پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۴۹۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
به همت آموزش‌وپرورش کازرون صورت گرفت:
به همت سرگروه آموزشی ادبیات فارسی آموزش‌وپرورش کازرون یادروز شاعر حماسه و انقلاب استاد نصرالله مردانی در فضایی غریبانه در آرامگاه این شاعر برگزار شد.

به گزارش کازرون نما، کاظم عباسی مدیر آموزش ‌و پرورش کازرون صبح سه شنبه 18 اسفندماه در آیین گرامیداشت سالگرد استاد نصرالله مردانی شاعر حماسه و انقلاب که به همت سرگروه آموزشی ادبیات فارسی و به میزبانی دبیرستان‌های پسرانه متوسطه اول شهید شیرافکن و دخترانه ابرار در آرامگاه این شاعر بلندآوازه حماسه و غزل برگزار شد، در سخنانی با گرامی‌داشت یاد و خاطره این شاعر گران‌قدر اظهار داشت: مرحوم استاد مردانی با تلاش بسیاری که در وادی شعر و ادب داشت، با سرودن غزل حماسی این سبک جدید را در شعر و ادب فارسی پایه‌گذاری کرد.

عباسی گفت: با توجه به اینکه زنده‌یاد مردانی علاقه وافری به دو ستاره ادب فارسی «سعدی و حافظ» داشت، کلام را توانست در شعر خود به اوج رساند.

وی اثر «ستیغ سخن» استاد مردانی را شاهکار ادبی توصیف کرد و از دانش‌آموزان این شهرستان خواست این اثر ادبی را مطالعه کنند.

مدیر آموزش‌وپرورش کازرون با ابراز تأسف تصریح کرد: ما کازرونی‌ها قدر این شاعر بلندآوازه که تمام اوقات خود را در تدوین شاهکار ادبی صرف کرده نمی‌دانیم.

عباسی از ادیبان و اندیشمندان کازرونی درخواست کرد که همت کنند تا شاهکارهای ادبی استاد مردانی در قالب متون درسی در مقطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد در نظر گرفته شود.

معاون آموزشی آموزش‌وپرورش کازرون نیز در ادامه بیان داشت: هرساله به همت این اداره آیینی در یادبود شاعر حماسه و غزل زنده‌یاد استاد مردانی برای شناساندن بیشتر او در میان دانش‌آموزان و گرامیداشت یاد و خاطره وی برگزار می‌کند.

رضا جاویدی گفت: اشعار مردانی بیشتر در زمینه حماسی و انقلابی است که تحت تأثیر غزل‌های نو شاعر همشهری‌ خود مرحوم پزشکیان به غزل روی آورد.

وی تصریح کرد: زنده‌یاد استاد مردانی به علت پیوند حماسه و غزل مشهور است که در این راستا کتاب «خون‌نامه خاک» این شاعر بلندآوازه در سال 1364 به‌عنوان کتاب برگزیدهٔ سال انتخاب شد.

معاون آموزشی آموزش‌وپرورش کازرون، کتاب‌های قانون عشق، خون‌نامهٔ خاک، ستیغ سخن، 14 نور ازلی، گل باغ آشنایی، حافظ از نگاه مردانی، گزیده ادبیات معاصر، آتش نی، قیام نور و سمند ساعقه را از جمله آثار زنده‌یاد استاد مردانی برشمرد.

جاویدی در پایان از سرگروه آموزشی ادبیات فارسی و دبیران ادبیات فارسی متوسطه اول که در برگزاری هرچه باشکوه یادواره بزرگداشت استاد مردانی همت داشتند تقدیر کرد و گفت: در اردیبهشت‌ماه سال آینده آیین بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم محسن پزشکیان شاعر غزل‌سرای کازرونی در هنرستان پزشکیان این شهر برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، زنده‌یاد استاد مردانی نوزدهم اسفندماه سال 1382 در کربلا درگذشت و در کازرون به خاک سپرده شد که آرامگاه وی به‌صورت نیمه‌تمام در فضایی غریبانه حکایت از بی‌مهری مسئولان این شهر دارد.

نویسنده: سرویس فرهنگی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
0
1
روحش شاد و یادش گرامی باد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
0
0
سخنان آقای جاویدی دقیق تر است.
موسی کازرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
0
1
روح آن بزرگوار شاد ان شاءالله. با خانواده ایشان رفت و آمد خانوادگی داریم خیلی انسان های فهیمی هستن .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳