پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۸۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

فضای سبز و اهمیت شادابی شهری در کازرون

کارشناسان معتقدند سرانه فضای سبز در کنار آمارهای متری باید دارای کیفیت مطلوبی هم باشد چرا که اینها هر دو در کنار یکدیگر باعث توسعه فضای سبز می‌شود.

در کازرون، انگار وقتی صحبت از توسعه باشد، بساط تاریخ و شهر و باغ و درخت همگی فراموش می‌شود و فقط نوستالوژِی‌ای کم رنگ، از روزهای سبزی می‌ماند که فقط خاطره های آن بر ورد زبان هاست و دیگر کسی برای  سرانه فضای سبز کازرون برنامه ریزی کوتاه مدت هم ندارد چه رسد به برنامه ریزی بلند مدت!!! و گه گاهی که مسئولین شهر از سر به چشم آمدن و به وجه آمدن احساسات خود یک دفعه تصمیم می گیرند هزار نهال درخت را به ریه ی  این شهر ترزیق کنند، اما طولی نمی کشد که پس از خشک شدن درختان تازه به یاد می آورند که باید در این کار هم برنامه ریزی صورت می گرفت و کاشتن درخت هم طبق اقلیم یک منطقه باید صورت می پذیرفت؛ در غیر این صورت نیاز به آبیاری وسیع می باشد و این طرح هم مانند طرح های دیگر شکست خواهد خورد.

حالا بماند که چرا ما نمی توانیم از آب شهر خود استفاده کنیم و رودخانه ها یا خشک شده اند یا به مدت بیش از سی سال به همسایه ها، بدون امتیاز امانت داده ایم و یا اینکه رودخانه هایی همچون فتح آباد بی خود و بی جهت به هدر می رود و رودخانه سرآب اردشیر هم بجز آبیاری باغ های اطراف و کمی پرورش ماهی، نتوانسته ایم استفاده دیگر از آن کنیم

ولی این تمام ماجرا نیست؛ گاهی درخت ها در  مسیر خطوط  کابل های برق امتداد پیدا می‌کند و بی محابا  نسبت به قطع اشجار این حداقل درختکاری هم اقدام می نماییم و تا کسی می خواهد پیگیر این امور باشد، دیگر از درخت چیزی باقی نمانده است و امید است با ايده های خلاق، مانند خطوط برق به صورت متقاطع در امتداد خيابان ها برای به حداقل رساندن برخورد با درختان و با خودداری کردن از کاشت درخت های بلند قامت در زیر کابل های برق، از دردسرهای بعدی بکاهیم

عدم گلکاری بلوارها و میادین سطح شهر

با وجود اینکه شادابی مردم شهر قطعا در گرو زیبایی شهر می باشد، و یکی از جنبه های زیبایی شهر گلکاری و زینت بخشی به شهر می باشد، ولی متاسفانه در شهر کازرون خبری از زینت بخشی شهر به این شیوه یافت نمی شود و این در حالی است که در شهرهای دیگر، گل کاری میادین و بلوارهای سطح شهر، به منظور ایجاد و گسترش فضای زیبای شهری و با توجه به شرایط اقلیمی در انتخاب و کاشت گل های زینتی، از اولویت های مهم فضای سبز شهرداری ها می باشد

البته این نکته را نباید فراموش کرد که کارشناسان معتقدند از نظر  استانداردهای جهانی، حاشیه‌ها و میدان‌ها جزو سرانه فضای سبز نیستند ولی مسئولان ما برای بالا رفتن آمارها، درختکاری‌های قسمت‌های حاشیه شهر را نمونه‌هایی از فضای سبز شهری می دانند.

مشارکت شهروندان لازمه توسعه و ایجاد شهر سبز

شهرداری کازرون باید برای سال آتی در حوزه فضای سبز برنامه جامعی را در نظر بگیرد و در این راستا مشارکت شهروندان برای توسعه و ایجاد شهر سبز کازرون لازم و ضروری است.

توسعه فضای سبز همکاری جمعی می طلبد و مشارکت شهروندان برای تحقق کازرونی سرسبز و آباد اجتناب ناپذیر است؛ و شهرداری کازرون باید با توزیع نهال رایگان بین شهروندان، در گل کاری و بهسازی فضای پارک ها و میادین شهر و دیگر اقدامات، گام های نخست را در این حوزه بردارد و در این راستا باید برنامه‌ریزی برای توسعه زیربنایی، پایدار و هدفمند فضای سبز شهر کازرون، یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های راهبردی مدیریت شهری باشد، که مهم ترین راهبردهای آن در بخش ها و حوزه‌هایی چون توسعه، تجهیز و بهسازی فضای سبز شهری، ایجاد و احداث پارک ها و بوستان های محلی، اجرای طرح های آبیاری، تولید نهال و گل، کاشت اراضی و زمین های خالی شهر، اجرای طرح های جنگل کاری و دیگر بخش های فضای سبز شهری کازرون و... مورد بررسی قرار گیرد

اهمیت رنگ در شادابی شهر

شهرهای امروز ایران از جمله شهر کازرون – که از این رویه بی نصیب نیست – یک بوم رنگی بی هویت و مغشوش هستند که اکثرا موجب افسردگی، روان پریشی و عصبیت افراد جامعه می شوند. در جامعه ما حساسیت افراد نسبت به فضا از میان رفته و افراد فاقد نگرش منسجم در مورد چگونگی نمود فضاها هستند

در شهرهای ما اصول و مبانی مدونی برای محیط های شهری وجود ندارد تا بتوان مدیران و طراحان و حتی مردم را در انتخاب رنگ های مناسب برای محیط زندگی شان هدایت نمود.

رنگ ها حتی می توانند نقش هدایت گری نیز داشته باشند. به عنوان مثال محله ها و بخش های مختلف شهرها می توانند حال و هوای رنگی متفاوتی داشته باشند. برای نمونه، بخش های حومه ای شهر با بخش صنعتی یا بخش اداری و مرکزی یا بافت قدیم و تاریخی، هر یک دارای کد های رنگی متفاوتی هستند. این کد به فردی که در سطح شهر حرکت می کند، اعلام می دارد که وارد حوزه های متفاوتی شده است.

امید است در شهر کازرون با استفاده از رنگ و خلاقیت های هنری، از اغتشاش بصری در جامعه جلوگیری کرده و موجبات انبساط خاطر و چشم نوازی دیدگان مردم را شاهد باشیم. همچنانکه در نقاشی های خیابانی و طراحی و نقاشی سالن ها و اماکن عمومی در اکثر کشورها از رنگ برای شادابی سازی محیط و سر زنده ساختن شهروندان استفاده می شود.

 بدین منظور شهرداری ها و دولت های محلی اقدام به رنگ آمیزی خیابان ها، معابر و محیط شهری می‌نمایند. اما یکی دیگر از روش های جدید و مقرون به صرفه در استفاده از رنگ و نور جهت جذاب سازی محیط شهری، تاباندن نورهای رنگی به مکان های دیدنی و تاریخی است. تاباندن نور، زیبایی دل انگیزی به این مکان ها می دهد و باعث جذب گردشگر شده و در نهایت طراوت، شادابی و سر زندگی شهری را به ارمغان می آورد.

 

* داود معمار کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

 

نویسنده: داود معمار*
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دوست
|
Australia
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
0
1
داود عزیز
متن کارشناسی خوبی بود و بسیار کاربردی اما شدیدا و برای حفظ ارزشت و عزت نفست و به عنوان یک برادر توصیه می کنم نکند اگر طرحی، ایده ای و یا خلاقیتی داری ناپختگی کنی و بروی به مسئولین این شهر به اصطلاح سبز ارائه کنی!!؟! چون بدبختانه و کور بختانه باید یکی دو سال وقتت را تلف کنی و بعد میبینی عمرت هدر رفت و گوش شنوایی پیدا نشد و اونوقت ممکن است احساس سر خوردگی کنی که این برای جوانیت سم است. برادرانه بود و دوستانه. ما که 5 سال از وقتا گرانبهای جوانی خود را گذاشتیم برای این بی فکر ها اما نتیجه ای نداشت شما وقتت را تلف نکن
ممنون که توجه می کنی برای خودت گفتم
اینجا تهران و شیراز و اصفهان نیست اینجا کازرون است
ان شا الله که کازرون نما اینبار کلا حذف نمی فرماید! خسته شدیم از بس پیام دادیم و تائید نشد!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳