پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۹۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰

درس حجاب و عفاف و غیرت  را از کربلا و واقعه ی عاشورا بیاموزیم

نهضت عاشورا برای احیای ارزش های دینی بود. در سایه آن حجاب و عفاف زن مسلمان نیز جایگاه خود را یـافـت و امـام حـسـیـن (علیه السلام) و زیـنـب کـبـری (س) و دودمـان رسـالت، چـه بـا سـخـنـانـشـان، چـه با نحوه عـمـل خـویـش، یـادآور ایـن گـوهـر نـاب گـشتند. برای زنان، زینب کبری و خاندان امام حسین (علیه السلام) الگـوی حـجـاب و عـفـاف هستند و برای مردان حضرت علی اکبر(ع) و ابالفضل العباس (ع) الگوی غیرت و مردانگی و شجاعت هستند. ایـنـان در عـین مشارکت در حماسه عظیم و ادای رسالت حسّاس و خطیر دینی اجتماعی، متانت و عفاف و غیرت را هم مراعات کردند و اسوه همگان شدند.

عصر عاشورا وقتی دشمن به خیمه‌ها حمله کردند و آن‌ها را به آتش کشیدند حضرت زینب (س) محضر امام سجاد آمدند و کسب تکلیف کردند. امام به عمه‌اش زینب(س) فرمودند: بگو بچه‌ها به بیابان فرار کنند و پراکنده شوند، در ضمن فرار، قضیه‌ای برای دختر بچه ای از امام حسین (ع) اتفاقی می‌افتد. عربی از سپاهیان یزید او را دنبال می کرد. آن عرب با ته نیزه به پشت دخترک زد و هنگامی که بر زمین افتاد، او آنچنان گوشواره های دخترک را از گوشش بیرون کشید که گوش هایش پاره شدند. زمانی که به هوش می‌آید مشاهده می‌کند سرش در دامن عمه‌اش زینب (س) است، اولین درخواستی که این دختر دارد آن است که عمه جان آیا پارچه‌ای پیدا می‌شود سرم را از چشم نامحرمان بپوشانم؟

دختر دل سوخته به عمّه اش نگفت سه روز است که آب نخورده است و تشنه است، نگفت که گوش هایش درد می کند، نگفت که او را شلّاق و تازیانه زدند. نگفت پدرم کجاست. نگفت برادرم کجاست. نگفت عمویم کجاست...؛ فقط وقتی متوجّه شد که چادر به سر ندارد، با گریه التماس کرد: عمّه جان چادر ندارم! آیا چادری نداری که خود را با آن بپوشانم؟! حضرت زینب با چشم های پر از اشک فرمود: دخترم؛ چیزی برای ما باقی نگذاشته اند.

 ابا عبدا... نسبت به حفظ حریم اهل بیت و حفظ آن ها از معرض نامحرمان از هیچ تلاش و حرکتی فروگذاری نکردند و هم خود آن بزرگواران در کربلا و در طول اسارت هیچگاه و هیچ لحظه از حفظ حجاب و عفاف خود غفلت نکردند که اینها می‌تواند درس‌آموزی برای جامعه امروز ما باشد.

رفتار توام با عفاف و رعایت حجاب همسران و دختران شهدای کربلا و حضرت زینب، نمونه عملی متانت بانوی اسلام بود. امام سجاد علیه‌السلام نیز تا می‌توانست، مراقب حفظ شئون آن بانوان بود. در کوفه به ابن زیاد گفت:  ای ابن زیاد اگر اهل تقوایی، مرد مسلمان و پاکدامنی را همراه این زنان بفرست.

هدف از نقل این نمونه‌ها نشان دادن این نکته است که هم خاندان امام حسین(ع)، نسبت به حجاب و عفاف خویش مواظبت داشتند، و هم از رفتار دشمن در این‌که حریم حرمت عترت پیامبر را نگاه داشته و آنان را در معرض تماشای مردم قرار داده بودند، به شدت انتقاد می‌کردند.

خواهرم! برادرم!  واقعه کربلا فقط گریه و عزاداری نیست. باید از آن درس عفّت و غیرت گرفت. خواهران باید درس حجاب و برادران درس مردانگی بگیرند. معرفتمان را نسبت به کربلا و عاشورا بیشتر کنیم. امامان هنوز هم تشنه ی لیبک است... چرا نمی خواهیم متوجه شویم که روز تاسوعا و عاشورای حسینی روز مد و مدگرایی نیست! روز خنده و شادی نیست! روز خودنمایی نیست! چرا اگر به خیابان ها می آییم جهت زنده نگه داشتن واقعه عاشورا و همدردی با اسرای خاندان اهل بیت، باید با بد حجابی و بی عفتی خودمان را نشان دهیم و قلب امام زمانی که در حال حاضر ستون و سلطان دین ما است و دلش خونبار واقعه ی عاشورا و مصیبت عمه اش زینب (س) است به درد بیاوریم؟! چرا باید با گناهان مان سیلی به صورت صاحب الزمان بزنیم؟! چرا همدرد با امام غریبمان نمی شویم؟! چرا شیطان را در روز عزای امام حسین (ع) از خود راضی نگه می داریم ولی امام زمان (عج) را از خود می رنجانیم؟! او هر صبح و شام برای مصیبت عاشورا گریان است و خون می بارد. اگر ما ذره ای از مصیبت اباعبدا... (ع) را درک کنیم، هیچ وقت حاضر نمی شویم در روز عزایش ظاهر خود را با آرایش های غلیظ و بد حجابی و بی عفتی نمایان کنیم و به جای اینکه همدردی کنیم با زینب کبری (س) که کلامش  عفت و غیرت بود، همراه می شویم با زنان کوفی و شامی و خاندان ابن زیاد که بعداز به شهادت رسیدن امام حسین و یارانش شادی و هلهله کردند . پس بیاییم تسلی خاطر دل امام زمان(عج) باشیم نه زخمی بر قلبش. بیاییم اگر مهدی فاطمه(عج) ندای: هل من ناصر ینصرونی سر داد، آبرومندانه به آن حضرت لبیک بگوییم. بگذارید عزادری هایمان مورد قبولش واقع شود و دعاگویمان باشد و در آخرت شفاعتمان کند.


نویسنده: لیلا رویین تن
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یوحنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
0
دیگه شعار دادن اثری نداره عمل کردن مهمه.اگر میخواین ایثار و حجاب و عفاف و مردانگی رواج پیدا کنه کمی جلو اونایی که ماهواره میفروشن بگیرید و مواد فروشها رو دستگیر کنید اونهایی که پول و ثروت براشون مهمتره رو از جامعه طرد کنیم به فقیران کمک کنیم .معتادان را مداوا کنیم از سر دلسوزی.به زنان سرپرست خانوار کمکهای بیشتری کنیم.به بیکاران کار بدهیم.خانه های مستضعفان را بازسازی کنیم "عبادت بجز خدمت خلق نیست"ولی حیف که امروزه هرکی به فکر خودشه
نجمه شریف پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
0
0
سلام
قصد اظهار نظر نداشتم اما با دیدن نظر بیننده قبلی، وظیفه رو در اظهار نظر دونستم..
چنانکه همگی مطلعید بسیاری از مشکلات جامعه ما از لحاظ اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و ... ناشی از تحریم ها نیست .بلکه ناشی از بی کفایتی بعضی مسئولین و برخی خیانت هاست...
این نوع مسئولین، مستقیم یا غیر مستقیم، منتخب خود ما مردم هستند...
چرا چنین مسئولینی را انتخاب کردیم؟؟
چونکه نگران تعطیل شدن کنسرت های کذایی و کم شدن لذت هایمان و ... بودیم...
بسیار واضح است که چه تیپی از خانم ها و آقایان در این طور مجالس شرکت می کنند...که اعتقادی به پوشش ندارند و ...
پوشش سر و بدن، خط قرمز است و اولین خاکریز است...
به قول متفکر شهید مرتضی مطهری دشمن برای فتح سرزمینی، ابتدا به پوشش حمله میکند چرا که خاکریز اول است...چنانچه در آندلس به همین حربه مسلمانان را از بین بردند...
لذا اگر حیا و پوشش درست میشد، طرز تصمیم گیری ها هم تا حد زیادی درست میشد...
لذا تا حد زیادی شاهد مشکلاتی که نظردهنده قبلی بیان کردند، نبودیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸