پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۲۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶

در عجبم که چرا کازرون !!!...

در عجبم که چرا کازرون، شهری که می تواند از سرسبزی و طروات حرف اول را بزند، اینگونه رنجور شده است؟
تقریبا همه بر این نکته واقف هستیم که کاشتن گل و نهال های زینتی ، علاوه بر اینکه می تواند نقش بسزایی در روحیه شهروندان یک شهر داشته باشد، در جهت طراوت هوا و زیبا سازی نیز نقش مهمی ایفا می کند.
ما چه خوشمان و یا چه بدمان آید، در فضای سبز و توسعه ی آن دچار ضعف هستیم. ضعفی که هر از چند گاهی با کاشتن چند نهال نارنج می رود که رفع شود ولی عمق فاجعه اینجاست که درخت نارنج دیگر جوابگو نیست و بر مشکل نیز می افزاید.
درخت نارنج نیاز به آب فراوان و رسیدگی خاص خود دارد. این درخت در دسته ی مرکبات جای دارد و مناسب فضا و معابر شهری نیست، چراکه نه زیبایی خاصی دارد و نه سایه دار است؛ پس لازم است با درختان متناسب با آب و هوای شهرمان جایگزین شوند، زیرا شهرمان به واسطه ی موقعیت جغرافیایی در اقلیم گرم قرار دارد، پس درختان سایه دار و مقاوم به کم آبی اولویت کاشت دارند.
بنده چند روز پیش به یک پرورش دهنده ی گل و درختان زینتی در اصفهان تلفن زدم و از قیمت ها سوال گرفتم.
ایشان اعلام نمود که نهال درختان زینتی از یک هزار تومان تا 20 هزار تومان موجود است، ولی فروش به صورت عمده، حداکثر 14 هزار تومان.
به طور مثال قیمت انواع سرو: 8 تا 12 هزار تومان.
سرو خزنده: نهالی هزار تومان(سروی که با تازگی در تقاطع خیابان فلسطین و توحید کاشته شده است)
بنده نیز با یک حساب ساده به جمع بندی جالبی رسیدم که بد نیست شما هم در جریان باشید.
ما می توانیم سالیانه، 2000 نهال زینتی و سایه دار و هزار نهال سرو خزنده یا یاس زرد بخریم. اگر نهالی به طور متوسط 12 هزار تومان قیمت داشته باشد، 24 میلیون می شود + یک میلیون جهت خرید نهال سرو خزنده که سر جمع 25 میلیون می شود.
اگر این 2 هزار نهال را به فاصله ی 3 متر از هم بکاریم (در بین آنها هم سرو خزنده یا یاس زرد بکاریم)، سالیانه 6 کیلومتر از معابر شهری ما دارای گل و درختان زینتی می شوند.
اگر ما 75 میلیون هم صرف خرید لوله های قطره ایی و هزینه کاشت درختان کنیم، سر جمع 100 میلیون می شود.حالا جالب است بدانید که بودجه ی سال 94 شهرداری کازرون 30 میلیارد تومان است و این یعنی اختصاص سالیانه 0.3 درصد بودجه به امر درخت کاری.
هزینه ی ناچیزی است در مقابل بودجه ی شهرداری ولی ارزش بسیار دارد، چراکه طی یک دهه اگر ما با این برنامه ریزی جلو برویم، کازرون به یکی از سرسبزترین شهرها مبدل خواهد شد. این بدان معناست که با یک تیر، چند نشان می زنیم. شهرمان زیبا، هوا تمیزتر، روحیه ی مردم شاداب تر و موقعیت و اعتبار شهر نیز بهتر می شود.
در ضمن ما می توانیم جهت کاهش هزینه ها، در روز درخت کاری، غرفه هایی از گل و گیاهان زینتی توسط شهرداری محترم راه اندازی کنیم تا مردم از این غرفه ها خرید نمایند و بر روی تپه ها و در معابر شهرمان بکاریم. (البته نیاز است که قبلا شهرداری با کارشناسی گودال هایی را حفر نماید تا مردم بعد از خرید، درختان را در جای مذکور کاشته و آبیاری نمایند.)
باور کنید همه چیز امکان دارد، اما مهمترین موضوع آن است که آیا ما میخواهیم این اتفاق ها رخ دهد یا خیر؟
به نظرم حال کمی به این جانب حق می دهید که چرا در عجبم که کازرون از لحاظ درخت کاری رنجور و دچار ضعف است!!!!

نویسنده: محمد نسیمی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حبيب
|
United States
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
0
واقعا جاي تاسف داره كه چرا مسولين فقط به فكر ... و از همه زيبايي ها غافل شدن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷