پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۴۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس:
شبکه‌های اجتماعی دارند نقش یک‌جور اورژانس اینترنتی را برای شرایط خاص بازی می‌کنند. مثلا در شهر تاریخی بیشاپور، آتش‌سوزی وسیعی راه افتاده و این مردم محلی هستند که با تلگرام به همدیگر خبر می‌دهند و به‌جای وقت‌گذاشتن و شایعه‌ساختن، دست‌به‌کار مهار آتش می‌شوند تا جایی که حتی مدیران میراث فرهنگی استان هم از آنها تشکر می‌کنند.

به گزارش کازرون نما، مسعود منياتي، مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس، در گفت‌وگویی با «شرق»، بیش از همه روی این نکته تأکید دارد که بازار داغ شبکه‌های اجتماعی، باعث شده که هم حساسیت مردم محلی نسبت به اتفاقات ناگواری که برای میراث فرهنگی و محیط‌زیست کشور پیش می‌آید بیشتر شود و هم تلاش بیشتری در جهت کاهش خسارت‌های این حوادث داشته باشند و آتش‌سوزی بیشاپور را مثال می‌زند: «همان‌طور که خوانندگان شما هم می‌دانند، شهر تاریخی بیشاپور که مربوط به دوره ساسانیان است، محوطه وسیعی دارد که هرچه علف‌های هرز آن را کوتاه می‌کنند، باز هم احتمال رشد آن هست. با گرم‌شدن هوا، هر اتفاق کوچکی می‌تواند به آتش‌سوزی در این عرصه تاریخی و ثبت‌شده ختم شود، آنچنان که در این چندروز اخبار آتش‌سوزی بیشاپور را در شبکه‌های اجتماعی خواندیم». 
به گفته او، این اولین‌بار نیست که بیشاپور طعمه آتش می‌شود و احتمالا آخرین‌بار هم نخواهد بود اما مهم این است که این‌بار مردم محلی از طریق شبکه‌های اجتماعی و آموزش‌هایی که از قبل دیده بودند نقش متفاوتی در این ماجرا بازی کردند: «گرمای هوا، خشک‌سالی و نبود آموزش مناسب توسط مسئولان به بازدیدکنندگان بیشاپور معمولا اصلی‌ترین دلایل چنین آتش‌سوزی‌هایی هستند، همان‌طور که ما چندی پیش در پاسارگاد هم دیدیم و همین الان در بمو و دشت ارژم می‌بینیم که این عوامل دست به دست هم می‌دهند برای آتش‌سوزی اما مسئله اینجاست که این‌بار مردم محلی واقعا به اطفای حریق کمک کرده‌اند، همان‌طور که مسئول میراث فرهنگی کازرون هم از آنها تشکر کرده است.

اصغر فخاري، يكي از اعضاي گروه ديدبان آثار تاريخي شهرستان كازرون هم به شرق مي گويد كه  مسئولان ميراث فرهنگي در بيشاپور، از بلندگوهاي امامزاده سيدحسين براي كمك‌گرفتن از مردم محلي استفاده كرده‌اند و  مردم از روستاهایی چون اسلام‌آباد، چمران، عمویی حاجی‌آباد‌موزی، هفت‌پاره، پنج محل و امامزاده سیدحسین ‌که همجوار با بیشاپور هستند با هر وسيله اي به ميدان آمده اند تا آتش را خاموش كنند.
 
شانس با ميراث فرهنگي ايران بوده كه آتش در بخش هاي حفاري‌نشده بيشاپور جان گرفته و بر اين اساس زبانه هاي آن نتوانسته به تالار تشريفات، كاخ والرين و ايوان موزاييك آسيبي وارد كند
مردم این روستاها که همسایگان قدیمی شهر تاریخی بیشاپور به حساب می‌آیند، در كنار مردم شهر كازرون كه از طريق تلگرام در جريان اين آتش سوزي قرار گرفتند، در روزهای اخیر به کمک یگان‌های امدادی شتافته‌اند و از یکی از قدیمی‌ترین سرزمین‌های باقی‌مانده تاریخی در استان فارس مراقبت کرده‌اند و حالا آن‌طور که فخاري می‌گوید، میزان این حمایت به حدی بوده که براساس گزارش‌های رسیده، آتش نتوانسته به عرصه میراثی این شهر آسیب جدی وارد کند و به قول معروف، حادثه ختم به خیر شده است

نویسنده: سرویس فرهنگی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
موسی کازرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
0
1
آفرین به مردم که هر وقت با هم اتحاد داشته باشن هیچ مشکلی رو بدون راه حل نمیگذارن.مثلا تو قضیه همین سربازان با وجود متاسفانه کم کاری مسئولین مردم با اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی یک تجمعی داشتن و برا سربازان بی گناه شمع روشن کردن و یاد اون ها رو زنده نگه داشتن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳