پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶

درووووووووووود

به نام خدا و با سلام به شما شنوندگان و هم شهریان عزیز و فهیم کازرونی، امیدوار هستیم که تا این قسمت از برنامه ها مورد قبول شما مردم خوب کازرون قرار گرقته باشد.

امروز در خدمت دوست عزیز و یکی از همکاران همیشگی برنامه های رادیو صدای کازرون هستیم، استاد حقوقی کارشناس محترم مسایل حقوقی و جزایی و قضایی رادیو کازرون، برنامه ی امروز رادیو در خصوص توهین است و جرایم و مجازات های خاص این جرم و این که چه کسانی ممکن است متهم و مرتکب این جرم باشند و چه کسانی آسیب دیده از این رفتار ناشایست و شاکی این گونه جرایم باشند.

استاد حقوقی در خدمت جناب عالی هستیم و باید خدمت شما عرض کنم که در طول برنامه به تلفن های شنوندگان عزیری که با رادیو تماس می گیرند پاسخ خواهیم داد و البته پرسش ها ی شما شنوندگان محترم برنامه در خصوص موضوع برنامه یعنی توهین باشد.

- با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما مجری محترم و دیگر همکاران در رادیو صدای کازرون و با درود به کلیه ی شنوندگان برنامه، قبل از هر چیز اجازه بدهید تا معنی کلمه ی توهین را در ادبیات فارسی داشته باشیم و بعد به سراغ ماده قانونی این جرم برویم و مجازات های آمده در قانون را بازگو و بشماریم .

توهین یعنی خوار کردن، خوار داشتن. سُست کردن، حقیر و سبک داشتن (از یادداشتهای مرحوم دهخدا) و نیز در فرهنگ های مخنلف فارسی آمده است.

 ماده (697) قانون مجازات اسلامي مصوب 1375 مقرر مي‌دارد: هر كس به وسيله اوراق چاپي يا خطي يا به وسيله درج در روزنامه و جرائد يا نطق در مجامع يا به هر وسيله ديگر به كسي امري را‌صريحاً نسبت دهد يا آن‌ها را منتشر نمايد كه مطابق قانون آن امر جرم محسوب مي‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نمايد جز در مواردي كه‌موجب حد است به يك ماه تا يك سال حبس و تا (74) ضربه شلاق و يا يكي از آن‌ها حسب مورد محكوم خواهد شد.

در قانون بر اساسِ ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. با دقت در مفاد این ماه مشخص می شود که جرم توهین می تواند به شکل گفتار، کردار، نوشتار و حتی اشارات مختلف دست و چشم و نظایر آن باشد.

بدین ترتیب اعمالی مثل آب دهان به روی دیگری انداختن، هل دادن تحقیرآمیز می تواند توهین کیفری محسوب شود، همین طور برخی اشارات انگشتان دست در فرهنگ کشورهایِ مختلف اهانت آمیز تلقی می شوند. هم چنین در انجام جرم توهین بر خلافِ قذف و افتراء راست یا دروغ بودن نسبت ها شرط نیست و عمده مطلب این است که گفتار یا رفتار در نظر عرف سبک کننده باشد.

استاد حقوقی عذرخواهی می کنم مثل این که دوستان یک تلفن را وصل کرده اند از یک شهروند.

بفرمایید و لطفا خودتان را معرفی کنید.

- الو رادیو کازرون؟

بله امر بفرمایید.

+ بنده امیرحسین هستم و سؤالم اینه که آیا بی احترامی یا ترک احترام می تونه توهین تلقی بشه؟

- سؤال بسیاز خوبی بود و در پاسخ شما باید عرض کنم که انسان‌ها برای شأن و حیثیت معنوی خود احترام زیادی قایل هستند و حاضرند هر کاری انجام دهند تا آن را از تعرض مصون بدارند. هم چنین در حقوق کشور ما اقدامات بسیاری برای برقراری احترام بین افراد جامعه انجام شده است که از آن جمله می‌توان به جرم‌انگاری توهین و فحاشی به دیگران در قانون مجازات اسلامی اشاره کرد بدین معنی که همان گونه که بی احترامی مشمول جرایم توهین است ترک احترام هم می تواند توهین تلقی شود وقتی که مثلاً یک سرباز بایستی به مافوق خود احترام بگذارد و از روی عمد این کار را نمی کند یا در ادارات و روابطی که بین رئیس و مرئوس حکم فرماست که ترک آن می تواند از شمول جرایم توهین باشد.

درباره توهین هم چنین می توان گفت اگر کسی دیگری را با کلماتی مخاطب قرار دهد که موجب تحقیر او شود، در حالی که مخاطب مستحق و سزاوار این الفاظ و القاب نباشد به آن «توهین» گویند. و یا مثلاً برداشتن خشونت آمیز کلاه، روسری از روی سر شخصی محترم.

تماسی دیگه داریم بفرمایید شما روی خط هستید.

+ سلام، بنده مجتبی هستم، ضمن تشکر از برنامه ی خوب رادیو کازرون و کارشناس محترم برنامه لطفا به دو سؤال بنده پاسخ دهید. اول این که حقیقی بودن شخص مخاطب به چه معناست و دوم آیا توهین باید به افراد زنده صورت بگیرد؟

- تشکر از پرسش خوب شما جناب مجتبی؛ طبق ماده ۶۰۸ قانون مجارات اسلامی کسی را نمی توان به علت توهین علیه دولت یا یک شرکت خصوصی محکوم به جرم توهین کرد در واقع توهین باید نسبت به شخص حقیقی باشد نه حقوقی. و در پاسخ به سوال دوم جناب عالی؛ واژه ی« افراد» در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی به انسان های زنده اشاره دارد و در نتجیه توهین به مردگان تنها در صورتی می تواند جرم باشد که عرفاً توهین به بازماندگان تلقی شود و در واقع آنان مورد خطاب قرار گیرند.

استاد حقوقی ببخشید سؤالی که برای بنده پیش اومده اینه که حضوری یا علنی بودن توهین به چه معناست؟

- توهین ممکن است به صورت حضوری و یا غیابی باشد در واقع لازم نیست شخصی که مورد توهین قرار می گیرد حتما حضور داشته باشد بلکه اگر فردی، دیگری را در غیاب او هم مورد توهین قرار دهد مرتکب جرم توهین شده است.

استاد عزیز عذر خواهی می کنم و باید عرض کنم که به خاطر ذیق وقت برنامه ی ما رو پایان است و چون پرسش های زیادی هنوز برای ما و شنوندگان عزیز برنامه باقی مانده است لذا ادامه ی این بحث یعنی توهین و جرایم مربوط به آن را در برنامه ی آینده با حضور جناب عالی و تماس های شنوندگان رادیو کازرون خواهیم داشت.

از همین جا با شما و همه ی همشهریان خوب کازرونی خودمان خداحافظی می کنیم و با شما وعده می گذاریم که با همین موضوع  در خدمت تان باشیم.

دوستت دارم یار کازرونی / دوستت دارم یار کازرونی/ دوستت دارم یار کازرونی


رادیو صدای کازرون را هر پنجشنبه در کازرون نما بخوانید

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳