پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۵۱۹۲
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
این روزها زیاد از تو می شنویم نمی دانم تو تازه متولد شده ای یا شهر تازه تو را شناخته؟! یک جایی نوشته اند می خواهند برایت شب شعر بگیرند و یکی دیگر تو را دزد شُهرت خطاب کرده! نمی دانم اگر بودی چقدر می خندیدی؟ شاید به اندازه ی تمام خنده های نکرده ی عمرت این بار می خندیدی..

این روزها زیاد از تو می شنویم نمی دانم تو تازه متولد شده ای یا شهر تازه تو را شناخته؟! یک جایی نوشته اند می خواهند برایت شب شعر بگیرند و یکی دیگر تو را دزد شُهرت خطاب کرده! نمی دانم اگر بودی چقدر می خندیدی؟ شاید به اندازه ی تمام خنده های نکرده ی عمرت این بار می خندیدی..

 اوایل دهه هشتاد وقتی داستان هایت را از رادیو جوان–برنامه پاتوق داستان- می شنیدم افسوس می خوردم چرا که فکر می کردم مثل خیلی از هنرمندان و بزرگان دیگر، از کازرون هستی ولی در کازرون نه!..حتی ذره ای به ذهنم خطور نمی کرد که قلمت در همین شهر دارد جوهرش را فدا می کند. قلمی که جز برای این شهر و مردمش ننوشت ولی انگار جوهرش به چشم خیلی ها با بقیه جوهرها فرق می کرد چرا که هیچ گاه صدای قدم های تو را بر روی سِن هیچ سالن فرهنگی ای نشنیدم یا ندیدم که تو را پشت هیچ تریبونی  بیاورند شعری بخوانی از "سرود مردی که به خلیج پیوست" یا داستانی از "ما بسیاریم" یا رونمایی یکی از کتاب هایی که برای آداب و سنن کازرون نوشته ای.. برعکس وقتی بارها و بارها، در جشنواره های مختلف بزرگان فرهنگ و ادب کشور را می دیدم، از تو بسیار می گفتند! گویی فقط غریب شهر خودت بودی..خانه ات شده بود به وسعت شَهرت و شهرت به کوچکی خانه ات. خانه ای که پاتوقی شده بود برای اهالی فرهنگ و ادب. هر کس که وارد می شد فقط با یک کلمه به استقبال او می رفتی.. بخوان!.. و دیگر حرفی جز خواندن داستان و شعر و مقاله باقی نمی گذاشتی.. شیفته ی این ایجاز کلامت بودم، دیالوگ های یک یا دو کلمه ای که درس های بزرگی برای ما داشت. انگار سکوت شده بودی یک رمان بزرگ پر از سکوت که هر چه می خواندمش بیشتر شیفته ی بزرگی حاتم گونه اش می شدم.

حالا دزد شُهرتی پیدا شده و ادعا می کند که تو دزد شُهرت بوده ای! نمی دانم منظورش شهرتی ست که تو را در چارچوب خانه ات حبس کرد؟! – اگر چه حتی دل سنگ دیوارهای خانه ات هم نتوانسته اند مانع نفوذ تو در دل مردم شوند – کدام یک از اینها اگر به جای تو بودند که ناشران خارج از کشور پیشنهاد چاپ کتاب هایشان را می دادند قبول نمی کردند که تو راحت ازین پیشنهادها گذشتی؟! یا باز در جایی دیگر در مورد همین گنجشکک اشی مشی گفته اند مَتلی کازرونی بیش نبوده و تو کاری نکرده ای! شاید در این مورد هم مثل همیشه حق با آنها باشد باید می گذاشتی این متل هم مثل هزاران متل دیگر این شهر کوچک در سینه ی گذشتگانمان به خاک سپرده می شد باید به آن بال نمی دادی که بتواند اوج بگیرد و اینگونه بعد این همه سال وِرد زبان های همه مردم در هر سن و سالی، در هر شهر و روستایی باشد.

این شهر تا همیشه وامدار قلم تو خواهد ماند..

نویسنده: فاطمه عباسپور کازرونی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
محمدرضا پولادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
0
سرکار خانم عباسپور کازرونی
با درود
بسی شادمان شدم از نوشته پرمعنای شما
استاد حسن حاتمی را نه بخاطر دیدگاهش نه بخاطر نوشته هایش که آنهم در اولویت دوم است بلکه بخاطر مرامش بخاطر انسان بودنش برایمان قابل ستایش و تمجیدبوده وخواهد بود.
بگذار مردم قضاوت کنند که چه کسی "دزد شهرت" بوده است .
فرشاد لقمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
0
احسنت. دست شما درد نکند سرکار خانم عباسپور.
دل نوشته‌ی بسیار زیبا و برابر با واقعیتی است.
قلمتان تواناتر باد...
روح استاد حسن حاتمی هم شاد و یادشان گرامی.
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
1
زنده یاد حسن حاتمی حق بسیار بزرگی بر گردن ادبیات و فرهنگ شهر ما دارد . شما که این چنین شیوا دردهای سالیان دراز خانه نشینی ایشان را ترسیم نموده اید کارتان شایسته تحسین و ستایش است
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
1
0
خانم عباسپور! چرا ناشران خارجی پیشنهاد چاپ کتب حاتمی را می دادند؟چرا کتب نویسندگان دیگر را ...
ای کاش درک می کردی جوانان این شهر بخاطر این مرد افکارشان در اوایل دهه شصت به کجا ناآباد رفت و به قولی التقاطی شده و جزو گروهک منافقین شدند و برخی اعدام و برخی آواره عراق و ... .
جگرت برای این ها هم که می توانستند مثل من و شما باشد بسوزد و بگو که این مرد با اینها چه کرد که... .
امیدورام که خدا از تقصیراتش بگذرد
پاسخ ها
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
آقای هادی اول تحقیق کن بعد بنویس . عزیزم اوج فعالیت های حسن حاتمی در دهه 40 وپنجاه بوده و در دهه 60 ایشان هیچگونه فعالیت سیاسی نداشته اند. در ثانی ایشان عقاید مارکسیستی داشته اند و کسانی که شما از آنان با عنوان منافق یاد می کنید اسلامگرایانی بودند با نام مجاهدین خلق که در دهه پنجاه درست نقطه مقابل افکار حسن حاتمی قرار داشتندو کسی به خاطر افکار ایشان اعدام یا به عراق پناهنده نشد
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
آقا هادي شما چند نفر از نوجوون ها رو از راه بدر كردي و با وجود خواهش هاي .... اونا رو با افكار پوسيده و .... از خانه و خانواده و فاميلشون دور كردي.
شما با اين طرز تفكرتون چند نفر رو بدبخت كردي.
بنده خدا ... شدي. اصلا شما سن و سلت به دهه شصت و اتفاقات اون دهه ميخوره.
يه كمي به خودت بيا و توبه كن....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
بعضی از کسانی که به سازمان مجاهدین پیوستند قبلا از مردیدان حاتمی بودند مثلا یکی از برادران ...
کلاهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
0
جالب است که دل باختگان حسن حاتمی چیزی جز شعر گفتن و شاعرانه نوشتن نمی دانند.
ای کاش مردی در میان آنها بود که از سوابق حاتمی با اسم و رسم خود دفاع می کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
و مخالفان او تهمت و افترا بلدن
مرد تنهای شب
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
اگه خفقان نبود و ما هم مثل شما و امثال شما پشت گرم به حکومت بودیم نام خود را می نوشتیم . ما تا همین جا هم دل و جرات داشتیم که از انسان فرهنگ دوست حمایت کردیم حالا چه فرق داره با اسم مستعار یا اصلی .
شما که ترسی نداری چرا هر بار با یک نام میای نظر میدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
حالا که اعتراف می کنی که شما و همفکرانت به هر دلیلی دل و جرات ندارید لااقل شرافت داشته باشید در نظراتی که می نویسید از توهین و تهمت هودداری کنید.
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
0
0
درود بر همه آزادگان و وطن دوستان
سرکار خانم عباسپور قلم شیوایی داری و دلی بزرگ تنها بزرگان هستند که بزرگی را می بینند کوچکان نمیتوانند بزرگ ببینند حاتمی بزرگ بود مطمئن باشید کوچکان شهرمان اورا نخواهند دید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
0
کسانی که از مرحوم حاتمی دفاع کردند از چند دسته خارج نیستند.
یک دسته کسانی هستند که اسلامی فکر نمی کنند مثلاً می گویند ما چه کار داریم که او چه عقایدی داشته مهم این است که به فرهنگ کازرون خدمت کرده! طبیعی است اینطور افراد از کسی با سابقه کمونیستی دفاع کنند. در حالی که از نظر اسلام چیزی که به خدمات افراد ارزش می دهد عقاید آنهاست. خدا هم به پیامبر اسلام می گوید حتی اگر تو هم برای برخی از افراد طلب آمرزش کنی سودی به حال آنها نخواهد داشت.
یک دسته هم کسانی هستند که با یاد کردن از او قصد عقده گشایی نسبت به نظام را دارند.
افرادی هم هستند که تصاویر بوسه پدرانشان بر دستان پهلوی موجود است تجلیل اینها از حسن حاتمی کاملا طبیعی است.
گروهی هم دچار عقده های شخصی، خانوادگی و اجتماعی بودند. یا خانواده آشفته ای داشتند یا کمبود شهرت و دیده شدن داشتند اما حسن حاتمی با روش خود آنها را جذب می کرد اینها الان مصیبت زده اند.
یک دسته دیگر کسانی هستند که در زمان حیات او بدون آنکه خوب بشناسندش از توانایی اش در شعر و شاعری استفاده کردند. یعنی استادشان بود. اینکه حالا از استادشان دفاع کنند اشکالی ندارد اما نباید از دایره انصاف خارج شوند و به حد پرستش از او تجلیل کنند. این کار باعث می شود که دیگران مجبور شوند ناگفته های بیشتری را از او بیان کنند.
جمعي از متدينين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
0
کسانی که بر ضد و عليه زنده ياد آقاي حاتمي صحبت کرده اند از چند دسته خارج نیستند:
یک دسته کسانی هستند که كاملا تفكرات آنها با تفكر داعش يكي است. مثلاً می گویند هركه بغير از تفكر ما فكر كند يا قدم بردارد بايد نيست و نابود شود. آنها خود را بر حق و عين اسلام ميدانند. اما اين دسته كاملا مخالف فرهنگ و تمدن هم هستند و اعتقاد دارند كه قلم و قدمي كه در راه فرهنگ برداشته شود را بايد شكست و از بين برد. بايد به اين دسته گفت كه وقتي امام جمعه كازرون كه نماينده مقام معظم رهبري هستند و اطرافيان وي به ديدن آقاي حاتمي ميروند و در مراسم وي شركت ميكنند و هفته نامه سلمان شعر استاد را چاپ ميكنند و درباره آن ملاقات قلم فرسايي ميكند شماها چكاره هستيد... وقتي دادگاه انقلاب حكم برائت وي را ميدهد شماها چكاره هستيد...
یک دسته هم کسانی هستند كه با كوچك شمردن اقدامات فرهنگي و مبارزاتي آقاي حاتمي عقده گشایی ميكنند و چون خودشان در راه اعتلاي فرهنگ ناتوان و كم توان بوده و هستند و نيز چون سابقه اي از مبارزه برعليه رژيم شاه ندارند ميخواهند اقدامات بزرگ وي را كوچك و خرد جلوه دهند.
افرادی هم هستند كه در اين راه بازيچه دست عده اي از دسته ي اول و دوم شده اند و نگاه به دهان آنها كرده و چون از خود شخصيت و اعتباري ندارند و دسته اول و دوم را مقتداي خود ميدانند، براي خوشآيند آنها از آقاي حسن حاتمی بدگويي ميكنند كه کاملا طبیعی است.
گروهی هم بيمارند و دچار نوعي ساديسم هستند یا خانواده اي آشفته داشته و دارند. یا دچار بحران شخصيت هستند. اينها از بزرگي و مورد علاقه مردم بودن آقاي حسن حاتمي مصیبت زده اند.
یک دسته دیگر هم کسانی هستند که با وجود اصرارهايشان آقاي حاتمي هيچ گاه براي آنها مديحه سرايي نكرد و از آنها و اطرافيانشان تعريف و تمجيد نكرد. هيچگاه پيش آنها سر خم نكرد و هميشه با شرافت زيست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
0
اگر مایلید تا با ذکر دلیل اسم بیاوریم که در طرفداران حاتمی چه کسانی خانواده آشفته ای دارند یا اسم بیاوریم که پدر چه کسانی بر دست شاه بوسه زده اند (عکسهایش هم موجود است) و الان برای حاتمی اعلامیه می دهند و سینه چاکی می کنند.
محمد
|
United States
|
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
0
0
اقاي بحراني عزيز براي دومين بار است كه مي نويسم اميدوارم اين بار چاپش كني . اقا يا خانم ناشناس اگر پدر كسي بر دست شاه بوسه زده چه ربطي به ان فرزند دارد كجاي دين گفته جرم پدر را براي پسر مي نويسند؟ ثانيا اگر مبنا بوس ه باشد ادرس روزنامه كيهان را به تو مي دهم برو ببين كدام سرور تان از دست شهبانو فرح جايزه گرفت و به چه دليل !
مدیر پایگاه
دوست عزیز سلام
این نظر اولین بار است که به دست بنده می رسد، و با بررسی که انجام دادم، در بین نظرات منتشر نشده هم تاکنون هیچ نظری با این مضمون ندیم. چون از نظر بنده منعی برای انتشار ندارد. ممکن است دفعه قبل نظر به دست ما نرسیده باشد.
برای آطلاع شما دوست خوب و سایر مخاطبان و کاربران عزیز لازم است عرض کنم که تعداد دفعات ارسال یک نظر تاثیری در پذیرش یا رد نظر ندارد. بنده تنها ملاک ها و معیارهای قانونی، شرعی و عرفی را که در کنار بخش نظرات سایت برای اطلاع کاربران ذکر شده را در نظر می گیرم و اگر نظری در چهارچوب آن ملاک ها باشد، بدون درنظر گرفتن هیچ ملاحظه دیگری منتشر می شود، و نظرات فاقد آن ملاک ها  اگر با ویرایش قابل انتشار باشد، ویرایش و منتشر و در غیر این صورت غیر قابل انتشار می شود و در آرشیو نظرات به عنوان مستندات می ماند؛ ولو اینکه چندین بار ارسال گردد.
شادباشید
علی بحرانی - مدیر کازرون نما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳