پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۱۵۱۶۴
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
به بهانه مرگ حسن حاتمي
بعد از آزاد شدن از زندان اين بار از طريق کتابفروشي و آوردن کتاب‌هاي مارکسيستي کار خود را شروع نمود به قول خود حاتمي هدفش از اين کار تغيير نوع استراتژي بود اين معنا که او ديگر مثل گذشته روي افراد خاصي يا گروه خاصي بطور کلاسيک تبليغ نکرده بلکه با اشاعه کتابهاي مارکسيستي زمينه را براي تبليغ خود يا ديگران فراهم مينمايد
اشاره: متن زير به بهانه مرگ حسن حاتمي، شاعر و نويسنده کازروني بر اساس اسناد مکتوب و شفاهي ـ از جمله مصاحبه‌ي نويسنده با وي ـ نگاشته شده است.

***

حسن حاتمي فرزند جواد در فروردين 1313 در محله چاه‌آبي کازرون متولد شد. تحصيلات ابتدايي و غالب تحصيلات دبيرستاني خود را در کازرون گذراند. سپس به شيراز رفته، در آنجا دوره‌ي ضميمه‌ي دانشسراي مقدماتي را نيز گذراند. پس از آن به کازرون برگشت و از سال 1337 به عنوان معلم در دبيرستان‌هاي اين شهر مشغول به تدريس شد.

حاتمي از نوجواني به شعر و شاعري علاقه داشت و از همان ايام، اشعار خود را براي برخي نشريات ارسال مي‌کرد. او در کنار شعر به تحقيق در فرهنگ عامه نيز علاقه يافت و اولين مقاله خود با عنوان «گردو پر يا پيک» درباره يکي از بازي هاي محلي کازرون را در سال 1334 در حالي که دانش آموزي دبيرستاني بود در مجله فروغ انديشه شيراز منتشر کرد. وي همچنين با برخي از راديوهاي فارسي زبان در خارج از کشور از جمله راديو دهلي ارتباط و همکاري داشت.

حاتمي از نظر سياسي و اجتماعي نيز شخصيتي فعال و اثرگذار بود. او در سال‌هاي پاياني دهه‌ي 20 فعاليت سياسي خود را در جبهه‌ي ملي به عنوان نماينده‌ي دانش‌آموزان و در سازمان جوانان حزب ايران آغاز کرد و پس از کودتاي 28 مرداد 1332 به مدت کوتاهي بازداشت شد.

گرچه فعاليت‌هاي سياسي حسن حاتمي جنبه‌ي ملي داشت اما در اوايل دهه‌ي 40 با آغاز نهضت ديني امام خميني او از جمله شخصيت‌هايي بود که اطراف سيداحمد پيشوا (انقلابي‌ترين روحاني کازرون) حضور ‌يافته، از اين طريق اهداف ملي خويش در مبارزه با رژيم سلطنتي پهلوي را دنبال مي‌کرد. او به دليل همين مبارزات [احتمالاً] از ابتداي سال تحصيلي 1343-1344 به روستايي در چهارمحال و بختياري و سپس به اليگودرز منتقل شد. اما در اين مدت ارتباط خود را با کازرون قطع نکرد و به مناسبت‌هاي مختلف خصوصاً در ايام تعطيلات به وطن خويش برمي‌گشت و فعاليت هاي خود را پي مي‌گرفت.

حاتمي در سال‌هاي دور از کازرون در کنار تدريس، تحصيلات خود را در رشته‌هاي علوم تربيتي و زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه‌هاي تهران و اصفهان ادامه داد و در سال 1348 موفق به اخذ مدرک تحصيلي خود شد و از ابتداي سال تحصيلي 48-49 به کازرون بازگشت و در دبيرستان‌هاي شاپور، شاکر، بهبهاني و... به تدريس ادبيات فارسي و ترويج انديشه‌هاي خويش پرداخت.

در آن ايام تفکرات مارکسيستي به خصوص در ميان قشر دانشگاهي به عنوان علم مبارزه شناخته مي‌شد و ادبيات مبارزين ـ حتي برخي از مبارزين مذهبي ـ به شدت متأثر از انديشه‌هاي مارکس بود. حاتمي اما به عنوان يک شاعرِ مبارزِ ملي‌گرا که با محافل ـ به اصطلاح ـ روشنفکري نيز مرتبط بود در هنگام بازگشت به کازرون مروّج و شيفته‌ي انديشه‌هاي کمونيستي بود. حاتمي تلاش مي‌کرد با شناسايي دانش‌آموزان مستعد آنها را گام به گام از مبارزه با رژيم به سوي انديشه‌هاي ماتريالیستي بکشاند. او براي رسيدن به اين هدف در سال 1350 تصميم به راه‌اندازي يک کتابفروشي گرفت. حاتمي مغازه‌ي غلام‌حسين كرباسي در خيابان شاه (شهداي جنوبي فعلي) را براي راه‌اندازي كتاب‌فروشي‌اش اجاره كرد. كرباسي گرچه در ابتدا از پذيرش اين معامله سر باز مي زد اما پس از مشورت با انقلابيون مذهبي به شرط پذيرش شراكت، مغازه اش را به وي اجاره داد. اين شراکت از يک سو فرصت عرضه‌ي کتاب‌هاي اسلامي و از سوي ديگر زمينه‌ي اطلاع نيروهاي مذهبي از فعاليت‌ مارکسيست‌ها را فراهم مي‌آورد. به هر حال گستره‌ي فعاليت کتاب‌فروشي حاتمي به حدي بود که نه تنها منطقه‌ي کازرون بلکه كتابفروشي‌هاي شهرهاي گناوه، برازجان، خورموج، دير، دهدشت، ياسوج، نورآباد ممسني و فهليان را هم تغذيه مي‌كرد. اين مسأله باعث شد تا انقلابيون مذهبي شهرستان نيز به فکر راه‌اندازي مراکزي براي عرضه‌ي کتاب‌‌هاي اسلامي بيافتند.

از آن طرف جريان‌هاي کمونیستي در خارج از کازرون نیز حَسَن را به عنوان نماينده‌ي خود، به هواداران خويش ـ خصوصاً جوانان غيربومي که براي گذران دوران سربازي به کازرون مي‌آمدند ـ معرفي مي‌کردند.


در سال 1351 اولين مجموعه شعر حاتمي با عنوان «مردي که به خليج پيوست» در حالي منتشر کرد که از تيغ سانسور رژيم در امان نماند. در همان سال او بار ديگر از کازرون به عجب شير و از آنجا به جهرم و ممسني منتقل شد تا اينکه در آذر ماه 1352 به اتهام عضويت در گروهي مسلح متشکل از برخي اعضاي چريك‌هاي فدايي خلق، چريك‌هاي مجاهد و نهضت رهايي‌بخش و... دستگير و روانه‌ي زندان قصر در تهران گرديد. برخي از هم زنداني‌هاي او ضمن اشاره به اطلاعات بالاي وي از انديشه‌هاي مارکسيستي از او به عنوان مرجعي براي گروه‌هاي چپ در زندان ياد مي‌کنند.

حاتمي در سال 1354 از زندان آزاد شده، به کازرون برگشته، به ادامه‌ي تدريس در مدارس و اداره‌ي کتابفروشي‌اش پرداخت. کتابفروشي او در اين مقطع به نمايندگي روزنامه‌ي رستاخيز در کازرون تبديل شد. تصوير او در کنار فرح پهلوی, ظاهراً مربوط به اين مقطع از زندگي اوست.

ساواک در تاريخ 12 دي 1356 در بخشي از گزارش‌هاي خود درباره فعاليت کمونيست‌ها در کازرون مي‌نويسد: «فعاليت افراد کمونيست که از قديم الايام به وسيله حسن حاتمي پايه‌گذاري و شروع شد و افرادي مثل... و عده ديگري در ممسني پرورش داد و ساخت که بالاخره بعد از آزاد شدن از زندان اين بار از طريق کتابفروشي و آوردن کتاب‌هاي مارکسيستي کار خود را شروع نمود به قول خود حاتمي هدفش از اين کار تغيير نوع استراتژي بود باين معنا که او ديگر مثل گذشته روي افراد خاصي يا گروه خاصي بطور کلاسيک تبليغ نکرده بلکه با اشاعه کتابهاي مارکسيستي زمينه را براي تبليغ خود يا ديگران فراهم مينمايد و افراد را حداقل بدبين مي‌نمايد و اينجاست که خود او مطرح نيست او نماينده روزنامه رستاخيز است همچنين فعاليت در انجمن‌هاي شهر و شهرستان هم ميکند اين بطور کلي هدف حسن حاتمي است اما اين هدف بوسيله افراد مذهبي تشخيص داده شده و آنها در مقابل کتابفروشي‌ها[ي] بخرد [خرد] و کتابخانه‌هاي قائم و... را درست کرده‌اند تا افراد را وادار به خواندن کتابهاي مذهبي کنند. در حال حاضر حسن حاتمي بعلت فعاليت همه جانبه و گيرنده افراد مذهبي چه در محيط اجتماعي شهر و چه در مدارس بطور کلي نميتواند هيچ فعاليتي داشته باشد و اگر داشته باشد به علت درگيريها شبانه روزي با افراد مذهبي با عده قليل فعاليت ضدمذهبي دارد و خيلي خيلي کم چيزي از او ديده شده است افراد ديگري مثل... نزد چند نفر روحاني بانفوذ مثل مهاجر و دانشجو رفته و توبه کرده و ديگر چيزي از آنها ديده نشده است و فقط گويا يکي دو نفر خانم هستند که در سر کلاس حرفهايي زده بودند که اينها همه بوسيله افراد مذهبي تهديد شده و آنها متعهد شده‌اند که هيچ‌گونه حرفي بر خلاف مذهب و يا حرفهاي ماترياليستي نزنند و بطور خلاصه ديگر بقول افراد مذهبي کاسه و کوزه‌شان شکسته شده و حرکتي ديده نميشود...»

جريان مارکسيت‌ کازرون در ايام اوج مبارزات انقلابي مردم در دي و بهمن 1357 نيز تلاش کرد با در اختيار گرفتن ميکروفن، خواندن اشعار و برافراشتن پارچه‌نوشته‌ها و تابلوهايي حضور خود را در راهپيمايي‌ها نشان دهد اما نيروهاي مذهبي مانع از تداوم اين قبيل تبليغات چپ‌گرايانه شدند.

چند ماه پس از پيروزي انقلاب، كتاب‌فروشي حاتمي در شب 14 ارديبهشت ماه 1358 به آتش كشيده شد و براي هميشه تعطيل گرديد. او همچنين به علت فعاليت‌هاي مارکسيستي همراه با تعداد ديگري از دبيران دبيرستان‌هاي کازرون در مهر ماه 1359 از آموزش و پرورش پاکسازي و اخراج شد.

در سال 1362 به دنبال افشاي توطئه‌ي حزب توده و دستگيري اعضاي اين حزب، حسن حاتمي نيز در ارديبهشت همان سال دستگير، محاکمه و پس از 8 ماه آزاد شد. او خود مي‌گويد که از اتهام عضويت در اين حزب تبرئه شده است. حاتمي پس از آن، از فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي کنار کشيد.

در سال 1365 نيز کتاب شعرش تجديد چاپ شد. در فاصله‌ي سال‌هاي 1365 تا 1377 تنها مقالاتي از وي در نشرياتي چون آينده، چيستا، کلک، شعر و... منتشر شد. اما در سال 1377 اولين کتاب او در فضاي جمهوري اسلامي با عنوان بازيهاي محلي کازرون نشر يافت. پس از آن به ترتيب کتاب‌هاي محرم در کازرون ـ 1378، کازرون (بروشوري رنگي و دو زبانه در 24 صفحه با عکس‌هاي عليرضا عباسي) ـ 1380، ما بسياريم (مجموعه داستان) ـ 1382، مجموعه مقالات کازرون شناسي ـ 1385، جغرافياي طبيعي کازرون ـ 1385، هزار سال شعر کازرون ـ 1387 و غذاهاي سنتي کازرون ـ 1392 به قلم وي منتشر شد. او در سال هاي اخير در هفته‌نامه‌ي محلي بيشاپور حضوري پررنگ يافت و مدتي مديريت صفحه‌ي ادبيات اين نشريه را عهده‌دار شد.

از وي اسناد و آثار منتشر نشده اي نيز برجاي مانده که مهمترين آنها (از نظر نگارنده) مجموعه مکاتبات او با جلال آل احمد است. اين مجموعه بنا به اعلام برخي نزديکان وي حدود صد نامه را شامل مي شود.

درباره‌ي تقيدهاي ديني و اخلاقي حسن حاتمي مطالبي نقل شده که از قضاوت درباره‌ي آنها خودداري مي‌کنيم.

حاتمي در تاريخ 19 ارديبهشت 1395 در حالی بر اثر بیماری سپسیس (عفونت خونی) از اين جهان رخت بست که جز تأکيد بر مسلمان بودن و علاقه‌ي خويش به اهل‌بيت(ع)، اقدامي در جهت جبران تلاش‌هايي که براي گرايش گروهي از جوانان به انديشه‌هاي مارکسيستي به‌کار برده بود، انجام نداد. او البته سعي کرد با انکار سوابق مارکسيستي خود صورت مسأله را پاک کند! اين انکار به حدي رسيد که در مصاحبه‌اي مدعي شد که تاکنون حتي يک کتاب مارکسيستي را هم مطالعه نکرده است! اين در حالي است که هم اسناد مکتوب و شفاهي خلاف اين ادعا را ثابت مي‌کرد و هم اين‌که مطالعه نکردن حتي يک کتاب‌ مارکس براي افرادي که در دهه‌هاي 40 و 50 به عنوان مبارز انقلابي شناخته مي‌شدند نه تنها حُسن نبود بلکه عيب و ضعفي بزرگ محسوب مي‌شد، خصوصاً آن‌که مدعي، مدير يک کتابفروشي فعال باشد و خود را در زمره‌ي روشنفکران بداند.

حاتمي علاوه بر آنکه در مقطعی از عمر خود به مبارزه سياسي‌ با رژیم پهلوی پرداخت و خدماتي که به ادبيات و ثبت فرهنگ عامه‌ي کازرون داشت، به نگارش داستان‌هاي کوتاهي درباره‌ي شهداي کازرون نیز روي آورد. اين داستان‌ها در سال 1382 در قالب کتابي با عنوان «ما بسياريم» منتشر شد. او همچنين اشعار و سروده‌هايي در وصف جنگ، شهادت و برخي شهداي اين شهر دارد.

نویسنده: رضا صنعتی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
م رم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
1
2
تشكر مي كنم از نوشته نسبتا مفصل شما اما ايكاش از بي مهري ها و اهانت هايي كه طي سال هاي اخير به ايشان روا شد و كمي دورتر اخراج ايشان از اموزش و پرورش به دليل غيبت و عدم حضور در محل كار ان هم تاريخي كه در زندان سا واك بود !!و برخي نكات ديگر هم مي نوشتيد و به خانوا ده و اهل فرهنگ و كلا كازرون و كازرونيان هم يك جمله تسليت مي گفتيد
بشير
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
1
0
آقاي علي بحراني لطفا اعتبارت رو خراب نكن. ما به اعتبار و نگرش شما به اين سايت سر ميزنيم. وگرنه از روزي كه اين سايت راه افتاد تا روزي كه شما مسئولش شدي من و جمعي ار دوستان حتي يك بار هم به اين سايت سر نزديم. چون طرز نگرش گردانندگانش رو ميدونستيم. پس خودت رو بازيچه ي دست يه سري افراد كه از حسن شهرت شما سوء استفاده ميكنن و در مواقع خاص خودشون و نگرش مريضشون رو مطرح ميكنن نكن.
مدیر پایگاه
دوست عزیز سلام.
از حسن اعتماد و محبتی که بنده دارید سپاسگزارم. سایت کازرون نما از بدو راه اندازی، با تلاش مدیران قبلی، همواره تلاش نموده که مشی مستقل و منصفانه ای را در پیش بگیرد؛ و در دوره های قبل هم این روند در کازرون نما انصافا ملموس بوده است.
نظر بنده هم از روز اول قبول این مسئولیت، ایجاد فضایی به دور از تعصب و خطی نگری و اعمال سلیقه برای بیان افکار و اندیشه های مختلف بوده و هست. بنده تا کنون هیچ مطلبی را فقط به خاطر اینکه مورد خوشایند شخص من بوده منتشر نکرده و از انتشار هیچ مطلبی که در چهارچوب مقررات کشور بوده، به دلیل اینکه با نظرات و سلایق من هم خوانی ندارد جلوگیری نکرده ام. 
شما و سایر دوستان عزیز هم می توانید در مورد این مطلب یا هر مطلب منتشر شده دیگری در سایت، نظر و استدلال منطقی خود را چه در تایید و چه در رد موضوع ارسال کنید و بنده بنا بر همان مشی قبلی، منتشر خواهم کرد و کازرون نما آمادگی کامل خود را در این زمینه اعلام می نماید.
مطمئن باشید بنده به هیچ عنوان اجازه نخواهم داد که بازیچه افراد قرار گیرم. آنهم در مواردی که برای رضای خدا کار میکنم و هیچ منفعت مادی و دنیایی برای بنده ندارد.
شاد باشید
علی بحرانی - مدیر کازرون نما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
من کاری به این مقاله و دعواهای شماها ندارم. اما برای بشیر بخاطر این جملاتش متاسفم: «از روزي كه اين سايت راه افتاد تا روزي كه شما مسئولش شدي من و جمعي ار دوستان حتي يك بار هم به اين سايت سر نزديم. چون طرز نگرش گردانندگانش رو ميدونستيم.» آخر چرا به فهم مخاطب توهین میکنید؟! شما وقتی حتی یک بار هم به این سایت سرنزده بودی چطور می دانستی همچین سایتی وجود دارد؟! از کجا طرز تفکر گردانندگانش را می دانستی؟! چطور فهمیدی آقای بحرانی مدیرش شد؟! چرا فکر کردی گردانندگانش عوض شد؟! شما که بخاطر گردانندگان قبلی حاضر نبودی به این سایت سربزنی چرا این مقاله را خواندی؟! اصلا چرا فکر میکنی نخواندن مطالب کسانی که سلیقه شان را نمی پسندی ارزش است؟! فکر نمیکنی نتیجه این روشت، کانالیزه شدن تفکراتت باشد؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
1
1
حاتمی مسلمان ومسلمان زاده بود ولی متملق نبودازنظر مادی هم وضع مالیش خوب بود نیاز نداشت که چاپلوسی کند پاکسازی که شدتقیدش به دین بهصورت نگارش متون مذهبی زندگینامه شهدا نشان داد ایکاش خیلی ازافرادی که ادعا دارند به اندازه حاتمی به فرهنگ دینی وشهیدان ادای دین می کردند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
1
خیلی از افراد بایه اعزام چند روزه به جبهه برای خود چه امتیازاتی که کسب کردند ولی حاتمی باانکه چندین سال زندانی سیاسی دررژیم پهلوی بود ودر این راه سلامتی خودراازدست دادولی نه تمنای امتیاز ازادگی کرد ونه جانبازی درحالی کهاز نظر قانون هردو امتیاز جانبازی وازادگی به اوتعلق می گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
امتیاز آزادگی و جانبازی مخصوص مبارزانی است که با گرایش اسلامی مبارزه می کردند نه مارکسیستها
کازرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
0
جناب آقای صنعتی انشالله پس از 120 سال شما هم خواهید مرد و مردم ومطبوعات واهل قلم قضاوت شان را درمورد شما خواهند کرد و تعداد کسانی هم که در تشییع جنازه حضرتعالی شرکت خواهند کرد قابل شمارش و مشاهده ومقایسه با تشییع جنازه مرحوم حاتمی خواهد بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
1
عنوان مقاله "به بهانه مرگ حسن حاتمی" را میشد به بهانه درگذشت حسن حاتمی نوشت مگر اینکه لیاقتش همان مرگ بوده باشد.
کامیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
0
مثل اینکه باز معلوم الحالها پاشون به کازرون نما باز شده.
علی بحرانی همان طور که اون آقا گفتن نذار ازت سوء استفاده کنن و از وجهه و اعتبار تو برای خودشون و افکار ... مخاطب جذب کنن.
اینا قبلنا نشون دادن که پیرو چه مکتبی هستند...
تو خودت رو خراب نکن
یوحنا
|
United States
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
1
به نظرمن مرحوم حاتمی انسان پاک باتقوا وخوبی بود روحش شاد ویادش گرامی
تهرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
0
حسن حاتمی بزرگتر از آن است که تازه بدوران رسیده ها در موردش قلم فرسایی کنند. طول عمر بعضی از دوستان به اندازه زندان ، شکنجه و تبعید آن بزرگ مرد نمیشود . روزی که ایشان مبارزه را شروع نمود ، خیلی ها که امروز برای خودشان بقول معروف کسی شده اند هنوز متولد نشده بودند . او هیچ وقت برای زحماتی که کشیده بود از کسی انتظاری نداشت ، و در مرامش سوء استفاده کردن نبود. خیلی خیلی بزرگتر از عوالم مادی بود. هیج وقت بفکر منافع شخصی نبود . حتی نزدیکان ایشان هم آنطور که باید ایشان را نشناختند چه رسد به کسی که شاید چند بار با ایشان هم صحبت شده باشد . البته ما عادتمان است که وقتی گوهر ارزشمندی را از دست دادیم قدر آن را بدانیم
اگر بخواهیم از حسن حاتمی چیزی به اختصار بگوییم آن است که او در فکر بسط و توسعه ی مرام انسانیت بود . روحش شاد و قرین رحمت الهی باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
0
جناب صنعتی نمی دانم شما از این تخریب ها چه چیزی نصیبتان می شود. با زنده ها که چه کارها نکردید دیگه با این زنده یاد که دستش از دنیا کوتاه است چرا این کار می کنید. تاریخ به مرور زمان همه چیز را نشان میدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
چی شما ها رو این قدر عصبانی کرده؟ این بنده خدا که گفته هر چی نوشتم بر اساس اسناد و مدارکه. چرا ناراحت می شید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
0
حسن حاتمی یک انسان ساده زیست مسلمان انقلابی بود. خدایش بیامرزد
هادی صحرابان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
1
0
باسلام خدمت جناب آقای صنعتی
بسیار زیبا و مستدل و متقن نوشته اید.
یک دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
0
حاتمی مردی ساده ، بی آلایش ، بدون کبر وغرور با گذشت ، با مرام ، مردم دوست ، رفیق و صمیمی ، مردمی ، خاکی ،آگاه ، دانشمند ، صبور و.......در یک کلام یک انسان کامل و بی نظیر بود که متاسفانه قدرش را ندانستیم
روحش شاد و در آرامش
حامد
|
Netherlands
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
1
1
با تشکر از جناب صنعتی
خبر فوت آقای حاتمی را ابتدا مثل دیگر اخبار شهر شما از سر کنجکاوی و یا شاید علاقه ای که با چند سال حضور در کازرون به آن منطقه پیدا کرده بودم خواندم ..... ولی در ادامه از نوع ادبیات و نگارش و مفهوم اظهار نظر برخی خوانندگان و حتی تیتر برخی روزنامه و خبر گزاری ها به شدت متعجب شدم که چگونه زمانی که هنوز دهها و حتی هزاران نفر از مردم کازرون در قید حیات و شاهد زنده هستند چگونه واقعیت ها قلب شده و چه مغلطه هایی رخ میدهد ..... هیچگاه فکر نمیکردم در یک شهر مذهبی مثل کازرون با آن افتخارات بزرگ در انقلاب اسلامی ...... امروز بحث باشد که ایشان مارکسیست بوده یا خیر و فراتر از آن خواننده ای او را با تقوا بخواند ....... و متعجب شدم خدمات ایشان به رژیم قبل در نمایندگی روزنامه آیندگان /که معروف بود با سرمایه گذاری مستقیم اسرائیل در ایران چاپ میشود / و پس از آن با نمایندگی روزنامه سراسر وابسته به دربار شاهنشاهی رستاخیز چگونه از ذهن مردم کازرون پاک شده است ..... و متعجب تر شدم که انقلابیون رشید آن شهر بزرگ کجا هستند که میدان اینگونه برای پاک کردن واقعیت ها خالی شده است...... ....... آنقدر خاطره از رشادت مردم مذهبی و انقلابی کازرون در ذهن دارم که هنوز در بهت بحث های درگذشت نامبرده و جای خالی آن مردان رشید میباشم ....... خودم را متقاعد کرده ام آنقدر برخی سخن ها اغراق آمیز و بی ربط است که نیاز به پاسخ ندیده اند ...... به هر حال در میان این اوضاع و احوال نوشته جنابعالی به واقعیت عملی ایشان نزدیکتر بود هر چند به بعضی اضلاع نامبرده اصلا پرداخته نشده بود / که شاید بعد از فوت اشاره به مواردی دیگر بی معنی می نماید / ولی بنظر میرسد شما نیز با احتیاط خاصی که منشاء آن برای اینجانب گنگ است اقدام به نگارش نموده اید ، حتی در تیتر انتخابی برای مقاله....... به هر حال جای تشکر دارد که جنابعالی اثری نزدیک تر به واقعیت از خود بجا گذاشته اید . موفق باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
1
0
سلام با توضیحات جناب آقای صنعتی چند سئوال برایم هنوز بی پاسخ مانده بود که جواب گرفتم متشکرم سئوالاتم اینها بودند.
1- چرا مردمی که در اول انقلاب نسبت به رفتار و فعالیتهای ضد انقلاب حساسیت داشتند و نسبت به اسلام تعصب فقط مشروب فروشی عذرا کلیمی و کتابفروشی حاتمی را آتش زدند و موجب بسته شدن آن دو برای همیشه شد؟
2-اگر حاتمی مبلغ اسلام بود چرا در کتاب محرم در کازرون از شعارهای کوبنده و انقلابی مردم سخن نگفت و خرافات عوام و فولکورهای بی محتوا را بعنوان نماد عاشورای کازرون بزرگ نمائی کرد؟ که بنظر می رسد برای تلافی ضربه ای که از مسلمانان خورده باشد
3- اندیشه مارکسیستی در دو گروه یکی سیاسی کاران و دیگری چریکهای مسلح قبل از انقلاب خود نمائی می کرد علی رغم ادعای مبارزه چرا نمایندگی روزنامه رستاخیز را پذیرفت ؟ که این هم بعلت مبارزه ضد رژیم نبودن و فقط مخالف سیاسی بودن باشد و "هدف وسیله را توجیه می کند" که شعار اصلی معتقدان به اندیشه مارکسیستی می باشد بوده است چون فزصت نیست دیگر سئوالات پاسخ گرفته را برای وقتی دیگر واگذار می نمایم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
1
1
چند سئوال به بهانه مرگ آقای حسن حاتمی از کسانی که مدعی شناخت اندیشه ایشان هستند و او را خادم اسلام می دانند.
1- چرا مردم کازرون در انقلاب مشروب فروشی عذرا را به آتش کشیدند واجازه فروش مشروب بصورت رسمی ندادند
2- چرا علی رغم وجود کتابفروشی های متعدد فقط کتابفروشی حاتمی را آتش زدند و اجازه فعالیت مجدد ندادند
3- چرا دانش آموزان اسلامی دبیرستانها علیرغم وجود صدها دبیر و مدرس در دبیرستانهای شهر اخراج چند دبیر از جمله در رأس آنهاحاتمی راخواستار شدند و اجازه ورود آنها را به کلاس ندادند که آموزش و پرورش انقلاب اخراج آنها را تأیید نمود.
3- چرا در بین ده ها دبیر و نویسنده حاتمی به مروج اندیشه کمونیستی شهرت پیدا کرده
4- چرا باید وقتی که حزب توده در سال 62 درکشور به جرم خیانت منحل می گردد حاتمی اولین کسی باشد که برای مدت زیادی دستگیر و به همین جرم باز داشت گردد اگر نتوانند مجرم بودن او را اثبات کنند و مشروط آزاد گردد ولی دیگری در این راستا متهم نمی شود و او بعنوان متهم به کمونیستی باز داشت می شود
5- یک فعال سیاسی بخصوص مارکسیست چون معتقد است که "هدف وسیله را توجیه می کند" از هر ابزاری برای نجات خود و جلب افراد استفاده می نماید آیا سمپاتهای او در حقیقت افرادی نیستند که از این پیچیدگیها برخوردار نیستند وگفته های فریبکارانه اورا باور کرده اند
6- اگر او یک نفر است و می گوید من مسلمانم ده ه ها نفر که قبل از انقلاب او را می شناختند شهادت به کمونیستی او می دهند چرا شهادت پذیرفته نمی شود
7- اگر من پذیرفتم که کمونیست بودم و توبه کردم باید حاضر باشم ضمن توبه در صدد جبران خطاهای گذشته خود باشم و تلاش برای برگرداندن منحرف شده گان اندیشه خویش باشم نه کتمان باور خود
و ده ها سئوال دیگر که اگر کازرون نما بخود جرأت طرح این ها را داد شاید فرصت برای طرح بقیه هم فراهم سازد
پاسخ ها
اکبر
| Germany |
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
لازم به توضیح است که در جواب سئوال شما عرض کنم که کتابفروشی حنسن حاتمی اولین و تنها کتابفروشی کازرون نبود که آتش زده شد بلکه کتابفروشی هوشداران در خیابان ششم بهمن سابق هم از دست گروهی بفرماندگی آقای ... شهردار وقت غارت شد و ما با زحمت زیاد جلو آتش زدنش را گرفتیم ولی کل مغازه به ویرانه ای تبدیل شد و همه کازرونیهای قدیم میدانند که آقای هوشداران خودش مداح شبهای تاسوعا و عاشورا بود و انسان مردمدار و خیری بود بعد از این تخریب بطرف قنادی ... و منزل حاج موسی ... حرکت کردند با شعار مرگ بر ... و مرگ بر حاج موسی که وسط راه پشیمان شده که به روز بعد موکول شد دلیل این حملات شرکت کردن پسر ... و نوه حاج موسی در متینگ چریکهای فدائی بود. ختم کلام اینکه این تهمت زدنها بقول ما کازرونیها نوعی روکم کردن بود و احتیاج به دلیل و مدرکی نداشت و متاسفانه با تحریکات عده ای بخصوص ما هرروز شاهد این چیزها بودیم و فقط کافی بود یک اختلاف قدیمی بین گروهی با گروه دیگر به این جریانات منجر شود که حسن حاتمی هم بدلایلی مستثنی از این روکم کنی ها نبود .
رضا صنعتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
1
3
با سلام
بنده مدتی صبر کردم تا اگر کسی استدلالی در نقد این مقاله دارد بنگارد اما دریغ از یک کلام مستند. حتی آنها که با عصبانیت نظراتی را نگاشتند نگفتند که کدام قسمت این مقاله آنها را عصبانی کرده است.
یک نفر به راحتی می تواند با اسامی مختلف در ساعات دور و نزدیک به هم، نظرات متعددی را پای یک مطلب بنویسد اما بنده آنقدر شجاعت داشتم که اسم خودم را پای مقاله ام بنویسم کاش جماعت عصبانی نیز چنین شحاعتی داشتند.
هفته نامه بیشاپور یک روز پس از مرگ جتاب حاتمی با عنوان مظلوم از وی تجلیل کرد، شاید اگر چنین تجلیلهایی صورت نمیگرفت نیازی به نگارش این مقاله هم (در این مقطع) نبود.
به هر حال بنده از جناب مطهری زاده به عنوان مدیر آن نشریه و فردی که صاحب آثاری در تاریخ شهرستان است، دعوت میکنم تا در کنار یکدیگر پاسخگوی پرسش های کاربران این سایت درباره شخصیت جناب خاتمی باشیم.
بی شک این گفتگو می تواند ابعاد بیشتری از شخصیت جناب حاتمی را به مخاطبان بشناساتد.
صادق ر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
3
1
جناب آقاي مطهري زاده
با سلام
لطفا اگه اين مطالب و كامنت ها رو خونديد، ازتون استدعا دارم كه با كسي دهن به دهن نشويد.
شان و شخصيت و آثار و نوشته هاي شما و ايضا نشريه وزينتون خيلي بالاتر اين است كه خودتون رو با اين جور مسائل درگير كنيد.
كساني كه اين جور پيشنهادها رو به شما ميدن. هدفشون بزرگ كردن خودشون هست. اونا در اجتماع جايگاهي ندارن و فقط و فقط با فرافكني و مبارز طلبيدن ميخواند خودشون رو نشون بدن.
لطفا شما همچون گذشته راه خودتون رو برويد و به تحقيقات و نوشته هاي قابل ستايشتون برسيد.
آقاي حاتمي هم اينقدر بزرگ بودن كه امام جمعه شهر و دور و بريهاش داخل مراسم ختمش شركت كردند و هم در مراسم تشييع و تدفينش... و مردم هم كه ديگه نگو
امام جمعه خودش از موتلفه اي هاي درجه يك هست.
مدیر پایگاه
جناب آقای صادق ر سلام
پیشنهاد نویسنده این مطلب، یک پیشنهاد مودبانه و آزاد اندیشانه جهت جلوگیری از تک صدایی و یک طرفه بودن بحث ارائه شده و واکنشی اینچنین بی ادبانه و توهین آمیز و دور از منطق، سنخیتی با این دعوت ندارد. ضمن اینکه طرفدارانی با چنین دیگاه و منطق و ادبیاتی نیز، با شان هفته نامه بیشاپور و استاد ارجمند جناب آقای مطهری زاده قابل جمع نیست.
علی بحرانی - مدیر کازرون نما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
خوبه ها. اینم یه راه فرار از مناظره هس. یه فرار به جلوی خوب و با حال.
این همه آدم متشخص و صاحب عنوان علمی درباره نظراتشون و مطالبشون مناظره میذارن و بحث می کنن به این چیزایی که گفتی - که جز فرافکنی چیزی نبود- فکر نمی کنن و فقط آقای مطهری هس که ساحت ملوکانشون مورد صدمه واقع میشه؟
از کلامش خنده آمد خلق را...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
0
1
من نمیدانم آیا همسر مرحوم حاتمی که سالها با ایشان زندگی کرده زتده است یا نه ولی او یکی از بهترین کسانی است که می تواند درباره شخصیت وی اظهار نظر کند.
فروتن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
2
خداوند حضرت استاد حسن حاتمی را بیامرزاد. ایشان چندین کتاب ارزشمند دربارۀ تاریخ و ادبیات و فرهنگ کازرون نوشته و از این رو باید حرمت ایشان را نگه داشت. از ملک ادب، داعیه داران همه رفتند/ شو بار سفر بند که یاران همه رفتند
بستگی دارد که انسان از چه منظری به زندگی ایشان بنگرد. این مرحوم را بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب ایران (به خاطر نگارش کتابها و مقالات ارزشمند و همچنین داستانها و اشعار ایشان) می شناختند و در سفر به کازرون و اطراف، مهمان او بودند.
در ضمن اینکه این مقاله هم معرفی نامۀ درخور توجهی از بخشی از زندگی مرحوم حاتمی است (دست مؤلف محترم درد نکند) اما کاش منابع تحقیق هم به صورت کامل ذکر میشد. به هر حال، ما را با تقید دینی و سجایای اخلاقی و رفتار و گذشتۀ آن مرحوم کاری نیست؛ زیرا ان الله سریع الحساب.
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
2
0
سلام آیا به خاطر تعصب محلی باید چشم بر واقعیت بست آیا چون در باره فرهنگ کازرون نوشته است باید سابقه او را نادیده گرفت ترویج کمونیست وبی دینی وفروش کتاب های مسئله دار و به انحراف کشاندن جوانان به بی خدایی گناه بزرگی نیست ؟ پس بکجا چنین شتابان در مدح وثنای مثل او
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
1
0
جناب آقای مطهری زاده خبری ازشان نشد.مگر سنگ حسن حاتمی را به سینه نمی زنی؟مگر یار غارش نبودی؟مگر دبیر صفحه ادبی بیشاپورت نبود؟ پس اگر سندی و حرف مستدلی داری دریغ مدار؟ خاموشی ات مهر تاییدی بر مقاله فوق است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
1
0
کسانی که از مرحوم حاتمی دفاع کردند از چند دسته خارج نیستند.
یک دسته کسانی هستند که اسلامی فکر نمی کنند مثلاً می گویند ما چه کار داریم که او چه عقایدی داشته مهم این است که به فرهنگ کازرون خدمت کرده! طبیعی است اینطور افراد از کسی با سابقه کمونیستی دفاع کنند. در حالی که از نظر اسلام چیزی که به خدمات افراد ارزش می دهد عقاید آنهاست. خدا هم به پیامبر اسلام می گوید حتی اگر تو هم برای برخی از افراد طلب آمرزش کنی سودی به حال آنها نخواهد داشت.
یک دسته هم کسانی هستند که با یاد کردن از او قصد عقده گشایی نسبت به نظام را دارند.
افرادی هم هستند که تصاویر بوسه پدرانشان بر دستان پهلوی موجود است تجلیل اینها از حسن حاتمی کاملا طبیعی است.
گروهی هم دچار عقده های شخصی، خانوادگی و اجتماعی بودند. یا خانواده آشفته ای داشتند یا کمبود شهرت و دیده شدن داشتند اما حسن حاتمی با روش خود آنها را جذب می کرد اینها الان مصیبت زده اند.
یک دسته دیگر کسانی هستند که در زمان حیات او بدون آنکه خوب بشتاسندش از توانایی اش در شعر و شاعری استفاده کردند. یعنی استادشان بود. اینکه حالا از استادشان دفاع کنند اشکالی ندارد اما نباید از دایره انصاف خارج شوند و به حد پرستش از او تجلیل کنند. این کار باعث می شود که دیگران مجبور شوند ناگفته های بیشتری را از او بیان کنند.
جمعي از متدينين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
0
کسانی که بر ضد و عليه زنده ياد آقاي حاتمي صحبت کرده اند از چند دسته خارج نیستند:
یک دسته کسانی هستند که كاملا تفكرات آنها با تفكر داعش يكي است. مثلاً می گویند هركه بغير از تفكر ما فكر كند يا قدم بردارد بايد نيست و نابود شود. آنها خود را بر حق و عين اسلام ميدانند. اما اين دسته كاملا مخالف فرهنگ و تمدن هم هستند و اعتقاد دارند كه قلم و قدمي كه در راه فرهنگ برداشته شود را بايد شكست و از بين برد. بايد به اين دسته گفت كه وقتي امام جمعه كازرون كه نماينده مقام معظم رهبري هستند و اطرافيان وي به ديدن آقاي حاتمي ميروند و در مراسم وي شركت ميكنند و هفته نامه سلمان شعر استاد را چاپ ميكنند و درباره آن ملاقات قلم فرسايي ميكند شماها چكاره هستيد... وقتي دادگاه انقلاب حكم برائت وي را ميدهد شماها چكاره هستيد...
یک دسته هم کسانی هستند كه با كوچك شمردن اقدامات فرهنگي و مبارزاتي آقاي حاتمي عقده گشایی ميكنند و چون خودشان در راه اعتلاي فرهنگ ناتوان و كم توان بوده و هستند و نيز چون سابقه اي از مبارزه برعليه رژيم شاه ندارند ميخواهند اقدامات بزرگ وي را كوچك و خرد جلوه دهند.
افرادی هم هستند كه در اين راه بازيچه دست عده اي از دسته ي اول و دوم شده اند و نگاه به دهان آنها كرده و چون از خود شخصيت و اعتباري ندارند و دسته اول و دوم را مقتداي خود ميدانند، براي خوشآيند آنها از آقاي حسن حاتمی بدگويي ميكنند كه کاملا طبیعی است.
گروهی هم بيمارند و دچار نوعي ساديسم هستند یا خانواده اي آشفته داشته و دارند. یا دچار بحران شخصيت هستند. اينها از بزرگي و مورد علاقه مردم بودن آقاي حسن حاتمي مصیبت زده اند.
یک دسته دیگر هم کسانی هستند که با وجود اصرارهايشان آقاي حاتمي هيچ گاه براي آنها مديحه سرايي نكرد و از آنها و اطرافيانشان تعريف و تمجيد نكرد. هيچگاه پيش آنها سر خم نكرد و هميشه با شرافت زيست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
0
اگر مایلید تا با ذکر دلیل اسم بیاوریم که در طرفداران حاتمی چه کسانی خانواده آشفته ای دارند یا اسم بیاوریم که پدر چه کسانی بر دست شاه بوسه زده اند (عکسهایش هم موجود است) و الان برای حاتمی اعلامیه می دهند و سینه چاکی می کنند.
مصلح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
1
0
اول یک انتقاد از آقای صنعتی مطرح هست که چرا برای کسی که در سالهای اوج انقلاب مردم مسلمان ایران ،مسئول ارگان رسمی حزب رستاخیز شاه درشهرستان کازرون بوده است وحتی گفته می شد با دوستانش شاخه جوانان آن حزب در منزل طبا طبائی را اداره می کردندوبه دست بوسی فرح رفته اند ،مبارز نامیده است ودر همان سالها هم عده ای از مردم متدین وجوانان انقلابی بااو به اتهام ترویج ایدئولژی مارکسیستی وانحرافی مبارزه می کردند هرچه بود گذشت انشائ الله که حد اقل بعد از شکست فاحش کمونیست ئاز هم پاشین شوروی سابق ایشان هم توفیق توبه پیدا کرده باشدو مورد رحمت مغفرت حقتعالی قرار گرفته باشدو این مداح های گزافه گوی ماتم زده ویقه چاک کنی که اورا حافظ مظلوم فرهنگ معرفی می کنند بدانندکه باین سادگی نمی شودتاریخ تحریف کردوبیش از این ماهیت خودشان را نشان ندهندوآن نشریه ایکه انچنین گنده گویهائی را تیتر می کندبداند بااین فرصت طلبیها بیش ازپیش ماهیت فکری وسیاسی وحامیان پشت پرده خود را نشان داد . وابستگان وخویشان مرحوم حاتمی از این نوع دوستیهای ادعائی عده ای که باین بهانه برای خودسینه چاک می کنندوعقده گشائی می نمایندو باعث می شوند که پرونده آن مرحوم هی ورق بخورد وآبرو ریزی بیشتر گردد نگران ناراحتندمثلا همان آقائی که در موقع نماز میت میکروفون دست می گیردوآنهرفهای زیادی را می زند خودش یکی ازمخالفین سرسخت ایشان بوده است بله آنها که اورا می شناستد بهتر می دانندکه به چه علت از این فرصت ها کرده و عقده گشائی می نمایند خلاصه دست برداریدو بیش ازاین خود رارسوا ننمایید
ح د
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
0
0
من خودم نزدک به ده سال با زنده یاد استاد حاتمی دوست ورفت امد به خانه ایشان داشتم وخدایی انسان فرهیخته ای بودند .من از اطلاع رسانی همراه با سند وشواهدهایی که جناب صنعتی منتشر کردن بسیار خوشحالم .چرا که اگر ایشان مطالب را منتشر نمیکردند چه بسا شایعاتی بد تر زبان به زبان میشد .همه ما اخلاق ...... کازرونیهارو بهتر میشناسیم والله صد رحمت به این مطالب اقای صنعتی ...صدتای دیگه هم به این زنده یاد میبسثند.خیام میگن شراب خود بوده.الان بعد سالیان سال دنیا برای شاعر ایرانی همایش برپا میکنند ولی ما ایرانیها میگیم چون مشروب می خورده ادم خوبی نبوده .زنده یاد حاتمی انسان بود وتمام .روحش شاد
اکبر
|
Germany
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
0
1
قبل از هر چیز من برای ایشان از خداوند متعال طلب آمرزش میکنم . ایشان در دوره دبیرستان دبیر ادبیات ما بودند و من چون شنیده بودم که افکار مارکسیستی دارد همیشه در باره ایشان کنجکاو بودم - دهه چهل بود که ساواک او را دستگیر و به تهران منتقل کردند اتفاقا پسرعمه من که یک طلبه ساده بود و ایشان در دفاع مقدس شهید شد با حسن حاتمی همبند بودند وقتی از پسرعمه راجع به این همشهریمان سئوال کردم گفت زمانی که او را بزندان تحویل دادند خیلی غصه دار بود و اصلا غذا نمیخورد که ما کم کم دلداریش دادیم تا پس از چندروز بحال عادی برگشت و شروع به مباحثه با ما و تبلیغ عقاید و نظرات خودش کرد و پس از مدت بیش از یکهفته که دید ما بیدی نیستیم که از این بادها بلرزیم خیلی راحت وضو گرفته و با ما مشغول نمازخواندن شد . ولی یکی از محسنات حسن حاتمی این بود که قلبا عاشق کازرون بود .خدا رحمتش کند
یوحنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
0
هنوز هم دوستت دارم حسن
یوحنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
0
0
هنوز هم دوستت دارم حتی بعد از سالگردت
مهرگان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
پس از یک سال از درگذشت مرحوم حاتمی، مجدداً وارد این صفحه شدم. طلب آمرزش می کنم برای آنکه دستش از این دنیا کوتاه شده است.

چه بسیارند کسانی که سنگ اسلام به سینه میزدند و بعد از رفتن نام نیکی از آنها نیست. و چه بسیارند آنان که خیانت کردند و نامشان تا ابد با لعن و نفرین است.

حداقل خوبی حسن این است که عده ای خوبی او را قبول دارند و برایش طلب غفران و آمرزش می کنند، حتی، حتی اگر بد بوده است و من نمیدانم بد یا خوب بودنش را. اما آنچه که میدانم برای فرهنگ کازرون کار کرده است.

و چه کوتاه فکرند آنان که غفران الهی و توبه را به سخره می گیرند. خدایا ما را عاقبت به خیر بگردان و از گزند شیطان به دور! الهی آمین!

اگر یک یهودی انگلیسی این کتابها را برای کازرون تهیه کرده بود چه به به و چه چه برایش می کردند.

سوال من از آقای صنعتی این است شما که کتاب برای مرحوم هاشمی نوشتید و با وی ملاقات نمودید و در پروفایلتان ارادتتان به آقای احمدی نژاد موجود است این دوگانگی را چطور ارزیابی میکنید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
اون صنعتی که در پروفایلش به احمدی نژاد اظهار ارادت کرده با صنعتی ای که این مقاله را نوشته دوتاست. اگر اول تحقیق می کردی بعد اظهار نظر این اشتباه فاحش را نمی کردی.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹