پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۵۱۴۵
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶

شورای محترم نگهبان بر پایه دستیابی به اسنادی درباره یکی از منتخبان مردم اصفهان در دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی علی رغم برخورداری نامبرده از رأی قاطع مردم، صلاحیت او را رد کرده، مانع از راه یابی وی به مجلس شورای اسلامی شد. این در حالی است که هم سلامت انتخابات اصفهان و هم سلامت رفتار انتخاباتی نامزد مورد نظر، از سوی نهادهای اجرایی و نظارتی (از جمله شورای نگهبان) تأیید شده است.

 

درباره ماهیت سیاسی و حقوقی این اقدام شورای نگهبان تاکنون مباحث متعددی مطرح شده است؛ اما آنچه مسلم است آن که جایگاه حقوقی شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی باعث شده تا اقدامات و نظرات این شورا نه تنها از وجاهت قانونی برخوردار باشد بلکه به عنوان یک رویه پذیرفته شده، در مباحث سیاسی و حقوقی نیز مورد استناد قرار گیرد.

 

اما آنچه در این ماجرا اهمیت دارد امکان بلکه وقوع ابطال آرای مردم از راه کشف عدم صلاحیت یک نامزد است. ما نیز فرض را بر صحت اقدام شورای نگهبان می گذاریم و بر این مبنا، پرسش هایی را خطاب به اعضای محترم این شورا مطرح می کنیم:

1. چگونه رفتارهایی می تواند مستند رد صلاحیت یک نامزد پس از انتخاب از سوی مردم قرار گیرد؟

 

2. اگر شورای نگهبان بتواند نامزدی را پس از انتخاب از سوی مردم رد صلاحیت کند، تصویب یا عدم تصویب اعتبارنامه منتخبان مردم از سوی مجموعه نمایندگان مجلس چه جایگاهی خواهد داشت؟

 

3. شورای نگهبان تا چه مرحله ای می تواند صلاحیت منتخب ملت را رد کند؟ آیا تنها تا قبل از ورود وی به صحن مجلس یا بعد از ورود به مجلس نیز چنین حقی را برای خود محفوظ می داند؟ ملاک این زمان بندی احتمالی چیست؟

 

4. آیا تنها کشف ارتکاب رفتارهایی که مصداق تضییع حق الله است می تواند باعث رد صلاحیت منتخب ملت شود یا اطلاع از تضییع حق الناس نیز می تواند مانع از ورود او به جایگاهی که برای آن انتخاب شده گردد؟

 

5. اساساً از نظر شورای نگهبان اهمیت تضییع حق الناس، حقوق جامعه، مردم و حکومت مهمتر است یا تضییع حق الله؟

 

6. اگر نامزد یا نامزدهایی در جریان تبلیغات انتخاباتی خود با «زیر پا گذاش اخلاق، انصاف و قانون» به انجام اموری چون «طرح اتهامات ثابت نشده نسبت به افراد»، «بیان صریح ترین اهانت ها»، «بیان نسبت های خجالت آور»، «متهم کردن نظام و کشور به فساد»، «سیاه نمایی وضعیت کشور به شکل افراطی»، «بی انصافی نسبت به عملکرد دولت ها»، «تخریب»، «شایعه پراکنی»، «التهاب آفرینی در جامعه» و... اقدام کردند و با استفاده از این روش ها توانستند منتخب مردم  باشند، شورای نگهبان آرای آنها را نیز باطل اعلام خواهد کرد؟

 

7. اجازه دهید پرسش فوق را مصداقی تر مطرح کنم. عناوینی که بیان شد مواردی است که مقام معظم رهبری به عنوان نقاط ضعف تبلیغات نامزدهای شاخص انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 ذکر کردند. در آن انتخابات، نامزد پیروز نیز به تصریح مقام معظم رهبری عناوین بیان شده را به نوعی مرتکب شد. در آن ایام برخی با ادعای تقلب خواستار ابطال انتخابات بودند و برخی دیگر با استناد به این تخلفات؛ گرچه ادعای تقلب هیچ گاه اثبات نشد اما ارتکاب این تخلفات که محرز بود. چرا شورای نگهبان با استناد به این تخلفات که حاکی از تضییع حقوق اشخاص متعدد، نظام، جامعه و مردم بود آرای منتخب ملت را باطل اعلام نکرد؟ آیا این تضییع حقوق کاشف عدم صلاحیت نبود؟

 

8. اگر در انتخاباتی همه نامزدهای اصلی، تخلفات بیان شده را انجام دهند آیا شورای نگهبان می تواند بگوید چون همه رقبا این تخلفات را انجام داده اند پس اشکالی بر صلاحیت منتخب ملت وارد نیست؟ آیا واقعاً «عزای دسته جمعی عیش است»؟!

 

9. آیا شورای محترم نگهبان می تواند پس از اطلاع از عدم صلاحیت منتخب ملت به حکم مصلحت از ابطال آرا مردم خودداری کند؟! آیا می توان در هنگام تضییع حق الله آرای مردم را باطل کرد اما در هنگام تضییع حق الناس به مصلحت عمل کرد؟!

 

10. اگر یک نامزد با سوء استفاده از اختیارات و امکانات دولتی ـ مثلا در انتخابات ریاست جمهوری که در سطح ملی برگزار می شود ـ موفق به جلب آرای مردم شد، آیا شورای نگهبان آرای او را باطل اعلام خواهد کرد؟ آیا در هیچ کدام از دوره های گذشته چنین استفاده ای از سوی هیچ نامزدی برای شورای محترم نگهبان محرز نشده است؟

 

11. یک بار دیگر این سوال را تکرار می کنم: اساساً از نظر شورای محترم نگهبان اهمیت تضییع حق الناس، حقوق جامعه، مردم و حکومت مهمتر است یا تضییع حق الله؟

نویسنده: رضا صنعتی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
0
0
اجازه بدهید مردم خودشان انتخاب کردند ونامزد حوزه انتخابیه اصفهان سرکارخانم،( م خ) به مجلس راه یابند،،،،،به فرض ارتکاب چنین کار اشتباه از سوی مشار الیه چه حادثه فجیعی مگر رخ میدهد؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
1
0
- قانون چه می‌گوید؟ و نظر شورای نگهبان چیست؟

اصل 99 قانون اساسی می‌ گوید: شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد.

در ماده3 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در تشریح بیشتر اصل 99 قانون اساسی آمده است: نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، به‌عهدۀ شورای نگهبان می‌باشد. این نظارت، استصوابی، عام و "در تمام مراحل"، "در کلیۀ امور" مربوط‌ به انتخابات جاری است.

شورای نگهبان بر مبنای اصل 99 و ماده 3 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که می‌گوید نظارت استصوابی، عام و در تمام مراحل و در کلیه امور مربوط به انتخابات است، تاکید دارد که ردصلاحیت پس از برگزاری انتخابات و پیش از تاییدنهایی نیز جزو نظارت استصوابی است.
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
1
0
جناب صنعتی سلام عنوان مقاله شما هدف از سوالات را برملا می کند (تضعیف شورای نگهبان )که منع صریح رهبری در این باره معلوم است انتخابات اصفهان چه ارتباطی به شما وسایت کازرون نما دارد ومخاطب سوالات شما چه کسی است؟ اعضای شورای نگهبان که مقاله یک سایت شهرستانی را نمی خوانند پس جواب نمی دهندومی ماند سوالات بدون پاسخ و در نتیجه هدف شما حاصل می شود (تضعیف)از خدا بترسید ودر اموری که تخصص ندارید دخالت نکنید این یک بحث حقوقی بین اعضای محترم شورای نگهبان است که شش حقوق دان وشش فقیه هستند با وزارت کشور است و ورود به آن وتشویش اذهان عمومی گناه بزرگی است مخصوصا با نتیجه گیری شما که بحث حق الله را مطرح کرده اید آیا چون آقای روحانی در این مسئله وارد شده است شما هم که سینه چاک ایشان هستید باید بدون داشتن تخصص لازم دخالت کنید آیا شما حقوق دان هستید وبهتر از حقوقدانان شورای نگهبان می فهمید
پاسخ ها
رضا صنعتی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
دوست عزیز
شایسته است قبل از نقد مطلب مورد نقد را خوب بفهمیم.
1. بنده در این مطلب بر خلاف نظر رییس جمهور فرض را بر صحت عمل شورای نگهبان گذاشته ام و پرسشهایی را مطرح کرده ام.
در بخشی از این متن آمده است: «جایگاه حقوقی شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی باعث شده تا اقدامات و نظرات این شورا نه تنها از وجاهت قانونی برخوردار باشد بلکه به عنوان یک رویه پذیرفته شده، در مباحث سیاسی و حقوقی نیز مورد استناد قرار گیرد...ما نیز فرض را بر صحت اقدام شورای نگهبان می گذاریم و بر این مبنا، پرسش هایی را خطاب به اعضای محترم این شورا مطرح می کنیم.»
2. کازرون نما بخشی دارد با عنوان فراتر از کازرون و این مطلب در آن بخش منتشر شده است.
3. آیا وقتی شما از رییس جمهور انتقاد می کنید با توجه به اینکه ایشان انتقادات شما را نمی بینند و نمیخوانند هدفتان تضعیف رییس جمهور است؟!
4. دوست عزیز منطق قوی راه خویش را پیدا می کند. گرچه ممکن است شخص یا اشخاص مورد نقد آنرا مستقیما نبینند و نخوانند.
5. بنده سینه چاک هیچ کس نیستم بلکه بنده ی دلیل و منطقم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
0
آقای ناشناس اولا شورای نگهبان علت رد صلاحیت ایشان را نگفته اند که شما زود نتیجه گیری می کنید ثانیا اگر قرار باشد هر کسی هر گناهی مرتکب شد بتواند به مجلس که عالی ترین نهاد است برود چه بر سر مملکت می آید ثالثا بعضی با خرج پول و ترفند های دیگر عده ای را فریب می دهند ورای می آورند که نمونه های زیادی داشته که حتی معتاد به مواد مخدر ومفسد هم کاندید شده اند که اگر نظارت شورای نگهبان نبود معلوم نبود چه اتفاقی می افتاد پس کمی فکر کنید واحساساتی نشوید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
0
امام خمینی خطاب به شورای نگهبان:
«من با نهاد شورای نگهبان صددرصد موافقم و عقیده‌ام هست که باید قوی و همیشگی باشد، ولی حفظ شورا مقداری به دست خود شماست. برخورد شما باید به صورتی باشد که در آینده هم به این شورا صدمه نخورد... شما باید طوری فکر کنید که این شورا برای همیشه محفوظ بماند. رفتار شما باید به صورتی باشد که انتزاع نشود که شما در مقابل مجلس و دولت ایستاده‌اید. اینکه شما یکی و مجلس یکی، شما یکی و دولت یکی، ضرر می‌زند.
شما روی مواضع اسلام قاطع بایستید، ولی به صورتی نباشد که انتزاع شود شما در همه جا دخالت می‌کنید. صحبتهای شما باید به صورتی باشد که همه فکر کنند در محدوده قانونی خودتان عمل می‌کنید، نه یک قدم زیاد و نه یک قدم کم... شما باید سعی کنید که نگویند می‌خواهید در تمام کارها دخالت کنید، حتی در مسائل اجرایی. البته خود این مسائل را می‌دانید و عمل می‌کنید، ولی من تذکر می‌دهم. شما باید توجه داشته باشید که اگر مباحثات به مناقشات تبدیل شود و جلوی یکدیگر بایستید، اسباب این می‌شود که شورای نگهبان تضعیف شود و در آتیه از بین برود. و آن کسانی که علمایی را که قبلاً کار شورای نگهبان را می‌کردند، کنار گذاشتند، به این خاطر بود، که کم کم آنها را مخالف خود احساس کردند و کنار گذاشتند و بتدریج این شیطنت صورت گرفت. پس همه ما باید بیدار باشیم.
(صحیفه امام، ج 19، ص 43 و 44)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
0
ه گزارش مشرق، یک نماینده مجلس اظهار داشت: هیأت حل اختلاف قوا نظر خود را درباره پرونده خانم مینو خالقی منتخب سوم حوزه انتخابیه اصفهان اعلام کرده است.

وی در این زمینه توضیح داد: هیأت حل اختلاف قوا در بررسی‌های خود درباره خانم مینو خالقی نظر شورای نگهبان مبنی بر ردّ صلاحیت و ابطال آرای وی را تأیید کرده و حق را به شورای نگهبان داده است.قابل توجه جناب صنعتی شما که در کسوت روانی هستید لازم است به مسایل بیشتر توجه کنید بعد چیزی بنویسید واین آیه شریفه را همیشه در نظر داشته باشید لا تقف ما لیس لک به علم ان السمع والبصر والفواد کل اولیک کان عنه مسولا خود قرار دهید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
0
0
به گزارش مشرق، رضا سراج، استاد داشگاه، در صفحه شخصی اش در رابطه با دستگیری ادمین کانال منتشر کننده عکس های مینو خالقی در تلگرام نوشت: با دستور وزیر کشور ادمین کانال منتشر کننده تصاویر خانم مینو خالقی در اسرع وقت بازداشت شد، اما در این ارتباط باید با طرف‌های اصلی این ماجرا نیز برخورد قانونی صورت پذیرد.

متخلف طرف اول

متخلف اصلی طرف اول پرونده، شخص خانم مینو خالقی هستند که سعی نمودند با اختفای جرم مشهود خود، افکارعمومی را فریب داده و بدون دارا بودن شایستگی های لازم، وارد مجلس (عصاره فضائل ملت) شده و بر کرسی قانون گذاری تکیه بزنند.

متخلف طرف دوم

متخلف طرف دوم پرونده خانم مینو خالقی، کسانی( آقایان روحانی، عارف و...) هستند که به نظر قانونی شورای نگهبان در ابطال آراء ایشان تمکین نکرده و جنجال به راه انداختند و بدتر از آن، با دعوت رسمی و پیامکی، این خانم را به جلسه رئیس جمهور فراخواندند.
نتیجه
به نظر می رسد نگرانی عمیق از مطرح شدن پرونده بزرگ در انتخابات 96 باعث گردید تا-با تمسک به پرونده خانم مینو خالقی-سناریوی پیشدستانه ای در مقابل شورای نگهبان کلید زده شود. با این تفاسیر همانند سازوکار قانونی برای رسیدگی به پرونده خانم مینو خالقی در هیات عالی حل اختلاف قوا، همین فرجام را نیز می توان برای پرونده بزرگ در انتخابات 96 انتظار داشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
0
0
از کازرون نما انتظار دارم که تمامی نظرات خوانندگان را درج نموده وبه اشتراک بگذارند
مدیر پایگاه
دوست عزیز سلام
دغدغه ما در کازرون نما هم همین است که تمامی نظرات و دیدگاه مخاطبین و کاربران منتشر گردد. اما گاهی نظرات حاوی عباراتی است که بار حقوقی دارد و ادعاهایی اثبات نشده و یا از نظر شرعی و عرفی مشکل دارد. در این حالت باز تلاش می کنیم که با حذف عبارات و یا نام افرادی که موارد به آنها منتصب شده، بدون آنکه خدشه ای به مفهوم و هدف کلی و اصلی نظر وارد شود، آنرا منتشر نماییم. ولی اگر اصلاحات کل ساختار نظر را بی معنی کند، راهی نیست جز اینکه منتشر نگردد
دوستان و مخاطبین عزیز باید در نظر داشته باشند، گاهی کلمات و عبارات ساده ای که شاید روزانه در محاوره و گفتگوهای جاری هم زیاد استفاده شوند، در فضای مکتوب و رسانه ای جرم قلمداد شده و بار حقوقی و قضایی دارد
شاد باشید
علی بحرانی - مدیر کازرون نما   
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
0
0
آقای صنعتی میگویند بنده دلیل ومنطقم.......چه دلیل ومنطقی وجود دارد که این قدر به این گونه موارد که راه حل قانونی آن وجود دارد ،دامن بزنیم وآن را بین مردم شایع کنیم،،،،بهتر نیست به جای این گونه اعمال،مقداری به فکر مشکلات مرددم کازرون( حداقل) بپردازیم؟؟ والعاقبة للمتقین.......
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
0
0
سوالات بسیار بجایی است آقا رضا که قطعن مانند هزاران سوال دیگه بی پاسخ میمونه، ای کاش رویه شورای نگهبان در برخورد با اعمالی که مصداق تخلف یا جرم میدونه( هرچند کاملن اشتباه) یکسان بود. در سال 88 احمدی نژاد کارهایی رو انجام داد که هر کدومش برای ابطال انتخابات کافی بود ولی شورای نگهبان چشمش رو بست، به عقیده امثال آقای ... دفع افسد به فاسد کردند و این یعنی پایمال کردن حق الناس. بازم خدا رو شکر که در بین روحانیون آدمای با انصافی مثل شما هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
0
0
مقاله جناب صنعتی کاملا شیوا و درست است . نظارت عام به این معنی نیست که بعد از تایید صلاحیت و برگزاری انتخابات بدون ابطال صندوق و رای بشود منتخبی را خذف کرد اینها بدعت خطرناک از طرف شورای نگهبان و علیه رای مردم است و دوم اینکه تایید اعتبار نامه ها در مجلس فلسفه وجودیش همین است که اگر اشتباهی صورت گرفت نمایندگان مجلس اعتبارنامه آن نماینده را رد کنند. بنده یک فرضیه می گویم فرض کنید شورای نگهبان از یک کاندیدای مدارکی داشته باشد و اورا رد صلاحیت نکند بهر دلیلی و بگذارد بعد از انتخابات اگر ان کاندیدا رای آوردایشان را رد صلاحیت کند و اگر ایشان هم رای نیاورد رد صلاحیتش نکند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹