پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۶۱۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
امام جمعه بالاده :
نقض برجام، محصول عملكرد مشترك سناتورهاي دو حزب دموكرات و جمهوري‏ خواه است. بنابراين ترسيم دوگانه «اوباما- ترامپ» و اعمال تفكيك ميان كبوترها و بازها، ديگر مفهوم خود را از دست داده است.

به گزارش اختصاصی خبرنگار کازرون نما از بخش جره و بالاده حضرت حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسینعلی بهرامی باباحیدری خطیب جمعه  بخش جره و بالاده در خطبه اول این هفته نماز جمعه بالاده به مناسبت 9ربيع‏ الاول سالروز امامت حضرت مهدي موعودعج لالله تعالي فرجه الشريف (260ه.ق) به دلایل عدم دلدادگی به امام زمان عج پرداختند:

دليل عدم دلدادگي ومعرفت به امام زمان‏(عج)

با توجه به آيات و روايات، به‏خصوص روايات مهدوي و ادعيه موجود و توقيعات، مي‏توان علل چندي را به‏عنوان موانع شناخت امام عصر(عج) بيان كرد:

علت اول: نشناختن دين‏

كساني‏كه فهم درست از آموزه‏هاي دين و معارف الهي ندارند، چگونه مي‏توانند به معرفت امام و حجت الهي برسند و از فيوضات معنوي امام بهره ببرند؟ لذا در روايتي از امام صادق(ع) چنين آمده است: «لا خير في من لا يتققّه من اصحابنا؛ هرگاه از ياران و اصحاب ما هر يك عميقانه به مسائل دين ننگرد، خيري در او وجود ندارد.» البته منظور حضرت، فقاهت مصطلح نيست بلكه منظور حضرت، فهم درست و روشن و عميق در آموزه‏هاي دين است، زيرا همه نمي‏توانند فقيه باشند لذا از اين عبارت امام صادق(ع) مي‏توان فهميد بيش‏ترين خسارت و زيان، عدم شناخت دين است، و اين امر نه تنها باعث خسارت فردي نيست بلكه جهالت و ناداني در امور دين براي جوامع ديني خسارت جبران‏ناپذيري را به همراه دارد و ائمه صلوات الله عليهم همواره از اين افراد نادان و سطحي‏نگر بيش‏ترين نگراني را داشتند.

آنان كساني‏ اند كه هم به خود ضرر و زيان مي‏رسانند و هم به اهداف وجود مقدس ائمه و نمونه‏اش را مي‏توان در توقيع امام عصر(عج) به محمدبن علي‏بن هلال كرخي دريافت كه مي‏فرمايد: «يا محمد‏بن علي قد آذانا جهلاء الشيعه و حمقائهم و من دينه جناح البعوضة ارجح منه؛ يعني ‏اي محمد‏بن علي، نادانان شيعه و كم‏خردان آنان و كساني‏كه بال پشه از دين آن‏ها برتر و ارزشمندتر است، ما را آزار مي‏دهند.»

علت دوم: دنيازدگي‏

يكي از موانع مهم و جدي در شناخت حضرت، علاقه به دنيا و دل‏بستگي به مطامع دنيوي است، قرآن كريم در آياتي، انسان را به اين خطر جدي توجه داده است. مثلا مي‏فرمايد: «فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّي عَنْ ذِكْرِنا وَ لَمْ يُرِدْ إِلاَّ الْحَياةَ الدُّنْيا؛ از كسي‏كه از ياد ما روي مي‏گرداند و جز زندگي مادي دنيا را نمي‏طلبد، اعراض كن» (نجم/۲۹) يا مي‏فرمايد: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْني وَ يَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنا وَ إِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ ...؛ پس از آن‏ها، فرزنداني جاي آن‏ها را گرفتند كه وارث كتاب (آسماني، تورات) شدند (امّا با اين حال،) متاع اين دنياي پست را گرفته، (بر اطاعت فرمان خدا ترجيح مي‏دهند) و مي‏گويند: (اگر ما گنهكاريم، توبه مي‏كنيم و) به‏زودي بخشيده خواهيم شد! اما اگر متاع ديگري همانند آن به دستشان بيفتد، آن‏را (نيز) مي‏گيرند، (و باز حكم خدا را پشت سر مي‏افكنند.)»

دنيا مي‏تواند پل سعادت بشر باشد به شرط آن‏كه با استفاده صحيح و درست آن‏را به مزرعه آخرت تبديل نماييم منتها اگر در كنار واژه‏ي دنيا، حبّ به آن افزوده شود، سرمنشأ بسياري از بدي‏ها و ناهنجاري‏ها در اجتماع خواهد شد و در اين‏زمينه روايات فراواني وجود دارد كه به برخي از آنان اشاره مي‏كنم: امام صادق(ع) مي‏فرمايند: «حبّ الدنيا رأس كل خطيئة؛ علاقه به دنيا سرمنشأ همه خطاها است»، امام رضا(ع) مي‏فرمايد: «اكبر الكبائر حبُّ الدّنيا؛ بزرگ‏ترين گناه علاقه به دنياست»، امام علي(ع) مي‏فرمايد: «حب الدنيا رأس الفتن و اصل المحن؛ دل‏بستگي به دنيا سرمنشأ هر فتنه و ريشه همه بدبختي‏هاست.»

ده‏ها روايت در اين‏ زمينه نشان آن است كه دنيازدگي بزرگ‏ترين آفت و ريشه و اصل هر نوع بدبختي است و متأسفانه در عصر و زمان ما يك آفت فراگير براي خيلي از انسان‏ها شده است، زيرا دنيا براي برخي انسان‏ها همه هستي آنان شده و چشم و دل آنان را چنان پر كرده كه راه سعادت و حق را مشاهده نمي‏كنند. حال با چنين وضعيتي چگونه‏ مي‏شود از انسان دل‏بسته به دنيا انتظار معرفت امام زمانش را داشت، دنيا همه‏ چيز او شده و غير از مطامع دنيا چيزي را مشاهده نمي‏كند.

علت سوم: پيمان‏شكني‏

يكي از موانع مهم ديگر در شناخت حضرت، همين‏ بي وفايي و پيمان شكستن است. اگر به حضرت معرفت و محبت داريم بايد اين دو، زمينه‏ساز عهد و پيمان و بيعت با امام گردد، زيرا عشق و ولايت بدون عهده‏داري و مسؤوليت‏پذيري ، هوسي بيش نيست.

عهد، التزام خاص و نوعي تعهدپذيري در مقابل شخص يا كاري است، بايد تعهد خود را به وظايفي كه نسبت به امام داريم ملتزم سازيم و با او براي انجام خواسته‏ ها و آرمان‏هايش عهد ببنديم (عهداً) و آن عهد را با اسباب و وسايلي محكم كنيم (عقداً) و در نهايت با او بيعت كرده و دست در دست او نهاده و دل و سر به او بسپاريم (بيعتاً). عهد و عقد و بيعت سه درجه از يك حقيقت‏ اند كه در شدت و ضعف با يك‏ديگر تفاوت دارند بايد با بازخواني و تجديد عهد در هر پگاه و بيعتي تا هميشه، هم اراده وانگيزه‏ي خود را قوي كرد و افزايش داد و هم از غفلت‏ها و سستي‏ها جدا شد و فاصله گرفت.

انساني كه نسبت به امام زمانش تعهدي ندارد چگونه مي‏تواند منتظر باشد، و انتظار بدون عهد و پيمان، انتظار نيست. اهميت عهد و پيمان تا جايي مهم است كه امام سجاد(ع) به ابا خالد اين‏گونه مي‏فرمايد: «يا أبا خالد لتأتين فتن كقطع الليل المظلم لا ينجو إلا من أخذ الله ميثاقه أولئك مصابيح الهدي و ينابيع العلم ينجيهم الله من كل فتنة مظلمة؛ اي ابا خالد، فتنه‏هايي هم‏چون شب تار فرا خواهد رسيد، تنها كساني از آن فتنه‏ ها نجات خواهند يافت كه خداوند از آنان پيمان گرفته باشد، آنان چراغ‏هاي هدايت و چشمه‏ هاي علم هستند و خداوند آن‏ها را از هر فتنه تاريكي نجات خواهد داد.»

علت چهارم: گناهكاري‏

يكي ديگر از موانع معرفت و درك فيوضات معنوي امام زمان(عج) گناه و معصيت است، انساني كه مي‏خواهد در طريق معرفت امام قرار گيرد بايد تلاش كند رفتار و كردارش مورد قبول حضرت واقع شود و اصولاً اگر بين امام و مأموم سنخيت نباشد نمي‏توان به درك متقابل دست‏ يابيم، فراموش نكنيم امام به وظيفه‏ اش بر اساس روايات عمل مي‏كند، و اين ما هستيم كه متأسفانه قصور و كوتاهي داريم.

چاره اين است كه براي رسيدن به معرفت، بايد خود را همواره در مرأي و منظر امام ببينيم. قرآن كريم مي‏فرمايد: «قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَي اللهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون؛ بگو: عمل كنيد! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مي‏بينند» (توبه/۱۰۵). امام صادق(ع) در تفسير آيه در مراد از كلمه «المؤمنون» مي‏فرمايند: هم الائمة. يعني خداوند و پيامبران و ائمه ناظر بر اعمال مردم هستند. شاهد بر اين ادعا روايتي از امام رضا(ع) است كه «والله ان اعمالكم لتعرض عليّ في كلّ يومٍ و ليلةٍ؛ به خدا قسم كه اعمال شما هر صبح و شام بر من عرضه مي‏شود.»

اگر انسان گرفتار معصيت الهي باشد و به كردار زشت خود ادامه دهد، خداوند تبارك و تعالي او را از بهره ‏مندي نعمت‏هاي خودش به‏خصوص نعمت ولايت محروم مي‏نمايد، امام باقر(ع) در اين‏باره مي‏فرمايد: «اذا غضب الله تبارك و تعالي علي خلقه نحّانا عن جوارهم؛ هرگاه خداوند تبارك و تعالي بر خلقش غضب نمايد، ما را از مجاورت ايشان دور مي‏دارد» و يا امام عصر(عج) در توقيع شريفشان به مرحوم شيخ مفيد مي‏فرمايند: «ما را از ايشان چيزي محبوس نكرده است مگر گناهان و خطاهايي كه از ايشان به ما مي‏رسد و ما آن‏را ناخوش مي‏داريم و از ايشان نمي‏پسنديم.» لذا گناه و معصيت امرمهمي در محروميت از بهره‏مندي نعمت ظاهري و معنوي امام زمان(عج) است‏.

خطبه دوم:

خطیب محترم جمعه  بخش جره و بالاده در خطبه دوم نیز پس از توصیه به تقوا و طلب آمرزش برای شهدا و اموات به اهم مناسبات هفته اتی به شرح ذیل اشاره کردند:

 

جمعه19آذر 9 ربيع ‏الاول سالروز امامت حضرت مهدي موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف (260 ه. ق)

تشكيل شورايعالي انقلاب فرهنگي به فرمان حضرت امام خميني(ره) (1363ه.ش) - آغاز هفته پژوهش و فناوري

 

شنبه 20آذر 10ربيع ‏الاول‏ شهادت آيت ‏الله سيدعبدالحسين دستغيب «سومين شهيد محراب»، نماينده حضرت امام(ره) و امام جمعه شيراز توسط منافقين (1360 ه.ش) - روز جهاني حقوق بشر (تصويب اعلاميه حقوق بشر در سازمان ملل متحد - 1948م

 

دوشنبه22 آذر 12 ربيع ‏الاول ميلاد مسعود حضرت رسول اكرم(ص) به يك روايت(53 سال قبل از هجرت) - آغاز هفته وحدت‏

 

پنجشنبه 25 آذر 15 ربيع ‏الاول‏ روز پژوهش‏ - روز تجليل از شهيد تندگويان

 

خطیب محترم جمعه بالاده با استناد به آیه کریمه قرآن و فرمایشات حضرت امام (ره) به اهمیت بحث وحدت

 

رافع همه مشكلات‏

قرآن كريم كه مي‏فرمايد:«وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»، ما اگر همين يك آيه را، مسلمين اگر همين يك آيه را عمل بكنند، تمام اشكالات اجتماعي و سياسي و اقتصادي و همه ‏چيزشان بدون تشبث به غير رفع مي‏شود.(صحيفه امام، ج ۱۳، ص ۲۷۵)اگر مسلمين به حسب امري كه خداي تبارك و تعالي فرموده است، اگر به همين يك امر و نهي عمل مي‏كردند، تمام مشكلاتشان - مشكلات سياسي، اجتماعي و اقتصادي‏شان - رفع مي‏شد و هيچ قدرتي نمي‏توانست با آن مقابله كند،(صحيفه امام، ج ۹، ص ۱۲۹)اگر ما به همين يك دستور عمل بكنيم، مشكلات همه ممالك حل خواهد شد.(صحيفه امام، ج ۸، ص ۳۰۷)

 

شرط حمله‏ نشدن به كشورهاي اسلامي‏

اگر اين دولتهاي اسلامي - اين دولتهايي كه همه‏چيز دارند، اين دولتهايي كه افراد زياد دارند، اين دولتهايي كه ذخاير زياد دارند - اگر اين‏ها با هم اتحاد پيدا بكنند، در سايه اتحاد، احتياج به هيچ چيز و هيچ كشور و هيچ قدرتي ندارند، بلكه آن‏ها به اين‏ها محتاج هستند. اگر مسلمين و دولت‏هاي اسلامي با هم، آن پيوند اخوتي كه خداي تبارك و تعالي در قرآن كريم فرموده است، حفظ كنند و ايجاد كنند، نه افغانستان مورد هجمه واقع مي‏شود و نه فلسطين مورد حمله واقع مي‏شود و نه ساير كشورها. اگر دولت‏هاي اسلامي با هم وحدت كلمه پيدا بكنند، چه احتياج به اين است كه ما دستمان را پيش آمريكا دراز كنيم؟ ما چه احتياجي به آن‏ها داريم؟ احتياج وقتي پيدا مي‏شود كه مثل حالا متفرق باشند، كشورها از هم جدا باشند.(صحيفه امام، ج ۱۵، ص ۴۵۲)

 

 شیخ حسینعلی بهرامی در ادامه خطبه دوم به مباحث سیاسی روز با عناوین ذیل اشاره نمودند:

نقض برجام توسط آمريكا

همانگونه كه مستحضريد، مجلس نمايندگان و سناي آمريكا روز پنج شنبه ۱۱ آذر به تمديد ۱۰ ساله قانون تحريم ISA راي داد. درباره اين مصوبه ذكر نكات ذيل ضروري است:

۱- تمديد اين قانون قطعا نقض صريح و قطعي برجام است. بنابراين به ‏هيچ ‏وجه نبايد تشكيكي در نقض برجام بودن اين مصوبه مجلس نمايندگان و سنا ارائه شود. كليت تمديد تحريم‏هاي ايران توسط سناي آمريكا، نقض برجام محسوب مي‏شود. به عبارت بهتر، نقض برجام منوط به اجرايي شدن يا نشدن اين تحريم‏ها از سوي وزارت امور خارجه يا وزارت خزانه ‏داري ايالات متحده آمريكا نيست. تمديد تحريم‏هايي كه از سال ۱۹۹۶ عليه ايران وضع شده است، عملا تفاوتي با وضع تحريم‏هاي جديد عليه كشورمان ندارد.

۲- مصوبه اجماعي سنا كه در آن هم نمايندگان دمكرات و هم جمهوري‏ خواه حضور دارند، نشان داد كه آمريكا همچنان خوي دشمني و گرگ بودن خود را حفظ كرده و بار ديگر به منصه ظهور گذاشته است. فراموش نكنيم كه قانون داماتو توسط همان سناتورهايي تصويب شده است كه حداقل ۴۲ نفر از آن‏ها به توافق هسته‏ اي ميان ايران و اعضاي ۱+۵ رأي مثبت داده و موجبات تصويب آن‏را فراهم آورده بودند. با اين حال چنان‏چه سناتور باب كوركر اظهار نموده است، هدف سنا از اين اقدام، باز گذاشتن دست رئيس جمهور بعدي آمريكا در ادامه دادن تحريم‏ها عليه ايران و حتي وضع تحريم‏هاي جديد عليه كشورمان است.

۳- نقض برجام، محصول عملكرد مشترك سناتورهاي دو حزب دموكرات و جمهوري‏خواه است. بنابراين ترسيم دوگانه «اوباما- ترامپ» و اعمال تفكيك ميان كبوترها و بازها، ديگر مفهوم خود را از دست داده است. بنابراين، در مورد نقض برجام، همچنان بايد عتاب و خطاب خود را متوجه آمريكا قرار دهيم و فلش و انگشت اشاره به سمت آمريكا باشد. تمديد قانون داماتو، نقض عيني و عملي مفاد ۱۹، ۲۰، ۲۵، ۲۶ و ۳۳ مندرج در برجام محسوب‏ مي‏شود. به عبارت بهتر، اقدام اخير سناي آمريكا مصداق بارز و عيني «وضع تحريم‏هاي يكجانبه» عليه ايران محسوب مي‏شود. آن‏هم تحريم‏هايي كه قرار بود مطابق سند رسمي برجام برداشته (و نه تعليق) شود.

۴- بايد وحدت، يكپارچگي و انسجام ملي ميان دولت و ملت را در قبال نقض برجام به نمايش بگذاريم. بايد صداي واحد و موضع واحد از كشور به گوش دشمن برسد. به تعبير ديگر، نقض برجام و تمديد تحريم‏هاي ايران نبايستي موجب ايجاد خط اختلاف، دو قطبي‏سازي و يا هجمه به مسؤولان نظام شود.

    مقامات وزارت امور خارجه و حتي رئيس جمهور محترم نسبت به نقض برجام متفق القول بوده و تمديد قانونISAرا مترادف با بي‏تعهدي واشنگتن در قبال توافق هسته‏اي ميان ايران و اعضاي ۱+۵ مي‏دانند. بنابراين اجماع و اتفاق نظر مسؤولين كشورمان در خصوص نقض برجام از سوي آمريكا بايد به مبنا و محوري براي ترسيم و تعيين رفتارها و واكنش‏هاي بعدي از سوي كشورمان در تقابل با واشنگتن تبديل شود.

۵- در خطبه‏ها و سخنراني‏ها، همچنان بايد از دولت، مسؤولان وزارت خارجه، تيم مذاكره‏كننده، اعضاي نظارت بر اجراي برجام، نمايندگان مجلس، دبير شوراي عالي امنيت ملي و ديگر مسؤولان مربوطه خواسته شود كه ضمن تداوم موضع‏گيري‏هاي خود در قبال بدعهدي و بي‏اعتمادي آمريكا، اقدامات قانوني و قاطع جمهوري اسلامي ايران را در قبال اين رفتار آمريكا در صحنه عمل هم با تصويب قوانين و اجرايي كردن برخي اقدامات فني، به نمايش بگذارند.

۶- برجسته‏ سازي پايبندي ايران به تعهدات مندرج در برجام كه تمام مواضع مقامات سياسي طرف‏هاي مقابل و هم‏چنين گزارش‏هاي آژانس اين مسأله را اثبات مي‏نمايد.

۷- بر اين نكته تأكيد شود كه اكنون زمان آن رسيده است تا ديگر اعضاي ۱+۵ رويكرد واقعي خود را در برابر نقض برجام از سوي واشنگتن مشخص نمايند. متاسفانه تاكنون شاهد واكنشي قاطعانه در خصوص نقض برجام از سوي آمريكا توسط تروييكاي اروپايي، روسيه و چين شاهد نبوده‏ايم. به عبارت بهتر، لازم است دستگاه سياست خارجي كشورمان صراحتا از ديگر اعضاي ۱+۵ بخواهد تا مواضع خود را نسبت به نقض برجام از سوي آمريكا مشخص نمايند.

تحولات منطقه‏

سوريه:

۱- اتحاد ميان ايران، روسيه، عراق، سوريه و مقاومت منطقه در مبارزه با تروريسم به‏عنوان مبارزان واقعي با تروريسم برجسته و مورد مقايسه با عملكرد غيرصادقانه ائتلاف آمريكايي قرار گيرد.

۲- جنايات ائتلاف آمريكايي و حمايت‏هاي بشردوستانه متحدان سوريه برجسته شود.

۳- ادعاهاي رسانه‏اي نظير سفر نماينده روسيه براي تغيير مواضع ايران در قبال سوريه به‏دليل نزديكي ترامپ و پوتين تكذيب و بر اتحاد دو كشور در حمايت از سوريه تأكيد شود.

۴- باگدانوف نماينده ويژه پوتين در امور خاورميانه به‏منظور رايزني با مقامات كشورمان وارد تهران شد. اين سفر ادامه تعاملات دو كشور در مبارزه با تروريسم و حل بحران‏هاي منطقه است و ازجمله دستاوردهاي اين همگرايي در امنيت منطقه و ثبات سوريه قابل مشاهده است.

بحرين:

۱- ترزا مي‏ نخست وزير انگليس در نشست سران شوراي همكاري خليج فارس كه روزهاي سه‏شنبه و چهارشنبه اين هفته در بحرين برگزار شد، شركت كرد.ضروري است حمايت‏هاي انگليس از آل‏خليفه براي سركوب مردم برجسته شود چنان‏كه نيروهاي امنيتي و شكنجه‏گران بحريني توسط انگليس آموزش مي‏بينند.

۲- سفر ترزا مي‏ برگرفته از سياست انگليس براي بازگشت به خليج فارس عنوان شود چنان‏كه اخيرا انگليس ناوگان دريايي خود را رسما در بحرين تقويت كرد. اين امر تأكيد شود كه آمريكا كه رو به افول است، براي مقابله با چين و فرانسه و روسيه به انگليس روي آورده و سعي دارد تا با تقويت انگليس در منطقه ساير رقبا را حذف نمايد.

3-       نقش انگليس در پيدايش رژيم صهيونيستي به‏عنوان خيانت به جهان اسلام برجسته شود.

سفر دوره ای پادشاه عربستان به منطقه  

در تحليل سفر دوره‏اي پادشاه عربستان به منطقه كه شامل امارات، قطر، بحرين مي‏شود، چند نكته مطرح است:

۱- اين سفر در شرايطي است كه پادشاه سعودي كه در سال ۲۰۱۵ بر كرسي قدرت نشسته چنان گرفتار بحران‏هاي داخلي و بيروني شده كه براي فرار از بحران‏هايش دست به دامان كشورهاي ذره‏بيني عربي شده و كشورهاي بزرگ عربي و جهاني، ديگر حاضر به بازي در زمين سعودي نيستند.

۲- بن سلمان با پروژه‏هايي همچون ايران ‏هراسي، شيعه‏ هراسي، وفاق عربي در برابر غير‏عربي، حفظ ساختارهاي پادشاهي در برابر مطالبات ملت‏هاي عربي، معرفي ارتش عربي به‏ عنوان نيرويي معادل ناتو و با دادن وعده‏هاي ميلياردي به‏دنبال بردن ارتش‏هاي عربي و حتي كشورهاي اسلامي زير پرچم سعودي بود. چنان‏كه حتي ادعاي ارتش اسلامي با حضور ۳۴ كشور را مطرح كرد كه البته بسياري از كشورها حضور در اين ارتش ادعايي را تكذيب و با آن مخالفت كردند.

۳- وي با مجموعه‏اي از بحران‏ سازي‏هاي منطقه ‏اي نظير حمايت از تروريسم در عراق و سوريه و البته تجاوز گسترده به يمن و استمرار كشتار مردم بحرين و نيز ايجاد اتحاديه‏هاي نظامي منطقه‏اي در قالب شوراي همكاري خليج فارس و اتحاديه عرب بر آن بود تاخود را پادشاه كشورهاي عربي معرفي نمايد.

۴- سعودي كه براي رسيدن به روياهايش حتي به سمت رژيم صهيونيستي رفت، نتوانسته جز ويران‏سازي منطقه كاركردي داشته باشد و امروز جهانيان وي را پدرخوانده تروريسم مي‏دانند.

۵- تقابل ملت‏هاي عربي با سعودي برجسته شود. اين‏روزها مصر كه دستاوردي از وعده‏ هاي سعودي نداشته و حتي زخم‏ خورده خيانت‏هاي آن به‏ ويژه در باب اخوان و روابط رياض با آنكارا است، راه مقابله با بدعهدي سعودي را در پيش گرفته و اين خود چالشي بزرگ براي سعودي شده است.

۶- حمايت‏هاي امارات از كشتار مردم يمن به‏ عنوان نشانه سرسپردگي امارات به سعودي عنوان شود.

۷- مقاومت مردمي يمن و تظاهرات مردم در حمايت از دولت ملي با محوريت انصارالله مورد توجه باشد. اين‏روزها عربستان حملات خودرا به يمن افزايش داده است. اين اقدام نه از روي قدرت بلكه ظاهرسازي براي پنهان‏سازي شكست در يمن در نشست شوراي همكاري خليج فارس عنوان شود.

ماجراي حساب‏هاي قوه قضاييه چيست؟

پرسش: در چند هفته اخير شاهد طرح مطالبي درباره حساب‏هاي شخصي رئيس قوه قضاييه در فضاي مجازي و تلويزيون‏هاي ماهواره‏اي بوديم. لطفا در اين‏باره توضيح بدهيد.

پاسخ: مسأله برخي حساب‏هاي بانكي در قوه قضائيه كه بنابر مصالحي به نام رئيس قوه است، اين روزها جنجال رسانه‏اي بسياري را به‏راه انداخته است. اگرچه افتتاح اين حسابها به بيش از بيست سال پيش باز‏مي‏گردد اما ماجرا از زماني رسانه‏اي شد كه يكي از نمايندگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، با انتشار مطلب در فضاي مجازي، شائبه‏اي را نسبت به‏ وجود حساب‏هايي در قوه قضائيه كه به نام شخص رئيس قوه است، مطرح ساخت‏.

همانگونه كه اشاره شد اين موضوع بازمي‏گردد به سال ۷۳، زماني كه آيت‏الله يزدي رياست قوه قضائيه را بر عهده داشتنند. در آن زمان حساب‏هايي در قوه قضائيه وجود داشت كه براي امور مربوط به توديع بانكي در قوه قضائيه به‏كار گرفته مي‏شد. مشكلي كه در آن زمان وجود داشت اين بود كه علي‏رغم اين‏كه در اين حساب‏ها پول بسيار زيادي در گردش بود، اما بانك‏ها قانونا سودي بابت اين حساب‏ها به قوه قضائيه نمي‏دادند. از طرفي در آن زمان و هم‏چنين در حال حاضر قوه قضائيه از مشكلات مالي و كمبود امكانات و نيرو بسيار رنج مي‏برد. اين شد كه آيت الله يزدي، رئيس وقت قوه قضائيه در نامه‏اي به مقام معظم رهبري، ضمن مطرح نمودن مشكلات مالي اين قوه، از ايشان تقاضا نمودند كه نسبت به پرداخت سود براي حساب‏هاي مربوطه، اجازه لازم را صادر نمايند. ايشان نيز در پاسخ به نامه آيت‏الله يزدي، با پرداخت سود اين حساب‏ها به دستگاه قضا موافقت مي‏نمايند.

در واقع سود تعلق‏گرفته به‏حساب قوه قضائيه جزء اموال بلاصاحب محسوب مي‏گرديد كه با اذن ولي فقيه، پرداخت آن به قوه قضائيه ممكن گرديد. اما به جهت اطمينان بيشتر و رعايت سلسله‏مراتب قانوني، موضوع به تصويب شوراي پول و اعتبار نيز مي‏رسد.

پرسش: چرا اين حساب‏ها به نام قوه قضاييه باز نشد؟

پاسخ: مشكل قانوني كه در راستاي اجراي اين مصوبه‏ وجود داشت، اين بود كه بانكها نمي‏توانستند به‏ حساب‏هايي كه به نام قوه قضائيه است. سود بدهند لذا پيشنهاد شد حساب‏ها به نام اشخاص حقيقي افتتاح گردد تا اين مشكل نيز بر طرف شود. لذا از همان زمان اين حساب‏ها به نام اشخاص حقيقي است تا اين‏كه از زمان آيت‏الله شاهرودي تصميم بر آن شد كه حساب‏ها به نام رئيس قوه شود. در پايان رياست آيت‏الله شاهرودي، اين حساب به آيت‏الله آملي لاريجاني رئيس جديد قوه قضاييه منتقل شد.

پرسش: نظر وزير اقتصاد را هم درباره اين حساب‏ها بگوييد.

پاسخ: اخيرا آقاي طيب‏نيا در مصاحبه‏اي درباره اين حساب‏ها چنين توضيح داده است: از ۲۰ سال پيش با هماهنگي خزانه كل كشور و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مجموعه مبالغي با رعايت حدود قانوني و موازين شرعي براي قوه قضائيه به‏صورت سپرده در سيستم بانكي كشور قرار گرفته است. طبعاً به اين مبالغ سودهايي نيز تعلق گرفته كه البته از اصل پول‏ها به‏ هيچ‏ وجه استفاده نشده است. سود حاصله از مبالغ مذكور، صرفا براي برخي هزينه‏هاي معين در قوه قضائيه صرف شده است. بنابراين وجوه حاصله از سود مبالغ سپرده شده قوه قضائيه نزد بانك ‏ها، با هماهنگي نهادهايي همچون خزانه كل كشور و بانك مركزي بوده است و لذا مطالبي كه در برخي سايت‏ها در اين‏زمينه منتشر شده صحيح نيست.

 

ناتمام ماندن موضوع فيش‏هاي نجومي

پرسش: در ديدار اخير فرماندهان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با رهبر معظم انقلاب، ايشان با اشاره به اين‏كه ناتمام ماندن كارها، سؤال و اشكال ايجاد مي‏كند، نمونه آن‏را موضوع فيش‏هاي نجومي برشمرده و بيان داشتند: «اين موضوع از مسائل مهمي است كه نتيجه رسيدگي به آن براي مردم روشن نشد و سؤالات در ذهن باقي ماند..»لطفا بفرماييد علت ناتمام ماندن اين موضوع چه بوده است؟

پاسخ: رسيدگي نكردن به موضوع فيش‏هاي نجومي موجب ايجاد پرسش‏هايي در ذهن مردم يا همان افكار عمومي شده كه عبارتند از: ميزان فراگيري اين دريافت‏هاي گزاف چقدر بود كه مسير رسيدگي آن متوقف شد؟ پاي چه كساني در ميان بود كه رسيدگي به اين مسأله به پايان نرسيد؟ اصلا دولتمردان چه ميزان از حقوق را نامتعارف مي‏دانند كه به‏جاي تقبيح دريافت‏ها، آن‏را قانوني دانسته و رسيدگي به آن‏را كنار گذاشتند؟

شرم‏آورتر اين‏كه نه تنها اين حرام خوري تقبيح نشد؛ بلكه دريافت ‏كنندگان ذخيره نظام ناميده شده و براي توجيه عدم رسيدگي ابتدا تعداد آنان را معدود و ناچيز برشمرده و سپس با اعلام اين‏كه با بگير و ببند مسائل حل نمي‏شود، به‏تدريج اين دريافت‏ها را قانوني دانستند و حتي به‏طور وقيحانه منتقدان به اين رويه رسيدگي فرمايشي و صوري را افرادي مشكل‏دار معرفي كردند كه علايمي از وجود اراده‏اي براي متوقف‏سازي روند رسيدگي و كنار گذاشتن اين پرونده به شمار مي‏آيد؛ اما چرا موضوعي كه آقاي رئيس‏جمهور، معاون اول خود را مأمور رسيدگي قاطع به آن كرد و حاميان دولت در ابتدا آن‏را ميراث دولت گذشته مي‏ناميدند كه بايد به‏ طور ريشه‏ اي حل شود، به چنين سرنوشتي دچار شد؟

در بررسي دلايل عدم رسيدگي به پرونده فيش‏هاي نجومي مي‏توان به موارد ذيل اشاره داشت:

1-       ذي‏نفع بودن همان مسئولان محترمي كه ادعاي رسيدگي كرده يا مأمور به رسيدگي شده‏اند. به‏راستي اگر قرار باشد به دريافت‏هاي نجومي يا به عبارت واقعي‏ تر دريافت‏هاي ناحق و ناعادلانه رسيدگي شود، نرم و ميزان دريافت‏هاي قانوني و عادلانه چقدر است؟ ده‏ ميليون تومان؟ پانزده ميليون تومان؟ در حال حاضر، دريافتي حضراتي كه بايد به اين پرونده رسيدگي كنند، چقدر است؟

 

2-       باور نداشتن به ناعادلانه بودن ارقام دريافتي و عادي تلقي كردن آن به‏دليل رويه غلط حاكم بر پرداخت‏ها به مديران عالي و به‏حق تلقي كردن اين ميزان دريافتي‏ها كه ناشي از شكل‏گيري اليگارشي يا طبقه جديدي از نوكيسه‏هاي متصل به مافياي قدرت و ثروت است كه در طبقه بسته‏اي از تكنوكرات‏ها قرار داشته و با برقراري برخي مناسبات سياسي اقتصادي جايگاه تضمين‏شده‏اي در حلقه قدرت در اختيار گرفته‏اند؛ ازاين ‏رو دليلي ندارد كه مسؤول رسيدگي پرونده پس از چند ماه تعلل در رسيدگي به اين پرونده مهم، دريافت‏ها را قانوني معرفي كند.

 

3-         اهميت ندادن به افكار عمومي و قضاوت مردم و تكيه بر مهارت‏هاي تبليغي و جنگ رواني براي مديريت افكار عمومي به‏ جاي احترام به خواست مردم و پاسخ دادن به پرسش‏هاي پيش آمده براي آنان. از نگاه اين حضرات، اين پرونده‏ها به‏مرور زمان از سوي مردم به فراموشي سپرده شده و مي‏توان با دادن چند شعار در شروع ماجرا، افكار عمومي را همراه كرد و در ادامه با مهندسي افكار عمومي به‏راحتي از آن عبور كرد؛ چراكه رسيدگي واقعي به اين مسأله موجب دلخوري مديران و مسؤولان دريافت‏ كننده اين حقوق‏هاي ناعادلانه و حرام و لطمه به پايگاه سياسي مي‏شود. به‏ويژه اين‏كه بسياري از مسؤوليت‏ها بر اساس سهم حزبي بين متحدان سياسي توزيع شده و دريافت‏ ها به جبران حمايت‏ها و همراهي‏ها براي كسب و تداوم قدرت است كه كاهش پرداخت‏ها مي‏تواند زمينه دلخوري و واگرايي باشد تا چه رسد به اين‏كه رسيدگي به پرونده به بازگرداندن دريافت‏هاي حرام هم منتهي شود. در ادامه همين عامل فوق است كه مدعيان رسيدگي به اين پرونده سعي كرده‏اند آن‏را سياسي جلوه داده و به موازات آن بحث املاك نجومي و سپس حساب‏هاي قوه قضائيه را مطرح ساخته و دريافت‏هاي زير مجموعه رهبري را ناظر به همين مسأله معرفي كنند؛ اما واقعيت اين است كه بايد مُر قانون ملاك عمل بوده و اين پرونده به سرانجام برسد تا به پرسش‏هاي مربوط به آن در افكار عمومي پاسخ مناسب داده شود؛ زيرا از منظر مردم در شرايطي كه آمار بيكاري و ركود شرم‏آور است، دريافت‏هاي نجومي بسيار شرم‏ آور بوده و شرم آورتر از آن نحوه رسيدگي به اين مسأله ننگين است.

 

نویسنده: روابط عمومی دفتر امام جمعه بخش جره و بالاده
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یوحنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
0
زمان شعار گذشته عمل کن مردم پشتیبان شما هستند .یاعلی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳