پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۵۵۸۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۴
امام جمعه ی کازرون در نشست خبری:
حجت الاسلام و المسلمین محمد خرسند در نشست خبری به مناسبت 5 مرداد، سالروز اقامه ی اولین نماز جمعه ی کشور، ضمن قدردانی از زحمات ائمه ی جمعه در ادوار گذشته شهر کازرون در سخنانی اظهار داشت: کازرون از جمله شهرهایی است که از ابتدای تشکیل ساختار نهاد نماز جمعه در سال 58، مردم اقدام به برپایی این فریضه ی مهم کرده اند و حضور ائمه ی جمعه و برپایی نماز جمعه منشأ برکات فراوانی برای این دیار بوده است.

به گزارش دریافتی کازرون نما از رحیم زارع خبرنگار، امام جمعه ی کازرون گفت: استقرار نهادهای فرهنگی و علمی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه سلمان فارسی، مراکز بهداشتی و خدمات درمانی از جمله بیمارستان ولی عصر(عج)، زایشگاه و درمانگاه، پی گیری احداث جاده ی جدید شیراز به کازرون در زمان 23 سال امامت جمعه ی  حضرت آیت ا... ایمانی بوده است و پس از آن در مدت 6 سال امامت جمعه آیت ا... بنیادی، توسعه و تقویت حوزه های علمیه، توجه به مراکز فرهنگی و رسیدگی به اماکن زیارتی و اوقاف را شاهد بودیم و پس از آن نیز، تاکنون بنده در حدود 9 سال است توفیق خدمت گزاری به مردم شریف کازرون را دارم.

وی با اشاره به چگونگی پذیرش این مسئولیت افزود: بنده شاید کم تر در فکر و ذهن خود تصور و تفکر خدمت در این سنگر را دنبال می کردم، تا این که به دلیل کهولت سن و بیماری آیت ا... بنیادی، ایشان به اصرار نام بنده را به شورای سیاست گذاری ائمه ی جمعه پیشنهاد کردند که البته بنده چندان رغبتی نداشتم. در آن زمان به دنبال اصرار ائمه ی جمعه در سطح استان، و پس از مشورت با مراجع تقلید و علمای حوزه ی علمیه در قم که همگی تأکید بر پذیرفتن این مسئولیت توسط بنده را داشتند، از زیر بار مسئولیت شانه خالی ننموده و با پذیرش این وظیفه ی سنگین، تا این زمان در خدمتگزاری به اسلام و مردم شهرم حاضر هستم که در این مسیر قطعاً نیازمند همراهی و همیاری مردم و دعای خیر آنان خواهم بود.

خرسند افزود: در مسیر این مسئولیت همواره یکی از خطوط قرمز خود را کوتاه نیامدن از حقوق مردم قرار داده ام و اگر جایی احساس و مشاهده کنم که حقوق مردم به درستی رعایت نمی شود، قاطعانه و با صراحت بیان خواهم کرد، همواره تریبون نماز جمعه را تریبون اسلام، وحدت و از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی می دانم.

امام جمعه ی کازرون با بیان اینکه وظیفه ی همگانی است که تلاش کنیم این فریضه ی الهی بیش از پیش از استحکام برخوردار باشد، افزود: به صورت طبیعی برخی بر عملکرد امام جمعه به عنوان فردی نقد خواهند داشت اما نباید این انتقاد باعث ترک نماز جمعه به عنوان فریضه ی الهی توسط افراد گردد و به دلایل شخصی از این موهبت دور بمانند.

وی با اشاره به این که تفاوت امام جمعه با دیگر روحانیون مساجد(امام جماعت مساجد) در این است که امام جمعه از سوی ولی فقیه منصوب می گردد و در حکم ائمه ی جمعه بر همکاری همه ی دستگاه ها برای اقامه ی نماز جمعه تأکید شده است، اظهار داشت: متأسفانه در معرفی فضائل نماز جمعه و اهمیت اقامه ی آن در جامعه کم کاری شده است، در حالی که تریبون نماز جمعه تریبون برادری، هم زیستی و تقوی است؛ برخی به دلیل این که مواضع امام جمعه را نمی پسندند، این موارد را باعث اختلاف می دانند و این گونه بیان می کنند که از تریبون نماز جمعه ندای اختلاف شنیده می شود. درحالی که دفاع از حقوق مردم نوعی امر به معروف و دعوت به تقوی است.

حجت الاسلام خرسند گفت: اگر توسط دستگاه و مسئولی حق مردم ضایع شود، بزرگترین منکر است، به دلیل اینکه باعث دلسردی مردم از نظام اسلامی خواهد شد و در حال حاضر، خطر تخلف مسئولان مانند همین حقوق های میلیونی از خطر بیرون ماندن چند نخ موهای نامحرم بسیار خطرناک تر است.

وی در ادامه به مجموع فعالیت های انجام شده توسط نهاد نماز جمعه اشاره کرد و افزود: گرچه وظیفه ی ذاتی امام جمعه یک وظیفه ی فرهنگی است، و به عنوان ریاست شورای فرهنگ عمومی، ستاد احیای نماز و زکات و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شناخته می شود، ولی به دلیل ضرورت رسیدگی و پیگیری امور عمومی و مطالبات مردمی، به مسائل اجرایی و عمرانی نیز توجه می گردد.

ایشان افزود: در زمان حضور بنده تاکنون، سعی به تقویت حوزه ی علمیه و افزایش ظرفیت آن به 150طلبه در 9پایه بوده و نیز افزودن یک سطح علمی که باعث ماندگاری بیشتر طلاب در این حوزه گردید. همچنین احداث حوزه ی علمیه ی خواهران، تلاش برای احداث استادسرای حوزه، بزرگداشت مفاخر مذهبی – فرهنگی شهرستان (کنگره بین-المللی سلمان، همایش علامه دوانی، بزرگداشت حضرات آیات پیشوا، بهجت العلماء، نمازی و طباطبایی، و پاسداشت چهره ی ادبی مانند استاد رضا رهگذر، و محوریت برگزاری دهه ی فرهنگ شهرستان به کمک سایر نهادها از دیگر اقدامات فرهنگی انجام شده است که می توان نام برد.

امام جمعه ی کازرون تلاش برای احیای منابع موقوفات را از دیگر اقدامات و برنامه های کاری خود عنوان کرد و گفت: متأسفانه علی رغم وجود موقوفه های بزرگ و قدیمی منصوب به حوزه ی علمیه و وقف های قرآنی، برخی دستگاه ها با گذشت سالیان متمادی حقوق این وقف ها را ادا نکرده اند، که از جمله می توان پارک باغ نظر را نام برد که وقف بر قرآن می باشد که متأسفانه تصرفاتی نیز از آن انجام شده است که شرعاً جایز نیست و تاکنون مکاتباتی را دنبال کرده ایم تا حق این موقوفه به صورت کامل ادا گردد، که متأسفانه توسط شهرداران و شوراها در این مورد کوتاهی شده است.

حجت الاسلام خرسند با بیان این که تعامل همگانی را در سرلوحه ی کار خود قرار داده ایم و محصور به افراد و جریان خاصی نیستم، تصریح کرد: به عنوان امام جمعه و نماینده ی ولی فقیه، تنها از مبانی نظام و رهبری دفاع می کنم و با وجود گرایش شخصی، با همه ی گروه ها و جناح های پایبند به نظام جمهوری اسلامی در ارتباط هستم و سعی کرده ام جایگاه و تریبون امام جمعه درگیر مسائل و اختلافات مبانی سیاسی نشود.

وی افزود: به نظر بنده باید تلاش کنیم این جایگاه مهم محدود به افراد خاص جلوه داده نشود و گسترش فرهنگ نماز و در تقویت این جایگاه کوشا باشیم و علی رغم تفاوت سلیقه در انعکاس اخبار منصفانه رفتار کرده و مردم را نسبت به آینده و نظام امیدوار سازیم.

امام جمعه ی کازرون در ادامه ی سخنان خود، به وضعیت فرهنگی جامعه ی کنونی اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه با وجود تأکید مقام معظم رهبری نسبت به توجه به امور فرهنگی معضلات اخلاقی و اجتماعی در سطح کشور نمایان است و برای پیشگیری از این مسائل اقدام پیشگیری انجام نگرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین خرسند، اعتیاد، طلاق، بدپوشی و حجاب را از جمله مسائل مهم فرهنگی عنوان کرد و گفت: دستگاه های فرهنگی دچار رها شدگی شده اند و عرصه ی فرهنگ در کشور ما مظلوم است. متأسفانه به برخوردهای قهری توجه بیشتری نسبت به حرکات فرهنگی و همگانی می شود.

امام جمعه ی کازرون در مورد تأثیرگذاری و جایگاه ائمه ی جمعه در مسائل عمومی و جاری شهرستان گفت: بنده 2 وظیفه ی مهم دفاع از مواضع نظام و دفاع از حقوق مردم را دنبال کرده ام. امام جمعه مقام اجرایی نیست و در مسایل اجرایی دخالت نمی کند، تنها براساس تکلیف مسائل مورد مطالبه ی مردم را پیگیری می کند. به عنوان مثال، در مورد تغییر تعرفه ی برق کازرون تلاش های خوبی انجام گرفت، در تریبون نماز جمعه بیان شد و باعث پیگیری و به نتیجه رسیدن این مطالبه به حق مردم گردید، البته برخی مسئولان انتقادات را به عنوان دخالت در امور اجرایی تلقی می کنند و ناراحت می شوند که این صحیح نیست. بنده هیچگاه در عزل و نصب های مسئولان دخالت نکرده و نخواهم کرد و حساسیت خاصی ندارم، البته نسبت به جابه جایی افراد توانمند تذکراتی داده می شود و دیدگاه مدیران را جویا می شوم، ولی تأکید نمی کنم، در مورد فرماندار بومی قبل چون مسأله به عنوان یک حرکت شکن و بدعت در بی احترامی به مسؤولان بود، به واسطه ی امر به معروف و نهی از منکر مسائل مطرح گردید تا این روش ناصحیح ادامه نیابد. در انتخابات ها نیز برخلاف گرایش سیاسی شخصی به رأی مردم احترام گذاشته و همراه نمایندگان مردم هستم و هیچ گاه نسبت به مسائل مردم بی تفاوت نبوده و نخواهم بود.

حجت الاسلام خرسند اظهار داشت: از ایرادها و انتقادهای همیشگی بنده این است که به نیروهای بومی کازرون کم لطفی شده است، در حالی که در مکان های دیگر توانمندی های بالا در خدمت رسانی ابراز می کنند. در کازرون اکثریت مسئولیت های مهم به افراد غیر بومی سپرده می شود. البته توانمندی افراد غیر بومی را نیز نمی توان کتمان کرد، ولی به هر حال دلیل شناخت توانمندی ها توسط افراد بومی، در اکثر موارد افراد بومی در مسئولیت، افراد موفق تری بوده اند و جا دارد که مسئولان استانی در عزل و نصب ها به توانمندی افراد بومی توجه بیشتر کنند.

امام جمعه ی کازرون در مورد دغدغه های دوستداران محیط زیست نسبت به احداث صنایع آلاینده در کازرون گفت: حفظ محیط زیست همواره توصیه شده در روایات است و بنده نیز نسبت به نگهداری محیط زیست و میراث فرهنگی اهمیت قائل هستم؛ ولی در این موارد نیز نباید به نوعی دچار افراط و تفریط شویم.

به هر حال  رشد جامعه همراه با استقرار صنایع و راه است، در مواردی مانند احداث کارخانه ی سیمان نیز در جلسه ای دیدگاه های مختلف در این مورد  مطرح شد. بایستی همه جوانب توسط کارشناسان ادارات مرتبط بررسی شود. البته  کارشناسان نیز باید با بازدیدهای میدانی و به صورت علمی و دقیق، نظرات خود را بیان کنند. قطعاً مواردی همچون کمبود منابع آب، رفع موارد آلاینده محیط زیست بایستی رعایت گردد ولی این نکته نیز بایستی توجه نمود،  طوری رفتار نکنیم که پای سرمایه داران وسرمایه گذاران از کازرون بریده شده و به رکود دچار شویم.

خرسند با اشاره به نرخ بالای بیکاری و عواقب آن اظهار داشت: بسیاری از معضلات اجتماعی ریشه در بیکاری دارد، باید با اتحاد و مشورت، راه های مناسب توسعه شهر را دنبال کنیم و تنها از یک منظر به مسایل سرمایه گذاری نگاه نکنیم. 

نویسنده: رحیم زارع
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
4
0
ایشان واقعا شایسته این جایگاه هستند و در بسیاری از عرصه ها از امامان جمعه سابق واسبق به مراتب بهتر عمل کردند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
به عمل كار برآيد به سخنراني نيست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
پس چرا نمازجمعه از همیشه خلوت تر شده؟
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
0
0
خب حاجي جون يه مقدار ... رو خوش كن و از اين ... بيار بيرون تا مردم با رغبت بيان نماز جمعه.
ما كه هر وقت شما رو ميبينم ... هستيد و چهرتون در همه كه نگو
محم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
0
0
سلام
خوب بود ایشون از فعالیت های خودشون هم بگن
ضمنا این نشست اطلاع رسانی مناسبی نداشت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
0
1
دوستان کازرون نما شما کمک کنید خدمات حاج آقا خرسند در مدت نه سال خدمتتشان در کازرون عنوان نمایید همچنان که ایشان خدمات امامان جمعه قبل اعلام فرمدند
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
0
0
ایراد گرفتن از بقیه و انتقاد کار ساده ای است. همیشه بهانه ای وجود دارد. مسئولان هم انسان هستند و هر انسانی ممکن است خطایی سهوی یا شاید عمدی در کارهایش دیده شود. بومی!! و غیر بومی هم ندارد.
حال باید دید آنهایی که فقط هر از گاهی یا هفته ای یک بار فرصت می یابند و انتقاد می کنند آیا کارنامه شان سرشار از نمرات ممتاز است؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳