پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۴۷۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
مهندس بازیار خبر داد:
شهرستان کازرون با دارا بودن سطحی معادل 6272 هکتار انواع مرکبات مقاوم چهارم را در سطح زیر کاشت و تولید این محصول در استان فارس به خود اختصاص داده است .

به گزارش دریافتی کازرون نما از روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون، مهندس مهرداد بازیار معاونت فنی مدیرت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با بیان این مطلب که  پرورش درختان مرکبات از دیر باز در شهرستان کازرون رایج بوده، بطوریکه پرتقال تحت عنوان شاپوری کازرون در کشور شاخص است گفت: این معروفیت بدین دلیل است که طعم و مزه این نوع میوه شاخصه برجسته آن محسوب می گردد و آنرا نسبت به مرکبات سایر مناطق متمایز ساخته، و با پیشرفت علوم کشاورزی، ارقام جدیدتری با تولید فزونتر در اکثر نقاط شهرستان به خصوص در مناطق شاپور، قائمیه، کوهمره، حومه شهر و فامور به زیر کشت رفته که هر چند پدیده خشکسالی و کم آبی باغات را مورد تهدید جدی قرار داده است و لیکن با کمک خداوند و اجرای طرحهای بهینه مصرف آب و همکاری باغداران محترم انشااله از این بحران گذر خواهیم نمود.

برداشت محصول مرکبات در شهرستان کازرون

به گفته وی در شهرستان کازرون در سطح 6272 هکتار انواع ارقام مرکبات از جمله1- پرتقال شامل (ناول ها از جمله واشنگتن ناول ، تامسون ناول ، والنسیا پابلند ، والنسیا پاکوتاه ، توسرخ ، تانجو ( خوشه ای یا قاشقی ) و محلی ) 2- نارنگی شامل (کینوها ( خارو) ، کلما نتین ( یافا ) ، محلی و جهرمی )3- لیمو ترش شامل ( شیرازی ، چهار فصل ، محلی ،خارکی ) 4- لیمو شیرین 5-  نارنج 6- بکرایی7- تورنج و غیره پرورش داده می شودکه حدود 6000 هکتار آن بارور و 272 هکتار غیر بارور می باشد  این شهرستان  با برآورد تولید بالغ بر یکصد هزار تن مرکبات یکی از شهرستانهای شاخص و برجسته تولید محصول مرکبات در استان فارس محسوب می گردد و مقام چهارم را در بین شهرستانهای مرکبات خیز استان دارا می باشد.

مهندس بازیار در ادامه افزود: برداشت این محصول ازاوایل آذرماه شروع و تا اواخر فروردین ماه سال بعد ادامه دارد. حدود 30 درصد تولید در شهرستان و توابع آن مصرف می گردد ،40 درصد به شهرستانهای استان فارس و سایر استانهای کشور و 30 درصد هم به خارج از کشور بخصوص به روسیه وسایر کشورهای استقلال یافته شوروی سابق و بخشی هم به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اروپا صادر می گردد.

شایان ذکر است از جمله مشکلات محصول مرکبات که گاها کشاورزان را دچار خسارت می نماید عوامل اقلیمی از جمله سرمازدگی ها و سایر حوادث غیر مترقبه می باشد که صندوق محترم بیمه محصولات کشاورزی بایستی فراتر از قبل به باغداران تحت پوشش بیمه مساعدت نماید. ضمنا بازاریابی داخلی و خارجی ضرورتا باید توسعه یابد و صنایع بسته بندی ، تبدیلی، فرآوری و سردخانه ای نیز گسترش یابد .

نویسنده: سرویس خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
0
0
مهندس بازیار گزینه مدیریت جهادکشاورزی کازرون
خواجه یوسفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
0
0
بر اساس اطلاعات موثق مدیر .... کازرون رده بیست و هفتم ارزیابی بین مدیران استان را کسب کرده و این مایه تاسف و سرافکندگی است اگرچه عملکرد ایشان گواه همه چیزاست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۲۹
اذان صبح
۰۵:۱۰:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۳۴:۰۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۱۹
غروب آفتاب
۱۹:۳۱:۴۵
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۱۲