پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۹۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲
مسئول کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان کازرون مطرح کرد:
زینب سجودی کارشناس علوم تربیتی با بیش از 6 سال فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نزدیک به 4 سال است که مسئولیت کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان کازرون را برعهده دارد آنچه می خوانید گفتگوی کوتاهی به منظورآشنایی بیشتربا این مرکز فرهنگی وپرورشی است:

زینب سجودی کارشناس علوم تربیتی با بیش از 6 سال فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نزدیک به 4 سال است که مسئولیت کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان کازرون را برعهده دارد آنچه می خوانید گفتگوی کوتاهی به منظورآشنایی بیشتربا این مرکز فرهنگی وپرورشی است:

 

چگونه به فعالیت درحوزه فرهنگی کودک ونوجوان مشغول شدید؟

به نام خدا

به نوعی می توان ورود به عرصه فرهنگ وهنر را در دوران کودکی و علاقه مندی فرد از همان دوران شکل گیری شخصیتی جستجوکرد. من از همان دوران کودکی علاقه مند مطالعه وبا گذشت زمان به فیلم سازی ،نقاشی و داستان نویسی علاقه شدیدی پیدا کردم و به فعالیت پرداختم و در حال حاضر نیز این علاقه را به نوعی به کودکان آموزش می دهم.

 

هدف اصلی تشکیل کانون پرورش فکری کودک ونوجوان چه بوده است؟

-هدف اصلی کانون پرورش فکری دراصل کتابخوانی وپرورش اندیشه است.شاید به گونه ای برخی تصور کنند که خب این نوعی موازی کاری با کتابخانه های عمومی باشد ولی باید گفت که کانون پرورش فکری به گونه ای خلاقانه همراه با آموزش های هنری مانند نمایش عروسکی،نقاشی وهنرهای دستی سعی بر عملی نمودن آموزه های کودکان دارد.

کودک با خواندن کتاب طبیعتا باحجمی ازآموزه ها روبرومی شود در کانون این آموزه ها که به صورت هدفمند بر مفاهیم اسلامی وارزش های اجتماعی وخانوادگی تاکید دارند را به صورت فردی ویا گروهی در قالب نمایش ،انیمیشن ویا به صورت مصورمطرح می کند وبه این نحوبه شکوفایی وپویایی کودک ونوجوان کمک موثری می شود.

 

درنگاه اول به نظر می رسد که کانون پرورش فکری با استقبال فراوانی از سوی والدین وکودکان مواجه شود نظرشما چیست؟

ببینید دردهه های گذشته متاسفانه به دلیل پایین بودن سطح آگاهی وبه نوعی تحصیلات والدین خب عضویت در این کانون شاید قشراندکی از کودکان را دربر می گرفته است ،البته نه به دلیل محدودیت ذاتی کانون بلکه دیدگاهی که والدین وحتی جامعه نسبت به فعالیتهای نمایشی والبته بعضا موسیقایی داشته اند خب شاید بتوان گفت با گسترش فعالیتهای آموزش وپرورش در جمهوری اسلامی ایران این نگرش به تدریج کم رنگتر شده باشد وما شاهد شکوفایی استعدادها وخلاقیتهای هنری وفکری نسلی از کودکان وجوانان در جامعه شدیم درهمین شهر کازرون بسیاری از افراد صاحب سبک هنری وفرهنگی که دارای جایگاه در این عرصه هستند فعالیت های خود را از این کانون پرورش فکری شروع کرده اند وبه جامعه نشان داده اند.

 

به عنوان فردی که درنقش مربی تربیت نسل دیگری را برعهده دارد پتاسنیل های فعلی فرهنگی را درکودکان چگونه ارزیابی می کنید؟

با مقایسه سطح این دونسل شاید بتوان واژه جهش نسل را به کارببریم به این مفهوم که خب در آن زمان تنوع ابزاردراختیارکودکان اصلا قابل قیاس با حال حاضر نیست.پیشرفت تکنولوژی وتنوع سلایق ورسانه های دیداری ونوشتاری مختلف باعث نوعی رکود درخلاقیت کودک شده است البته این نظر من است.

حتی درسطح والدین نیزبا وجود بالا رفتن سطح علمی واگاهی ها برخی تنها به مفاهیم تدریس شده ومدرسه ای اکتفا می کنند واین خود باعث شده است که کودک یا مفاهیم تعاملات اجتماعی وشکوفایی استعدادی غریب باشد.مثلا برخی اوقات با کودکانی مواجه هستیم که حتی نحوه رفتاروهمراهی با دیگر کودکان را چندان پسندیده انجام نمی دهند.

خب فرهنگ جامعه وشهر قطعا در نتیجه بالارفتن تعاملات اجتماعی افراد ان جامعه ارتقا می یابد وبه نظر اهل فن حوزه اجتماعی فرهنگ وشخصیت افراد درسنین کودکی ونوجوانی شکل گیری پیدا می کند.

 

نگاهی می کنیم به امکانات سخت افزاری کانون پرورش فکری ،از نظر بودجه ودر اختیار داشتن امکانات وضعیت کانون چگونه است؟

ظاهر وباطن را به راحتی می توان با مشاهده ساختمان مرکز متوجه شد.با وجود همه دغدغه های فرهنگی وتاکید فراوان بر اهمیت حوزه کودک ونوجوان می توان گفت که کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ازپایین ترین سطح ردیف بودجه ای برخوردار است بابودجه ای معادل 1 میلیون تومان به نظر شما ومخاطبان چگونه می توان این حجم از فعالیتها را جوابگو بود؟

قطعا زیرساخت هایی برای انجام امورفرهنگی وهنری آن هم درقالب هنرهای تجسمی باید دراختیار قرار گیرد .متاسفانه کانون پرورش فکری کازرون از دید مسئولین ومتولیان مغفول مانده است وبه جرات می گویم این اولین بار است که حتی اصحاب رسانه نیزبه این مرکز می آیند وگزارش می گیرند.

البته با حضور جناب آقای گرامی خوشبختانه کانون به نوعی هویت جدید پیدا کرده است وبرای اولین بار در جلسات رسمی اداری وفرهنگی از ما نیز دعوت می شود .تلاش هایی هم انجام گرفت برای جذب بودجه ولی تاکنون که نتیجه ای نداده است.بسیاری از ظرفیتهای کانون به دلیل نبود امکانات اولیه مانند اماکانات سرمایشی وگرمایشی مناسب راکد مانده است .در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا مراجعه به کانون با وجود فرصت بیشتر ،بسیار اندک شده وهمین تعداد عضو نیز بعضا دچار مشکلاتی می شوند.

 

در حال حاضر کانون پرورش فکرکودک ونوجوان کازرون چه تعدادعضو دارد؟

1600 عضو 7 تا 17 سال که امسال 118 عضو جدید درسال 94 اضافه شده اند.

 

ازمجموعه فعالیت های انجام گرفته شده در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوان کازرون چه دستاوردی حاصل شده است؟

مقام هایی در سطح استانی وکشوری را میتوان نام برد از جمله

مقام سوم استانی انیمیشن با نام ملکی کازرونی توسط اعضای پسران اقایان محمد محمودی آرمان محمودی وعلی فراست پور وکامران رهنمود، امیر حسین حسینی

فیلم قاصدک ساخته شده توسط ملیکا شجاعی مقام اول کشوری وجشنواره فیلم کودک مورد تقدیر قرار گرفت سال 89

نمایش عروسکی سه بار مقام حوز های به نام مهربونی قشنگه در سال 88 ،یاران مفید در سال 90 وبه روز در سال 92

مقام نمایش نور وصدا در سوگواره حسینی مقام حوزه ای با نام گهواره دخالی

مقام حجاب برتر توسط زینب دهقانیانفر

خود من نیزدر مسابقات قصه گویی در طی سال 89 مقام دوم استانی و 90 و92 مسابقات حوزه ای برتر شدم

منتخب شعربرتر درسوگواره حسینی به نام مرضیه نمازی فرد

 

حرف آخر:

از همکاران دلسوز خود خانمها زینب دهقانیانفرد والهام خسروی مربیان کانون وآقای امیری که که پویایی این کانون مرهون تلاشها وهمدلی این خانواده کوچک ولی پرتلاش است صمیمانه تشکر می کنم.

و دراین جا از همه مسئولان ،متولیان،وخیران این دیار وهمه افرادی که این مطالب را مطالعه می کنند خواستارم تا با نگرش خردمندانه خود به ارتقا کیفی وکمی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کازرون کمک کنند ومارا در این امر یاری رسانند.

 

مصاحبه از رحیم زارع

نویسنده: رحیم زارع
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عضو قدیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
0
کانون خونه همیشه گی ماست پاینده باد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸