پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
در کتابخانه شهيد مدني کازرون:
در پی سلسله جلسات طب سنتی، بعدازظهر روز 20 شهریورماه 95 پنجمین جلسه طب سنتی اسلامی با حضور اعضای کتابخانه و آقاي فرجاد عباسی کارشناس ارشد طب سنتی در محل کتابخانه عمومی شهید آیت اله مدنی کازرون برگزار شد.

به گزارش دریافتی کازرون نما از روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کازرون، در پی سلسله جلسات طب سنتی، بعدازظهر روز 20 شهریورماه 95 پنجمین جلسه طب سنتی اسلامی با حضور اعضای کتابخانه و آقاي فرجاد عباسی کارشناس ارشد طب سنتی در محل کتابخانه عمومی شهید آیت اله مدنی کازرون برگزار شد. با هماهنگی و برنامه ریزی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کازرون قرار بر این شده تا هر هفته روزهای شنبه با هدف آگاهی و آشنایی عموم بخصوص قشر خانه دار، جلسات هفتگی طب سنتی در کتابخانه عمومی شهید مدنی برگزار گردد.

در ابتدای جلسه به رسم دوستی با کتاب و مطالعه که وظیفه اصلی کتابخانه ها می باشد، کتاب "جانستان کابلستان" نوشته رضا امیرخانی از سری کتابهای کتابخوان ماه شهریور توسط عباس محمودی کتابدار کتابخانه معرفی گردید.

پنجمين جلسه آموزشی طب سنتی- اسلامي برگزار شد.

موضوع بحث این هفته 6 اصل ضروری سلامتی و تدابیر عمومی برای پیشگیری و درمان بود . فرجاد عباسی سخنران جلسه با مقدمه ای در خصوص شش اصل ضروری برای زندگانی سالم یا ستّه ضروریه بحث را آغاز نمود. طبق گفته عباسی از منظر طبّ سنّتی، برای داشتن زندگی سالم، ضروری است که شش اصل که در واقع، بنیان بهداشت در طبّ سنّتی را تشکیل می دهند مورد دقت قرار گیرند. این شش اصل عبارتند از: ۱ـ هوا ۲ـ استفراغ و احتباس 3- اعراض نفسانی 4ـ حرکت و سکون ۵ـ خواب و بیداری ۶ـ خوردن و آشامیدن که در مورد هر کدام از اصول به طور مفصل توضیحاتی داده شد. در قرآن به سته ضروری اشاره شده است:

اولین و مهترین اصل هوا می باشد. طبع هوا نسبت به روح و روان انسان، بسیار سردتر است و دو عمل را برای آن انجام می دهد: ۱- تـرویـح و جـلوگیری از احتباس. ۲- پالایش.اصل دوم استفراغ و احتباس است که مواردی همچون: تعریق، قی، عطسه، چرک کنار چشم، خونریزی بینی و آبریزش بینی، حتی تب به نوعی استفراغ محسوب می شود که برخی موارد همچون آبریزش بینی نباید جلوگیری شود. سومین اصل و چهارمین اصل ضروری سلامت اعراض نفسانی و حرکت و سکون یا همان بحث ورزش می باشد. ورزش برای همه مفید نیست بلکه به برخی آسیب می رساند. هر اندام بدن ورزش خاص خود را دارد. نیاز بانوان به ورزش کردن بسیار کمتر از آقایان است به نحوی که اغلب، همان فعّالیت روزانه برای سلامتی ایشان کفایت می کند. خواب و بیداری اصل پنجم است که در طب اسلامی نسبت به آن تأکید بسیاری شده علت نیاز به خواب، خواب های ضروری و بی فایده، بی خوابی، خواب در حالت سیری و گرسنگی از مباحث این اصل می باشد.عباسی در باب خوردن و آشامیدن که ششمین و آخرین اصل ضروری سلامتی است با ذکر روایاتی معتبر از ائمه و پیامبر گرامی اسلام، از غذاهای ممنوعه و خوراکیهای خوب و مناسب صحبت نمود، همچنین استفاده از ظروفی مناسب همچون ظروف مسی و چدنی را لازم و استفاده از ظروفی همچون استیل را ممنوع دانست.

پنجمين جلسه آموزشی طب سنتی- اسلامي برگزار شد.

پایان نشست با پرسش و پاسخ میان شرکت کنندگان و کارشناس جلسه همراه بود.

گفتنی است این نشست ها هر هفته شنبه ها در کتابخانه عمومی شهید مدنی برگزار می گردد. شرکت برای عموم آزاد است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴