پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۵۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
» خبر
آیت‌الله ناصر مكارم شیرازی:
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌كه بسیاری از اسناد ساواك بی اعتبار بوده و نمی‌توان بر آنها تكیه كرد، یادآور شد: در زمان حمله به ساواك شیراز پرونده بنده به دست انقلابیون افتاده بود كه بعدها برای من ارسال شد؛ وقتی آن را مطالعه كردم دیدم برخی از مطالبی نوشته شده در آن هر چند به نفع بنده است ولی دروغ بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مركز اسناد انقلاب اسلامی   حضرت آیت‌الله ناصر مكارم شیرازی، از مراجع تقلید شامگاه چهارشنبه در دیدار مدیران و مسئولین مركز اسناد  انقلاب اسلامی با كلیدی خواندن فعالیت آنان، گفت: مسلما كار شما آثار و بركاتی فراوانی برای امروز و آیندگان خواهد داشت؛‌ چرا كه بقای هر قوم و ملتی به بقای آثار آن وابسته است.

وی افزود: آگاهی نسل‌ امروز از وقایع و رخدادهای انقلاب اسلامی نیز یك نیاز مبرم و ضرورت است تا افراد با بررسی و مطالعه این آثار ضمن آگاهی از اتفاقات، درگیری‌ها، فداكاری‌ها و آشنایی با شخصیت‌ها بدانند كه انقلاب ارزان به دست نیامده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان كرد: هر چیزی را انسان ارزان به دست آورد ارزان از دست می‌دهد؛ ولی اگر گران به دست آورد به آسانی آن را از دست نمی‌دهد.

حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی در ادامه سخنان خود با اشاره به این‌كه در انتشار اسناد باید خطوط قرمز را رعایت كرد، گفت: گاهی انتشار مسائل خصوصی افراد و اشخاص برای حفظ نظام ضرورت دارد، ولی گاهی نشر آنها ضرورت نداشته و مصداق تجسس می‌شود كه باید در این زمینه مراقب بود.

  اسناد ساواك علیه من جعلی بود

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌كه بسیاری از اسناد ساواك بی اعتبار بوده و نمی‌توان بر آنها تكیه كرد، یادآور شد: در زمان حمله به ساواك شیراز پرونده بنده به دست انقلابیون افتاده بود كه بعدها برای من ارسال شد؛ وقتی آن را مطالعه كردم دیدم برخی از مطالبی نوشته شده در آن هر چند به نفع بنده است ولی دروغ بود.

وی تأكید كرد: نمی‌توان مطالبی بیان شده در اسناد ساواك را به عنوان یك سند قطعی حساب كرد؛ چرا كه آنها تقوا نداشته‌ و در بسیاری از موارد دروغ می‌نوشتند؛ از این‌رو باید قرینه‌ای بر صحت اسناد آنها وجود داشته باشد تا بتواند بر آنها تكیه كرد.

حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی با تأكید بر انجام كار شورای و گروهی برای تحلیل اسناد اظهار داشت: تحلیل‌ اسناد باید جمعی و گروهی باشد؛ چرا كه به هر میزان كار گروهی صورت گیرد خطا كمتر می‌شود؛ تحلیل تحلیلگران شورایی باشد تا به واقعیت نزدیكتر باشد.

خبر سانی كافی در مورد اسناد صورت نمی گیرد

 وی ادامه داد: متأسفانه درباره مركز اسناد و آثار منتشر شده آن نیز خبر رسانی كافی صورت نمی‌گیرد؛ برای زحمات و نتایج این مركز باید خبر رسانی قویتری صورت گیرد؛ چرا كه در دنیا امروز در برخی موارد حرف نخست را خبر رسانی می‌زند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌كه باید مركزی قوی برای پاسخ به پرسش افراد درباره وقایع انقلاب اسلامی وجود داشته باشد، گفت: اكنون چنین مركزی وجود ندارد؛ اطلاع رسانی كامل درباره مركز اسناد انقلاب اسلامی سبب می‌شود تا این مركز مكانی برای پاسخگویی به پرسش افراد درباره انقلاب باشد.

وی خاطرنشان كرد: به هر میزان آگاهی فرد از وقایع بیشتر باشد موضعگیری او نیز مناسب‌تر بوده و فرد می‌داند كه موضعگیری او در چه درجه‌ای باشد.

این مرجع تقلید در پایان سخنان خود اظهار داشت: بنده به برخی از مقامات مسؤول گفتم ظاهر فتنه مشخص است ولی پشت پرده آن را بیان كنید تا بدانیم پشت پرده قضیه چه بوده است این كار را نكرده و مطالب آن را ارسال نكردند.

روح الله حسینیان: مركز اسناد انقلاب اسلامی با فرمان امام(ره) تاسیس شد

حجت الاسلام روح الله حسینیان رئیس مركز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه سخنان آیت الله مكارم شیرازی گفت: مركز اسناد انقلاب اسلامی در ‏زمان امام راحل و به فرمان ایشان تاسیس شد تا دو هدف اساسی را دنبال كند؛ جمع‌آوری ‏منابع انقلاب اسلامی و ارائه آنچه از آنها به دست می‌آید.‏

وی افزود: منابعی كه توسط مركز اسناد انقلاب تهیه می شوند شامل مجموعه‌ای از خاطرات ‏حاضران در جریان نهضت است و تاكنون 13500 ساعت خاطره‌گویی جمع‌آوری شده است.‏

رئیس مركز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینكه منابع اسنادی هم جزو سندهایی هستند كه ‏توسط این مركز جمع‌آوری می‌شوند گفت: مجموعه‌ای از تصاویر و عكس‌هایی كه نشان‌دهنده ‏انقلاب و ریشه‌های نهضت، حوادث و شخصیت‌ها هستند جمع آوری شده و تاكنون 33 هزار مجموعه عكس و 4 ‏میلیون قطعه تصویر در این زمینه تدوین شده است.‏

وی ادامه داد: سازماندهی مجموعه تصاویر و اسناد امری ضروری در مركز اسناد انقلاب است ‏كه به منظور انجام پژوهش‌های آتی و استفاده بهینه از آنها صورت می‌گیرد.‏

حسینیان با بیان اینكه برنامه‌های 10 ساله‌ای برای مركز اسناد تدوین شده است گفت: تهیه ‏كتاب‌هایی مستند در مورد انقلاب بر اساس این برنامه‌ها صورت می‌گیرد و كارشناسان زیادی ‏در این امر دخیل هستند.‏

رئیس مركز اسناد انقلاب اسلامی خاطرنشان كرد: 930 عنوان كتاب تاكنون منتشر شده و ‏حدود 200 عنوان كتاب هم در دست تهیه است.‏

حسینیان گفت: انتشارات مركز اسناد كار انتشار كتاب‌ها را بر عهده گرفته و همچنین ‏نمایندگی‌های این انتشارات در شهرستان‌های مختلف فعال است.‏

وی ادامه داد: صدا و سیما هم برخی كتاب‌های منتشر شده توسط مركز اسناد را ‏معرفی می‌كند ضمن اینكه ارتباط خوبی هم میان سازمان و مركز اسناد در مناسبت‌های ‏مختلف وجود دارد و صدا و سیما برنامه‌های ساخته شده توسط مركز را پخش می‌كند

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷