- باعث افزایش فضای سبز

۲- رونق کشاورزی

۳- ایجاد زمینه مهاجرت معکوس

۴- صیانت از منابع آب وخاک

۵- کاهش خسارات ناشی ازسیلاب

۶- اشتغال زایی

۷- احیای منابع طبیعی

۸- کمک به احیای سفره آبهای زیر زمینی

۹- تاثیر مثبت بر ۱۰ اکوسیستم منطقه

۱۱- ایجاد مناطق  تفرجگاهی بکر

۱۲- ایجاد شور و نشاط در میان مردم 

با سپاس مجدد از شما مهندس قبادی و مهندس شیبانی عزیز

دوستت دارم یار کازرون/ دوستت دارم یار کازرونی/ دوستت دارم یار کازرونی

نویسنده: سرویس اجتماعی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳