پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
در پی بارندگی‌های اخیر صورت گرفت:
بارندگی‌های خوب اخیر در شهرستان کازرون، چشمه‌های دوقلوی خشک شده رنجان نودان را پس از دو سال جانی دوباره بخشید.

به گزارش سجاد دهدارزاده خبرنگار کازرون نما از بخش کوهمره نودان، نزول رحمت الهی که باعث جاری شدن دوباره آب در چشمه‌های دوقلوی رنجان نودان شد، شادی و خرسندی مردم به ویژه کشاورزان این دیار را فراهم کرده است، به نحوی که گروه‌های مختلف مردم دسته دسته به تماشای چشمه‌های تازه جان گرفته، راهی می‌شوند و سجده شکر به جای می‌آورند.

چشمه‌های دوقلوی رنجان با فاصله‌های حدود 150 متری از یکدیگر در دامنه کوه دوان و دو کیلومتری شهر نودان قرار گرفته که پس از جوشیدن از حفره‌ها و لابه‌لای سنگ‌ها، زمین‌های کشاورزی اهالی این بخش و روستاهای چکک، تره دان و پیرسبز را آبیاری کرده و در انتها به رودخانه شاهپور می‌پیوندند.

جان گرفتن مجدد چشمه‌های دوقلوی «رنجان» نودان

در کنار این چشمه مسافران بیشماری از نقاط مختلف فارس و کشور از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان آبان ماه به تفریح و سرگرمی می‌پردازند و از مناظر زیبای آن لذت می‌برند.

گفتنی است، چشمه‌های دوقلوی «رنجان» به عنوان یکی از منابع تأمین آب ورودی به معبد معروف آناهیتا بیشاپور برای پرستش آب در زمان ساسانیان به شمار می‌رفته است. این چشمه دوقلو که در یک منطقه زیبا و بِکر و در دامنه کوه واقع شده، به عنوان یکی از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری نودان به شمار می‌رود که اهالی بخش کوهمره نودان و مسافران پس از طی دو کیلومتر در جاده‌ای شوسه و خاکی از کنار جاده آسفالته، به محل اصلی این چشمه‌های دوقلو می‌رسند. این تفرجگاه از اواخر اسفند تا پایان شهریور ماه در فصول گرما و حتی مهر و آبان میزبان شناگران و علاقمندان به طبیعت از سراسر کشور است.

جان گرفتن مجدد چشمه‌های دوقلوی «رنجان» نودان

از آنجایی که بخش غالب اهالی نودان از طریق کشاورزی روزگار می‌گذرانند چشمه‌های دوقلوی رنجان، نزد آنان، جایگاه خاصی دارد و برای مردم منطقه بسیار با ارزش است.

نویسنده: سجاد دهدارزاده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴