پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۱۴۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱
گزارشی از معضل بیکاری در کازرون:
براساس آخرین سرشماری در سال 90 حدود 10 هزار نفر بیکار در روستاهای کازرون وجود دارد که البته این نتایج در سرشماری جدید تغییرهایی داشته است. بیکاری در این شهرستان تاریخی به اندازه‌ای است که امام‌جمعه کازرون بارها از تریبون نماز جمعه از افزایش تعداد جوانان بیکار این شهرستان و عدم توجه مسئولان اجرایی به‌ایجاد اشتغال پایدار گلایه کرده و خواستار چاره‌اندیشی مسئولان در این زمینه شده است.

به گزارش کازرون نما به نقل از رحیم زارع خبرنگار، بیکاری مهم‌ترین چالش جامعه امروز است که به‌عنوان یک دغدغه گریبان‌گیر خانواده‌ها وجوانان به ویژه قشر تحصیلکرده شده است. این روزها کمتر خانواده‌ای دیده می‌شود که در آن یک یا چند جوان تحصیلکرده بیکار وجود نداشته باشد.

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در تابستان امسال 12.7 درصد جمعیت فعال کشور را افراد بیکار تشکیل می‌دهند در حالی که این نرخ به نسبت سال گذشته حدود 1.8 درصد رشد داشته است. بر‌اساس همین آمار از 25 میلیون نفر جعیت فعال کشور 3 میلیون و 149 هزار و 83 نفر بیکارند و استان فارس با نرخ بیکاری 13.6 درصد در تابستان امسال رتبه هشتم بیکاری در کشور را به خود اختصاص داده است.

این آمارها نشان می‌دهد که برطرف‌شدن معضل بیکاری از چهره کشور و استان فارس به‌مدیریتی جهادی و پیگیر نیازمند است تا با ارائه طرح‌های اشتغالزا و برنامه‌ریزی دقیق به کاهش نرخ بیکاری در جامعه کمک کند. در شهرستان کازرون عمده اشتغال مردم بر پایه کشاورزی است که به‌دلیل فراهم‌نبودن امکانات و زیرساخت‌های لازم، خشکسالی و بحران آب در سال‌های اخیر نرخ بیکاری افزایش یافته است


آمار 10 هزار نفری بیکاران در روستاهای کازرون

براساس آخرین سرشماری در سال 90 حدود 10 هزار نفر بیکار در روستاهای کازرون وجود دارد که البته این نتایج در سرشماری جدید تغییرهایی داشته است. بیکاری در این شهرستان تاریخی به اندازه‌ای است که امام‌جمعه کازرون بارها از تریبون نماز جمعه از افزایش تعداد جوانان بیکار این شهرستان و عدم توجه مسئولان اجرایی به‌ایجاد اشتغال پایدار گلایه کرده و خواستار چاره‌اندیشی مسئولان در این زمینه شده است.

حجت‌الاسلام  محمد خرسند درخطبه‌های نماز جمعه 30 مهر امسال از بیکاری، تورم و دیگر مشکلات ناشی از این امر گلایه کرده و از مسئولان خواست به وعده‌های خود برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی وفا کرده و از شعارزدگی در این باره پرهیز کنند.


دولت برای بازپرداخت تسهیلات به جوانان فرصت دهد 

یکی از شهروندان متقاضی ایجاد کسب‌وکارخانگی که در گیرودار گرفتن وام اشتغال است، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شرایطی که دولت برای اخذ تسهیلات قرار داده است برای افرادی که تازه اول راه هستند و سرمایه‌ای ندارند، دشوار است.

سایه

وی با بیان اینکه دولت باید شرایط این نوع تسهیلات را آسان‌تر کند و برای بازپرداخت آن حداقل یک دوره تنفس را در نظر بگیرد گفت: در شرایط کنونی بازار، بسیاری از افراد تازه کار قدرت باز پرداخت انواع تسهیلات را ندارند و این نمونه وام‌ها برای افرادی مناسب است که قصد توسعه شغل و حرفه خود را دارند.

جوان دیگری که فارغ التحصیل رشته برق است و تجربه یک شغل ناموفق را دارد می‌گوید: پس از ناامید شدن در استخدام دستگاه‌های دولتی، و با مشارکت یکی از دوستان تصمیم گرفتیم با اندک سرمایه خود اقدام به ایجاد یک کارگاه تولیدی و خدماتی کنیم.

به گفته وی، با وجود وام‌هایی که گرفتیم، به‌دلیل عدم آشنایی با بازار رقابتی و مشکلات فروش محصولات، دخل و خرجمان یکی نبود و پس از گذشت یک‌سال تلاش بی‌وقفه، مجبور به تعطیلی کارگاه خود که مکان آن نیز استیجاری بود، شدیم.


حفظ هماهنگی دستگاه‌های دولتی برای حل مشکل بیکاری

سید کمال علوی، فرماندار کازرون نیز در روزهای ابتدایی حضور خود در جلسه کارگروه اشتغال شهرستان اظهار داشت: باید یک وحدت رویه دربحث اشتغال در شهرستان صورت پذیرد. متولی اصلی اشتغال و معرفی افراد باید اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد. اگر فردی در زمینه اشتغال به فرمانداری مراجعه کرد، فرمانداری این فرد را به این اداره معرفی کند و هر واحدی که نیروی کار نیاز داشت، درخواست خود را با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کند تا روند اشتغالزایی تسهیل شود.

به اعتقاد وی سپری کردن دوره‌های مهارت‌آموزی با همکاری آموزش فنی‌وحرفه‌ای به کاهش نرخ بیکاری کمک می‌کند

نگاهی به وضعیت بنگاه‌های اقتصادی موجود در شهرستان، نشاندهنده سایه رکود بر چرخه اقتصاد و فعالیت‌های تولیدی کازرون است، به ‌گونه‌ای که بیش‌تر مجموعه‌های تولیدی در شهرک صنعتی شهید مصلحیان به دلیل وضعیت بد اقتصادی، نیمه تعطیل یا با حداقل بهره‌وری به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

نویسنده: رحیم زارع
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
3
تو رو خدا از اقتصاد کازرون نگید که آدم خندش میگیره. اصلا کازرون چیزی به نام اقتصاد نداره. فقط چند تا کاسب داریم که وضعشون عالیه، بقیه کاسب ها هم یا وضع متوسطی دارن یا اینکه مگس می پرانند و هشت مبارکشون گرو نه هست. هیچ کار مولد و دانش محوری در این شهر نیست. بیش از ۸۰ درصد افراد تحصیلکرده از کازرون میرن تا بتونن یه موقعیت شغلی خوب برای خودشون ایجاد کنن، هر چند که الان مشکل بیکاری در کل کشور، اپیدمی شده. یکی از زمینه های شغلی برای مهندسان در شهر ما، فعالیت نظارتی در قالب عضویت سازمان نظام مهندسی ساختمان است. بیش از چند صد مهندس در سازمان نظام مهندسی کازرون عضو هستن، حالا تعداد ساختمانهایی که هر سال در کازرون میسازن، یک پنجم این تعداد هم نیست، تازه از زمان رکود کشور، وضع به مراتب بدتر هم شده که البته باعث کاهش شدید درآمد شهرداری کازرون از بابت صدور پروانه ساختمانی هم شده.
یکی دیگه از زمینه های شغلی جوانان در کازرون، تحصیل در رشته حقوق و اخذ پروانه وکالت هست. تعداد وکلا هم که تو این شهر، از تعداد دکترها بیشتر شده و با این وضع جذب دانشجو در رشته حقوق در دانشگاههای آزاد، پیام نور و سلمان، وضع بدتر هم میشه و به زودی تعداد وکلا از تعداد شاکیان هم بیشتر میشه، ضمن اینکه پرونده های حقوقی کازرون، حق الوکاله های آنچنانی و درخور توجه نداره.
برخی از جوانان تحصیلکرده کازرون هم به عنوان اساتید پیمانی یا حق التدریس در دانشگاههای کازرون، در حال فعالیت هستن که اونهم کاملا در خطره. هر روز تعداد دانشجوها داره کمتر و کمتر میشه و کلی صندلی خالی رو دست دانشگاهها مونده و دانشگاهها زیانده شدن و موجودیشون هم به خطر افتاده و حتی از عهده پرداخت حقوق کارکنان رسمی خودشون هم به سختی بر میان. دیواری کوتاهتر از مدرسان حق التدریس هم نیست و یا اونها رو اخراج میکنن یا اینکه دستمزدشون که رقم بسیار ناچیزی هم هست، با چند ماه تاخیر میدن و بیمه هم نیستن. که البته به نظر میاد که این فعالیت بیشتر به بیگاری شبیهه تا بیکاری!!
در واقع موندن در کازرون برای کسی که میخواد با تحصیل علم به جایی برسه، عملا غیر ممکنه. کلا یه جورایی همه چی قفل شده و رکود و کاهش قدرت خرید مردم، تمامی شغلها و فعالیت های اقتصادی رو در کل کشور متاثر کرده. جوانهای دهه شصت که سوختن و خاکستر شدن، الان دیگه به دهه هفتادی ها رسیده. کلا بیکاری به یک فاجعه کشوری تبدیل شده و خود عامل معضلاتی مثل کاهش شدید نرخ ازدواج، افزایش طلاق، کاهش جمعیت و فرزندآوری، فساد و فحشا و اعتیاد در سطح جامعه شده و اگه مسئولان همینطوری بخوان ادامه بدن، به زودی بنیان جامعه متلاشی میشه.
آقای ضد رانت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
0
3
ان شالله سایه رانت و قوم خویش بازی از سر این شهر بره کنار و قدرت از دایره به اصطلاح 20 نفر اول خارج بشود این معظل هم در سال های آتی حل خواهد شد!
ما که از این شهر رفتیم و الان داریم همان پروژه کارآفرینی که در شهر خودمون کازرون کلید زدیم و جدی گرفته نشد و با رانت ما رو کنار زدند رو در اصفهان با یک وسعت چندین برابری شروع می کنیم
خدا را شکر و بد به حال کازرون و مردمش که اسیر این مسئولین شدند

بازم خواستی این پیامم منتشر نکن کازرون نما دمت گرم. باشه؟
پاسخ ها
ابراهیم ک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
سلام

به آقای ضد رانت بخاطر موفقیتش تبریک میگویم.

بنده هم مثل آقای ضد رانت سالیان سال در کازرون سرخورده و ورشکسته بودم و تحت شدیدترین فشارهای روحی روانی و مالی.

ولی اکنون شکر خدا سالها است که در برخی شهرستانها _ با مردم و مسولین خواهنده , حمایت کننده و خوش فکر _ با کیفبت و کمیت خیلی بیشتر و در آرامش و موفق هستم.

تجربه ثابت کرده است که سرمایه گذاری در کازرون نتیجه اش نابودی است . با مقاله و "حرف" درست نمیشود!!! خانه از پایبست ویران است!

یا حق
یا علی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
0
2
چیکار بایستی کرد آیا بایستی عرصه رو بر همه تنک کرد تا هجرت پیشه کنند ؟؟؟ آمار مهاجرین شهرمان دارید ؟؟ آیا میدانیذ یکی از بالاترین آمار مهاجرین را داریم اعم از تحصیل کرده ها سرمایه داران و........ بخودمون بیاییم تنگ نظری را دور بریزیم و آینده نگر شویم
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
0
2
رحیم جانمطلب خوبی گذاشتی....
اصلا وضعیت جوانان خوب نیست
هر جوانی هم که سر کارهر متاسفانه هیچ امنیت شغلی نداره...
به امید افقی روشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
2
کار هست! اهل کار نیست
متاسفانه شرکت های بازاریابی شبکه ای باعث ضرر و زیان بسیاری از جوانان شد و باعث شده از کار ترس داشته باشند
از طرفی هم جوانان ما پرتوقع هستند

چند روز پیش سرویس نقشه کازرون یه آگهی واسه جذب نیرو انتشار کرد! با اینکه کارش دائمی نیست! اما درامدش خوب بود و از بیکاری بهتر بود! از همه مهم تر در کنارش کلاس رایگان هم تشکیل میشد

جالبه بدونید همه مردم فکر کردند که این کار بازاریابی هست و ترسیدن باهاشون همکاری کنن
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
0
0
متاسفانه در آینده نزدیک مغازه های سوپر مارکتها بدلیل
وجود فروشگاههای زنجیره ای
باید مغازه شون تخته کنن برن دنبال غاز چرونی
ای کاش این فروشگاه قیمتاشون کاذب نبود
متاسفانه مایحتاج اصلی مردم را با تخفیف کم
و غیر ضروری مثل دستمال کاغذی با تخفیف زیاد ( کیفیت هم افنضاح ) تقدیم مردم میکنن
فروشگاها زنجیره ای ... به مردم توهین هم میکنه
مثلا اعلام میکنه
3و 4 را بمب تخفیف
5 خبری نیست
6و 7 بمب تخفیف
و قص علی هذا
یکروز قبل از یازنه تا 2 روز بعدش دوباره بمب
موقع حوق کارمندان دوباره بمب

بابا جمع کنین این مسخره بازیها
دست آخر هم پولش تو جیب بابای طرونی میره
لازم به ذکر است که این فروشگاه متعلق به
شرکت
( ... ، ... و ...) هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳