پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
به مناسبت دهه‌فجر صورت گرفت
در آیینی باشکوهی به مناسبت گرامی‌داشت دهه مبارک فجر همایش بزرگ مسابقه شاهنامه‌خوانی دانش‌آموزی در کازرون برگزار شد.

به گزارش کازرون نما، معاون آموزشی اداره آموزش‌وپرورش کازرون عصر چهارشنبه در آیین باشکوه همایش بزرگ مسابقه شاهنامه‌خوانی دانش‌آموزی این شهرستان که در پژوهش‌سرای علامه دوانی کازرون برگزار شد، در سخنانی با گرامی‌داشت دهه مبارک فجر اظهار داشت: مسابقه نقالی شاهنامه‌خوانی دانش‌آموزی امسال در این شهرستان، پنجمین دوره خود را با شرکت 150 دانش‌آموز منتخب دختر و پسر مقطع متوسطه (یک و دو) باشکوه خاصی برگزار کرد.

رضا جاویدی گفت: برگزیدگان مرحله مقدماتی این مسابقه به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند که در اردیبهشت‌ماه سال آینده در زورخانه این شهر با حضور مسئولان استانی و محلی برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری نقالی شاهنامه توسط دانش‌آموزان در زورخانه را آشنایی بیشتر نسل جوان به مرام و منش، سخاوت و جوان‌مردی پهلوانی عنوان و تصریح کرد: شاهنامه‌خوانی و اهمیت به ادبیات حماسی، تعلیمی، اخلاقی و حتی عرفانی، جوانان و نوجوانان را تشویق به پاسداشت هویت ملی و تاریخی این مرزوبوم پرگوهر می‌کند.

معاون آموزشی اداره آموزش‌وپرورش کازرون، آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ و ادبیات کشور، تقویت حس خودباوری، میهن‌دوستی، تقویت مهارت ارتباطی، قدرت بیان و نقالی را از دیگر اهداف مسابقه شاهنامه دانش‌آموزی برشمرد.

جاویدی بابیان اینکه هیچ دیوان اشعاری به‌اندازه ابعاد و حجم شاهنامه تاکنون توسط شاعری سروده نشده است اذعان داشت: فردوسی با جان و مال خود در راه جمع‌آوری تاریخ و هویت ملت ایران کوشید تا با معرفی الگوهایی مانند رستم، طوس و گودرز و ... سند افتخاری برای این ملت به‌جای گذارد.

وی متذکر شد: این شاعر بلندآوازه در دیوان ارزشمند شاهنامه ضمن به نظم کشیدن حماسه و دلاوری‌ها، آموزه‌های اخلاقی از جمله «کردار نیک، پندار نیک و گفتار نیک» را به‌عنوان ویژگی‌های پسندیده و افتخاری سترگ و غرور ملی ایرانیان در شاهنامه جاری و ساری می‌‌کند.

معاون آموزشی آموزش‌وپرورش کازرون گفت: فردوسی از معدود شاعرانی است که هیچ‌گاه زبان و کلام خود را به الفاظ زشت و ناپسند آلوده نکرده و همواره بیشترین تأکید و تشویق او بر بهره‌گیری از خرد و اندیشه و کسب هنر و دانش بوده است.

وی اعلام کرد: این برنامه به‌صورت طرحی جامع و کامل به اداره‌کل آموزش‌وپرورش این استان ارائه‌شده که مورد استقبال و تأیید قرارگرفته و برای اجرا به دیگر مناطق ارسال شده است.

جاویدی در پایان اظهار امیدواری کرد برای شناختن بیشتر این شاعر ارزشمند و بزرگ ایرانی، 25 اردیبهشت‌ماه مصادف با بزرگ‌داشت این شاعر بلندآوازه جشنواره بزرگ و درخور در مرکز این استان برپا شود.

نویسنده: سرویس فرهنگی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۲۸
اذان صبح
۰۵:۱۲:۰۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۵:۱۲
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۳۱:۰۸
اذان مغرب
۱۹:۴۷:۳۳