پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۴۰۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶

هر فردی برای مطالعه بهتر و یادگیری اصولی‌تر باید شرایط اولیه را مهیا کند. دلهره، ترس و استرس از جمله آسیب‌هایی است که ذهن فرد را هنگام مطالعه مختل می کند. عامل دوم تمرکز حواس است، در واقع تمرکز حواس رکن اصلی مطالعه و یادگیری است. مطالعه باید با انگیزه شروع شود و باید کاری کرد که مطالعه و یادگیری برای فرزند لذت بخش باشد. مکان مطالعه باید محیطی آرام و عادی از هرگونه عوامل برهم زننده تمرکز، مانند عکس و پوستر باشد. زمان مطالعه هم از نکات بسیار مهم است. زیرا مطالعه یک امر ذهنی است، به طور معمول صبح زمان مناسبی برای مطالعه است، زیرا مغز به اندازه کافی استراحت کرده و آمادگی لازم برای یادگیری را دارد. مدت مطالعه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهترین مدت مطالعه حدود 45 تا 60دقیقه و سپس 15 دقیقه استراحت است. برای یک مطالعه موفق و نتیجه بخش بهتر است دروس مشابه پشت سرهم خوانده نشود زیرا مطالعه کردن دروس مشابه باعث تداخل در یادگیری و ایجاد خستگی ذهن می‌شود. یکی از اصول اساسی در مطالعه استمرار است، بهترین شیوه مطالعه این است که دانش آموزان بعد از بازگشت از مدرسه و ساعتی استراحت، به انجام مطالعه دروس همان روز بپردازد تا یادگیری او بعد از کلاس کامل شود. داشتن نظم و یادداشت برداری در مطالعه از اصول دیگر است.

به‌طور کلی با انجام مراحل صحیح مطالعه و به کارگیری آنها، دانش آموز مطالعه موفقی خواهد داشت. این مراحل عبارتند از: 1- پیش خوانی 2- سؤال کردن 3- خواندن 4- تفکرکردن 5- حفظ کردن و مرور کردن.

در مرحله پیش خوانی باید مطالب درس جدید را قبل ازشروع کلاس درس پیش خوانی کرد، در واقع این کار باعث می‌شود دانش آموز مطالب را بهتر یاد بگیرد. سؤال کردن سبب می‌شود دانش آموز مطالب را به هم ربط دهد و قدرت یادگیری افزایش پیدا کند. روش مطالعه صحیح می‌تواند ضعف یا فراموشی را از بین ببرد. یکی از عوامل مؤثر در یادگیری حافظه است و یکی از راه‌های تقویت حافظه تقویت تمرکز است؛ لذا فضای مطالعه نباید طوری باشد که موجب ازبین رفتن تمرکز شود. رفت و آمدهای مکرر، هوای نامناسب، گفت‌وگوی اطرافیان و موارد دیگر می‌تواند در چگونگی مطالعه دانش آموز موثر باشد. از طرفی رنگ، نور و تهویه محل مطالعه نیز از موضوعات شایان توجه است، زیرا با خستگی و حتی میزان یادگیری نسبت مستقیم دارد. رنگ محیط هر چه روشن تر باشد، برای ایجاد آرامش و تمرکز مفید تر است.

 نکته قابل تامل دیگر که در جهت حل مشکل این دسته از دانش آموزان به ذهن می‌رسد، تغیر روش ها و تکنیک های مطالعه است. بسیاری از روش های درس خواندن دانش آموزان غلط هستند، به عبارتی عادت‌هایی هستند که دانش آموز به مرور در طی زمان تحصیل خود به علت تکرار و اصرار بر استفاده از روش غلط خود، به آن دچار شده است. این دسته از دانش آموزان درصورتی که تکنیک مطالعه خود را تغییر دهند و از روش های پیشنهادی به صورت گام به گام و صحیح بهره برند، می‌توانند شانس خود را آزمایش کرده و در آزمون ها و امتحانات نمرات بهتری را کسب کنند.

 شیوه صحیح مطالعه، مزیت هایی مانند کاهش زمان مطالعه، افزایش میزان یادگیری، طولانی کردن مدت زمان نگهداری مطالب در حافظه و به خاطرسپاری آسان تر اطلاعات را به دنبال دارد.

 به امید یادگیری بهتر دانش آموزان درسال تحصیلی جدید

 

*دبیرآموزش وپرورش
نویسنده: لیلا یزدانی*
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
0
0
بسیار خوب
موفق باشید
كاظم م
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
0
با تشكر از مطالب آموزنده شما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹