پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۴۸۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴

این روز ها خبرهای داغ ائتلاف بر سر زبان ها افتاده است. ائتلاف اصولگریان، اصلاح طلبان و... .

ائتلاف، از جمله مفاهیم و واژه های سیاسی است كه هر روز در خبرهای سیاسی و بین المللی رسانه ها یا در سخنان سیاستمداران و فعالان سیاسی تكرار می شود.

لغت نامه دهخدا در صفحه ۳۱۶۵ جلد سوم معنای لغوی واژه «ائتلاف»(‌ alliance) را «مجتمع گردیدن، با همدیگر الفت گرفتن و پیوسته شدن» ذكر كرده است. از نظر اصطلاحی در عرصه سیاست نیز ائتلاف توافقی میان دو یا چند طرف برای حمایت از یكدیگر به منظور پیشبرد منافع متقابل است.

ائتلاف ها دارای اشكال مختلفی همچون دو جانبه و چند جانبه، سری و علنی، ساده یا دارای سازمان پیچیده؛ و كوتاه مدت یا درازمدت می باشند. همچنین كاربرد ائتلاف در دو سطح سیاست داخلی و بین المللی رایج است.

تعداد کاندیدای شهرستان کازرون 14 نفر برای تصاحب 1 کرسی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی. در مقایسه با کلان شهر تهران که 2477 کاندیدا برای رسیدن به 30 کرسی نماینده مجلس رقبات می کنند. بنظر رقابت آسانتری برای کاندیدایی کازرونی نسبت به تهرانی است.

نکته ای که باید توجه کرد حق رای پایتخت نشینان یک لیست 30 نفره است. اما در این زمان باقی ماند شناسای و آشنای با سطح فکری و نظرات افراد در مورد امور مختلف کاری بس دشوار است. نداشتن شناخت کافی و زمان کوتاه باعث میشود تا بدلیل آشنایی با احزاب و طرز فکری آنان اکثر پایتخت نشینان و کلانشهرها به ائتلاف احزاب اعتماد کنند و به لیست انتخاباتی آنان رای دهند. و بدون تحقیق، و پرسجو فرد اصلح را انتخاب کنند.

اما  در شهرستان های بزرگ و کوچک بدلیل تعداد کم کاندیدا فرصت خوبی به وجود می آید که می توان با دیدگاه آنان در مورد اکثر موارد مهم اجرای کشور آشنا شد و ایشان را مورد نقد و بررسی قرار داد. و بجای دنبال کردن ائتلاف به شناسای فرد اصلح کوشید.

 

سخن آخر:

انتخابات در راس امور دیپلماسی هر کشوری جایگاه ویژه ای دارد، در کشور های غربی بر اساس تعداد کرسی احزاب و برحسب منافع حزب نمایندگان پارلمانی مجلس انتخاب می شوند اما در جمهوری اسلامی انتخابات مجلس شورای اسلامی بر اساس منافع گروه و جناحی نیست و نبایدهم باشد، بلکه براساس منافع اسلام ، دین و ملت است نه حزب و جناح.

این ما مردم شهر هستیم که باید ائتلاف تشکیل بدهیم وبا یک دلی و یک پارچگی پا در عرصه میدان انتخابات بگذاریم و فرد اصلح را انتخاب کنیم. به همین منظور وظیفه ای سخت و دشوار بر گردن ماست تا فرد اصلح را انتخاب کنیم تا از حق و حقوق ملت پاسداری کند و با دیپلماسی جذب اعتبارات بر چهره شهر رخت آبادانی بپوشد.

نویسنده: رضا دهقانی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
1
از این جمله ی آخرت که نوشتی دیپلماسی جدب اعتبارات ، معلومه که شما هنوز جایگاه مجلس رو نشناختی برادر من .
به نظر بنده جنابعالی باید پس از شناختن مجلس و وظایف اون و تاثیر مصوبات مجلس بر کلیه امور زندگی مردم ، نسبت به نوشتن مقاله اقدام فرمایید.
وقتی سیاست های کلی کشور بر اساس تصمیمات مجلس بر روی ریل درست و صحیح قرار بگیره ، همه ی مردم کشور به اهداف خودشون می رسند و نیازی نیست نماینده شهرستان بخواد برا گرفتن اعتبار از وزرا اونا رو تحت فشار قرار بده.
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
1
باسلام خدمت نویسنده مقاله
جوری میگوییدانگارهمه چیزگل وبلبل است
نمیتوانیدحقیقت راکه کتمان کنیداخرکتمان حقیقت تاکی امکان داردبرادرعزیز.مردم ازردصلاحیتهای گسترده ای که ازجناح اصلاح طلبان شد ناراضی اندمشخص است که یک جناح روازصحنه به درکردن وفقط یک جناح حضورداردبااین وجودهم ازاین افرادی که تاییدصلاحیت کردندمیترسند
دوست خوب 5 سال 10سال و20سال چیزی نیست مطمئن باشیدملت حق وحقوقشان راخواهندستاند ونمیشودصداهاراخفه کرد نمیشودگروهی راتاابددراین جامعه نادیده گرفت وسلام
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
0
1
احسنت بر شهروند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳