پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴

بسیج یکی از نهاد های انقلابی است که در 5 آذر سال 58 به فرمان حضرت امام خمینی (ره) پایه گذاری شد. این نهاد مردمی از ابتدای تاسیس تاکنون منبع خیرات و برکات فراوانی بوده است. بسیجیان در دوران هشت سال دفاع مقدس، در کنار نیروهای ارتش و پاسدار خدمات ارزشمندی برای پاسداری از انقلاب اسلامی و ایران عزیز انجام داده اند، که نمونه آن وجود شهدای گرانقدر، جانبازان عزیز، آزادگان پر افتخار و ایثارگران دلاوری است که تا همیشه نامشان و یادشان زینت بخش هر محفل و مجلس است و اکنون نیز در عرصه های گوناگون به خدمت رسانی مشغول می باشند.
حضرت امام خمینی (ره) که فرمان هایش الهام گرفته از کلام خدا بود، در پیامی که در آذر ماه سال 67 به مناسبت سالگرد بسیج صادر کردند، بسیج را از الطاف جلیله ی خداوند، شجره ی طیبه، مدرسه ی عشق، مکتب شاهدان و شهیدان، میقات پابرهنگان، معراج اندیشه ی پاک اسلامی و لشکر خدا دانستند. وی فرمودند: بسيج شجره طيبه و درخت تناور و پرثمرى است كه شكوفه هاى آن بوى بهار وصل و طراوت يقين و حديث عشق مى دهد
خداوند متعال در کتاب هدایت " کلمه ی طیبه " را به " شجره طیبه " تشبیه نموده است (كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ– ابراهیم/ 24) و حضرت امام خمینی (ره) هم در این پیام " بسیج " را " شجره طیبه " دانستند.

با توجه به آیات قرآن در سوره ابراهیم، شجره طیبه دارای ویژگی های منحصر به فردی است. شجره ی طیبه موجودی است رویا و پویا، که سازنده دیگران و خویشتن است. این درخت پاک است، چون منظره اش پاکیزه، میوه اش پاکیزه، شکوفه و گلش پاکیزه، سایه اش پاکیزه، و نسیمی که از آن برمی خیزد نیز پاکیزه است. شجره طیبه دارای نظام حساب شده ای است که ریشه و شاخه دارد و هر کدام ماموریت و وظیفه ای دارند، اصل و ریشه این درخت ثابت و مستحکم است. به طوری که طوفان ها و تند بادها نمی تواند آن را از جا برکند و توانائی آن را دارد که شاخه های سر به آسمان کشیده اش را در فضا در زیر نور آفتاب و در برابر هوای آزاد حفظ کند، (أَصلُها ثابِتٌ) شاخه های این درخت پاک، سینه هوا را شکافته و در آسمان است (وَ فَرعُها فِي السَّماءِ) شجره ی طیبه، پربار است نه مثل درختانی که میوه و ثمری ندارند. بنابراین مولد هستند (تُؤتي أُكُلَها ) اما نه در یک فصل، هر زمان که دست به سوی شاخه هایش دراز کنی محروم بر نمی گردی (كُلَّ حينٍ) میوه دادن او نیز بی حساب نیست. بلکه مشمول قوانین آفرینش است و طبق یک سنت الهی و به اذن پروردگارش این میوه را به همگان ارزانی می دارد. (بِإِذنِ رَبِّها ۗ)

مسلما این ویژگی ها و برکات در کلمه توحید و در یک انسان موحد و با معرفت و در یک برنامه سازنده و پاک پیدا می شود، چون اینها همه روینده و پوینده اند، و دارای ریشه های محکم و ثابت و شاخه های فراوان و سر به آسمان کشیده دارند و دور از آلودگی هستند، همگی نورپاش و پرثمرند و هر کس به کنار آنها بیاید و دست به شاخسار وجودشان دراز کند در هر زمان که باشد از میوه های لذیذ و معطر و نیروبخش آنان بهره می گیرد. برنامه های آنها از سر هوی و هوس نیست بلکه همگی طبق فرمان پروردگار است.
این مردان بزرگ و با ایمان، حیات شان مایه برکت و مرگ شان موجب حرکت است، سخنان شان، تاریخ پرافتخارشان و حتی قبرهای خاموش شان همگی الهام بخش و سازنده و تربیت کننده است. ایمان آنها یک ایمان سطحی و شخصیت آنها یک شخصیت کاذب نیست، بلکه مانند شجره طیبه ای هستند که ریشه اش ثابت و شاخه هایش در آسمان قرار داشته است، و از آنجا که هیچکس بی نیاز از لطف خدا نیست، این مؤمنان راستین ثابت قدم با تکیه بر لطف خداوند در برابر هر گونه حادثه ای چون کوه استقامت می کنند و اگر لغزشگاهی بر سر راه آنها نمایان می شود ، خداوند آنها را حفظ می کند.
قدرت های جهنمی و ظالمان سنگدل با انواع تهدیدها برای تسلیم کردن آنها تلاش می کنند، اما خدا آنها را ثابت قدم می دارد، و جالب اینکه این حفظ و ثبات الهی سراسر زندگی آنها را در بر می گیرد و دامان شان از ننگ آلودگی ها مبرا خواهد بود، و در آخرت در نعمت های بی پایان خدا جاودان خواهند ماند.
آری این خصوصیات انسان های وارسته ای است که همانند شجره طیبه می باشند و به همین جهت است که حضرت امام خمینی (ره) با آن مقام علمی و معنوی که در نزد پروردگار عالم دارد می فرماید: من همواره به خلوص و صفاى بسيجيان غبطه مى خورم و از خدا مى خواهم تا با بسيجيانم محشور گرداند.

منبع : تفسیر نموه - سوره ابراهیم- آیات 24 و 25 - آیت الله مکارم شیرازی و ...

نویسنده: محمد بارونی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷