پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹

درووووووووووود

عرض ادب و احترام داریم خدمت شما هم شهریان و شنوندگان عزیز برنامه های رادیو صدای کازرون و با نام خدا آغاز می کنیم تا شروعی باشد پر برکت برای برنامه های ما و لذت بخش و قابل استفاده برای شما عزیزان کازرونی.

امروز و در این برنامه باز هم در خدمت دوست عزیزمان هستیم، استاد حقوقی کارشناس محترم مسایل حقوقی و جزایی و قضایی رادیو کازرون، برنامه ی امروز رادیو در ادامه ی برنامه ی قبلی، و با نام "توهین" است، که شما شنوندگان خوب برنامه های ما که دنبال می کنید می توانید قسمت دوم و پایانی این موضوع مهم را بشنوید و هم چنان جوابگوی تماس های شما شهروندان عزیز هستیم.

استاد حقوقی بفرمایید و با شنوندگان و همشهریان کازرونی سلام و علیکی داشته باشید که بلافاصله از اتاق کنترل تماس تلفنی را داشته باشیم.

- سلام و عرض ادب و  آرزوی سلامتی کازرونی های عزیز و بدون مقدمه در خدمتم!

اتاق کنترل تماس را لطفا وصل کنید.

+ سلام

سلام به شما شنونده ی خوب رادیو صدای کازرون درخدمتیم. سؤال تان را بپرسید و لطفا خودتان را معرفی کنید؟

+ بنده سید رسول هستم و پرسشم اینه که آیا در توهین به اشخاص، سمت و مقام و موقعیت آن ها هم در میزان جرم تأثیر دارد یا نه؟

- جواب پرسش جناب عالی آری است، قانون گذار در برخي موارد براي مرتکب جرم توهین، مجازات بيشتري تعيين کرده؛ از قبیل توهین مشدد به اعتبار مقام مخاطب، که در ماده های 514 و 609 و 700 قانون مجازات اسلامی آمده مثلاً توهین به مقام رهبری قبلی و فعلی، توهین به سایر کارکنان و مقامات دولتی ایران، توهین به مقامات سیاسی خارجی در قلمرو خاک ایران، توهین به صاحبان حرفه ها و مشاغل خاص، توهین به اعتبار جنسیت طرف. توهین مشدد به اعتبار نحوه ارتکاب، توهين مشدد به اعتبار وسيله ارتکاب براي مثال از مطبوعات به عنوان وسيله اي براي توهين به اشخاص اعم از مسئولان دولتي و افراد عادي استفاده مي شود.

استاد عذرخواهی می کنم دوستان در اتاق کنترل تلفن یک هم شهری دیگر را وصل کرده اند، الو بفرمایید شما با رادیو صدای کازرون تماس گرفته اید.

+ با سلام و تشکر از برنامه ی خوب رادیو کازرون، من موسوی هستم و پرسشی که از کارشناس محترم دارم، در خصوص تمسخر دیگران است که آیا هجویه نوشتن و کسی یا کسانی را به باد استهزاء گرفتن شامل جرم توهین می شود؟

- باید خدمت این عزیز عرض کنم که ماده ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی بیان می دارد که: هر کس با نظم يا نثر به صورت کتبي يا شفاهي کسي را هجو کند و يا هجويه منتشر نمايد، به حبس از ۱ تا ۶ ماه محکوم مي شود و در صورتی که تمسخری که مد نظر شماست همان بی احترامی به شأن و شخصیت شخص باشد و بنا به تشخیص قاضی ممکن است در زمره ی جرایم مشمول به توهین باشد.

تماس بعدی لطفاً.

+ الو سلام.

سلام و لطفا معرفی بفرمایید و سؤال تون بپرسید که وقت برنامه رو به اتمام است.

+ بنده امیرعضدی هستم و خواستم بپرسم که افترا چیست که بیش تر وقت ها بعد از کلمه ی توهین می آید و تفاوت جرم توهین و افترا در چیست؟

- چشم الآن خدمت شما شنونده ی عزیز عرض می کنم، افترا به معني تهمت زدن یا به دروغ کارهاي ناروا را به کسي نسبت دادن است. یعنی عمل مجرمانه ای را صراحتا به دیگری نسبت دهیم بنابراین جرم بودن عملی که به دیگری نسبت می دهیم اهمیت دارد.  و در مادتین 697 و 699 و نیز 141 قانون مجازات اسلامی آمده، اما توهین قصد تحقیر کردن دیگری است و در واقع‌ او را به‌ ارتکاب‌ عمل‌ مجرمانه ای‌ متهم‌ نمی کنیم، مثلا نسبت‌هاي‌ کلى‌ و غير صريح‌ مانند جانى‌، يا فاسق‌ یا منافق که‌ فاقد صراحت‌ کافى‌ است‌ ممکن‌ است‌ از مصاديق‌ توهين‌ محسوب‌ شوند. جرم افترا نیز مانند توهین تنها نسبت به اشخاص حقیقی صورت می گیرد یعنی نمی توان شخصی را به دلیل افترا به دولت یا شرکت خصوصی محکوم کرد. حال که بحث افترا به میان آمد لازم است که مختصری از افتراي عملي را برای شما شنوندگان خوب برنامه توضیح دهم، ممکن است کسي به جاي آن که حرف افترا آميزي را عليه ديگري به زبان آورد و يا مطالب افترا آميزي عليه وي منتشر نمايد، با گذاشتن ادوات و يا اشياي اتهام آور نزد وي به او تهمت بزند در واقع تأثير منفي اين کار بيشتر از يک افتراي ساده است؛ لذا مجازات سنگين تري براي اين مورد تعيين شده است.

استاد حقوقی کم کم داریم به پایان برنامه نزدیک می شویم، از همشهریان شنونده ی برنامه که با رادیوی خودشان تماس داشتند سپاس گزاریم و اجازه بفرمایید سؤال های پایانی را بنده از شما بپرسم.

گذشت و رضایت شاکی در جرم توهین و افترا چه تاثیری دارد؟

- جرم توهین و افترا جزء جرائم قابل گذشت است و با گذشت شاکی تعقیب یا رسیدگی و یا اجرای حکم متوقف می شود و مجازات منتفی می شود.

استاد با توجه به اینترنت و بحث فضای مجازی، مثلاً شخصی از طریق پیامک و تلگرام به بنده توهین کرده است آیا می توانم از او شکایت کنم؟

- بله می توانید از شخص مورد نظر شکایت نمایید، ولی لازم به ذکر است که متن پیامک صرفاً به علم قاضی کمک می کند.

و سوال بعدی که به ذهنم می رسد، اینه که اگر کسی به شخصی تهمت رباخواری بزند، چه گونه می باید از وی شکایت کند؟

- با استناد به ادله محکمه پسند تحت عنوان افترا از ایشان شکایت نمایید.

بدون فوت وقت و با تشکر از شما استاد حقوقی این برنامه را به پایان می رسانیم و با صدای رسا می گوییم:

دوستت دارم یار کازرونی/ دوستت دارم یارکازرونی/ دوستت دارم یارکازرونی

 

رادیو صدای کازرون هر پنجشنبه در کازرون نما بخوانید

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳