پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۶
علي‌اكبر فرشته‌ حكمت
سال‌هاست كه در برخي محافل و گاهي اوقات از زبان اشخاصي خاص اظهارات و فرضيه‌هايي تراوش مي‌كند مبني‌ براين‌كه براي تفكيك و شهرستان شدن مناطق و بخش‌هايي از شهرستان كازرون پي‌گيري‌ها و اقداماتي صورت گرفته است! خاصه اين‌كه در ايام انتخابات مختلف قول و قرارها و وعده و عيدهايي داده مي‌شود!
 
لذا در صورت صحت فرضيه‌ي فوق و پي‌گيري و تحقق آن، در آينده بايد شاهد باشيم كه مجموعه‌ي شهرستان كازرون فعلي با وسعت و خطوط مميزي‌اش، به چند شهرستان مستقل با وسعت و خطوط تفكيكي جديدي تبديل خواهد گرديد! و بالطبع چند شهرستان كوچك جديد تأسيس شده، با نام‌ها وتعاريف جديدي معرفي خواهند گرديد!!
 

در خصوص فرضيه‌ي فوق توجه همه‌ي هم شهرستاني‌ها و مسؤولان و صاحب نظران و تأثيرگذاران اين ديار را به نكات زير معطوف مي‌دارم:

1- اگر هدف از شهرستان شدن يك بخش، توجه ويژه و اختصاص بودجه‌ي بيشتر از طرف دولت به آن است بسي خيال و تصور واهي و اشتباهي است و چنين وعده‌هايي ناشي از عدم اطلاع به نظام بودجه‌بندي است چرا كه منابع درآمدي كشور محدود و مشخص است وبنابر ويژگي‌هاي جمعيتي، جغرافيايي، درجه‌ي محروميت، نيازمندي‌ها، ضرورت‌ها، مصلحت‌هاي اقتصادي وعمراني و ساير عوامل، تخصيص بودجه صورت مي‌گيرد لذا بودجه‌ي اختصاصي با فرض چند شهرستان شدن، بين آن تقسيم مي‌شود، و تازه دعوا و چانه‌زني‌ها ودردسر جديدي براي تقسيم آن بروز خواهد كرد!!
 
2- با شهرستان شدن يك منطقه، الزاماً نظام اداري و نهادهاي جديدي طلب خواهد كرد كه هزينه‌هاي جديدي بر بودجه‌‌ي جاري تحميل مي‌كند لذا بودجه‌ي اختصاص داده شده به شهرستان نو بنياد، بيشتر صرف امور جاري شده واز كارهاي عمراني مورد انتظار چيزي باقي نمي‌ماند!
 
اگر غرض از شهرستان شدن، عمران و آبادي بيشتر باشد تصوري خوش بينانه و شايد عوامانه باشد زيرا كه بخش و شهرهاي زيادي هستند كه بدون شهرستان شدن، در زمينه‌هاي عمراني و رفاه عمومي پيشرفت چشمگيري داشته‌اند در مقابل، شهرهايي هم هستند كه با وجود داشتن مركزيت شهرستان، كمتر از حد انتظار از عمران و آبادي برخوردار گرديده‌اند! مگر شهر كازرون كه مركزيت شهرستان دارد و حومه‌ي آن با همه‌ي كارها وتلاش‌هاي انجام گرفته، توقعات شهروندانش برآورده شده است؟! لذا براي رسيدن به جايگاه رفيع بايد دنبال عوامل و لوازم توسعه‌ رفت و آن‌ها را پي‌گيري كرد عواملي مانند: بودجه‌ي لازم، مديريت خوب، اتحاد و همبستگي محلي، كارو تلاش، ترويج فرهنگ كار، جذب سرمايه‌هاي بومي و محلي و كارهاي فرهنگي و...
 
3- با فرض اين كه بخش‌هايي به شهرستان مستقل تبديل شدند، در فرداي اين تفكيك، چه اتفاقاتي ممكن است بروز كند؟! با منفك شدن، توقعات زيادي ايجاد مي‌گردد! ساكنين روستاهاي مختلف كه باتقسيمات جديد در مرز بين دو شهرستان قرار دارند مدام خواستار الحاق به اين يا آن شهرستان جديدالتأسيس خواهند بود! خاصه اگر تحريكات محلي و انتخاباتي واختلاف سنتي موجود وارد اين قضايا شود! و عواملي منفي و باندي و گروهي و قدرت طلبان، ميدان دار و آتش بيار معركه گردند!
 
4- طبق قانون( اصل 64 قانون اساسي و مصوبات مجلس) به ازاي سقف معيني از جمعيت هر منطقه، يك نماينده براي مجلس شوراي اسلامي تعلق مي‌گيردو شهرستان‌هاي تفكيك شده جديد با جمعيت موجود فقط مشمول يك نماينده‌ي مشترك براي حضوردر مجلس مي‌شود لذا زمينه‌ي ديگري براي اختلاف و دوگانگي بيش از آن چه كه متأسفانه اكنون شاهدش هستيم در منطقه بروز خواهد نمود و نتيجه‌ي آن كاهش انگيزه‌ي حضور در انتخابات براي شهرستان‌هايي است كه نمي‌توانند و يا احتمال نمي‌دهند، نماينده‌اي از آن‌ها به مجلس راه يابد!! تجربه‌‌ي تلخ شهرهايي همچون نيريز و استهبان و سروستان و كوار كه داراي نماينده‌ي مشترك بودند مي‌تواند فراروي كساني باشد كه در مسير ذكر شده بدون توجه به عواقب آن گام برمي‌دارند!
 
5- در صورت وقوع چنين اتفاقي و تفكيك شهرستان و با آگاهي از تجربه‌ي اختلافات گذشته و حال و متأسفانه برداشت‌هاي سطحي وعوامانه از امكانات و توان‌مندي‌هاي موجود و توقع برآورده شدن خواسته‌ها به صورت فوري فوتي، در آينده شاهد وقوع حوادثي خواهيم بود كه مردم ودولت براي تبعات آن بايد هزينه‌هاي سنگيني پرداخت كنند! «چرا فلان امكانات كارخانه در شهرستان الف تأسيس شده است؟!»«چرا آب شرب فلان شهر از حوزه‌ي شهرستان ما استخراج مي‌شود؟!»«چرا بايد دكل برق يا خطوط گاز و فيبر نوري شهرستان ج از شهرستان ما بگذرد؟» «چرا فلان مراسم يا همايش در شهر بهمان برگزار شد؟!»«پريشان بايد مال ما يا شما يا مال كي باشد؟!» بيشاپور چطور؟! امام‌زاده سيد حسين(ع) همين طور! دعوا بر سر سهم خواهي جغرافيايي!»«چرا فلان شخصيت يا فلان مسؤول كشوري از شهرستان ما ديدن نكرد؟» و ده‌ها بهانه جويي‌هاي ديگر كه زمينه‌هاي بيان وبروز آن متأسفانه از قبل فراهم بوده ودر هر زمان مي‌تواند مستمسك آتش افروزان قرار گيرد!!
 
6- در جهاني زندگي مي‌كنيم كه برخي كشورها با تجميع چند استان، تشكيل ايالت داده‌اند چرا كه براي برنامه‌ريزي‌هاي كلان هر مقدار محيط بزرگ‌تر و وسيع‌تر باشد تصميمات همه جانبه‌ي بيشتري مي‌توان اتخاذ كرد: در حالي كه كشورهاي اروپايي براي فعاليت‌هاي جمعي، با ضرب سكه پول‌هاي مشترك، مرزهاي مالي واقتصادي خود را به هم نزديك مي‌كنند ودر فكر تشكيل اروپاي واحد هستند(اگر چه دو جنگ جهاني اول ودوم نشان داد كه وقوع چنين اتحادي امكان ناپذير است) اما متأسفانه در كشور ما با قطعه قطعه كردن استان‌ها و شهرستان‌ها به پاره‌ها و واحدهاي كوچك‌تر، نظام ديوان‌سالاري كشور را گنده‌تر و حجيم‌تر و مراكز تصميم‌گيري را متعددتر مي‌كنيم! راه حل مشكلات محلي وتوسعه‌ و پيشرفت مناطق كوچك، افزايش اختيارات مديران پايين دست و تقويت آن‌ها است. قابل ذكر است كه از برنامه‌هاي دولت نهم تصميمات شجاعانه براي تغييرات نظام ديوان سالارانه‌ي كشور بود كه متأسفانه بر اثر بي‌مهري و غوغاسالاري تاكنون ناكام مانده است.
 
7- ره چاره اين است كه با تقويت ناوگان حمل و نقل شهري تميز و زيبا و گسترش آن در سطح شهرستان و ميان شهرها و بخش‌‌ها و روستاهاي مختلف، خطوط حمل و نقل اتوبوس راني و ميني‌بوس راني برقرار گردد و رفت و آمدها تسهيل و ارزان و عمومي شود و نيز اگر به روستاها به عنوان شهرك‌هاي اقماري نگاه كنيم. در اين صورت به تدريج مرزهاي مصنوعي فرهنگي بين شهر و روستا از بين مي‌رود و روند تمايلات و سرعت مهاجرت از روستا به شهر كندتر مي‌گردد و حتي بعيد نيست كه مردم براي فرار از مشكلات شهرنشيني به سوي روستاها مهاجرت كنند همان‌گونه كه اكنون دركلان شهرها مهاجرت به سوي شهرك‌هاي اقماري صورت مي‌گيرد.
 
با توضيح واضحات فوق به آحاد جامعه‌ي كازروني خاصه‌ي فرهيختگان و مسؤولان متذكر مي‌گردد كه اگر به امنيت و خوشبختي و سربلندي ديار خود معتقديد و اميدواريد(كه ان‌شاءا... حكماً و حتماً چنين است) از پيگيري چنين ايده‌اي پرهيز كنيد و به فرجام ناخوشايند آن خوب بينديشيد و به جاي كوبيدن بر طبل تعصبات محلي و قومي و طايفه‌اي، افكار عمومي را به سمتي سوق دهيد كه شهرستان كازرون را به سان پازلي(جورچيني) تفكيك ناپذير بپندارند. و برخود بباورانند اين پازل كازرون زماني كامل و زيبا و دوست داشتني است كه همه‌ي قطعات آن در كنار هم قرار گيرد و نقشه‌ي بزرگ شهرستان كازرون را جفت و جور كند.
 
لذا با تقويت باورهاي ديني و فرهنگي در آحاد افراد جامعه‌ي كازروني بايدبه چنان رشد و بالندگي دست يافت كه هر فرد كازروني بدون توجه به موقعيت مكاني خود با ديدي جامع و كلان نگر به شهرستانش نگاه كند!ان‌شاءالله
 
البته بدون شك هر نقطه‌اي از جاي جاي اين شهرستان باستاني و پهناور، سزاوار و مستحق داشتن تمام امكانات رفاهي و به روز شدن توسعه و پيشرفت است لذا براي رسيدن به بيشينه‌ي آن بايد تلاش و كوشش وافري داشت..
 
منبع: هفته نامه سلمان
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۴
0
0
احسنت براستاد گرامی
مثل همیشه دور اندیش وآزاد
ولی یادمون باشه که ایا همش بازی با عوام بدبخته که بیان پای ......... وچند تا ..... بیشتر بدن
خدا بدادشون برسه اینها خسرت دنیا والاخره هستند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
سلام بر استاد فرشته حکمت
بنده هم از مطلب شما استفاده بردم و راهکاری هم که داده بودید خوب و منطقی بود
ضمن اینکه در اکثر گفته هایتان موافقم مبنی بر رد تقسیماتی که از طرف نماینده کازرون که یا اینکه احساساتی مطرح شده و بدون کارشناسی و بدون تفکر و یا اینکه برای عوام فریبی و جمع آوری رای مطرح شده
برای شما آرزوی توفیق دارم
و برای نماینده کازرون هم آرزوی صداقت می کنم
پیروز و سربلند باشی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
0
0
خدا عمرتون بده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴