پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۵۲۴۸
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
شاید بعضی از جوانان این شهرستان که بعدها بخاطر افکار التقاطی ملحم از مرام کمونیستی به منافقین پیوستند و ناخودآگاه وارد فاز نظامی و رودررویی با مردم و نظام شدند و آن اتفاقات ناگوار برای خود و خانواده و مردم شهر و مسوولین پیش آمد در اثر القائات و توصیه های نابجای ایشان باشد
بطوری که همه می دانیم از ابتدای دهه پنجاه فعالیت مجموعه ی نیروهای انقلابی ضد رژیم شاه ، به اوج خود رسید و بعضی از نیروهای مذهبی و مارکسیستی هم بتدریج وارد فاز نظامی شدند و فشار بر رژیم روز به روز افزایش می یافت، به موازات آن سازمان جهنمی ساواک هم اغلب تشکیلات نظامی آن ها را شناسائی و قلع و قمع کرد. از آن طرف، در فاز سیاسی هم دو حزب ایران نوین و حزب مردم هر کدام با طرفداران خاص خود ظاهراً با یکدیگر رقابت سیاسی می کردند و علیه هم شعار می دادند و هر کدام دیگری را به خیانت متهم می کرد .

شهرستان کازرون هم از این غائله بی نصیب نبود و مردم کوچه و بازار بعضی به این حزب و بعضی به آن حزب گرایش نشان داده و وارد آن می شدند و اغلب علیه یکدیگر شعارهایی می دادند که بطور طبیعی در این رقابت ها گاهی کلمات تند و خارج از عرف هم رد و بدل می شد. این جریانات در سراسر کشور ادامه داشت. اما رژیم همین مقدار هم تحمل نکرد و فرمان شاهنشاه مبنی بر انحلال هر دو حزب صادر شد و به دستو ر ایشان حزب جدیدی بنام حزب رساخیز ملت ایران تشکیل گردید و همه ی ملت را به عضویت دراین حزب فراخواندند. در این حزب دیگر رقابتی وجود نداشت تا کسی بخواهد علیه دیگری شعار دهد و شور و احساساتی پدید آید و کلماتی از آن دست رد و بدل شود. بلکه همه باید به تکریم و تمجید شخص شاه وخاندان سلطنت و مقامات می پرداختند .

به دستور شاه همه آحاد ملت باید در این حزب ثبت نام می کردند و بالاجبار عضو می شدند کارمندان، کارگران؛ کسبه و بازاریان؛ فرهنگیان و دانشگاهیان همه و همه باید عضو این حزب می شدند و مسوولین سیاسی شهرها هم موظف بودند کانون های حزبی تشکیل داده و اسامی اشحاص در هر صنف و گروهی را به عنوان اعضاء حزب رستاخیز در دفاتر و فرم های مخصوص ثبت کنند و از آن ها امضاء بگیرند و هرکس هم از امضاء کردن طفره می رفت به عنوان عنصر نامطلوب و خائن شناخته می شد و سر و کار او با پلیس و ساواک بود.

در چنین شرایطی مردم عادی و غیرسیاسی به ویژه جوانان بیش از هر زمانی احساس سرخوردگی و یاس کردند و خیلی ها چون میدان رقابتی نمی دیدند گوشه انزوا را بر فعالیت در این عرصه ها ترجیح دادند و منزوی شدند. انقلابیون هم در خفا به فعالیت های سیاسی و نظامی خود شدت بخشیدند و کشور در وضعیت بحرانی و خطرناکی قرار گرفته بود.

مرحوم حسن حاتمی در این سال ها با شراکت یکی از دوستانش کتابفروشی جدیدی در خیابان شهدای جنوبی راه اندازی کرد که در آن انواع کتاب های مفید و مضر و مذهبی و مارکسیستی و غیره که بتازگی چاپ شده بود عرضه می شد. از آنجا که سایر کتابفروشی های سطح شهر سنتی و انتفاعی بودند و کتب آن ها منحصر به یک سری کتاب های قدیمی و نوشت افزار بود، این کتابفروشی خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و طولی نکشید که این مغازه پاتوقی برای تجمع و رفت و آمد جوانان و نوجوانانی که تشنه علم و دانش بودند گردید و فرصتی پیش آمد تا ایشان بتواند نیات و اهداف خود را در قالب معرفی کتاب و سخنان رو در رو و گاهی در گوشی و بعضاً دعوت به جلسات خصوصی، بخورد جوانان و نوجوانان بدهد. اما حسن حاتمی در آن روزها یک چهره ناشناخته نبود بلکه ایشان سالها در کسوت معلمی و دبیری دبیرستان ها فردی شناخته شده و معروف در بین مردم به ویژه جوانان و دانش آموزان بود و همه او را به عنوان یک نیروی چپ مارکسیست لنینیست و کمونیست تابلو و نماینده حزب توده در کازرون می شناختند و فعالیت اغلب نیروهای چپ در کازرون به نحوی به ایشان ختم می شد. البته ادعای مبارزه با رژیم شاه که مد روز شده بود هم داشت .

درآن روزها من و بعضی از جوانان مذهبی شهر که در تشکیلات انجمن امور دینی کازرون فعال بودیم، گاهی که در مغازه خیاطی آقای جمشیدی واقع در همان خیابان جمع می شدیم، و از انحراف جوانان توسط ایشان احساس نگران می کردیم و همواره دنبال چاره ای برای حل این مشکل بودیم. خوب بیاد دارم در همان روزها، گاهی برای خریدن کتاب به مغازه ایشان سری می زدم و نام کتاب مورد نظر خودم را می گفتیم، اما ایشان کتاب های دیگری به من معرفی می کرد و توصیه می کرد که خواندن این کتاب ها مفیدتر است بعد با هم بحث و مشاجره داشتیم و هرکدام دلائل خود را می گفتیم. این موضوع نشان می دهد که ایشان روی جوانان مذهبی کار می کرد و آن ها را بسمت مرام کمونیستی و مارکسیستی سوق می داد و ایده خود را بر جوانانی که مطالعه چندانی نداشتند تحمیل می کرد.

این موضوع در جلسات مذهبی ما بارها مطرح شد و مدتی طول کشید تا بالاخره موفق شدیم کتابفروشی خرد واقع در خیابان ابواسحق را که منحصراً کتب مذهبی و انقلابی منتشر می کرد دربرابر این کتابفروشی راه اندازی کرده و ماهیت تفکرات کمونیستی او را به جوانان نشان دهیم.(1)
 
خاطره دیگری که از ایشان دارم مربوط به زمانی است که حزب رستاخیز تازه تشکیل شده بود و به فرمان شاه همه موظف بودند بالاجبار دراین حزب عضو شوند و شاه در جایی گفته بود که هرکس مایل نیست در این حزب باشد می تواند از مملکت خارج شود. با کمال تعجب دیدم روزنامه رستاخیز ارگان این حزب در کتابفروشی ایشان نصب شده و به مراجعین عرضه می شود. یک روز با ایشان وارد مذاکره شدم و از عملکرد ایشان انتقادکردم و گفتم شما که دم از انقلاب و انقلابی گری می زنید پس توزیع و تبلیغ این روزنامه چیست؟! و از این قبیل سخنان، اما ایشان صفحات داخل این روزنامه را به من نشان داد و ضمن اشاره به بعضی مطالب آن از آن دفاع کرد و باز هم توصیه کرد که این روزنامه مفیدی است و مطالعه آن لازم است.(2)

الغرض نقل این خاطرات و بیان این مسائل که شاید برای اولین بار باشد و همه ی موارد هم ذکر نشده قطعا نه از روی غرض ورزی و عناد است بلکه در پاسخ به شبهاتی است که گاهی در نشریات محلی از ایشان به عنوان یک انقلابی دلسوز و یک خدمتگزار صدیق تجلیل می شود و حتی پیشنهاد شده که نامگذاری یکی از خیابان های شهر بنام ایشان کوچکترین خدمتی است که در مقابل خدمت بزرگ او به فرهنگ شهر باید انجام گیرد. البته این پیشنهاد از سوی کسانی است که اطلاعی از وضعیت زندگی ایشان درگذشته های دور ندارند بلکه فقط وضعیت ایشان را در این اواخر مشاهده کرده اند و از روی ترحم و از سر دلسوزی قلم می زنند. اما به هر جهت نمی توان حقایق را نادیده گرفت و مسائل را یکجانبه تحلیل کرد.

بله ایشان در دوران بعد از انقلاب که با چشم خود دید دیگر مرام کمونیستی منسوخ شده و به زباله دان تاریخ پیوسته و بزرگانی چون کیانوری و احسان طبری به اشتباه بودن راه خود اعتراف کردند و در رد ایده کمونیستی کتاب ها نوشتند خوب طبیعی است که ایشان هم از این مرام دست بردارد و چون نویسنده و با سواد بود وقت خود را صرف کارهای فرهنگی نمود و گاهی هم در زمینه مذهبی کارهائی صورت داد و در اواخر عمر هم با همت بعضی دوستان و امام جمعه محترم شهادتین بر زبان جاری کرد و رسماً در سلک مسلمانان درآمد. و این موفقیت بزرگی بود برای ایشان چرا که پدر این مرحوم در همین منزل مسکونی سالها روضه خوانی داشته و این موفقیت شاید ثمره آن روضه خوانی ها و لطف و عنایت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به این خانواده باشد . خداوند هم ارحم الراحمین است و انشاء اله که از سر تقصیرات او بگذرد .

اما مساله مهم و واقعیت انکار ناپذیر اینجا است که ایشان جوانان و نوجوانان بسیاری را در آن سال ها منحرف کرد و به مرام کمونیستی کشاند و از مذهب و دین و خدا و پیغمبر و ائمه دور کرد. شاید بعضی از جوانان این شهرستان که بعدها بخاطر افکار التقاطی ملحم از مرام کمونیستی به منافقین پیوستند و ناخودآگاه وارد فاز نظامی و رودررویی با مردم و نظام شدند و آن اتفاقات ناگوار برای خود و خانواده و مردم شهر و مسوولین پیش آمد در اثر القائات و توصیه های نابجای ایشان باشد و اگر چنین باشد قطعاً یک حق الناس بزرگ و اجتناب ناپذیری صورت گرفته که خداوند هم هرگز از حق الناس نمی گذرد، و این مشکل برای او همچنان باقی است و اگر دوستان و نزدیکان او بتوانند در این زمینه کاری برای او صورت دهند بسیار موثر است و قطعاً در سرای باقی به نفع اوست، به هرحال ما خوشحالیم که یکنفر منحرف از دین و مذهب با توبه به درگاه خداوند به دین مبین اسلام برگشت و عاقبت بخیر شد و در قبرستان مسلمین دفن گردید وگرنه باید در جای دیگری دفن می شد. ضمناً اگر قرار بر نامگذاری خیابان و محلی بنام کسی باشد مرحوم مظلوم زاده که در عین فلج بودن این همه آثار از خود بجا گذاشت و به فرهنگ کازرون خدمت شایانی کرد و یا مرحوم پزشکیان که در عمر کوتاه خود بهترین اشعار به زبان کازرونی سروده و... در اولویت هستند.

در خاتمه امیدواریم دوستان ما در برخی  نشریات محلی، منصفانه تر قضاوت کنند و به مسائلی که اشراف ندارند طوری دامن نزنند که مطلعین و شاهدان عرصه های سیاسی و اجتماعی مجبور شوند ناخواسته به بعضی مطالب اغراق آمیز پاسخ دهند . انشاء الله .

پی نوشت:

1- این موضوع درکتاب خاطراتی از انقلاب در چهارمین قیام که دردست چاپ است بطور مفصل آمده.
2- البته بزرگان حزب توده هم درزمان دکتر مصدق به انقلابیون خیانت کردند و علیرغم داشتن ده ها نیروی نظامی در ارتش هیچ عکس العملی در مقابل کودتای آمریکایی نشان نداد و با رژیم شاه سازش کردند.
نویسنده: علی اصغر دریاب
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۳
کازرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
6
7
چه خبرتونه شما . همه تون بعد مرگ این استاد فرهنگ یه دفعه دم در آوردید و زبون باز کردید و حالا که اون دستش از دنیا کوتاه شده هر چی دلتون میخاد درباره اون می گید.
اونطور که من از نوشته شما و فرشته حکمت دستگیرم شده بزرگترین عیب حسن حاتمی تمایلش به شوروی و مارکسیست بوده واین تهمت که جوونا رو از دین زده کرده . در پاسخ به شما :
1- من خودم بچه همسایه ایشون بودم از کودکی ایشون رو می شناختم و هر روز باهاش سلام علیک داشتم و هیچوقت هم منو نکشید کنار که یک جمله درباره بود ونبود خدا بگه هنوزم بعد از پنجاه و خورده ای سال نمازم یک بار هم ترک نشده
2- عملکرد تندروانه امثال شما انقلابیون در طول این چهل سال چقدر جوون را از دین گریزان کرده .؟ خدا می داند و بس
3-مگر نه اینکه عیب حسن حاتمی تمایلش به کمونیسم شزق بوده . خب حالا که سی ساله دوست و رفیق گرمابه وغار شما شده همین روسیه کمونیست از خدا بی خبر
مگر نه اینکه به فرموده امام ملاک حال افراد است ایشان که در سی ساله گذشته هیچ فعالیت سیاسی و عقیدتی نداشته که اگر داشت قطعا مانند بسیاری دیگر دستگیر ومحاکمه و ............ می شد.ایشان در سه دهه خانه نشینی فقط و فقط به فرهنگ وادبیات شهر ما خدمت نموده وبس
4- همین اواخر بود که شنیدم خود شما و دوستان وهمفکرانتان به عیادت و دست بوسی ایشان رفتید ، این رفتار دوگانه و ریاکارانه شما ناشی از چیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
اونا تازه زبون باز نکردند شما تازه چشمات ترکیده!
آقای فرشته حکمت مقاله اش را وقتی حاتمی زنده بود توی هفته نامه شهرسبز چاپ کرد. آقای حسین مختاری هم مصاحبه کرد. آقای اسدزاده هم سخنرانی کرد. همه اینها هم منتشر شد. اگر حسن حاتمی جوابی داشت همون موقع می داد. آقای پ قبلا هم توی وبلاگت نوشتی که همسایه اش بودی نکنه علاوه بر همسایگی وصی اون هم شدی!
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
2
5
جناب آقای دریاب
با سلام و احترام خدمت شما
1- بطور مصداقی میتوانید نام حداقل یکنفر ببرید که در اثر مصاحبت با آقای حاتمی به کمونیست گرویده ؟؟ البته کسی که زنده باشد و فرمایشات حضرتعالی را تایید نماید
2-شما که در آن ایام جزء جوانان انقلابی و پر شور بوده اید و قاعدتا بنا بر استنباط خودتان طمعه بسیار خوبی برای مرحوم حاتمی بوده اید چند بار مورد مصاحبت با آن مرحوم قرار گرفتید و ایشان چه مسایلی با شما درمیان گذاشت خدا وکیلی صادقانه مطرح فرمایید
3- شما میفرمایید مغازه کتابفروشی ایشان پاتق جوانان شهر شده بود و تعداد زیادی از جوانان در آنچا رفت وآمد داشته و تجمع مینمودند میشود بفرمایید مساحت این مغازه چه اندازه بود؟؟ اصلا میدانید عمق مغازه چه مقدار بود؟؟
4- میفرمایید ایشان دبیر بودند بله ایشان دبیر ادبیات دبیرستان های کازرون در قبل از انقلاب و مدتی بعد از انقلاب بودند میتوانید حداقل ده نفر از دانش آموزان ایشان را نام ببرید که گواهی دهند ایشان در سر کلاس دانش آموزان را تشویق به گرایش به مارکسیت لنینست نموده اند
5- جناب دریاب شما میدانید آقای حاتمی چند بار و چه مدت در زندان شاه افتاده است البته به جرم مبارزه با رژیم شاه ؟؟؟ شما میدانید چقدر شکنجه شده است؟ میدانید آثار شکنچه بر بدن ایشان چه بوده است ؟؟ میدانید همین زندان و شکنجه با خانواده ایشان چه کرده است؟ میدانید همین مسائل باعث از هم پاشیدگی زندگی خصوصی ایشان با خانمش شده بود؟؟
شما چه میزان از این صدمات بهتون رسیده شمایی که حتما مبارز با شاه برایتان مد نبود؟؟؟
6-روزنامه رستاخیز چقدر مضر بود ؟ میتوانید مصداقی چند جمله از مضر بودن این روزنامه را در مقایسه با روزنامه های آن دوران مانند کیهان و اطلاعات بفرمایید ؟؟ آیا اگر روزنامه کیهان و اطلاعات توزیع میکرد کار درستی انجام میداده ؟ اصلا کار کتابفروشی چیست ؟ لطفا توضیح دهید
7- از تلاش شما و دوستانتان در مغازه آقای حسین جمشیدی و کتابفروشی خرد بصورت مصداقی چه عاید جوانان کازرون گردید؟؟
8- میفرمایید گاهی برای خریدن کتاب به کتابفروشی ایشان سری میزدید و ایشان بجای کتاب مورد درخواست شما کتاب دیگری معرفی میکرد آیا بالاخره کتاب مورد نظر خودتان میخریدید یا کتابی که ایشان معرفی میکرد ؟ اگر کتاب معرفی شده ایشان خرید کرده اید چه کتابی بود لطفا اعلام فرمایید تا بیشتر پی به نیت آقای حاتمی ببریم
9- میفرمایید ایشان جوانان زیادی را منحرف نمود و کمونیست کرد لطفا چند نفر نام ببرید
10- راستی میدانید درچه سالی مغازه کتابفروشی آقای حاتمی به آتش کشیده شد ؟؟ میدانید چه کسانی این مهم را انجام دادند؟؟
11-در خصوص روضه خوانی در منزل ایشان (پدرشان)مطمئن هستید ؟؟ میشود بفرمایید حدودا در چه سالی بوده؟؟؟
12 جناب دریاب آیا رفتار شما و دوستانتان باعث روی گردانی مردم از دین و مذهب نشده ؟؟ آیا جوانان امروز ما مانند سالهای 55 " 56 " 57 اعتقاد دارند ؟؟ اگر اعتقادشان به مذهب کم شده چه کسی مقصر است ؟ حسن حاتمی ؟ یا کسان دیگر لطفا به صراحت اعلام فرمایید
13- شما توصیه میفرمایید دوستان و نزدیکان ایشان برایشان کار کنند تا باعث بهتر شدن وضعیتش در آخرت شود ؟؟ میشود مصداقی بفرمایید چه کاری؟؟ و از همه مهمتر شما چگونه از پرونده آخرت ایشان با خبرید
لطفا صادقانه پاسخ دهید
ممنون از بردباری شما و آقای بحرانی
پاسخ ها
علی اصغر دریاب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
باسلام خدمت عباس آقای گل
بله بنده و همفکرانم قبل از درج مقالات اغراق آمیز و هدفمند بعضی نشریات محلی که ایشان را تا حد امام معصوم بالا برده بودند چیزی ننوشتیم (حتماً بخوانید) و حتی به عنوان یک انسان خادم از او عیادت کردم اما واقعیت ها را نمی توان نادیده گرفت به هرحال ایشان شخصی شناخته شده و دارای ایده قوی مارکسیتی بود که نیازی به اثبات ندارد و هرانسان عادی که قبل از انقلاب با او تماس داشته این را بخوبی می داند و دوستان ماقبل از مرگش باعث تطهیر او درجامعه شدند . چون همانطور که می دانید مردم و جوانان کازرون کتابفروشی او را بخاطر سوابقش به آنش کشیدند اما مسائلی که پرسیده اید
1- عمق مغازه ایشان خیلی کم بود ولی ازپیاده رو استفاده بهینه می کرد
2- اززندان رفتن ایشان قبلاً مطلع بودم اما کامل آن در مطلب جناب صنعتی واضح تر آمده
3- دربعضی اسناد موجود از اشخاصی نام برده شده که توسط ایشان منحرف شده اند ولی بخاطر حفظ حرمت افراد از درج نام آن ها خوددار ی می شود
4- درخصوص روزنامه رستاخیز بهتر است از بزرگترهای مورد قبول خودت سوال کنی که نمایندگی این نشریه در آن شرایط چه مفهومی داشت .
5- کتاب مورد نظر ایشان نخریدم و نام آن هم یادم نیست.
6- مساله روضه خوانی منزل پدر ایشان درجلسه عیادت مطرح شد.
سایر سوالات نیازی به پاسخ ندارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
عباس خان!
وقتی شما اینقدر پرتی که فرق روزنامه کیهان و رستاخیز را نمی فهمی دیگه چه میشه گفت؟!
ماجرای جدایی همسرش را هم دروغ بهت گفتند. زنان کازرونی اینقدر رشید بودند که پای همسران مبارزشون بیایستند. مخصوصا اینکه همسرش دختر عموش بود.
علت جدایی چیز دیگری بود.
محمدرضا پولادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
0
4
دوست عزیز خانم یا آقای ناشناس:
با سلام
درپاسخ کازرونی شما اشاره ایی داشتید به آقای پ وهمسایگی با استادحاتمی که بنده چون در وبلاگم این مورد را نوشتم به خود خریده ام اگر منظور شما بنده و بلاگم بوده این نکات را داشته باش.
1- بنده 41 سالم هست وهنوز به پنچاه نرسیده وشاید هیچگاه هم نرسم 2- خیلی وقتها نمازم هم ترک شده وهم قضا که این مورد مربوط به خودم وخدای خودم هست 3- هیچگاه توهین به دشمن خودم هم نمیکنم چه رسد به یک نویسنده مانند آقای دریاب چون شعور خانوادگیم اجازه نمیدهد(نحوه نگارش مربوط به قلمم نیست ارزش قلم بالاتر از حرفهای پیش پا افتاده است)5- من شما را کاملا میشناسم (از نحوه نگارشتان و قضاوت بی جا وشتاب زده شما) ولی از نوشتن نامتان معذرم.
6- یک روز به مرحوم حاتمی گفتم در فلان نشریه فلان آقا شما را ائمه کفر نامیده خندید گفت عاقلان دانند.
جمعی از متدینین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
2
3
بدبختی ملک و مملکت و مردم از جایی شروع شد که امثال آقای دریاب خواستن مردم رو ببرند به بهشت و خیلی .... خودشان را عین عدالت و اسلام و... دانسته و میدانند.
اما کار به جایی رسیده که همه از امثال وی دوری میجویند. بعنوان مثال حتی نشریه ای که سالهاست دریاب درش صفحه سیاه میکند هم حاضر به چاپ مطلب وی نشده است. آقای دریاب برای شما آرزوی عاقبت بخیری دارم. کاش تا فرصت هست ... میکردید و کمی منصفانه تر قضاوت میکردید.
بی نشان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
1
3
آقای ... انشاء الله که شما و هم قطاران شما در هفته نامه ... را در قبرستان مسلمین دفن کنند . شما ها که از احوال مردگان در آن دنیا باخبرید . شماها چه کاری برای فرهنگ این دیار کرده اید . شما و ... از نوشته هایتان ... . ان شاء الله روزی بیاید که دفتر هفته نامه ... به آتش بکشند . برای آن روز دعا می کنیم .
شهروند کازرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
4
3
آقا یکی به من بگه
این بنده خدا که دستش از دنیا کوتاه
چه اثر هنری داشته که اینقدر سرشون دعواست
یک یا و تا اثرش بگید و کجا میشه تهیه کرد
ناگفته نماند من شنیدم شعر مشهور
گنجشکک اشی مشی
اثر ایشون بوده که اون هم در تهران تغییر پیدا کرده
بعد دعوای اسم خیابون کنید
ضمنا اگه قرار باشه خیابانی هم بنام زده بشه
مرحوم
مردانی
مظلوم زاده
در نوبت هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
مثل اينكه شما تازه چشمات تركيده و هيچ كدوم از آثار آقاي حاتمي رو نديدي
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
2
3
درنوشته اقای دریاب اینجورگفته شده
انواع کتابهای مفیدومضر مارکسیستی ومذهبی درکتابخونه .
کتابهای کارکسیستی همین الان هم توکتابخونه های ماوجودداره حتی اگه توکتابخونه ارشادهم الان بریدازاین دست کتابهاوجودداره پس اداره ارشادهم مشکل داره
درثانی مگه خوندن کتابهای مارکسیستی چه عیبی داره.شایدبتوان ازبرخی تئوری های مارکسیستهادرجامعه ماهم استفاده کرد.
یعنی اخوندهای توحوزه کتابهای تفکرات مارکسیستی یامثلالیبرالی رواصلا نمیخونن ومطالعه نمیکنن.
من که ایشون رونمیشناختم وتفکرات واندیشه های درونی حسن حاتمی رونمیدونم ولی بااین مقالاتی که این چندروزه دیدم ودربارش نوشتن نمیشه چیزی رواثبات کرد.مثلامیگن اقای حسن حاتمی به جووون هامیگفن فلان کتاب روبخونین اولا اینکه کدوم کتاب مارکسیستی رومثلاگفته؟؟ثانیاگفتن اینکه فلان کتاب مارکسیستی روبخون چه ایرادی توش هست که من جووون امروزی نمیفهمم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
بین اینکه یک نفر کتابهای مارکسیستی را تبلیغ کند و دیگران را از دین دور کند با اینکه برای تحقیق یک کتاب غیراسلامی را بخوانی خیلی فرق است.
یه بنده ی خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
3
3
مواسفم برای آقای دریاب که اینچنین پشت سر مرده حرف میزنه.خدایی شما فکر میکنید فقط خودتون بنده ی خدا هستید؟امان از روزی که پرده ها کنار برن و ....
ع مستقل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
4
باسلام به آقایان موافق ومخالف متن فوق حقیر هم از اینگونه بحث جدلها مخالفم ولی تا آنجا که مسایل کازرون را دنبال می کنم این اظهار نظرها بعد از فوت مرحوم حاتمی از طرف کسانی که اظهار دوستی وطرفداری از اودارندشروع شدواظهار نظرهای نادرست ودر باره آن مرحوم هم اغراق گویی وغلوشد . بنظر شما عزیزان مدعی دوستی وطرفداری کسی در مقابل زیاده گویها ومطالب غیر واقع نباید اظهار نظر کند هرچه شماها گفتید ونوشتید درست است وکسی نباید پاسخ دهد البته که نباید توقع داشت که پاسخها هم بی عیب و نقص باشد به نظر میرسد این مدعیان دوستی وطرفداری که باعث شدند بنده خدایی که دستش از این دنیا کوتاه شده سر زبانها بیفتد وعلی رغم میل باطنی پاسخ دهندگان بعضی سوابق ش ورق بخورد مضافا اینکه حرمت خانواده محترم آن مرحوم هم برهمه لازم است بنا براین بنظر حقیر مدعیان دوستی وهواداری از مرحوم حاتمی اگر واقعا انگیزه دوستی دارندونه عقده گشایی ویا فرصت طلبی و...دست بردارندوبیش از این با آبروی آن مرحوم وخانواده محترمش بازی نکنند.
پاسخ ها
شهروند کازرون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
دوست عزیز اظهارات وتوجیحات شما اصلا به مستقل بودن نمی خورد بلکه با زبان بی زبانی کاملا یک طرفه قضاوت نموده اید . آیا به نظر حضرتعالی تعریف کردن از انسانی که در خدمات فرهنگی اش به یک شهر بین دوست و دشمن اتفاق نظر وجود دارد و حتی مخالفان اونیز تنها مدعی اند که چرا این پرونده را از آخر باز کرده اید که( تمامش مثبت و نیک و ارزشمند است) کاری نا به جا بوده است . حتی همین آقایان مخالف درست زمانی که خیلی از ما حتی جرات بر زبان آوردن اسم ایشان را نداشتیم خودشان بلند شدند و به عیادت ایشان رفتند.این یعنی اینکه مخالفان ایشان نیز او را شایسته تکریم وتقدیر می دانسته اند بنابراین کدام اغراق در مورد ایشان شده است . البته متاسفانه این عادت ما گشته که حق بزرگان را به جای نیاوریم و بعد از مرگ شان تازه به یاد آوریم که او کی بوده وچه کرده است .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
آقای شهروند
اقلا همین مقاله را بخوان بعد نظر بده!
دیدار آن افراد با حاتمی برای تکریم و تقدیر نبوده. آقای دریاب یکی از کسانی است که در آن جلسه بوده. همینجا هم نوشته که چرا به دیدارش رفتند. ماجرای قبرستان مسلمانها و...
پس نه خودتان را گول بزنید نه دیگران را
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
1
4
آقاي حاتمي جز خيرين كازرون بودند. بخش عمده اي از مسجد امام زمان عج را ايشان از سهم خودشان در گاراژ حاتمي به مسجد اهدا كردند.
اين دروغ ها كه زاييده ي يك ذهن بيمار هست به استاد حاتمي نميچسبد.
در ضمن هنوز هم قاضي پرونده وي در بعد از انقلاب زنده هست. جمشيد اخگر كه بنا بر دلايلي اسمش را به ابوذر تغير داد هنوز زنده هست. از وي سوال كنيد كه جرم او چه بود و چرا تبرئه شد. اخگر كه ديگه از خودتونه. البته اگه نخواد مثل شما موضوع رو جور ديگري جلوه بده.
در ضمن شماها كه براي دستبوسي خدمت آقاي حاتمي رسيديد ديگه چرا اين حرفها رو ميزنيد؟
الف
|
Germany
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
1
شاید در میان نگارندگان این کامنت ها کسی به اندازه ینده از طرز فکر سیاسی آقای دریاب قلبا و لسانا بیزار نباشد ولی در رابطه با نوشته فوق ایشان را می ستایم. او هرنیتی که داشت ولی خوب جواب برخی مرده پرستانی را داد که شبانه روز دنبال قهرمان می گردند و برای آنها این قهرمان پدید نمی آید مگر با مرگ یک انسان آن هم به صورت گزینشی. یک روز می گویند، ناصر دیوان کازرونی (که هیچ کس از خود نمی پرسد شاید رشادت هایش مقابل انگلیس جهت حفظ اراضی و منافع خودش بوده و نه صد دردصد نیت میهنی داشته)، یک روز می شود نصراله مردانی، یک روز می شود حسن حاتمی، ولی قسمت مظلوم زاده ها نمی شود. یادم می آید در صف صبحگاه دبیرستان بستانپور ایستاده بودم و آقای ... به عنوان سخنران مدعو چنان بر مظلوم زاده بیچاره که در روزنامه طلوع می نوشت تاخت و علیل بودنش را دلیل بر بی صلاحیت بودنش برای نوشتن دانست و همین ذهنیت ها بود که باعث شد مظلوم زاده در مظلومیت و فلاکت زایدالوصف بمیرد. آری قهرمان سازی گزینشی بعد از مرگ چنین است. که البته بنده با قهرمان سازی بعد از مرگ اساسا مشکل دارم حال چه گزینشی و تبعیض آمیز باشد و چه به اصطلاح غیرگزینشی و عادلانه. چند نفر از ما احوال قهرمانان نمرده مان را می پرسیم؟ ای کسانی که حسن حاتمی را استاد می دانید، تا یک ماه پیش اسم وی را می دانستید؟ اگر می دانستید، حاضر بودید ده هزار تومان جهت خرید سه بسته دستمال کاغذی خرجش کنید؟ یا اصلا پول نه، حاضر بودید جهت ایجاد انرژی او را به یک احوالپرسی و لبخندی رایگان میهمانش کنید؟ من حسن حاتمی را قبول ندارم. ولی از خودم می پرسم آیا حاضرم یک بار به دیدار اساتیدی که هنوز نمرده اند و همچون کودکی خردسال محتاج یک توجه و سلام و نه تجلیل و نامگذاری کوچه و خیابان به نامشان هستند بروم؟ حاضرم اگر استاد بزرگ هنر شهرم را در حدی حمایت کنم که محتاج به کار کردن در دوران پیری برای درآوردن اجاره خانه اش نباشد؟ یا اگر اتفاقی او مستاجرم شد حاضرم کمی به او تخفیف دهم؟ بیایید اول جواب این سوالات را بدهیم و بعد یقه در حمایت و پرستش قهرمانان پس از مرگ بدرانیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
1
1
کسانی که از مرحوم حاتمی دفاع کردند از چند دسته خارج نیستند.
یک دسته کسانی هستند که اسلامی فکر نمی کنند مثلاً می گویند ما چه کار داریم که او چه عقایدی داشته مهم این است که به فرهنگ کازرون خدمت کرده! طبیعی است اینطور افراد از کسی با سابقه کمونیستی دفاع کنند. در حالی که از نظر اسلام چیزی که به خدمات افراد ارزش می دهد عقاید آنهاست. خدا هم به پیامبر اسلام می گوید حتی اگر تو هم برای برخی از افراد طلب آمرزش کنی سودی به حال آنها نخواهد داشت.
یک دسته هم کسانی هستند که با یاد کردن از او قصد عقده گشایی نسبت به نظام را دارند.
افرادی هم هستند که تصاویر بوسه پدرانشان بر دستان پهلوی موجود است تجلیل اینها از حسن حاتمی کاملا طبیعی است.
گروهی هم دچار عقده های شخصی، خانوادگی و اجتماعی بودند. یا خانواده آشفته ای داشتند یا کمبود شهرت و دیده شدن داشتند اما حسن حاتمی با روش خود آنها را جذب می کرد اینها الان مصیبت زده اند.
یک دسته دیگر کسانی هستند که در زمان حیات او بدون آنکه خوب بشتاسندش از توانایی اش در شعر و شاعری استفاده کردند. یعنی استادشان بود. اینکه حالا از استادشان دفاع کنند اشکالی ندارد اما نباید از دایره انصاف خارج شوند و به حد پرستش از او تجلیل کنند. این کار باعث می شود که دیگران مجبور شوند ناگفته های بیشتری را از او بیان کنند.
پاسخ ها
شهروند کازرون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
نه خیر آقا موافقان وی :1- کسانی هستند که دلشان به حال فرهنگ و سنت های این شهر می سوزد
2- کسانی هستند که معتقدند ملاک زندگی حال افراد است
3- کسانی هستند که مثبت اندیشند نه اینکه عینک بدبینی بر چشم زده باشند
4- کسانی هستند که به دور از رنگ و ریا هستند و آزاد اندیش اند
اما مخالفان چه کسانی هستند : لا اله الا الله . استغفرالله ............. بذار هیچی نگیم
راستی این حدیثی که فرمودید از پیامبر اکرم دقیقا عین حدیث و عربی اش را بنویسید وبگوئید از کدام منبع ذکر نموده اید و از کجا بر شما مشخص شد که منظور خداوند خطاب به پیامبر افرادی مانند این مرحوم بوده اند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
1) اگر شما فقط فکر فرهنگ و سنتهای کازرون بودید باید اگر در میان مخالفانتان هم کسی خدماتی در این زمینه کرده از او هم تقدیر می کردید. مثلا همین آقای فرشته حکمت مقالات زیادی درباره گذشته و فرهنگ کازرون نوشته که ارزش آنها اگر بیشتر از کارهای مرحوم حاتمی نباشد کمتر نیست. اما امثال شماها به فرشته جکمتها فحش می دهید و از حاتمی تجلیل می کنید.
2) اینکه حسن حاتمی نماینده روزنامه رستاخیز بود نشان می دهد که چقدر آزاداندیش بوده!
3) این چیزی که نوشتم حدیث نبود. آیه قرآن بود. سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقين‏: اى رسول تو از خدا براى آنان آمرزش بخواهى يا نخواهى به حالشان يكسان است، خدا هرگز آنها را نمى‏بخشد كه همانا قوم گناهکار را خدا هيچ وقت (به راه سعادت) هدايت نخواهد كرد.
ع مستقل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
2
باسلام بنده مستقلم نسبت به هر گروه وطیف وسلیقه ای ولی نسبت به جمهوری اسلامی عاشقم سعیم براین است مصلحت این نظام مقدس را وانصاف را رعایت کنم اگر درنوشته هاوگفته هایم خلاف آن باشد عیب در فهم وانشاِی من است بنده ازنظر سنی بزرگ تراز همه شما هستم وبیشتراز همه شمااورا می شناسم واز طرح اینگونه مباحث نگرانم منطق انقلاب این نبودهکه با همه مخالفین یکسان برخورد کندوبرخوردقاطع بامحاربین و کسانی داشته که در جاسوسی نقش مهمی داشته اند آن فکرواندیشه ای که قبل ازپیروزی انقلاب این مرحوم مروج آن بوده است امروز بایددرموزه ها پیدایش کرد و شوروی ابر قدرت بلوک شرق ازهم پاشید بزرگترین ایدوئولوگهایش در رد ایدهاشان کتابها نوشته اند امروزشما دنبال چه میگردید ماهم امیدواراریم که این آقا هم موفق به حداقل توبه شده ومشمولغفران الهی گردیه باشد شایدهنوز صدها از شاهدان آن روزها زنده اند بنده هم بعضی ازاین اظهار نظرهاراقبول ندارم طبیعی است وقتی هرکسی هرجوری دفاع کردواغراق گفت ،هرکسی هر جوری پاسخ دهد حتما خانواده محترم حاتمی از این اینگونه وضعیت که پیش آمده راضی نیستندوخوب می دانند که بعضی ازاین کاسه های داغ تراز آش برای خودشان واغراض وحقد وحسادتهای خودشان یقه چاک می کنندواین یکی از مصادیق دوستی نادان است که سنگی درچاه می افکند...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
2
متاسفانه انقلاب و تاریخش را کسانی نوشتند که امروز قدرت را در دست دارند چیزی جز این انتظار نمی رود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
1
روزنامه عصر مردم بعد از درگذشت مرحوم حاتمی در صفحه آخر یکی از شماره هایش دو مقاله را تمجید از او منتشر کرد. جالب این است که بالای این دو مقاله این روایت را از امام سجاد (ع) منتشر کرده است :
علی علیه السلام... از کسانی که مسلمان به دنیا آمده و سپس زندیق شده بودند توبه نمی پذیرفت و می فرمود: ما کسانی را به توبه دعوت می کنیم که دین ما را [بعد از کفر] پذیرفته و سپس از آن برگشته اند اما کسانی را که مسلمان به دنیا آمده اند، به توبه کردن فرا نمی خوانیم.
علاقهمند تاریخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
0
متاسفانه امروزبعضی مدعی بیش از حدخودشان در شهرماانحصارتاریخ درشان خودشان میدانندوهر کسی در قلمرو تاریخ وارد شودمورد تحقیروتهدید قرار می گیرداز همه بدتر بدنبال تحریف تاریخ هم هستندبا آدمهای مسالهدار مصاحبه می کننددیگران را بچه ویا ... و..خطاب میکنند و...
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
0
مدير محترم كازرون نما
عزيز دل چرا تا اين حد پارتي بازي ميكني!
نظر مخالفان آقاي حاتمي رو تمام و كمال و در زيز مطالب مختلف در چند نوبت منتشر ميكني ولي نظر موافقان وي را نه. يا اگه نشر بدين اونقدر سانسورش ميكني كه معني جمله ها از بين ميرود. و حتي به نفع مخالفان ميشود!!
اين كار دور از اخلاق و فرهنگ ژورناليستي است.
اما بقول يكي از دوستان در اين ماجرا دارند از شما سو استفاده ميكنند و راه اندازان كازرون نما هر زمان كه صلاح بدانند خودشان وارد عمل ميشوند.
دوست ديگري ميگفت كه مدير كازرون نما سالها دوست و همفكر آنها بوده و هنوز هم با تمام نظرات آنها موافق است و اين نوعي خوش خياليست كه گمان كنيم ايشان نوعي ديگر نگاه و برخورد كنند.
بهر حال شما فرد محترمي هستيد. نگذاريد از شما سو استفاده كنند...
مدیر پایگاه
دوست عزیز سلام
شرط اول قضاوت منصفانه در مورد یک مساله، داشتن اطلاع کامل و مستند پیرامون آن موضوع است. و شما مادامی که اطلاعی از تعداد نظرات موافق یا مخالف ذیل یک مطلب نداشته باشید، از کجا قضاوت میکنید که پارتی بازی شده و نظری منتشر نمی شود؟
ضمن اینکه مشخص است شما کل نظرات ذیل مطالب مرتبط با این موضوع را هم البته مطالعه نکرده اید و گرنه تعداد زیادی نظر موافق دست نخورده هم می دیدید. 
با این حال دوست عزیز، تا کنون از تعداد زیاد نظراتی که ذیل مطالب مختلف مرتبط با این موضوع ارسال شده، تنها 3 نظر که هرسه هم توسط یک نفر نوشته شده منتشر نگردیده که دلیل آنهم  کنایه به نویسنده مطلب و نام بردن از افرادی و نسبت اتهاماتی به آنها بوده که اثبات نشده و کلا ربطی به دفاع از مرحوم آقای حاتمی نداشته و بیشتر مخالفت با یکی از نویسندگان مطالب درج شده بوده است.
در خصوص انتشار یک نظر به دفعات ذیل چند مطلب هم باید عرض کنم که از نظر فنی در سایت این امکان و ویژگی وجود ندارد که من بتوانم یک نظر را ذیل مطالب مختلف منتشر کنم. اگر هم چنین موردی که شما میگویید باشد، شخص نظر دهنده خود یک نظر را در ذیل مطالب مختلف درج کرده و ما تنها نظرات تکراری ذیل یک نظر را حذف کرده و تنها یکی را منتشر می کنیم که البته گاهی اگر این تکرار پشت سر هم نباشد، به دلیل حجم نظرات و حافظه ناقص بنده، ممکن است یکی - دو مورد هم از دست ما به قول معروف در برود. ولی دوست عزیز منصفانه نیست که کم کاری و بی حالی و حمله و کنایه و بعضا فحاشی به نویسندگان مطالب مخالف به جای پاسخ مستدل به آنها توسط موافقان مرحوم حاتمی و پرکاری و و تلاش مخالفان وی را به پای بنده بگذارید. خوب وقتی تعداد نظرات موافق ارسال شده کم است بنده چه کار باید بکنم؟ توقع دارید بنده بنشینم نظر موافق بنویسم و خلق کنم و منتشر کنم؟
در مورد سوء استفاده از بنده و بازیچه قرار دادن من و ... بنده یک بار به نقل قول آن دوست در ذیل یکی از مطالب پاسخ دادم و بنده ظاهر و باطن همین هستم و از اول هم همین بوده ام و از نظر خودم شخصیت مستقلی هستم و به دنبال اثبات خودم به هیچ تفکر و جریانی هم نیستم و چه در مورد مرحوم حسن حاتمی و چه موارد دیگر که در این سایت منتشر می گردد، تنها به نشر دیدگاه های مختلف فکر می کنم و از روز اول بدون در نظر گرفتن موضع و نظر خودم، مطالب را منتشر کرده ام. بنده هم هرچقدر تلاش کنم، نمیتوانم نظر کسانی را که مطابق میل خود و نه عقل خود در مورد من قضاوت می کنند برگردانم و خداوند به ذات امور آگاه تر است
شاد باشید
علی بحرانی - مدیر کازرون نما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
درود بر آقای بحرانی
چند واقعیت را بیان کردید
یکی اینکه ادبیات افرادی که از حاتمی دفاع می کنند ... است. نکته دیگر اینکه هر کدامشان چندین نظر را می نویسند و...
خدا نکند این ... قدرتی به دستشان برسد آن وقت با مخالفانشان چه خواهند کرد؟!
امتیاز کازرون نما این است که بر خلاف رسانه های دیگر نظرات مختلف را منتشر می کند. بخاطر همین هم هست که همه به آن رجوع می کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
1
3
دیگه به این بحث ها خاتمه بدهید و برای شادی آن مرحوم دعا کنید و برای هدایت شدن دریاب ها و فرشته حکمت ها دعا کنید .
شهروند کازرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
1
0
ناشناس محترم
برای آشنایی با چند اثر این نویسنده نیاز به تیکه پرانی و استفاده از الفاظ بی ادبانه نیست ، میتونید اگه اطلاه از آثار ایشان ندارید محترمانه اظهار نظر نکنید

اهل ادب و فرهنگ کازرون از این گونه الفاظ به دور هستند و مودبانه در مباحثه باهم دیگر حرف میزنند
جمعي از متدينين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
1
3
کسانی که بر ضد و عليه زنده ياد آقاي حاتمي صحبت کرده اند از چند دسته خارج نیستند:
یک دسته کسانی هستند که كاملا تفكرات آنها با تفكر داعش يكي است. مثلاً می گویند هركه بغير از تفكر ما فكر كند يا قدم بردارد بايد نيست و نابود شود. آنها خود را بر حق و عين اسلام ميدانند. اما اين دسته كاملا مخالف فرهنگ و تمدن هم هستند و اعتقاد دارند كه قلم و قدمي كه در راه فرهنگ برداشته شود را بايد شكست و از بين برد. بايد به اين دسته گفت كه وقتي امام جمعه كازرون كه نماينده مقام معظم رهبري هستند و اطرافيان وي به ديدن آقاي حاتمي ميروند و در مراسم وي شركت ميكنند و هفته نامه سلمان شعر استاد را چاپ ميكنند و درباره آن ملاقات قلم فرسايي ميكند شماها چكاره هستيد... وقتي دادگاه انقلاب حكم برائت وي را ميدهد شماها چكاره هستيد...
یک دسته هم کسانی هستند كه با كوچك شمردن اقدامات فرهنگي و مبارزاتي آقاي حاتمي عقده گشایی ميكنند و چون خودشان در راه اعتلاي فرهنگ ناتوان و كم توان بوده و هستند و نيز چون سابقه اي از مبارزه برعليه رژيم شاه ندارند ميخواهند اقدامات بزرگ وي را كوچك و خرد جلوه دهند.
افرادی هم هستند كه در اين راه بازيچه دست عده اي از دسته ي اول و دوم شده اند و نگاه به دهان آنها كرده و چون از خود شخصيت و اعتباري ندارند و دسته اول و دوم را مقتداي خود ميدانند، براي خوشآيند آنها از آقاي حسن حاتمی بدگويي ميكنند كه کاملا طبیعی است.
گروهی هم بيمارند و دچار نوعي ساديسم هستند یا خانواده اي آشفته داشته و دارند. یا دچار بحران شخصيت هستند. اينها از بزرگي و مورد علاقه مردم بودن آقاي حسن حاتمي مصیبت زده اند.
یک دسته دیگر هم کسانی هستند که با وجود اصرارهايشان آقاي حاتمي هيچ گاه براي آنها مديحه سرايي نكرد و از آنها و اطرافيانشان تعريف و تمجيد نكرد. هيچگاه پيش آنها سر خم نكرد و هميشه با شرافت زيست.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
1
1
باسلام خدمت جناب اقای دریاب عزیز

خدمت شماعرض کنم که هیتلرهم ضدمارکسیست بودومیگفت خداباماست.امادرهرکوی وبرزنی هیتلررواکنون یک جنایتکار ومتظاهروفریب کارمیشناسند.امروزهیتلری که میگفت ضدمارکسیستم وخداباماست ازمنفورترین انسان هادربین مردم شناخته میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
هرچه جلوتر می رود میزان تعلق طرفداران حاتمی به دین بیشتر آشکار می شود.
مصلح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
1
1
همه این چیزهائی که بعنوان متدینین و...کار شمل چند نفر...است آقای حاتمی انشائ الله برحمت خدا رفت این شماهستید با همه آن اوصافی که برای دیگران ساختید باآن مدح وثناهای اغراق ونادرست ودفاع زشت که سبب پرونده خوانی آن که دستش ازاین دنیاکوتاه شده است ،شدهاید هرچه او بهره بردید نوش جانتان بیش از این باعث رسوائی نشوید اگر مردیدواهل منطق وصداقت مستندگوئی این میدان و این شما مگر ...جناب حجه الاسلام صنعتی دعوت به مناظره تکردند بفرمائیدوقبلا هم بدانیدآیا خانواده محترم حاتمی این دوستی خاله خرسی را به شما میدهند که اغراض شخصی خوتان وعقده گشائیتان باین بهانه انجام دهید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
1
اگر مایلید تا با ذکر دلیل اسم بیاوریم که در طرفداران حاتمی چه کسانی خانواده آشفته ای دارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
2
می شود اسم کسانی که پدرانشان بر دست شاه بوسه زده اند و الان برای حاتمی اعلامیه می دهند و سینه چاکی می کنند را ذکر کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
2
جناب آقای دریاب
:بنده حدود 45سال با ایشان و از کودکی با شریک ایشان در آن کتابفروشی ارتباط بسیار نزدیک داشتم و زمینه هم برای انحراف به تعبیر شما در من فراهم بود زیرا هم سن اقتضا داشت و هم با حسن حاتمی و شریک ایشان ارتباط مستقیم داشتم .خداوکیلی در نبود خدا و یا گرایش به سمت کمونیست و این چیزهایی که شما و همفکرانتان مانند اسیاب شاکر خرد می کنید و به بیرون پرتاب می کنید نمی زدند شما از بک کفن که در سید محمد نوربخش خاک است چه می خواهید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کلاهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
3
من هم میتوانم به عنوان یک ناشناس ادعا کنم که حدود 50 سال با آن مرحوم آشنا بودم و بخاطر او از دین و دیانت جدا شدم. کنتور که نمی اندازد.
مستوفی الممالک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
0
1
دایگان دلسوز تر از مادر

یکی جواب این شهروند کازرونی بنده خدا بده
که به آثار مرحوم حاتمی نیاز داره
چرا بی خود دعوا شخصی میکنید
مستقل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
0
1
اولا ما که همه رفقا وشرکا ودست پروردگان ایشان می شناسیم وامروز که دیگرآن فکر وایده سالهاست که شکست خورده واز هم پاشیده شده است انکار کردن که هنر نیست در عین حالی هر مسلمانی خوشحال می شود که یک نفر براه بیاید وبا خداشود ولی مشکل همین جاست که بجای تنبه پیداکردن واعتراف و طلب بخشش از خداوندمتعال که همه اینها بین خود وخداست ولی انکار کردن و تهمت به دیگران که هیچ مشکلی نبوده است وهمه اش تهمت زده اند این نارواست حال اگرراست می گوئی که شریکش بوده ای انصافا بکو شما مذهبی ومتدین وانقلابی بوده اید شما افکار مارکسیستی تبلیغ وترویج نمی کردیدشما نماینده روزنامه رستاخیز نبوده اید به احترام خانواده های محترم آن کسانی باشما بودند اسم آتهارا نمی بریم ولی خودتان بگویید آن زمان شما چه بودید چه می کردید و
موسی کازرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
0
1
آقای دریاب . شما بهتره بجای نوشتن این ... و پشت سر مرده حرف زدن به فکر اعمال خودتون باشید و بدونید و در دفتر امام جمعه کار مردم رو راه بیندازید و بدونید که اگه امثال شماها دارید نفس می کشید بخاطر شجاعت شهیدان این شهر بوده پس ...نگذارید و ...نکنید.
یوحنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
1
درود وسپاس بر حسن حاتمی "خدا رحمتش کنه "اگه لااقل شرف و وجدان دارید پشت سر مرده حرف بد نزنید "اقایون عزیز مسلمان و غیر مسلمان طلب عفو وبخشش از خدا کن شاید اون فردی که میگی ادم بدی است بهترین ادم در بهشت باشد از نظر خداوند
متی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
0
0
مارکسیسم (به انگلیسی: Marxism) مکتبی سیاسی و اجتماعی است که توسط کارل مارکس، فیلسوف و انقلابی آلمانی در اواخر قرن نوزدهم ساخته شد. فردریش انگلس نیز از شکل‌دهندگان مهم به اندیشه مارکسیسم بوده‌است و مارکسیست‌ها با اصول کلی اندیشه او نیز موافق هستند.

اساس مارکسیسم آن طور که در «مانیفست کمونیست» (نوشته مارکس و انگلس) بیان شده‌است بر این باور استوار است که تاریخ جوامع تاکنون تاریخ مبارزه طبقاتی بوده‌است و در دنیای حاضر دو طبقه، بورژوازی و پرولتاریا وجود دارند که کشاکش این دو تاریخ را رقم خواهد زد.

میان مارکسیست‌های مختلف، برداشت‌های بسیار متفاوتی از مارکسیسم و تحلیل مسائل جهان با آن موجود است اما موضوعی که تقریباً همه در آن توافق دارند: «واژگونی نظام سرمایه‌داری از طریق انقلاب کارگران و لغو مالکیت خصوصی بر ابزار تولید و لغو کار مزدی و ایجاد جامعه‌ای بی طبقه با مردمی آزاد و برابر و در نتیجه، پایان ازخودبیگانگی انسان» است. (که کمونیست‌ها معتقدند در جهان سرمایه‌داری ناگزیر است)

مارکس و انگلس همانند بقیه سوسیالیست‌ها، تلاش کردند تا به کاپیتالیسم و سیستم‌هایی که در جهت به خدمت گرفتن کارگران پایه ریزی شده بودند خاتمه دهند. در حالی که سوسیالیست‌ها در آغاز راه به دنبال اصلاحات اجتماعی بلند مدت بودند، مارکس و انگلس معتقد بودند که انقلاب اجتناب‌ناپذیر بوده و تنها مسیر ممکن به سوی سوسیالیسم و کمونیزم است.

محتویات [نهفتن]
۱ اساس نظریه
۲ پیش‌بینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
۳ احزاب و سازمانهای مارکسیست در ایران
۴ منابع
اساس نظریه[ویرایش]
مطابق نظرات مارکسیست‌ها در مورد کمونیسم، مهم‌ترین ویژگی زندگی انسان‌ها در یک جامعه طبقاتی از خود بیگانگی است و کمونیسم به این دلیل که آزادی انسان‌ها را به طور کامل به رسمیت می‌شناسد مکتبی مطلوب است. مارکس مطابق نظر گئورگ ویلهلم فردریش هگل آزادی را فراتر از حذف محدودیت‌ها و عملی با محتوای اخلاقی می‌داند. آنها اعتقاد دارند که کمونیسم به مردم اجازه می‌دهد که هر کاری را که دوست دارند انجام دهند اما در عین حال مردم را در شرایطی قرار می‌دهند که نیاز به خدمت گرفتن همنوعشان را احساس نمی‌کنند. در حالی که هگل اعتقاد دارد که با پرده برداشتن از این نوع زندگی اخلاقی به حیطه افکار انسان‌ها می‌رسیم، مارکس کمونیسم را نشأت گرفته از مادیات و به خصوص رشد ابزارهای تولید می‌داند.

مارکسیسم اعلام می‌کند که تضاد طبقاتی و جنگجویی انقلابی در نهایت به پیروزی پرولتاریا (طبقه کارگر) و تشکیل جامعه‌ای می‌انجامد که در آن مالکیت خصوصی برچیده شده و ابزارهای تولید و اموال به جامعه تعلق دارد. مارکس در مورد زندگی در جامعه کمونیستی سخن زیادی نمی‌گوید و تنها به دادن شمای کلی جامعه کمونیسم اکتفا می‌کند. واضح است که در چنین جامعه‌ای برای پروژه‌های قابل اجرا توسط بشر محدودیت اندکی وجود دارد. جنبش کمونیسم در شعار اصلی خود، مکتبش را جهانی معرفی می‌کند که در آن هر فرد مطابق توانایی‌هایش تولید می‌کند و مطابق نیازهایش دریافت می‌کند. «ایدئولوژی آلمانی» (۱۸۴۵) یکی از اندک نوشته‌های مارکس در مورد آینده کمونیسم است:

«در جامعه کمونیستی، که دایره آزادی هر فرد بیش از همیشه‌است و وی می‌تواند در رشته مورد علاقه به موفقیت دست پیدا کند، جامعه فرایند تولید را کنترل می‌کند و بنابراین فردی مثل من می‌تواند امروز کاری انجام دهدو فردا کار دیگری، صبح شکار کند، بعدازظهر ماهیگیری کند، شب گله را به چرا ببرد، بعد از شام هم به انتقاد بپردازد، همان چیزی که در ذهنش است را اجرا کند بدون آنکه شکارچی، ماهیگیر، چوپان یا نقاد باشد.» "[۱] دیدگاه نهایی مارکس افزودن این دیدگاه به یک نظریه علمی در مورد نحوه حرکت جامعه در یک مسیر قانون – مدار به سمت کمونیسم و با کمی کشمکش، یک نظریه سیاسی، در مورد لزوم استفاده از یک جنبش انقلابی برای رسیدن به هدف است.

در انتهای قرن نوزدهم دو کلمه «سوسیالیسم» و «کمونیسم» در معنای واحدی به کار می‌رفتند. با این وجود، مارکس و انگلس استدلال کردند که کمونیسم در یک فرایند تک مرحله‌ای از دل کاپیتالیسم بیرون نمی‌آید و باید از «فاز اولیه‌ای» عبور کند که در آن مالک اغلب کالاهای تولیدی جامعه‌است اما در عین حال هنوز ردپایی از تضاد طبقاتی دیده می‌شود. «فاز اول» راه را برای رسیدن به «فاز بالاتر» هموار می‌کند که در این فاز تضاد طبقاتی برچیده شده و نیاز به دولت حس نمی‌شود. لنین بارها از اصطلاح «سوسیالیسم» برای اشاره به «مفهوم فاز اول» کمونیسم که توسط مارکس و انگلس ارائه شد استفاده کرد و «کمونیسم» را «فاز بالاتر» کمونیسم مارکس و انگلس می‌دانست. مطالبی که عنوان شد و آنچه لنین گفت راه را برای تشکیل حزب‌های کمونیستی در قرن بیستم هموار کرد. بعدها نویسندگانی چون لوئیس آلتوسر و نیکوس پولانزاس دیدگاه مارکس را اصلاح کردند و در فرایند رشد جوامع، مرکزیتی را برای دولت قائل شدند، با این استدلال که برای رسیدن به کمونیسم کامل، سوسیالیسم می‌بایست یک مرحله گذر طولانی مدت را طی کند.

برخی از هم عصران مارکس، مانند میخائیل باکونین همین تفکرات را مطرح کردند با این تفاوت که در مورد نحوه رسیدن به یک جامعه هماهنگ در غیاب طبقات اجتماعی نظر دیگری داشتند. همواره در جنبش کارگری بین کمونیست‌ها و آنارشیست‌ها شکافی وجود داشته‌است. آنارشیست‌ها مخالف هر سازمان سلسله مراتبی دولت هستند. در میان آنها کمونیست‌های آنارشیست مانند پیتر کروپوتکین از گذر ناگهانی به جامعه بدون سطوح طبقاتی تحت اقتصاد هدیه‌ای سخن می‌گویند در حالی که اتحادیه گرایان آنارشیست اعتقاد دارند که اتحادیه‌های کارگری برخلاف احزاب کمونیست سازمان‌هایی هستند که در ایجاد تغییرات در جامعه نقش دارند.

پیش‌بینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران[ویرایش]
،، برهمه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست، چرا که مکتبی است مادی و با مادیت نمیتوان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت که اساسی ترین درد جامعه بشری در غرب و شرق است، بدر آورد. ،،[۲]

احزاب و سازمانهای مارکسیست در ایران[ویرایش]
حزب کمونیست ایران (دهه ۱۹۲۰)
حزب کمونیست کارگری ایران
حزب کمونیست ایران
حزب کمونیست ایران (مارکسیست-لنینیست-مائوئیست)
اتحاد سوسیالیستی کارگری
منابع[ویرایش]
پرش به بالا ↑ Karl Marx, (1845). The German Ideology, Marx-Engels Institute, Moscow. ISBN 1-57392-258-7. Sources available at [۱]
پرش به بالا ↑ جریان شناسی سیاسی ایران معاصر، پژوهشکده تحقیقات اسلامی، مولف.دکتر آیت‌الله مظفری، صفحه 170،چاپ 1388
[نمایش] ن ب و
یوحنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
0
هنوز دوستت دارم حسن من
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹